Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2021-01-17, 18:32   #256
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 292
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Inte så konstigt med tanke på att du har två fastedagar i ryggen, tror det är därför just 24h passar så bra för går du över det börjar det bli mindre optimalt.
Ja självklart är det så, det finns ju alternativ såsom att äta typ 1000-1500 kcal på söndagen. Just nu vill jag se vad som händer bara.
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-17, 19:32   #257
Zera
Registered User
 
Zeras avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Ort: Linköping
Inlägg: 630
Men du äter ett litet mål (500kcal) både lördag och söndag?
Zera är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-17, 21:02   #258
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 292
Citat:
Ursprungligen postat av Zera Visa inlägg
Men du äter ett litet mål (500kcal) både lördag och söndag?
Ja
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-17, 21:10   #259
skyffelmördarn
Registered User
 
skyffelmördarns avatar
 
Reg.datum: Dec 2019
Inlägg: 963
Citat:
Ursprungligen postat av Langster Visa inlägg
Ja självklart är det så, det finns ju alternativ såsom att äta typ 1000-1500 kcal på söndagen. Just nu vill jag se vad som händer bara.
Jag äter OMAD (One meal a day) på lördag/söndag, blir ca 1500 kcal per måltid. Fritt mån, ons, fre och vattenfasta på övrigt.

Senast redigerad av skyffelmördarn den 2021-01-17 klockan 21:13.
skyffelmördarn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-17, 21:32   #260
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Jag äter OMAD (One meal a day) på lördag/söndag, blir ca 1500 kcal per måltid. Fritt mån, ons, fre och vattenfasta på övrigt.
Hur funkar det?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-17, 21:53   #261
skyffelmördarn
Registered User
 
skyffelmördarns avatar
 
Reg.datum: Dec 2019
Inlägg: 963
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Hur funkar det?
Jag går nog ärligt talat upp i vikt av det om jag inte håller igen lite. Men jag är inte ute efter vikt upp/nedgång heller utan jag äter så för att det är bekvämt.
skyffelmördarn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-18, 07:26   #262
Jay-Z
Mr Assparade
 
Jay-Zs avatar
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 11 125
Citat:
Ursprungligen postat av Langster Visa inlägg
"Metabolic flexibility" får man antagligen automatiskt om man ligger på underskott och/eller vara vältränad. Folk som kan äta vad de vill och ändå inte bli feta har antagligen bara en låg aptit. Kalorier är fortfarande kalorier.

Jag vet att det finns viss vetenskaplig grund bakom begreppet, med uppregulering av vissa enzymer osv. Men jag tror inte det har någon större betydelse i det långa loppet, såtillvida att man är någorlunda vältränad och hälsosam. Smartast är sannolikt att äta varierat, träna och inte äta för mycket.
Har läst att folk som legat i keto länge kan reagera starkt/fel på stora kolhydratsintag, vilket känns som ett rätt dumt läge att försätta sig i. Äter man varierat behöver man inte fundera på sånt.
Mitt mål med 'mf' är att få kroppen att enkelt kan växla mellan glukos och ketoner, ganska sömlöst utan att få såna reaktioner som du nämner. Jag tror inte på keto för ketos skull, som något slags paradigm á la keto-talibanerna som ser kolhydrater som det värsta som kan hända. De har inte den flexibiliteten som jag eftersträvar.
__________________
Born in Jaktville, Broland.

The Only Easy Day Was Yesterday 🔱
Jay-Z är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-18, 10:47   #263
MrMuggelSnuggel
EXPERT USER
 
MrMuggelSnuggels avatar
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 322
Citat:
Ursprungligen postat av Langster Visa inlägg
Ja och ja. Dock inte säker på att detta är bra ur ett muskelbyggande perspektiv. Träningen på måndagar känns något sämre än normalt. Och jag är oroad över hur kroppskompositionen kommer att påverkas. Har bara kört såhär ett par veckor men kommer att ge det några månader för utvärdering.
Det märkligaste är kanske att minst hunger känner jag på söndagar, den andra fastedagen i rad. Undrar vad mekanismen bakom det är egentligen?
Jag är nyfiken på den biten så håll oss (eller mig) kontinuerligt uppdaterad om vad du upplever och ser.
MrMuggelSnuggel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-18, 11:36   #264
Jay-Z
Mr Assparade
 
Jay-Zs avatar
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 11 125
Nu har jag inte ätt sedan lördag kl 17. Känner ingen hunger. Mindre hungrig än när jag kör 16:8.

Sedan, utan att ha räknat på det i detalj, ser jag en additional benefit - mindre pengar på mat.

Ska bli intressant att hitta ett upplägg där jag ligger på energibalans sett till en vecka, träningen går bra och plånboken blir större.

BMR

Moderate
1*743 x 1.55 = 2*701,65

Intense
1*743 x 1.725 = 3*006,675

Hur hade ni tänkt? Dubblerat varannan dag? Min spontana tanka är nej, blir som ätardag-raid och det leder till mer okontrollerat ätande.
__________________
Born in Jaktville, Broland.

The Only Easy Day Was Yesterday 🔱
Jay-Z är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-19, 09:45   #265
EnergiÖverskott
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2014
Inlägg: 1 445
Den här tråden kommer att sluta upp med att vara vad som gav halva kolozzeum bulimi.

Har man inte ett annars rätt avslappnat förhållande till mat borde man hålla sig bort från att bara äta varannan dag. Är som upplagt för att hetsäta och kompensera genom fasta och överdriven aktivitet. Tror de flesta optirunkare på kolozzeum borde hålla sig borta från detta upplägg.
EnergiÖverskott är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-19, 10:22   #266
rooz
Legimtimerad flaggstång
 
roozs avatar
 
Reg.datum: Aug 2008
Ort: Hos Mor & far
Inlägg: 9 962
Citat:
Ursprungligen postat av EnergiÖverskott Visa inlägg
Den här tråden kommer att sluta upp med att vara vad som gav halva kolozzeum bulimi.

Har man inte ett annars rätt avslappnat förhållande till mat borde man hålla sig bort från att bara äta varannan dag. Är som upplagt för att hetsäta och kompensera genom fasta och överdriven aktivitet. Tror de flesta optirunkare på kolozzeum borde hålla sig borta från detta upplägg.
Vilket KG redan påpekat. Följer man råden i artikeln så går det ganska bra ( För mig då)
__________________
Citat:
Man vill bli älskad, i brist därpå beundrad, i brist därpå fruktad, i brist därpå avskydd och föraktad. Man vill ingiva människorna något slags känsla
rooz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-19, 10:27   #267
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 268
Jag skriver uttryckligen att man inte bör använda sig av varannandagsfasta om man har eller har haft ätstörning eller är lagd åt det hållet.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-05, 10:37   #268
Navi
Registered User
 
Navis avatar
 
Reg.datum: Mar 2017
Inlägg: 225
Ni som fastar, och vill åt autofagin och hälsoeffekterna, dricker ni lightsaft under fastan? Det står på den lightsaft jag köper (ICA's lemon lime) att den innehåller 1 kcal per 100 gram, och utifrån Andreas artikel så verkar det vara lite oklart om lightdryck bryter fastan om jag förstått det rätt?
Navi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-05, 10:41   #269
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 268
Du bör hålla dig väldigt långt borta från fasta med tanke på vad du berättat om hur du mår på sistone.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-05, 10:47   #270
Navi
Registered User
 
Navis avatar
 
Reg.datum: Mar 2017
Inlägg: 225
Det har du nog väldigt rätt. Men jag kan inte låta bli att tycka hälsoeffekterna är väldigt spännande.
Navi är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 03:36.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)