Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2017-06-08, 09:51   #691
345.5 i bänk
Jag bänkar över 400 kilo.
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 4 302
Citat:
Ursprungligen postat av rattlesnake61 Visa inlägg
Haha antagligen. Fascinerande är också att Hafthor trots att han är 7 år yngre än Shaw, redan verkar vara starkare i både marklyft och alla pressövningar, dessutom är han mycket snabbare och uthålligare.

Jag ser framför mig att Shaw kan ha vunnit sina titlar nu och bara kommer tävla några år till. Hafthor däremot kan dominera totalt tio år framöver om han håller huvudet kallt.
Ja Hafthor kommer dominera. Jag trodde han skulle vinna iår trots att det var ett väldigt bra upplägg för Eddie. Hade han gjort en reps mer i böj hade han vunnit. Nu delade dom 4st på 13reps och Hafthor gjorde 12st. Där rök flera poäng. Små marginaler.
345.5 i bänk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-06-09, 09:57   #692
Bjorneman
Registered User
 
Bjornemans avatar
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 3 410
Det är vansinnigt. Hafthor marklyft såg lätt ut. Det såg ut dom han skulle klarat 472,5 också, men då hade väl Eddie bara gått för ännu mer.

--

Det var någon som skrev att Shaw är slut eftersom han kom 3:a (inte på Kolo). Det är ju löjligt. Det skiljde 2 poäng mellan honom och Eddie, men Hafthor lär ha fler år kvar av naturliga skäl.

Senast redigerad av Bjorneman den 2017-06-09 klockan 10:02.
Bjorneman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-06-09, 22:57   #693
rattlesnake61
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2015
Inlägg: 224
Citat:
Ursprungligen postat av Bjorneman Visa inlägg
Det är vansinnigt. Hafthor marklyft såg lätt ut. Det såg ut dom han skulle klarat 472,5 också, men då hade väl Eddie bara gått för ännu mer.

--

Det var någon som skrev att Shaw är slut eftersom han kom 3:a (inte på Kolo). Det är ju löjligt. Det skiljde 2 poäng mellan honom och Eddie, men Hafthor lär ha fler år kvar av naturliga skäl.
Shaw är absolut inte slut, han vann ju Arnold's i år med stor marginal, och vann marklyftet över Hafhor.

Men trenden de senaste två åren verkar vara att Hafthor blir starkare och starkare medan Shaw står stilla på samma siffror och börjar tappa konditionen.
rattlesnake61 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-06-09, 23:28   #694
Bjorneman
Registered User
 
Bjornemans avatar
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 3 410
Citat:
Ursprungligen postat av rattlesnake61 Visa inlägg
Shaw är absolut inte slut, han vann ju Arnold's i år med stor marginal, och vann marklyftet över Hafhor.

Men trenden de senaste två åren verkar vara att Hafthor blir starkare och starkare medan Shaw står stilla på samma siffror och börjar tappa konditionen.
Precis. Jag syftade inte på dig eller någon annan här. Har läst på andra ställen att somliga påstår att Shaw är på dekis.

Både Hafthor och Shaw gjorde väl 460 i mark på WSM? Läste att Shaw drog sönder sin hamstring, men Hafthors lyft såg mycket lättare ut.

Sen tänkte jag på en sak till. Jag tycker personligen att Savickas är den bästa strongmanutövaren genom tiderna, men ett argument som ofta förs fram är att han har 8 vinster på Arnolds. Det är jävligt imponerande fast man kan inte på fullaste allvar påstå att han hade något vidare motstånd åren 2003-2008. I alla fall inte motstånd på samma nivå som Shaw har haft under de år han deltagit på Arnolds. Det kommer bli väldigt svårt, nästan omöjligt, för någon att matcha Big Z i antal vunna tävlingar eftersom nivån är så mycket högre numera. Det har han till och med själv sagt i Starting Strongmans podcast. Dessutom blir det oerhört svårt för någon att tävla i den absoluta toppen i 20 år nu för tiden på grund av nivån. Det är klart att det var tunga vikter för gemene man på WSM 1998, men jämfört med WSM 2017 så förefaller de rent mänskliga.

Senast redigerad av Bjorneman den 2017-06-09 klockan 23:30.
Bjorneman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-06-09, 23:46   #695
rattlesnake61
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2015
Inlägg: 224
Citat:
Ursprungligen postat av Bjorneman Visa inlägg
Precis. Jag syftade inte på dig eller någon annan här. Har läst på andra ställen att somliga påstår att Shaw är på dekis.

Både Hafthor och Shaw gjorde väl 460 i mark på WSM? Läste att Shaw drog sönder sin hamstring, men Hafthors lyft såg mycket lättare ut.

Sen tänkte jag på en sak till. Jag tycker personligen att Savickas är den bästa strongmanutövaren genom tiderna, men ett argument som ofta förs fram är att han har 8 vinster på Arnolds. Det är jävligt imponerande fast man kan inte på fullaste allvar påstå att han hade något vidare motstånd åren 2003-2008. I alla fall inte motstånd på samma nivå som Shaw har haft under de år han deltagit på Arnolds. Det kommer bli väldigt svårt, nästan omöjligt, för någon att matcha Big Z i antal vunna tävlingar eftersom nivån är så mycket högre numera. Det har han till och med själv sagt i Starting Strongmans podcast. Dessutom blir det oerhört svårt för någon att tävla i den absoluta toppen i 20 år nu för tiden på grund av nivån. Det är klart att det var tunga vikter för gemene man på WSM 1998, men jämfört med WSM 2017 så förefaller de rent mänskliga.
Jag läste i alla fall det där om att Shaw är slut på reddit av nån lustigkurre som verkar avsky honom.

Självklart så var nivån lägre på Arnold's tidigare, och hade Shaw tävlat på den tiden hade han snott några av Savickas titlar utan tvekan.

Men tar man t ex 1998, så tror jag inte att Shaw hade kunnat vinna den tävlingen på sin nuvarande kroppsvikt. Han hade lekt hem alla statiska grenar men förlorat för mycket poäng på springgrenarna. De som tävlar anpassar sin vikt efter tävlingen, därför blir det lite orättvist när folk jämför Samuelssons maxlyft 1998 med nutida rekord, eftersom han kanske hade vägt 170kg om han tävlat idag.

Senast redigerad av rattlesnake61 den 2017-06-09 klockan 23:54.
rattlesnake61 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-06-10, 00:07   #696
Bjorneman
Registered User
 
Bjornemans avatar
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 3 410
Citat:
Ursprungligen postat av rattlesnake61 Visa inlägg
Jag läste i alla fall det där om att Shaw är slut på reddit av nån lustigkurre som verkar avsky honom.

Självklart så var nivån lägre på Arnold's tidigare, och hade Shaw tävlat på den tiden hade han snott några av Savickas titlar utan tvekan.

Men tar man t ex 1998, så tror jag inte att Shaw hade kunnat vinna den tävlingen på sin nuvarande kroppsvikt. Han hade lekt hem alla statiska grenar men förlorat för mycket poäng på springgrenarna. De som tävlar anpassar sin vikt efter tävlingen, därför blir det lite orättvist när folk jämför Samuelssons maxlyft 1998 med nutida rekord, eftersom han kanske hade vägt 170kg om han tävlat idag.
Jo, så är det också. Jag syftade på att tyngre vikter ger mer skador och kortare karriärer. Förr var det mer otäcka skador pga otympliga lyftobjekt, typ bilvält snarare än riktigt gristunga vikter. Menar givetvis jämfört med idag. Jag skulle inte kunna lyfta WSM-vikterna från 1998.

Då kanske Samuelsson hade vägt lika mycket som han brukade göra på vintern. I Maxstyrka radio påstod han nämligen att han var 10-15 kg tyngre på vintern än under tävlingssäsongen.

Sen så låter man sig nog ofta begränsas av andras prestationer. Om exempelvis de allra bästa drar 400 i marklyft så är det svårt att ens fantisera om 450.
Bjorneman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-06-10, 22:24   #697
Bjorneman
Registered User
 
Bjornemans avatar
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 3 410
Jaha, Poundstones comeback slutade med en avsliten biceps...

Ultimate strongman summermania 2017:

1 Licis 41 pts
2 Kieliszkowski 39.5
3 Big Z 36.5

Savickas hängde på bra idag. Har inte sett alls mycket, bara resultaten och lite om grenarna.
Bjorneman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-06-10, 22:27   #698
rattlesnake61
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2015
Inlägg: 224
Citat:
Ursprungligen postat av Bjorneman Visa inlägg
Jo, så är det också. Jag syftade på att tyngre vikter ger mer skador och kortare karriärer. Förr var det mer otäcka skador pga otympliga lyftobjekt, typ bilvält snarare än riktigt gristunga vikter. Menar givetvis jämfört med idag. Jag skulle inte kunna lyfta WSM-vikterna från 1998.

Då kanske Samuelsson hade vägt lika mycket som han brukade göra på vintern. I Maxstyrka radio påstod han nämligen att han var 10-15 kg tyngre på vintern än under tävlingssäsongen.

Sen så låter man sig nog ofta begränsas av andras prestationer. Om exempelvis de allra bästa drar 400 i marklyft så är det svårt att ens fantisera om 450.
Absolut mycket handlar om mentala spärrar, om 20 år kanske någon drar 550kg i marklyft, och 430kg är ingångsvikt.

Kanske hade Shaw kunnat vinna WSM-titlen på 90-talet av ren råstyrka, men har bara svårt att se framför mig Shaw vinna mot Ahola i ett utdraget loading race.

Skador har blivit en självklar del av strongman nu, tror ändå att Shaw och Hafthor kan tävla tills det passerat 40.
rattlesnake61 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-06-10, 22:49   #699
Bjorneman
Registered User
 
Bjornemans avatar
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 3 410
Citat:
Ursprungligen postat av rattlesnake61 Visa inlägg
Absolut mycket handlar om mentala spärrar, om 20 år kanske någon drar 550kg i marklyft, och 430kg är ingångsvikt.

Kanske hade Shaw kunnat vinna WSM-titlen på 90-talet av ren råstyrka, men har bara svårt att se framför mig Shaw vinna mot Ahola i ett utdraget loading race.

Skador har blivit en självklar del av strongman nu, tror ändå att Shaw och Hafthor kan tävla tills det passerat 40.
Vem vet, på WSM 2011 satte Savickas WR med 440 kg i marklyft. I år gjorde hälften av finalisterna 440 eller mer.

Det hade han troligtvis inte gjort. Tävlingarna såg helt annorlunda ut på den tiden. Det har ju alltid funnits killar på uppemot 200 kg på tävlingarna, men det är först på senare år som de har blivit bäst.

Varför testas inte greppet längre i stort sett? Remmar är ju tillåtet i allt. Vikterna kanske har blivit för tunga i det avseendet.

Senast redigerad av Bjorneman den 2017-06-10 klockan 22:51.
Bjorneman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-06-10, 23:38   #700
rattlesnake61
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2015
Inlägg: 224
Citat:
Ursprungligen postat av Bjorneman Visa inlägg
Vem vet, på WSM 2011 satte Savickas WR med 440 kg i marklyft. I år gjorde hälften av finalisterna 440 eller mer.

Det hade han troligtvis inte gjort. Tävlingarna såg helt annorlunda ut på den tiden. Det har ju alltid funnits killar på uppemot 200 kg på tävlingarna, men det är först på senare år som de har blivit bäst.

Varför testas inte greppet längre i stort sett? Remmar är ju tillåtet i allt. Vikterna kanske har blivit för tunga i det avseendet.
Det är jättetråkigt att grepp aldrig testas i WSM-finalen. Tror det beror på att vissa inte anser att grepp är tillräckligt viktigt. Det borde va med Farmers Walk, Famers Hold, Hercules Hold eller liknande varje final.

Trist för Derek men jag tror han försöker igen, Licis och Kielszkowski är sjukt starka, och Savickas börjar mer o mer bli sig lik.

Senast redigerad av rattlesnake61 den 2017-06-10 klockan 23:39.
rattlesnake61 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-06-11, 08:07   #701
345.5 i bänk
Jag bänkar över 400 kilo.
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 4 302
Hela idé med strongman är ju att hela kroppen ska testas. För att se vem som är starkast. Så en grepp relaterad gren ska vara med. Så lite skandal att det missas i den största tävlingen.
345.5 i bänk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-06-11, 15:53   #702
rattlesnake61
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2015
Inlägg: 224
Kom på att det var Frame Carry utan remmar förra året, Kieliszkowski vann. Vissa skriver att marklyft är en enorm svaghet för honom, men håller inte riktigt med han drog 380kg på WSM i år och väger 140kg...

Graham Hicks vara nära brittiskt rekord i stockpress igår men fick inte upp den till till bröstet. Läste kommentarer om att han nu har starkare axlar än Eddie Hall.

Senast redigerad av rattlesnake61 den 2017-06-11 klockan 15:59.
rattlesnake61 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-06-11, 16:00   #703
Bjorneman
Registered User
 
Bjornemans avatar
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 3 410
Citat:
Ursprungligen postat av rattlesnake61 Visa inlägg
Kom på att det var Frame Carry utan remmar förra året, Kieliszkowski vann. Vissa skriver att marklyft är en enorm svaghet för honom, men håller inte riktigt med han drog 380kg på WSM i år och väger 140kg...

Graham Hicks vara nära brittiskt rekord i stockpress igår men fick inte upp den till till bröstet. Läste kommentarer om att han redan har starkare axlar än Eddie Hall.
Det har han väl ändå inte. Dessutom är han äldre än Hall... Om det har någon betydelse i sammanhanget.
Bjorneman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-06-11, 16:15   #704
Bjorneman
Registered User
 
Bjornemans avatar
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 3 410
För att förtydliga:

Hicks är givetvis jävligt stark i axlarna, men jag tror att Eddie skulle kunna stockpressa 250 pannor om han gav sig fan på det. Det är inte Hicks kapabel till.

Nu kommer det väl förmodligen aldrig hända och det är bara ett antagande. Om det finns någon person i hela världen som skulle vara kapabel till 250 kg så är det Eddie Hall.
Bjorneman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-06-11, 16:25   #705
rattlesnake61
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2015
Inlägg: 224
Citat:
Ursprungligen postat av Bjorneman Visa inlägg
För att förtydliga:

Hicks är givetvis jävligt stark i axlarna, men jag tror att Eddie skulle kunna stockpressa 250 pannor om han gav sig fan på det. Det är inte Hicks kapabel till.

Nu kommer det väl förmodligen aldrig hända och det är bara ett antagande. Om det finns någon person i hela världen som skulle vara kapabel till 250 kg så är det Eddie Hall.
Han kanske skulle klara 230kg+ med en Apollon om han gick in för det, men troligen inga 250kg i stock eftersom han vägrar pusha med benen.

Graham Hicks däremot skriver själv att han bör vara god för 230kg.
rattlesnake61 är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:28.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)