Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2020-07-14, 11:09   #1
Illustrerade mannen
Jag vill inte ha någon avatartext.
 
Illustrerade mannens avatar
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 1 375
Befarar diskbråck!

För ca en vecka sedan kändes det som jag tappade allt tryck mitt i ett tungt marklyft! Bara en microsekund, så jag kunde ”rädda” repetitionen. Efteråt kändes det skumt i höger sida av korsryggen. Körde böj två dagar senare. Kändes väldigt konstigt i nedre ryggen, men ingen direkt smärta. Körde extremt långsamma singlar på 3 rm. I förrgår var det dags för mark igen. Det gick inte alls! Det började stråla ner i benet, inuti baksidan och jag fick känselbortfall på utsidan av skenbenet. Kunde knappt gå pga smärtan. Igår var jag till läkare. Han undersökte, knackade, klämde och frågade. Han var tämligen säker på att det är diskbråck, men ville inte diagnostisera utan undersökning med magnetkamera. Han skickade en remiss. Om det inte är diskbråck - vad kan det vara då? Hur tusan träna nu? Vad säger Koloz expertis?
__________________
"Als Gregor Samsa eines Morgens aus unruhigen Traumen erwachte, fand er sich in seinem Bett zu einem ungeheueren Ungeziefer verwandelt."
Franz Kafka
Die Verwandlung
Illustrerade mannen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-14, 13:34   #2
Xtreme-G
No brain, no gain
 
Xtreme-Gs avatar
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Stockholm/Linköping
Inlägg: 509
Det finns en "serie" om diskbråck i tyngre rehabs pod som du kan lyssna på.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
Xtreme-G är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-14, 16:20   #3
Scratch89
Klädsamt knubbig
 
Scratch89s avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Strömmensberg, Göteborg
Inlägg: 19 842
Hej!

Ja, det låter som ett diskbråck (troligen L5-S1 eller så) om du upplever att smärtan generellt är ihållande och att det är svårt att hitta positioner där det minskar med smärtan i ryggen eller i benet.
Generellt skulle jag säga att rehabilitering och råd till dig är oberoende av provsvaret du får på MR. Så länge du inte har vissa, lite allvarligare, symptom, förvisso.

Generellt brukar det vara gött att ligga på rygg med benen upp på en stol eller soffkanten för att avlasta ryggen när du behöver det. Har du smärtlindring i form av NSAID (Ipren, Naproxen, Voltaren t.ex) eller bara vanlig Alvedon så kan du få hjälp med smärtan genom det. Försök hålla dig aktiv så gott det går men försök att inte göra saker du får ondare av. Generellt är detta långvarigt sittande ofta med bakåttippat bäcken.

De flesta diskbråck blir bra av sig själv över tid. Det viktiga är att fortsätta bibehålla cirkulationen, bygga upp styrka, rörlighet och inte minst stöttålighet igen.

Bra läsning och lite egocentrisk promotion:
https://www.styrkelabbet.se/landryggssmarta/
https://www.styrkelabbet.se/nervsmarta/
__________________
Leg. fysioterapeut.
Skribent på Styrkelabbet
Scratch89 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-14, 21:38   #4
Illustrerade mannen
Jag vill inte ha någon avatartext.
 
Illustrerade mannens avatar
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 1 375
Tack!
__________________
"Als Gregor Samsa eines Morgens aus unruhigen Traumen erwachte, fand er sich in seinem Bett zu einem ungeheueren Ungeziefer verwandelt."
Franz Kafka
Die Verwandlung
Illustrerade mannen är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:29.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)