Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2017-11-27, 17:15   #136
Jocke67
-[][]--------[][]-
 
Jocke67s avatar
 
Reg.datum: Jan 2016
Ort: Huddinge, Stockholm
Inlägg: 1 387
För att verkligen komma upp i syreupptag motsvarande VO2max måste du ligga på en ansträngning där du även använder anaeroba reserver.

Högsta nivån där du kan ligga "i balans" (konstant mjölksyranivå) brukar kallas tröskelnivå och för cyklister (där man enkelt kan mäta effekten tex på en ergometercykel eller en Wattmätare) så ligger denna nivå typisk på ca 80-90% av motsvarande VO2max för vältränade individer. Man kan hålla denna nivån ungefär i en timma, sedan kommer andra faktorer in i bilden. Nivå motsvarande VO2max kan man hålla ca fem minuter men då är som sagt var en del av arbetet anaerobt och genomsnittligt syreupptag är lägre än VO2max, men du kommer nog ganska nära i slutet.

Senast redigerad av Jocke67 den 2017-11-27 klockan 17:24.
Jocke67 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-27, 18:34   #137
Bärsärk
 
Reg.datum: Apr 2015
Inlägg: 1 171
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Har du däremot möjlighet att konditionsträna 2 gånger per vecka är du med i leken igen; med en träningsfrekvens på 2 pass i veckan har man i vissa studier inte sett någon skillnad vad gäller konditionsförbättringar jämfört med 5 pass i veckan, förutsatt att intensiteten är hög nog.
KG, stämmer de här fortfarande? Jag snickrar på ett schema som bara innehåller 2 pass kondition och 3 pass styrka just nu.
Bärsärk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-27, 19:23   #138
Bossebäver
Registered User
 
Bossebävers avatar
 
Reg.datum: Sep 2013
Inlägg: 1 003
Citat:
Ursprungligen postat av Bärsärk Visa inlägg
KG, stämmer de här fortfarande? Jag snickrar på ett schema som bara innehåller 2 pass kondition och 3 pass styrka just nu.

Anekdotiskt så har jag klippt min 5-kilometerstid med 12 minuter på 2 pass i veckan. Förvisso från en sjukt dålig utgångspunkt men jag slutade aldrig att bli bättre på veckobasis. Lite lack över att jag slutade.
__________________
Im Chuck Norris, your argument is invalid.
Bossebäver är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-27, 21:43   #139
LöptoK
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 42
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Du, jag har tränat så mycket kondition att jag antagligen redan har mer praktisk erfarenhet av saken än du någonsin kommer att ha ork eller vilja att skaffa dig och har en kondition som du inte ens kan drömma om.
Får man fråga vilken typ av konditionsträning som du till största del ägnar dig åt?
LöptoK är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-27, 21:47   #140
Jocke67
-[][]--------[][]-
 
Jocke67s avatar
 
Reg.datum: Jan 2016
Ort: Huddinge, Stockholm
Inlägg: 1 387
Citat:
Ursprungligen postat av Bärsärk Visa inlägg
KG, stämmer de här fortfarande? Jag snickrar på ett schema som bara innehåller 2 pass kondition och 3 pass styrka just nu.
Alltså. Det där är ju ett helt befängt påstående. Om det räckte med två pass i veckan för att nå maximala resultat, varför tränar eliten inom konditionsidrott 5-7 dagar i veckan?

Ju mer man tränar, desto mer resultat. Det är den bistra sanningen. Upp till en viss gräns naturligtvis, men den ligger långt över vad som är realistiskt för vi heltidsarbetande motionärer. Sen att man kan få bra resultat även med två hårda pass i veckan är en annan sak. Säkert helt tillräckligt om du inte ska tävla. Men du blir aldrig lika bra som om du tränar tex sex pass.
Jocke67 är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:26.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)