Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kosttillskott

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2017-10-19, 10:44   #1
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 283
ATP-tillskott förbättrar prestation vid styrketräning

Citat:
The aim of this study was to investigate the acute effect of ATP supplementation on performance and physiological responses during resistance exercise in recreationally resistance trained males. Eleven men (age= 27.5±5.5 yrs, weight= 83.4±9.8 kg, height= 182±0.04 cm) completed two randomized, double-blind trials: ATP supplement condition (ATP=400mg) or a placebo condition. Thirty minutes after supplement consumption, subjects performed four sets of half-squats until momentary muscular failure at 80% of the 1RM with two minutes of recovery between sets. The total number of repetitions, blood pressure, heart rate, blood lactate, and oxygen consumption were evaluated. The total weight lifted were higher for the ATP condition compared to placebo (Placebo= 3995.7±1137.8, ATP= 4967.4±1497.9 Kg; p= 0.005). Heart rate was higher at set-4 for ATP compared to placebo (p<0.001) and oxygen consumption during exercise was greater for ATP (p=0.021). There were no differences between conditions for lactate and blood pressure. In summary, a single oral dose of ATP supplementation improved lower body resistance training performance and energy expenditure in recreational resistance trained males.
J Strength Cond Res. 2017 Oct 16. A Single Dose Of Oral Atp Supplementation Improves Performance And Physiological Response During Lower Body Resistance Exercise In Recreational Resistance Trained Males.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-10-19, 14:47   #2
ChuckTesta
Nope! Chuck Testa
 
ChuckTestas avatar
 
Reg.datum: Sep 2011
Inlägg: 674
Varför hör man aldrig talas om ATP-tillskott? Visste inte ens att det fanns.
ChuckTesta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-10-19, 18:27   #3
Sverker
Symmetrisk moderator
 
Sverkers avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Örebro
Inlägg: 23 523
Trodde inte ens att ATP-molekylen kunde absorberas intakt. Den finns normalt inte i maten vi äter. Med tre fosfat-grupper har den massor av laddning som gör det svårare att passera dels membranen i tarmen och sedan membranen in i muskelcellerna.

Fast 400 mg är en hästdos ATP. Möjligt att man skulle kunna "trycka" in ATP i musklerna

Det är nästan så att jag tror att det är någon nedbrytningsprodukt av ART, typ inosin, som ger effekten.
__________________
Sverker
Chairmaster of
Kolozzeum Chemistry Guild.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-10-19, 18:49   #4
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 283
Det var det här man använde: http://www.sigmaaldrich.com/catalog/...g=en&region=SE
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-10-19, 23:23   #5
Owe
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Mönsterås
Inlägg: 276
Citat:
Ursprungligen postat av Sverker Visa inlägg
Trodde inte ens att ATP-molekylen kunde absorberas intakt. Den finns normalt inte i maten vi äter. Med tre fosfat-grupper har den massor av laddning som gör det svårare att passera dels membranen i tarmen och sedan membranen in i muskelcellerna.

Fast 400 mg är en hästdos ATP. Möjligt att man skulle kunna "trycka" in ATP i musklerna

Det är nästan så att jag tror att det är någon nedbrytningsprodukt av ART, typ inosin, som ger effekten.
Nä men det är ju inte första gången du är ute o hojar, se dina svar i trådar jag har startat,,,,

Ledsnade att starta trådar eller vara aktiv, efter en moderator är så okunnig och lägger sådana kommentare .
Owe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-10-20, 01:43   #6
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 283
Jag ser bara tre trådar du startat och Sverker har inte svarat i någon av dom.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-10-20, 07:01   #7
Grahn
Registered User
 
Grahns avatar
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: Vault 13
Inlägg: 11 123
Otippat med ett påhopp efter den kommentaren måste jag säga, dubbelt otippat att kalla Sverker för okunnig.



Jag som däremot är okunnig på riktigt tänker på kreatin när jag hör om ATP som tillskott, når inte det lite samma resultat fast lite högre upp i processen?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Utöver det bör du endast gå värdigt men bestämt.
Grahn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-10-20, 14:14   #8
ChuckTesta
Nope! Chuck Testa
 
ChuckTestas avatar
 
Reg.datum: Sep 2011
Inlägg: 674
Citat:
Ursprungligen postat av Grahn Visa inlägg
Otippat med ett påhopp efter den kommentaren måste jag säga, dubbelt otippat att kalla Sverker för okunnig.



Jag som däremot är okunnig på riktigt tänker på kreatin när jag hör om ATP som tillskott, når inte det lite samma resultat fast lite högre upp i processen?
Jag som också är okunnig men kan lite skulle väl säga det inte är lite samma sak som kreatin eftersom kreatinfosfat fungerar som en "buffert" som tar slut snabbt, dvs bindnigen i kreatinfosfatet kan utnyttjas istället för bindningen i ATP, men det räcker i 1-3 sekunder extra (och det är väl därför kreatintillskott "gör så man får bättre tryck, orkar någon rep mer" eftersom det ersätter ATP i ca 1-3 sekunder?)
ChuckTesta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-10-20, 14:49   #9
xan
Registered User
 
xans avatar
 
Reg.datum: Feb 2017
Inlägg: 894
Citat:
Ursprungligen postat av Owe Visa inlägg
Nä men det är ju inte första gången du är ute o hojar, se dina svar i trådar jag har startat,,,,

Ledsnade att starta trådar eller vara aktiv, efter en moderator är så okunnig och lägger sådana kommentare .
Haha vad snackar du om?
xan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-10-20, 17:16   #10
exevision
Registered User
 
exevisions avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 6 803
Citat:
Ursprungligen postat av xan Visa inlägg
Haha vad snackar du om?
Han är nog ute och "hojar"
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Wormzie Visa inlägg
det enda man kan säga säkert är att om gasp-linnet är på kör man med byggarsplit
exevision är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-10-20, 17:20   #11
Sverker
Symmetrisk moderator
 
Sverkers avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Örebro
Inlägg: 23 523
Citat:
Ursprungligen postat av Owe Visa inlägg
Nä men det är ju inte första gången du är ute o hojar, se dina svar i trådar jag har startat,,,,

Ledsnade att starta trådar eller vara aktiv, efter en moderator är så okunnig och lägger sådana kommentare .

Klart att jag är ute och cyklar. Jag har ingen aning om hur ATP kommer ut i kroppen och ger effekt. Jag bröt bara ned frågan och kom med väl grundade argument för att ATP inte borde kunna utnyttjas.

Men förklara och visa gärna.


Fast enligt King Grubs länk kostar 25 gram 50 000:- vilket gör att varje shot kommer hamna kring ca 750:- någonting
__________________
Sverker
Chairmaster of
Kolozzeum Chemistry Guild.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-10-20, 17:24   #12
xan
Registered User
 
xans avatar
 
Reg.datum: Feb 2017
Inlägg: 894
Gains har inget pris.
xan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-10-20, 23:15   #13
Iliyas
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2015
Inlägg: 295
För ca 10 år sedan blandade jag 1-2 skopor av Rage och Fierce pwo, trodde jag skulle spricka av den massiva pumpen...
Iliyas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-10-21, 11:32   #14
Sverker
Symmetrisk moderator
 
Sverkers avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Örebro
Inlägg: 23 523
Visst finns det lite artiklar ute på nätet:
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/art...PMC2253504/#B8
Kolla även referens 8.

Vad säger den ? Att 225 mg inte räcker. Möjligt att 400 mg kan "trycka in" ATP...vad vet jag.
__________________
Sverker
Chairmaster of
Kolozzeum Chemistry Guild.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:54.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)