Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-02-25, 00:00   #16
mattoys
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2007
Inlägg: 50
med Alternating swing så spara du lite på greppet det är väll den största fördelen.
mattoys är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-25, 00:28   #17
killenigrillen
Registered User
 
killenigrillens avatar
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 584
Citat:
Ursprungligen postat av Fredriiik Visa inlägg
Jag har nog aldrig sett någon som inte jobbar med framsida axel under en sån sving. Dock tränar jag på ett mindre world class men ändå. Många gör tyvärr helt fel i denna övning.
Kollar man hur "folk" kör på random gym ser det oftast ut som skit. Folk sliter upp kettlebellsen och kör övningar som liknar "vanlig" styrketräning med dom.

Det är lite det som är både tjusningen och nackdelen med kettlebells, man behöver sätta sig in lite i redskapet innan man sätter igång.
__________________
Work hard, rock hard, eat hard,
sleep hard, grow big, wear glasses if you need 'em
killenigrillen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-25, 09:00   #18
Guddi
Registered User
 
Guddis avatar
 
Reg.datum: Jun 2006
Ort: Helsingborg
Inlägg: 3 429
Citat:
Ursprungligen postat av Fredriiik Visa inlägg
Jag har nog aldrig sett någon som inte jobbar med framsida axel under en sån sving. Dock tränar jag på ett mindre world class men ändå. Många gör tyvärr helt fel i denna övning.
Möjligt att vissa människor lyckas få till en helt fantastiskt dålig rörelse men då gör de inte en kettlebellswing. Man kan ju inte säga att en övning är dålig baserat på när folk utför den fel. I så fall borde man ju även ha med knäböj, marklyft och bänk i den där serien.

Som mest kan man säga att kettbellsving är en övning man ska akta sig för att lägga på stor belastning på tills tekniken sitter. Precis som för knäböj, mark, bänk och de flesta andra övningar på gymmet.

Men det är ju inte direkt som att Löwgren kritiserar de som har dålig teknik eller att rätt teknik är svår att få till, han påstår rakt ut att tekniken är som sådan att man främst tränar deltoideus.

Citat:
Ursprungligen postat av Fredriiik Visa inlägg
så anatomin och det som händer i axeln stämmer inte? eller?

Du är en oerhört kunnig man, så just därför jag ifrågasätter för att få ett kunnigt svar.
Till skillnad mot vad Löwgren påstår så är Inklämningen väldig beroende av hur man arbetar i det läget där axeln är. Om du har en kettlebell i höjd med axlarna och drar den uppåt så belastar du axeln. I en verklig swing så är du däremot avslappnad i axlen i detta läge alternativ att du faktiskt pressar kettlebellen nedåt. En av huvudprinciperna i nästan all kettlebellträning är också att man ska stabilisera axlen genom att dra den nedåt med latsen.

Sen är det en bild på en abduktion i artikeln medan en kettlebellsving innebär en flektion. Skillnaden där är att du vid flektion får en större medrörelse från skulderbladet i början av rörelsen. Det innebär att det vid 90 grader inte är lika trångt under axeln vid flektion som det är vid abduktion.

Men visst, lyfter man saker i höjd med axlen, särskilt med inåtroterad axel, så klämmer man inte en rad strukturer och man får lätt irritation i axeln. Så om en kettlebellsving varit det som Löwgren påstår att det är så hade övningen varit en dålig idé.
__________________
Besök gärna min sida Träningslära.se
Guddi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-25, 09:16   #19
tntballe
Baconanist
 
tntballes avatar
 
Reg.datum: Mar 2007
Ort: BACONtown
Inlägg: 6 140
Citat:
Ursprungligen postat av Guddi Visa inlägg
Till skillnad mot vad Löwgren påstår så är Inklämningen väldig beroende av hur man arbetar i det läget där axeln är. Om du har en kettlebell i höjd med axlarna och drar den uppåt så belastar du axeln. I en verklig swing så är du däremot avslappnad i axlen i detta läge alternativ att du faktiskt pressar kettlebellen nedåt. En av huvudprinciperna i nästan all kettlebellträning är också att man ska stabilisera axlen genom att dra den nedåt med latsen.

Sen är det en bild på en abduktion i artikeln medan en kettlebellsving innebär en flektion. Skillnaden där är att du vid flektion får en större medrörelse från skulderbladet i början av rörelsen. Det innebär att det vid 90 grader inte är lika trångt under axeln vid flektion som det är vid abduktion.
En kettlebellsving kan väl jämföras med t.ex. sittande rodd med smalt grepp? Sett till axelbelastning.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Mary Anne Radmacher
Courage doesn't always roar. Sometimes courage is the quiet voice at the end of the day saying, "I will try again tomorrow."
Kom och åk med Ivans böjtåg! Knäböjsfest!
tntballe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-25, 09:50   #20
filmjölk
Banned User
 
Reg.datum: Feb 2010
Ort: Hisingen
Inlägg: 4 258
Martin Löwgren har rätt. Du lyfter smalt med axeln, även om du skjuter på med arslet. Sen om det är skadligt att lyfta i den rörelsen med axeln vet inte jag, men jag litar på Martins expertis i frågan.

Att säga att du inte lyfter med axlarna är som att säga att benen gör hela jobbet i en stöt och du inte får belastning på axlarna.
filmjölk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-25, 10:00   #21
killenigrillen
Registered User
 
killenigrillens avatar
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 584
Citat:
Ursprungligen postat av filmjölk Visa inlägg
Martin Löwgren har rätt. Du lyfter smalt med axeln, även om du skjuter på med arslet. Sen om det är skadligt att lyfta i den rörelsen med axeln vet inte jag, men jag litar på Martins expertis i frågan.

Att säga att du inte lyfter med axlarna är som att säga att benen gör hela jobbet i en stöt och du inte får belastning på axlarna.
Nej nej och nu glömmer jag nåt, hmmm, justja, NEJ.

Du SKA INTE aktiv flektera i axelleden vid en kettlebellsving, ALL kraft ska komma från höftextensionen. Så är det bara.

Den aktiva rörelse som ska ske i axelleden i en kettlebellsving är som Guddi påpekade när du "drar" tillbaka vikten neråt med bl.a. latsen, dvs en extension. Det enda du ska göra är att hålla i kettlebellen och se till att inte tappa den, axel ska jobba för att ledas mot ledpannan, detta är inte främre deltoideus uppgift att göra.
__________________
Work hard, rock hard, eat hard,
sleep hard, grow big, wear glasses if you need 'em
killenigrillen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-25, 12:03   #22
Fredriiik
Biffen
 
Fredriiiks avatar
 
Reg.datum: May 2007
Ort: Nälsta
Inlägg: 1 926
Citat:
Ursprungligen postat av Guddi Visa inlägg
Möjligt att vissa människor lyckas få till en helt fantastiskt dålig rörelse men då gör de inte en kettlebellswing. Man kan ju inte säga att en övning är dålig baserat på när folk utför den fel. I så fall borde man ju även ha med knäböj, marklyft och bänk i den där serien.

Som mest kan man säga att kettbellsving är en övning man ska akta sig för att lägga på stor belastning på tills tekniken sitter. Precis som för knäböj, mark, bänk och de flesta andra övningar på gymmet.

Men det är ju inte direkt som att Löwgren kritiserar de som har dålig teknik eller att rätt teknik är svår att få till, han påstår rakt ut att tekniken är som sådan att man främst tränar deltoideus.

Till skillnad mot vad Löwgren påstår så är Inklämningen väldig beroende av hur man arbetar i det läget där axeln är. Om du har en kettlebell i höjd med axlarna och drar den uppåt så belastar du axeln. I en verklig swing så är du däremot avslappnad i axlen i detta läge alternativ att du faktiskt pressar kettlebellen nedåt. En av huvudprinciperna i nästan all kettlebellträning är också att man ska stabilisera axlen genom att dra den nedåt med latsen.

Sen är det en bild på en abduktion i artikeln medan en kettlebellsving innebär en flektion. Skillnaden där är att du vid flektion får en större medrörelse från skulderbladet i början av rörelsen. Det innebär att det vid 90 grader inte är lika trångt under axeln vid flektion som det är vid abduktion.

Men visst, lyfter man saker i höjd med axlen, särskilt med inåtroterad axel, så klämmer man inte en rad strukturer och man får lätt irritation i axeln. Så om en kettlebellsving varit det som Löwgren påstår att det är så hade övningen varit en dålig idé.
Stort tack för lärorikt svar!!

Citat:
Ursprungligen postat av filmjölk Visa inlägg
Martin Löwgren har rätt. Du lyfter smalt med axeln, även om du skjuter på med arslet. Sen om det är skadligt att lyfta i den rörelsen med axeln vet inte jag, men jag litar på Martins expertis i frågan.

Att säga att du inte lyfter med axlarna är som att säga att benen gör hela jobbet i en stöt och du inte får belastning på axlarna.
Ja det känns ju som man inte kan få en kettlebell helt rakt ut från kroppen utanatt axeln är involverad. Även om du har jordens höfttryck pån?
Fredriiik är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-25, 12:19   #23
killenigrillen
Registered User
 
killenigrillens avatar
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 584
Citat:
Ursprungligen postat av Fredriiik Visa inlägg
Ja det känns ju som man inte kan få en kettlebell helt rakt ut från kroppen utanatt axeln är involverad. Även om du har jordens höfttryck pån?
Det kan vara lite svårt att få grepp om tekniken i svingar men här ser man ganska väl hur höftextensionen ger fart åt svingen och inte axlarna.


Skillnaden mot denna sving och det jag tror många uppfattar som en vanlig sving, den så kallade crossfitsvingen, blir uppenbar med denna video.


Själv har jag bara enstaka gånger testat den senare och känt mig sjukt obekväm med den, kan inte riktigt fatta vad som är nyttan med att svinga den såpass högt med den kraftiga axelflexionen.
Dock är ju inte crossfit-folk kända för sitt snygga utförande av övningar direkt.
__________________
Work hard, rock hard, eat hard,
sleep hard, grow big, wear glasses if you need 'em
killenigrillen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-25, 13:17   #24
NorseGhost
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2009
Inlägg: 27
Jag skulle uppskatta om folk försöker hålla sig OT. Denna tråd handlar inte om Martin ”Axon” Löwgrens uppfattningar om Kettlebell.

Givetvis är det bra om ni rättar till felaktig information, men vill ni debattera vad en korrekt utförd swing är får ni gärna skapa en ny tråd.

Som sagt Martin ”Axon” Löwgren har ingenting med OT att göra.


OT frågan.
Citat:
Ursprungligen postat av NorseGhost Visa inlägg
Det är inte övningarna jag undrar över utan de olika varianterna av samma övning.
Finns det några markanta fördelar att köra den ena mot den andra?

Youtube exempel.
Single
Double
Alternating


Målet i slutändan är att få både explosiva och uthålliga muskler till karaten, kortsiktigt vill jag bara gå ner i vikt.
__________________
Träningsjournal
NorseGhost är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-25, 13:27   #25
Martin
Registered User
 
Martins avatar
 
Reg.datum: Jul 2001
Ort: KBA
Inlägg: 132
Det är ingen större skillnad på de tre alternativ du skrev om och länkade till. Dock är de inga swingar utan cleans.
Martin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-25, 13:45   #26
NorseGhost
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2009
Inlägg: 27
Tack för svaret.

Jag vet att mina länkar är cleans men övningen är ointressant, jag ville bara visa vad jag menade med Single, Double och Alternating.
__________________
Träningsjournal
NorseGhost är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-25, 13:49   #27
z_bumbi
Nallemoderator
 
z_bumbis avatar
 
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Linköping
Inlägg: 36 676
Citat:
Ursprungligen postat av Martin Visa inlägg
Det är ingen större skillnad på de tre alternativ du skrev om och länkade till. Dock är de inga swingar utan cleans.
Är jag konstig om jag tycker den alternerande snarare är en bicepscurl?
__________________
"The myth that women should not lift heavy is advanced only by women who fear effort and men who fear women." Eric Midkiff från misc.fitness.weights

"Your physiology doesn't care what your philosophy is"
z_bumbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-25, 14:24   #28
Guddi
Registered User
 
Guddis avatar
 
Reg.datum: Jun 2006
Ort: Helsingborg
Inlägg: 3 429
Citat:
Ursprungligen postat av tntballe Visa inlägg
En kettlebellsving kan väl jämföras med t.ex. sittande rodd med smalt grepp? Sett till axelbelastning.
Vinkeln i axeln kan jämföras med den rörelsen ja. Men muskelaktiveringen när axeln är i den vinkeln är annorlunda.

Det är just den viktiga faktorn som Lövgren helt missat att förstå. Övningar kring axelhöjd kan öka risken för skador om musklerna kring axlarna just för stunden arbetar med att lyfta vikten uppåt. Enligt Löwgrens logik i artikeln så borde ju också sittande rodd vara farligt för axlarn.

Vid rodd och ordentliga kettlebellsvingar så arbetar dock inte musklerna med att dra vikten uppåt och då är inte heller skaderisken något att oroa sig för.

Citat:
Ursprungligen postat av filmjölk Visa inlägg
Martin Löwgren har rätt. Du lyfter smalt med axeln, även om du skjuter på med arslet. Sen om det är skadligt att lyfta i den rörelsen med axeln vet inte jag, men jag litar på Martins expertis i frågan.

Att säga att du inte lyfter med axlarna är som att säga att benen gör hela jobbet i en stöt och du inte får belastning på axlarna.
När jag kör svingar får jag alltid aktivt trycka kettlebellen nedåt för att den inte ska åka för långt upp.

Sen att du gör en liknelse mellan svingar och stöt är ju bara komiskt
Citat:
Ursprungligen postat av Fredriiik Visa inlägg
Ja det känns ju som man inte kan få en kettlebell helt rakt ut från kroppen utanatt axeln är involverad. Även om du har jordens höfttryck pån?
Killenigrillen har ju redan gett en bra exempelfilm (RKC-varianten). Det handlar om att få fart på kulan så den åker med momentkraft uppåt. Det enda du gör med armarna då är att du håller i kettlebellen och drar axeln ner-inåt mot kroppen. Som du kan se i filmen så är inte heller kettlebellen ens uppe vid 90 graders vinkel i axelleden.

Här har du neers test som är det som används för att testa för impingement i flektion. Alltså inte abduktonstestet som Löwgren felaktigt använder i sitt inlägg.

Som du kan se så stabiliserar man skulderbladet i detta test och ändå är rörligheten en bra bit förbi 90 grader innan stoppet. Och det är främst kring detta stopp som smärtan kommer och det är också där man vill undvika att arbeta. Folk som kör hantellyft framåt med hantlar är många gånger där uppe och irriterar musklerna. Vid en korrekt kettlebellsving är man inte ens i närheten.

Citat:
Ursprungligen postat av NorseGhost Visa inlägg
Tack för svaret.

Jag vet att mina länkar är cleans men övningen är ointressant, jag ville bara visa vad jag menade med Single, Double och Alternating.
Du har fått svar på din fråga. Alternerande är lättare för greppet. I övrigt ingen betydanade skillnad. Om du nu inte menar double som i dubbelfattning? Och om du nu verkligen syftar på svingar och inte cleans som dina länkar visade.

Citat:
Ursprungligen postat av z_bumbi Visa inlägg
Är jag konstig om jag tycker den alternerande snarare är en bicepscurl?
Du är fullt normal
__________________
Besök gärna min sida Träningslära.se
Guddi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-25, 14:27   #29
killenigrillen
Registered User
 
killenigrillens avatar
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 584
Jag är en av de skyldiga till den stora Off-topic-raljeringen, ledsen för det.

Angående de olika övningarna kommer du att behöva jobba mycket mer med dina obliquer vid enarms- och alternerande cleans eller svingar p.g.a. rotationsrörelserna och den sneda belastning som uppstår. Jag tycker du ska använda dig av alla om du kan och har tid.

Angående cleans kan det se ut som en fusk-bicepscurl men rätt utförd funkar den med samma princip som i svingar att det är höftextensionen och knäextensionen som ska ge störst skjuts.
__________________
Work hard, rock hard, eat hard,
sleep hard, grow big, wear glasses if you need 'em

Senast redigerad av killenigrillen den 2012-02-25 klockan 14:31.
killenigrillen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-25, 14:58   #30
z_bumbi
Nallemoderator
 
z_bumbis avatar
 
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Linköping
Inlägg: 36 676
Nu spekulerar jag hej vilt.
Då min misstanke verkar vara befogat så borde alternerande svingar vara ganska så komplicerade att få till då man måste stoppa vikt 1 innan man ger sig på vikt 2 osv. Fördelen är däremot kanske att man får en ny start i varje sving? I vanliga så får man med sig rörelseenergi från förra svingen.
__________________
"The myth that women should not lift heavy is advanced only by women who fear effort and men who fear women." Eric Midkiff från misc.fitness.weights

"Your physiology doesn't care what your philosophy is"
z_bumbi är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:30.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)