Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2020-01-16, 10:03   #1
40plus
Registered User
 
40pluss avatar
 
Reg.datum: Mar 2019
Ort: Skåne
Inlägg: 284
Varför är jag vanskapt?

Osäker på om denna frågan ska ligga här eller i "Allmänt" men då det för mig hänger direkt ihop med hur hårt jag lyfter så testar jag här.

Min logik säger mig att om man har ett aktivt liv och tränar hårt så bör man få bättre sömn, dels pga att man blir fysiskt trött och dels pga att hormoner å jävulskap i kroppen hamnar på bättre nivåer vilket ger bättre sömn.

Men för mig är det nästan exakt så här:

Ingen träning = sover 8 timmar om dygnet
1-2 ggr i veckan = sover 7 timmar om dygnet
3-4 ggr i veckan = sover 6 timmar om dygnet
Fler än 4ggr i veckan = sover 5 timmar om dygnet.

Jag blir snabbt och lätt naturligt trött och somnar snabbt ca kl 22.00. Sover sedan bra men vaknar tidigare ju mer jag tränar. Jag mår i övrigt bara bra av träningen och jag får bra resultat, har gymmat i ca 2 år.
Tränar enbart tung styrketräning med fokus på hypertrofi, skiter i min faktiska styrka. Kör ingen cardio alls, någonsin.

Tar det vanliga: 1-2 Whey 80, kreatin, omega-3 och ZMA. Äter vanlig mat och 3-6 ägg om dagen.
40plus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-16, 10:15   #2
Lawliet
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2019
Inlägg: 53
Jag upplever samma sak. Desto högre frekvens, volym och intensitet jag har i gymmet, desto tidigare vaknar jag på morgonen. Inga problem att somna tidigt på kvällen då är jag trött.
Det leder till en (ond) cirkel, ju mer övertränad jag är desto tidigare vaknar jag och sticker till gymmet. Och eftersom att jag är där tidigare så tränar jag mer och längre.

Jag sover längst på morgonen dagen efter en vilodag. Jag vet inte vad detta beror på, då min logik säger att hårdare träning borde leda till att kroppen vill ha mer sömn.
Kör heller ingen cardio, fokuserar mest på hypertrofi, men styrka och nya pbn i basövningar är också något jag tycker är väldigt kul.
Lawliet är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-16, 10:25   #3
TheOne1994
Registered User
 
TheOne1994s avatar
 
Reg.datum: Apr 2010
Inlägg: 530
Citat:
Ursprungligen postat av 40plus Visa inlägg
Osäker på om denna frågan ska ligga här eller i "Allmänt" men då det för mig hänger direkt ihop med hur hårt jag lyfter så testar jag här.

Min logik säger mig att om man har ett aktivt liv och tränar hårt så bör man få bättre sömn, dels pga att man blir fysiskt trött och dels pga att hormoner å jävulskap i kroppen hamnar på bättre nivåer vilket ger bättre sömn.

Men för mig är det nästan exakt så här:

Ingen träning = sover 8 timmar om dygnet
1-2 ggr i veckan = sover 7 timmar om dygnet
3-4 ggr i veckan = sover 6 timmar om dygnet
Fler än 4ggr i veckan = sover 5 timmar om dygnet.

Jag blir snabbt och lätt naturligt trött och somnar snabbt ca kl 22.00. Sover sedan bra men vaknar tidigare ju mer jag tränar. Jag mår i övrigt bara bra av träningen och jag får bra resultat, har gymmat i ca 2 år.
Tränar enbart tung styrketräning med fokus på hypertrofi, skiter i min faktiska styrka. Kör ingen cardio alls, någonsin.

Tar det vanliga: 1-2 Whey 80, kreatin, omega-3 och ZMA. Äter vanlig mat och 3-6 ägg om dagen.
Dra ner på träningen och promenera lite istället kan vara en lösning, testa några veckor. Varför kör du ingen cardio ?

Att bli gammal är jobbigt nog...vi kan vara 25 i huvudet men kroppen säger ifrån lite då och då.
__________________
född 1973 , fel vid registrering
TheOne1994 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-16, 10:33   #4
geoff
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2018
Inlägg: 462
Känner också igen mig (delvis) i det här. Sover oftast sämre om jag har tränat på dagen, gradvis ju senare på kvällen jag tränar. Som du har jag inga problem att somna, men vaknar mitt i natten eller tidigt på morgonen och kan inte somna om trots att jag inte är pigg.

Sover även oftast sämre när jag är, eller är på väg att bli, sjuk också. Drygt att sömnen blir sämre när man behöver den som mest.

När det gäller sömn så är regelbundenhet nog det viktigaste, men är man småbarnsförälder så bestämmer man tyvärr inte över den parametern heller
geoff är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-16, 11:34   #5
Walsoe
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2011
Ort: Uppsala
Inlägg: 72
Klassiska överträningsymptom. Dra ner på volymen lite. Men en del av den mindre sömnen kan säkert förklaras med att du behöver mindre sömn (bättre sömnkvalite).
Walsoe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-16, 13:26   #6
geoff
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2018
Inlägg: 462
Citat:
Ursprungligen postat av Walsoe Visa inlägg
Klassiska överträningsymptom. Dra ner på volymen lite. Men en del av den mindre sömnen kan säkert förklaras med att du behöver mindre sömn (bättre sömnkvalite).
Överträning lär det ju inte vara om han påverkas redan vid 1-2 träningspass i veckan, men det kan ju ligga något i teorin om bättre sömnkvalitet.

Jag får definitivt inte bättre sömnkvalitet, åtminstone inte samma dag som träningen, men det kan ju vara att min gubbkropp försöker få mig att sluta upp med dumheterna.
geoff är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-16, 13:39   #7
Kischen
Äger Strikt!
 
Kischens avatar
 
Reg.datum: Jun 2007
Ort: I en villaförort på stockholms södersida
Inlägg: 3 782
Överträning är överdrivet.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Så kroppens energireserver, under en dag, för någon på 80 kg med 15% kroppsfett är alltså bara lite knappt 160 kcal?
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Var har jag räknat fel?
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Kunde jag ersätta alla träningens effekter med ett piller, skulle jag, och sitta hemma och spela datorspel och äta paj i stället.
Kischen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-16, 14:19   #8
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Citat:
Ursprungligen postat av 40plus Visa inlägg
Osäker på om denna frågan ska ligga här eller i "Allmänt" men då det för mig hänger direkt ihop med hur hårt jag lyfter så testar jag här.

Min logik säger mig att om man har ett aktivt liv och tränar hårt så bör man få bättre sömn, dels pga att man blir fysiskt trött och dels pga att hormoner å jävulskap i kroppen hamnar på bättre nivåer vilket ger bättre sömn.

Men för mig är det nästan exakt så här:

Ingen träning = sover 8 timmar om dygnet
1-2 ggr i veckan = sover 7 timmar om dygnet
3-4 ggr i veckan = sover 6 timmar om dygnet
Fler än 4ggr i veckan = sover 5 timmar om dygnet.

Jag blir snabbt och lätt naturligt trött och somnar snabbt ca kl 22.00. Sover sedan bra men vaknar tidigare ju mer jag tränar. Jag mår i övrigt bara bra av träningen och jag får bra resultat, har gymmat i ca 2 år.
Tränar enbart tung styrketräning med fokus på hypertrofi, skiter i min faktiska styrka. Kör ingen cardio alls, någonsin.

Tar det vanliga: 1-2 Whey 80, kreatin, omega-3 och ZMA. Äter vanlig mat och 3-6 ägg om dagen.
När på dygnet brukar du träna? Tränar man sent så kan man nog sova sämre om man i princip bara går hem, käkar och lägger sig direkt efter.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-16, 15:10   #9
40plus
Registered User
 
40pluss avatar
 
Reg.datum: Mar 2019
Ort: Skåne
Inlägg: 284
Tack för alla svar, då är jag iaf inte ensam om detta.

Jag tränar alltid efter jobbet dvs ca 16.30 och ca en timme. Tränar jag på helgen så blir det på förmiddagen. Standard är nu 3 ggr i veckan, hårt till failure, varje muskel en gång i veckan. Somnar 22.00-22.30, vaknar å pissar 2-3ggr per natt, ibland svårt att somna om efter pisseri, vaknar och går upp 04.00-05.30 innan klockan ringer.

Gör ingen cardio för att jag är fet, gammal och lat. Tidigare gjorde jag rejäla powerwalks, samma fenomen där. Ju fler powerwalks i veckan desto mindre sömn, även när jag bara gjorde powerwalks och inget gym.

Oftast är jag inte särskilt trött under dagen dock, trots den haltande sömnen.

Senast redigerad av 40plus den 2020-01-16 klockan 15:11.
40plus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-16, 15:18   #10
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Ja då kan du stryka min teori, tänkte om du kanske tränade till typ 22, kom hem och käkade och typ la dig kring 23
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-16, 16:32   #11
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Jag stegrar månad för månad min träning och tränar mer eller mindre alltid "mer än jag någonsin har gjort". Sover bara sämre och sämre. Har hittills inte tänkt på att det kan ha med träningen att göra. Har svårt för att slappna av och med jämna mellanrum otroligt svårt för att somna. Någon gång emellanåt har jag inte kunnat somna ö.h.t. utan varit vaken till typ sex-bläcket då jag somnat en timme innan jag har varit tvungen att gå upp. Är fortfarande inte övertygad om att det har med träningen att göra men intressant då jag helt klart känner igen mig.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-16, 19:40   #12
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Kroppen kanske tänker "oj vad hårt han tränar, det måste betyda att han ägnar massor tid åt att leta mat/döda fiender, det måste betyda att det är kristid, då kan vi inte hålla på att sova en massa".
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-17, 10:39   #13
geoff
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2018
Inlägg: 462
Citat:
Ursprungligen postat av 40plus Visa inlägg
Tack för alla svar, då är jag iaf inte ensam om detta.

Jag tränar alltid efter jobbet dvs ca 16.30 och ca en timme. Tränar jag på helgen så blir det på förmiddagen. Standard är nu 3 ggr i veckan, hårt till failure, varje muskel en gång i veckan. Somnar 22.00-22.30, vaknar å pissar 2-3ggr per natt, ibland svårt att somna om efter pisseri, vaknar och går upp 04.00-05.30 innan klockan ringer.

Gör ingen cardio för att jag är fet, gammal och lat. Tidigare gjorde jag rejäla powerwalks, samma fenomen där. Ju fler powerwalks i veckan desto mindre sömn, även när jag bara gjorde powerwalks och inget gym.

Oftast är jag inte särskilt trött under dagen dock, trots den haltande sömnen.
Hehe, jäklar vad lika vi är i detta, nästan allt du skriver skulle jag kunna ha skrivit. Jag brukar dock inte stiga upp när jag vaknar alldeles för tidigt, idag tex somnade jag om ca 5.50 efter ungefär 1.5h vakentid, bara för att bli väckt av 6-åringen kl 6.05 jag är oftast inte lika produktiv efter en sån natt..
geoff är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-17, 12:08   #14
Prost
Registered User
 
Prosts avatar
 
Reg.datum: Jan 2009
Ort: Outer Haven
Inlägg: 674
Hur äter du? Ligger du på ett underskott? Äter du möjligen en kost på "endast" protein de dagar du tränar?
Prost är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-17, 12:14   #15
40plus
Registered User
 
40pluss avatar
 
Reg.datum: Mar 2019
Ort: Skåne
Inlägg: 284
Citat:
Ursprungligen postat av geoff Visa inlägg
Hehe, jäklar vad lika vi är i detta, nästan allt du skriver skulle jag kunna ha skrivit. Jag brukar dock inte stiga upp när jag vaknar alldeles för tidigt, idag tex somnade jag om ca 5.50 efter ungefär 1.5h vakentid, bara för att bli väckt av 6-åringen kl 6.05 jag är oftast inte lika produktiv efter en sån natt..
Händer mig också. Vaknar runt kl 4, ligger och försöker somna om tills kl 05.30 och precis när jag börjat slumra igen så ringer klockan.

Citat:
Ursprungligen postat av Prost Visa inlägg
Hur äter du? Ligger du på ett underskott? Äter du möjligen en kost på "endast" protein de dagar du tränar?
Äter liknande varje dag, helt normal vanlig mat. Ibland med 1-2 proteindrycker per dag.
40plus är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:37.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)