Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum
Visa resultat för omröstning: Är Mental bäst?
Ja. 7 38.89%
Nej, han är bättre än bäst. 11 61.11%
Antal röster: 18. Du får inte rösta i den här omröstningen


Stängt ämne
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-07-11, 23:02   #991
Gregow
Registered User
 
Gregows avatar
 
Reg.datum: May 2019
Ort: Bondeska palatset
Inlägg: 4
Citat:
Ursprungligen postat av delta_mats Visa inlägg
Då måste ordet omdefinieras mot vad det faktiskt betyder. Dios föräldrar tycker säkert det är både trevligt och mysigt att få rå om honom. Men det förändrar inte faktumet.
Nej det måste det inte. En kostnad behöver inte vara materiell.
Gregow är inte uppkopplad  
Gammal 2020-07-12, 00:01   #992
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av delta_mats Visa inlägg
Då måste ordet omdefinieras mot vad det faktiskt betyder. Dios föräldrar tycker säkert det är både trevligt och mysigt att få rå om honom. Men det förändrar inte faktumet.
Att snylta innebär att man parasiterar på andra. Att leva på vad andra frivilligt ger en är inte att snylta.

Ordet behöver inte definieras om. Det är du som hårddrar det så mycket att det inte passar till den betydelse de flesta lägger i ordet.

Dvs de flesta tycker inte att det är att parasitera på andra ifall man går på restaurang och någon i sällskapet betalar hela notan och inte går med på att de andra ska betala "sin del".
svenbanan är inte uppkopplad  
Gammal 2020-07-12, 05:11   #993
MaxTheMarketer
Banned User
 
Reg.datum: Nov 2013
Ort: Sverige
Inlägg: 501
Huruvida en mussla vattnas eller torkas ut av om man bor hemma hos föräldrarna eller inte avgörs främst av snubbens beteendemönster i förhållande till hennes.

Upplever hon honom som en "bad boy" som gör som han vill och lever hemma hos föräldrarna pga. hans obrydda beteende för allt och alla?

Eller upplever hon honom som en "snäll duktig pojke" som inte lyckades ta för sig i livet som vuxen och därmed hamnade hemma hos föräldrarna igen?

Allt handlar om hur tjejen tolkar anledningen bakom faktumet att "han bor hemma hos föräldrarna". Sedan kommer attraktion eller icke-attraktion att bildas utifrån hennes tolkning.

Hans beteende gentemot faktumet att han bor hemma hos föräldrarna kommer att ha stor inverkan i hur hon tolkar faktumet.

Tips från coachen: du kan anamma de attraktiva egenskaperna hos bad boys (inte vara tjejen till lags hela tiden) samtidigt som du skippar de negativa egenskaperna (fysisk och mental misshandel).

Vi får se om herr Dio var en överlogisk, ursäktande toffel på dejten eller om han tog för sig, med givetvis god social kalibrering, på dejten.

Vi får hoppas på att herr Dio fokuserade på att skapa känslobergodalbanor hos dejten och inte försöka överföra en matematikbok in i dejtens huvud.

För den som undrar (men inte bryr sig för att det är jag som skriver det och inte någon annan mer omtyckt person här på forumet, haha) så är social intelligens sexigt för de flesta tjejer.

"Nördig intelligens" är bara attraktivt om snubben ifråga är så passionerad i sitt nördiga intressen samtidigt som han inte tofflar för tjejen där hon inte kan rubba på hans nördiga intresse utan då måste arbeta för att få hans uppmärksamhet till och från.

Professor "DUH!?" is out.
MaxTheMarketer är inte uppkopplad  
Gammal 2020-07-12, 09:30   #994
Läskeblask
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2015
Inlägg: 537
Utan att ha bakgrundsinfo så det första jag tänker på när nån bor hemma är att denna ekonomiskt inte är stabil. Det är väl även den största orsaken och det är ju inte direkt attraktivt. Sen kan det ju hända att föräldrarna är gamla och behöver hjälp eller att man nyligen skillt sig t.ex. Hur som helst så är det nog för dom flesta en negativ sak.
Läskeblask är inte uppkopplad  
Gammal 2020-07-12, 10:29   #995
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av EagleEye Visa inlägg
Undrar hur det gick med dejten?
Jo då, det gick bra. Det sista som hände var att hon läste en godnattsaga för mig klockan åtta. Innan dess matade hon mig med bröstmjölksersättning ur nappflaska. Jag minns inte vad som hände innan dess, för eftersom jag bor hemma hos mina föräldrar så har min mentala utveckling återgått till den hos ett tremånaders spädbarn, och vid den åldern minns man inte mer än några timmar bakåt.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad  
Gammal 2020-07-12, 10:31   #996
delta_mats
Illrar pillrar
 
delta_matss avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Skogen
Inlägg: 5 089
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Att snylta innebär att man parasiterar på andra. Att leva på vad andra frivilligt ger en är inte att snylta.

Ordet behöver inte definieras om. Det är du som hårddrar det så mycket att det inte passar till den betydelse de flesta lägger i ordet.

Dvs de flesta tycker inte att det är att parasitera på andra ifall man går på restaurang och någon i sällskapet betalar hela notan och inte går med på att de andra ska betala "sin del".
Du har fel. Kolla upp definitionen av ordet så lär du dig något nytt. Du brukar ju vara duktig på att googla saker
__________________
NO FEAT IS BEYOND MY REACH, I WILL WRITE MY OWN DESTINY.

Cardio Freak With Science
En Svensk Klassiker 2019/2020
PB: Böj 185 kg. Bänk 137,5 kg. Mark 235 kg.
delta_mats är inte uppkopplad  
Gammal 2020-07-12, 11:27   #997
trädgårdsmöbel
d-bag
 
trädgårdsmöbels avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 1 234
Men kan vi försöka ha ett visst mått av förståelse för psykisk ohälsa? Det kan ha vart såhär att personen ni gillar att såga har flyttat in hos sina föräldrar temporärt av en orsak, det är inte idealiskt men bästa möjliga under de förutsättningar som finns.
trädgårdsmöbel är inte uppkopplad  
Gammal 2020-07-12, 11:49   #998
skyffelmördarn
Registered User
 
skyffelmördarns avatar
 
Reg.datum: Dec 2019
Inlägg: 971
Citat:
Ursprungligen postat av trädgårdsmöbel Visa inlägg
Men kan vi försöka ha ett visst mått av förståelse för psykisk ohälsa? Det kan ha vart såhär att personen ni gillar att såga har flyttat in hos sina föräldrar temporärt av en orsak, det är inte idealiskt men bästa möjliga under de förutsättningar som finns.
Jag vet inte varför det här blev personligt eller handlade just om enskild person, jag tror många med mig pratade generellt om fenomenet att bo hemma och sen om man väljer att ta åt sig så är det ju inte vårt fel.
skyffelmördarn är inte uppkopplad  
Gammal 2020-07-12, 11:59   #999
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av delta_mats Visa inlägg
Du har fel. Kolla upp definitionen av ordet så lär du dig något nytt. Du brukar ju vara duktig på att googla saker
Jag tycker det jag hittar stärker min tolkning av hur man använder ordet snylta.

Citat:
SAOL
tryckår: 2015
snylta verb ~de ~t
• leva på andra
Citat:
SO
tryckår: 2009
snyl`ta verb ~de ~t

●leva på vad an*dra producerar
JFR parasitera utnyttja
https://svenska.se/tre/?sok=snylta&pz=1

Nedanstående är utdrag ur den långa harang som SAOB spottar ur sig om "snylta". De fetade delarna är några passager som använder ordet i samma riktning som jag.

Citat:
1) snoka efter mat (särsk. i uttr. snylta efter mat, i sht förr äv. liktydigt med: tigga mat); (av snikenhet l. bekvämlighet) ss. icke beräknad l. välkommen gäst l. bl. för att skaffa sig mat resp. husrum hålla sig framme vid l. delta i bjudningar o. dyl. l. besöka ngn; vara snyltgäst, snyltgästa; äv. allmännare l. mer l. mindre bildl., särsk. betecknande att ngn snikar sig till uppehälle l. materiella fördelar gm utnyttjande av ngn l. ngt, parasitera (på ngn); äv.: snatta (se c)
...
a) jur. om olagligt, till bedrägeri l. bedrägligt beteende hänfört otillbörligt begagnande av husrum, förtäring, transport o. d. som tillhandahålls under förutsättning av kontant betalning; särsk. ss. vbalsbst. -ning. SvJuristT 1944, s. 310. Snyltning är att ta in på hotell, äta på restaurang, åka taxi eller kollektivtrafik, klippa håret etc. och sedan inte kunna betala. SvD 1973, nr 77, s. 26.
b) i vissa allmännare l. bildl. anv. (jfr c); dels betecknande att ngn ss. inkräktare uppehåller sig ngnstädes (o. för sitt ändamål utnyttjar platsen l. lokalen) l. att ngn l. ngt liksom på nåder (likt en snyltgäst) ges tillträde till ngt o. d., dels betecknande att ngn fräckt l. oförtjänt drar fördel av l. utnyttjar (ngt), parasitera (på ngt);
På wikipedia finns ingen sida för ordet "snylta". Det finns dock en sida för ordet "snyltare". Den sidan länkar dock vidare till en annan sida, nämligen sidan för ordet "parasit"...

Men du tycker man är en snyltare om man blir bjuden på fika hemma hos en kompis och inte envisas till förbannelse med att få betala en femtiolapp för kaffe och kaka, eller?
svenbanan är inte uppkopplad  
Gammal 2020-07-12, 12:04   #1000
skyffelmördarn
Registered User
 
skyffelmördarns avatar
 
Reg.datum: Dec 2019
Inlägg: 971
Det här är varför dessa trådar aldrig håller, självupptagna personer som gillar att prata om sina problem och kan aldrig kliva ut ifrån diskussionen utan fortsätter tro att allting kretsar och handlar om dom även fast övriga i diskussionen sedan länge har gått ifrån person til sak och är på ett mycket bredare plan.

Bästa kanske vore att hitta på en ny fiktiv person som man pratar om.

"Jonas 40" och bor hemma kan vi prata om istället. För säger man bara "Folk som bor hemma" eller "Att bo hemma" så kommer ju huvudpersonen att ta åt sig.
skyffelmördarn är inte uppkopplad  
Gammal 2020-07-12, 12:05   #1001
trädgårdsmöbel
d-bag
 
trädgårdsmöbels avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 1 234
Vid en ålder av 72-74 bodde min far växelvis hos mig och min bror. Det ni. Dubbel ålder mot Dio. Nu bor han själv igen.
trädgårdsmöbel är inte uppkopplad  
Gammal 2020-07-12, 12:08   #1002
skyffelmördarn
Registered User
 
skyffelmördarns avatar
 
Reg.datum: Dec 2019
Inlägg: 971
Citat:
Ursprungligen postat av trädgårdsmöbel Visa inlägg
Vid en ålder av 72-74 bodde min far växelvis hos mig och min bror. Det ni. Dubbel ålder mot Dio. Nu bor han själv igen.
Ja det var ju mycket vanligare förr i fattigSverige.
skyffelmördarn är inte uppkopplad  
Gammal 2020-07-12, 13:12   #1003
Läskeblask
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2015
Inlägg: 537
Vi alla har haft det jobbigt delar av vårt liv. Jag var själv tvungen att bo i en rätt ny stuga på föräldrarnas bakgård i 1 år när jag sskillde mig. Några tjejer frågade varför jag söker ny bostad när jag har en fin stuga att bo i, nån såg lite snett på mig. Jag själv kommer att hålla dörrarna öppna för min gosse så länge han studerar eller kämpar på till ekonomin gör det möjligt att flytta till eget. Jag vet många som bott hem till 25-28 års åldern och sparat ihop bra pengar istället för att betala dyr hyra för nån sketen etta eller två dom bara bor i för att ha nånstans att bo.
Läskeblask är inte uppkopplad  
Gammal 2020-07-12, 16:35   #1004
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Jag tycker du kan ta och vara aningens mer ödmjuk inför att andra kan ha andra åsikter än du själv.
Åh, jag har inget överhuvudtaget emot att folk har andra åsikter än mig själv. Vad som verkligen grinds my gears är när folk tycker saker utan att backa upp det.

Folk hade gärna fått tycka att jag inte tar i när jag tränar om de sagt ”jag har sett dina träningsvideor, det syns att du alltid lämnar minst fyra reps kvar i tanken”. Men det säger inte folk. Utan de säger att jag inte tar i när jag tränar ”för det bara är så”.

På samma sätt hade jag inte haft något emot om folk sa att det var fel att bo hos sina föräldrar om de hade backat upp det med logiska argument. Men det gör inte folk.

Citat:
Ursprungligen postat av Plasttiger Visa inlägg
kanske är nätdejting mer lämpligt än långvariga relationer när attityden är "förtjänar/värd sex".
Du tänker bekvämt ignorera det faktum att jag redan förklarat att jag inte menade allvar med att förtjäna sex? Dessutom är det obegripligt hur du gör skillnad på nätdejting och långvariga förhållanden.

Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Det här är varför dessa trådar aldrig håller, självupptagna personer som gillar att prata om sina problem och kan aldrig kliva ut ifrån diskussionen utan fortsätter tro att allting kretsar och handlar om dom även fast övriga i diskussionen sedan länge har gått ifrån person til sak och är på ett mycket bredare plan.

Bästa kanske vore att hitta på en ny fiktiv person som man pratar om.

"Jonas 40" och bor hemma kan vi prata om istället. För säger man bara "Folk som bor hemma" eller "Att bo hemma" så kommer ju huvudpersonen att ta åt sig.


Jag har ju för fan knappt skrivit något på tre sidor, men det är ändå mitt fel att tråden är på väg att spåra ut för jag inte kan prata om ämnet på ett allmänt plan?

Och hur fan skulle jag INTE kunna ta åt mig när ämnet gäller en grej som jag gör? Det är ungefär som att starta en tråd kallad ”varför den vita rasen är överlägsen andra raser” och sen tycka att enskilda svarta personer inte ska ta åt sig.

Jag känner att det är läge att citera en vis man:
Citat:
Ursprungligen postat av PureWhey Visa inlägg
Detta temat är konsekvent i dina inlägg. Du vet inte riktigt vad du pratar om, någonsin.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad  
Gammal 2020-07-12, 16:41   #1005
EagleEye
Banned User
 
Reg.datum: Jun 2019
Inlägg: 212
Min högsta önskan nu är att träffa en kristen kvinna för giftermål och familjebildning. Dejting först utan sex. Det måste också vara en utbildad kvinna med god ekonomi. På söndagar ska vi gå till kyrkan tillsammans. Det ska bli mitt nya rättfärdiga liv.
EagleEye är inte uppkopplad  


Stängt ämne


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:44.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)