Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-07-10, 21:12   #91
Fredszky
Kämpa! Kämpa! Kämpa!
 
Fredszkys avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Inlägg: 398
Citat:
Ursprungligen postat av I2815 Visa inlägg
Han har 6 personer heltidsanställda runt sig.
Jevflarns... Nu ska man inte vara sån va, men... Där går det åt skattekostnader.
__________________
P r o f e . t
Fredszky är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-10, 21:25   #92
delta_mats
Illrar pillrar
 
delta_matss avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Skogen
Inlägg: 5 089
Citat:
Ursprungligen postat av Rikard Jansson Visa inlägg
Asså vafan pratar ni om nu. Jag utbildade mig till svetsare och har jobbat som det, och lönen är fan röv
Gå en offshorekurs och dra till Norge och jobba så kommer du tjäna fina pengar. Förutsatt att du har de licenser som krävs då.
__________________
NO FEAT IS BEYOND MY REACH, I WILL WRITE MY OWN DESTINY.

Cardio Freak With Science
En Svensk Klassiker 2019/2020
PB: Böj 185 kg. Bänk 137,5 kg. Mark 235 kg.
delta_mats är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-10, 21:51   #93
Ladugårdsdörr
Registered User
 
Ladugårdsdörrs avatar
 
Reg.datum: Oct 2011
Inlägg: 795
Är man okej med arbetsställningar likt denna i alla väder så går det att tjäna bra pengar även på land:

Ladugårdsdörr är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-10, 22:01   #94
Gregow
Registered User
 
Gregows avatar
 
Reg.datum: May 2019
Ort: Bondeska palatset
Inlägg: 4
Citat:
Ursprungligen postat av Ladugårdsdörr Visa inlägg
Är man okej med arbetsställningar likt denna i alla väder så går det att tjäna bra pengar även på land:

[.IMG]https://i.imgur.com/5HGrzsx.jpg[/IMG]
Bra betalt för att sova på jobbet? Låter bra.
Gregow är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-11, 03:18   #95
The_RobRoy
Living the good life
 
The_RobRoys avatar
 
Reg.datum: Jul 2004
Ort: Hongkong
Inlägg: 1 787
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Jo jo absolut jag bara menade att tråden började spåra ur mera i riktning mot "Såhär välbetalt arbete har jag" / kukmätartävling

Det började ju så bra med alla vettiga yrken.
Förlåt att jag haft en karriär, ska genast sadla om till fasadrenovering här i HK så att skyffelmördaren är nöjd

__________________
Iron addict for life
The_RobRoy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-11, 08:15   #96
Kev88
Registered User
 
Kev88s avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 634
Citat:
Ursprungligen postat av Brofessorn Visa inlägg
=== Knegare nedan ===
Undersköterskor
Inte inom LSS/stödboende, det är överlag ett väldigt slappt jobb, äldrevården och sjukhus är en annan femma dock. Det är jobb jag verkligen inte kan förstå hur någon kan vilja ha, lönen är rent av kränkande och inte långt från att leva på existensminimum inom landstinget samtidigt som kroppen tar stryk som fan.

Senast redigerad av Kev88 den 2020-07-11 klockan 08:20.
Kev88 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-11, 09:04   #97
skyffelmördarn
Registered User
 
skyffelmördarns avatar
 
Reg.datum: Dec 2019
Inlägg: 963
Bara att arbeta med andra männsikor är ju ett jävla besvär.
skyffelmördarn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-11, 16:20   #98
Denstillasittande
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 118
Mycket spännande tråd!
Denna veckan har jag jobbat när alla andra har semester så då blev det lite specialjobb så jag tänker att berätta om min vanliga miljö istället.
Jag jobbar som anläggningsarbetare.
Vi är 5st yrkesarbetare på detta projektet jag är på just nu.
Jag går tillsammans med en 22tons hjulgrävare.
Dagens projekt är att fortsätta lägga dagvattenrör och elslang. Maskinisten har gps system men vi är inne i en skogsdunge så han får ingen mottagning. Jag kontrollera ritningen och skalmäter från en byggnad var brunnen med kupolbeteckning ska vara placerad. Markera med färg och spraya en riktning åt maskinisten var han ska gräva.
Jag tar sedan fram 2 falls lasern och ställer in på den hur mycket jag vill ledningen ska falla. Jag går sedan med raka och lasermottagare och kontrollera schaktbotten medans maskinisten gräver. Sedan blir det rörläggning. Vi placera brunnen och trycker i röret (utlopp). Jag kontrollera så höjd och placering på brunnen blir rätt. Vi återfyller och packar efterhand. Jag har innan tagit fram alla rör och verktyg jag behöver innan.
Sedan gräver vi för elslang och fundament. Utsättaren har varit innan och satt ut var fundamenten ska vara placerade. Jag har även fått +höjder på dessa. Innan vi börjat har jag plockat fram rör och skyddsband. Jag har även beställt mer grus.
Det är ingen risk för kablar i marken i det området jag är i så det är ganska mycket titta på när det grävs. När sedan diket är grävt rullar jag ut kabeln och lägger skyddsband och maskinisten fyller och jag packa efterhand. När vi kommit till fundamentet kontrollera jag vilken höjd botten är på och sedan lyfter maskinisten fundamentet på plats. Jag dubbelkolla höjden även uppe på fundamentet. I med kabeln i fundamentet och tar fram draglinan i slangen och upp i fundamentet så det blir enkelt för elektrikerna.

Detta är ungefär vad vi hann med för dagen. Jag har en traktor med vagn jag transportera allt mitt material på så jag tar den tillbaka till containern och plockar in och låser om mig.
Jobbar nästan enbart 0700-1600. Med Frukost vid 0900-0930 och lunch mellan 1230-1300.
Denstillasittande är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-11, 17:22   #99
martikainen
Lever på gamla meriter
 
martikainens avatar
 
Reg.datum: May 2008
Ort: Örebro
Inlägg: 3 152
Är ansvarig för all infrastruktur och våra Data Centers på ett IT företag som pysslar med outsourcing (tar hand om andra företags IT-lösningar).

De normala dagarna handlar om att hantera det administrativa kring saker som skall installeras eller avvecklas, se över supportkontrakt, leverantörskontrakt, säkerställa att allt fortsätter vara dokumenterat på rätt sätt.

När det kommer till infrastrukturen så handlar mycket om att driva vidare förvaltningen av befintliga tjänster/produkter vi hanterar, tex säkerställa att vi har kompetens, att systemen uppdateras både funktions och säkerhetsmässigt. Samt se på framtiden och försöka se vilka tjänster som inte är lönsamma, vilka som halkat efter mot konkurrenterna och försöka hitta bättre alternativ för att kunna fortsätta vinna nya kunder och hålla de befintliga nöjda.

De lite roligare dagarna så är det att vara med i upphandlingar av nya kunder och rita på möjliga lösningar för att lösa deras kravbild, det kan också handla om att bygga helt nya datacenter eller utveckla en ny tjänst som vi själva kan tillhandahålla.


Har nog prickat helt rätt i karriären nu, till och med måndagar är det en fröjd att gå till jobbet och jag får jobba precis hur mycket eller lite jag vill, så länge jag levererar.
__________________
Pensionerad
martikainen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-12, 04:08   #100
The_RobRoy
Living the good life
 
The_RobRoys avatar
 
Reg.datum: Jul 2004
Ort: Hongkong
Inlägg: 1 787
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Sätter mig framför datorn och skriver. Ingen klädkod, valfria arbetstider.

Vore kul att någon dag få veta lite mer i detalj hur du lyckats sitta hemma och jobba dom senaste 15 åren (eller mer?). Vad är du det dragit in pengar på? Eller är du ek oberoende så du behöver inga pengar?


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
__________________
Iron addict for life
The_RobRoy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-20, 13:55   #101
feyin
Busunge
 
feyins avatar
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 1 519
Citat:
Ursprungligen postat av Jorgen Visa inlägg
Är numer byggsäljare på en Bolistbutik. Så jag har sen några år tillbaka gått från att arbeta på bygge som snickare till att sitta inne på kontor. Drygt 21 år på ackord sliter hårt på kroppen och jag var trött på att gå i skiten.

Vi jobbar 7-16 eller 9-18 och var tredje helg (både lördag och söndag). Arbetet består till största del av att göra offerter, lägga orders, beställa material, mängdberäkna utifrån både bra och ibland riktigt dåliga underlag, prata mycket i telefon och ta hand om dom kunder som kikar in i butiken.
Primärt arbetar vi mest mot byggare, men har även en hel del privatkunder. Vår enda konkurrent i byn är Beijer och dom är inte så glada för att ta emot privatkunder.

Lönen är ok, sämre än när jag var snickare, men oas tar det mig fem minuter att cykla till jobbet så jag har ungefär två timmar mer fritid om dagen.
Härligt! Känner mig alltid lite inkompetent när jag är i byggbutiker och ska rabbla upp vad jag har lagt i min släpvagn när jag ska betala. Kommer ihåg hälften, varpå säljaren ställer en följdfråga "Är det tryckat 2 tum 5 eller blabla?" .... "Ingen aning"
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
...

Gör dig inte dummare än jag ser ut.
feyin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-20, 21:50   #102
KlopFer
Mr.KlopFis
 
KlopFers avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: ...
Inlägg: 316
Citat:
Ursprungligen postat av mattilainen Visa inlägg

EDIT
Sorry för en roman
Låter kul! Vi kanske hörs på en raps-kanal
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Lellan Visa inlägg
Tycker man så om sin egen pillesnopp tycker jag synd om den lilla pillesnoppen. Min mus ska ha det fint som snus iaf!
KlopFer är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-20, 22:21   #103
Snubben
är en liten legend.
 
Snubbens avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Ort: Stockholm
Inlägg: 3 125
Föräldraledig.

Går upp runt 0600 för att ta hand om 1-åringen.
Runt 0630-0700 vaknar 3-åringen och gudarna ska veta att om inte frukosten är klar då brakar helvetet löst. Runt 0700 vaknar sambon.
Efter frukost är hetsjakt på barnen och så ska de borsta tänderna, kammas och kläs på. Efter det är varierar det mellan följande - ut i skogen, åka och bada eller leka med grannarna fram tills lunch,
Fixa lunch, då det är jag som bestämmer så blir det blodkorv alla dagar i veckan.
Runt nu ringer jobbet och behöver hjälp eller stämma av något (varit hemma sedan april).
Efter lunch brukar det bli pyssel med pärlor, leka med grannarna eller typ pussel, lek med siffror, matte eller något. 3-åringen bestämmer.
Vid 16-1700 är sambon fri då styr hon middag.
Efter middag läggs ungarna runt 1900.
Efter det dricks det vin och äts godis och man pratar med varandr ai någon timme. Sedan ses det på någon serie vi följer.
Efter det, oftast mellan 2200-0000 så arbetar jag med mina företag.
Runt 2300 vaknar 1-åringen och får flyttas till sambon som redan ligge ri sängen.
Runt 0100 vaknar 3-åringen och då går jag in och sjunger trollmor.
Runt 0300 vaknar 1-åringen och behöver dricka vatten (av någon anledning)
Var tredje dag så vaknar 3-åringen runt 0400 och har drömt något. Då får jag lägga mig i sängen med henne för att man ska sova om. En sön 80cm sång på träribba.


Det ska bli skönt att återgå till jobbet som redovisningsansvarig/bitr. ekonomichef..
__________________
Mvh Snubben - Lyfta vikter + Löpning = #curl4lajf

Citat:
Ursprungligen postat av TomasB Visa inlägg
Yes! Ser ut som rena rama fett-boven. Tror det där är orsaken till södra USA's fettma-epedemi också. Jävla tallriksmodell!
Snubben är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-20, 22:28   #104
Kotten
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 830
Kommer dit, fixar något att käka. Käkar framför en serie eller något. Spelar sen med kompisar alternativt kollar på någon serie eller film. Sen sover jag och går sedan hem
Kotten är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-21, 04:58   #105
upperkatt
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2013
Inlägg: 1 247
Citat:
Ursprungligen postat av Snubben Visa inlägg
Föräldraledig.

Går upp runt 0600 för att ta hand om 1-åringen.
Runt 0630-0700 vaknar 3-åringen och gudarna ska veta att om inte frukosten är klar då brakar helvetet löst. Runt 0700 vaknar sambon.
Efter frukost är hetsjakt på barnen och så ska de borsta tänderna, kammas och kläs på. Efter det är varierar det mellan följande - ut i skogen, åka och bada eller leka med grannarna fram tills lunch,
Fixa lunch, då det är jag som bestämmer så blir det blodkorv alla dagar i veckan.
Runt nu ringer jobbet och behöver hjälp eller stämma av något (varit hemma sedan april).
Efter lunch brukar det bli pyssel med pärlor, leka med grannarna eller typ pussel, lek med siffror, matte eller något. 3-åringen bestämmer.
Vid 16-1700 är sambon fri då styr hon middag.
Efter middag läggs ungarna runt 1900.
Efter det dricks det vin och äts godis och man pratar med varandr ai någon timme. Sedan ses det på någon serie vi följer.
Efter det, oftast mellan 2200-0000 så arbetar jag med mina företag.
Runt 2300 vaknar 1-åringen och får flyttas till sambon som redan ligge ri sängen.
Runt 0100 vaknar 3-åringen och då går jag in och sjunger trollmor.
Runt 0300 vaknar 1-åringen och behöver dricka vatten (av någon anledning)
Var tredje dag så vaknar 3-åringen runt 0400 och har drömt något. Då får jag lägga mig i sängen med henne för att man ska sova om. En sön 80cm sång på träribba.


Det ska bli skönt att återgå till jobbet som redovisningsansvarig/bitr. ekonomichef..
Sover du bara 3 timmar/natt?
upperkatt är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:27.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)