Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2020-12-04, 11:46   #6706
Nano-Sekund
Registered User
 
Nano-Sekunds avatar
 
Reg.datum: Jul 2007
Ort: Piteå
Inlägg: 5 136
Uppsamlingsheat !

Sista 2 veckornas träning har vart rätt standard. En klassisk 4 splitt med lite olika varierande övningar på samtliga pass. Utöver detta blir det även många timmar rehab och prehab, samt mängder med magträning.

Allt för att kunna hålla ihop

Splitten "ich"
Ben, Mage
Bröst, Vader
Vila
Rygg, Biceps
Axlar, Triceps
Vila
Börja om

Försöker mig på en lite push i bänken sedan jag blev sjuk. Detta är utvecklingen på de senaste bröstpassen.

V.1 135 kg x 5 - 1 topset (karantän TV)
V.2 140 kg x 5 - 1 topset
V.3 130 kg 5x5- Serie
V.4 130 kg 6x6 - Serie - FILM - SET#6
V.5 Skall försöka mig på 130 kg 7x7 (men det lär bli tufft, 49 reps )



KEEP UP !

/ Nano
__________________
Träningsjournal
Blogg-4klövern
Youtube kanal
Facebook
Instagram - @olaenberg / @4klovern

Senast redigerad av Nano-Sekund den 2020-12-04 klockan 11:47.
Nano-Sekund är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-12-05, 08:02   #6707
StarkaUlf
Längtar till jul.
 
StarkaUlfs avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 9 686
Riktigt bra bänkar! Sjukt bra fart i dom första lyften tycker jag Lång vila och lite extra fika inför nästa pass så sitter 7x7 också
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Skulle vända läraren upp och ner och säga att jag kan göra detta pga bänkpress med brygga och djupa böjar.
StarkaUlf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-12-06, 21:55   #6708
Nano-Sekund
Registered User
 
Nano-Sekunds avatar
 
Reg.datum: Jul 2007
Ort: Piteå
Inlägg: 5 136
Citat:
Ursprungligen postat av StarkaUlf Visa inlägg
Riktigt bra bänkar! Sjukt bra fart i dom första lyften tycker jag Lång vila och lite extra fika inför nästa pass så sitter 7x7 också
Tack !

Jo, vi får se. På Tisdag är det dax. Kan bli att höja några kastruller också och levla ner till 5x5, beror lite på känslan i kroppen.
__________________
Träningsjournal
Blogg-4klövern
Youtube kanal
Facebook
Instagram - @olaenberg / @4klovern
Nano-Sekund är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-12-06, 22:02   #6709
Nano-Sekund
Registered User
 
Nano-Sekunds avatar
 
Reg.datum: Jul 2007
Ort: Piteå
Inlägg: 5 136
4/12 - Axlar, Triceps

Pushpress
70x5
80x5
90x5
95x5

Smalbänk med stopp
100x5
110x5
120x5
130x5 - FILM

Hantellyft åt sidan - Reverse dropset
3 rundor
5x15
8x12
12x8

Liggande triceps extentions - Hantlar
3 set 20x12

Pushdowns
4 set

BA-Axlar
4 set

Shrugz
4 set - 180x12



__________________________________________________ _

6/12 - LEGS

Benspark
3 set - 15-20 reps

Benpress med stopp
3 set - 8-12 reps

Hacklift 21an
3 set 7+7+7

Liggande lårcurl
3 set 12-15 reps

Släde baklänges
3 set - ca 50 sek arbete

Summering:
Bra träningsvecka trots 60 timmars arbetsvecka. Bara att tugga vidare på detta och likt en Transfer80 fond öka någon %

Mån - Vila
Tis - Bröst, Vader
Ons - Marklyft, Mage + Kardio
Tors - Rygg, Biceps
Fre - Axlar, Triceps
Lör - Vila
Sön - Ben

KEEP UP !

/ Nano
__________________
Träningsjournal
Blogg-4klövern
Youtube kanal
Facebook
Instagram - @olaenberg / @4klovern

Senast redigerad av Nano-Sekund den 2020-12-06 klockan 22:06.
Nano-Sekund är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-12-07, 20:22   #6710
chrille87
fyller snart 88
 
chrille87s avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Ort: Ironheaven
Inlägg: 5 496
Kul att synas lite här inne som vatten-pojke =)
chrille87 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-12-08, 10:45   #6711
Filipb
Registered User
 
Filipbs avatar
 
Reg.datum: Aug 2010
Ort: Eskilstuna
Inlägg: 8 516
Har missat din journal helt. Satan stark du var
__________________
Journal


Instagram
Filipb är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-12-22, 20:58   #6712
Nano-Sekund
Registered User
 
Nano-Sekunds avatar
 
Reg.datum: Jul 2007
Ort: Piteå
Inlägg: 5 136
Det hände en olycka !

Ola Bröstskada.jpg
Klockan 15.30 - 2 veckor sedan, jag kände jag mig starkare än gjort på mycket länge, siktet var inställt på en bänk i 180 kg rangen inom 8-10 veckor. Jag fullkomligen äger 135 kilo i en 5x5 serie , hade avverkat Set # 1,2,3 utan minsta problem samt även flyttat greppet 1 finger utåt för varje set.

Klockan 15.31 - Jag påbörjar set #4. Rep 1,2,3 lirar bra sedan låter det som att riva sönder en handduk, stången dimper ner på pinnarna, BAM !

I en närmast psykotisk dimma inser jag direkt vad som "typ" hänt, jag har råkat ut för det som vart min största mardröm ever, jag har slitit sönder bröstet...

Jag beger mig OMG. iväg från gymmet, på något sätt känner jag att det är illa men jag tar mig hem med 1 arm och väl hemma gör jag det man helst aldrig vill göra, jag tar av mig tröjan för att se hur det ser ut...

Rent spontant ser det inte kaos ut över bröstet men jag kan knappt använda armen, att bröstet däremot är trasigt är en självklarhet men det ser även ut som att biceps är av, då jag har en stor knöl vid korta bicepssenan.... FUCK, tänker direkt på vilka sekundära skador som ev. kan ha uppstått (i själva kraschlandningen)

På ögonblicket av 1 sek har ångesten över att skjuta upp ett träningspass med 1-2 dagar förbyts till att kanske inte kunna pressa ALLS på 6 månader...

Dag 1 - Efter olyckan
Uppskjussad på akuten
Genomgång av händelse med allmänläkare
Div. rörlighetstester (inåtrotation, utåtrotation, drop test, osv)
slätröntgen (för att säkerställa att inte muskelfästet släppt från skelettet)
Hemfärd

Dag 2-14
Efter remiss från akutläkaren får jag komma till ortopenen ca 1 vecka efter olyckan, min arm känns som Frankenstein, fastsydd på kroppen. Första dagarna fick jag inte ens upp handen till munnen.

På ortopeden får jag en Akut-remiss till röntgen för att göra ultraljud, jag ställer frågan varför inte MR och får till svar att ultraljud är minst lika effektivt om ultraljudradiologen/läkaren är skicklig, vilket den jag fick träffa verkligen också var.

Konstateras att mitt vänstra bröst muskelfästet/senan för Pec Major (stora bröstmuskeln) har en ordentlig partiell ruptur (dvs. delvis av), Man kan förklara det som att 2 av 6 gitarrsträngar är kaputt ! Detta förklarar också varför jag har så rysligt ont... Om muskelfästet släppt är smärtan sällan lika omfattande pga. det inte finns något muskelfäste som ligger och gnager. Därefter scannar vi för sekundära skador (Långa bicepssenan, korta bicepssenan, axeln) allt ser bra ut. Självläkning på bröstfästet skall enligt honom ta ca 12 månader (förutsatt att jag lyssnar på kroppens signaler)
Detta opereras ej då man inte kan sy fast något som ej har släppt.

Sedan scanning en sväng av höger sida som ser mycket bra ut.

Kontentat av allt detta är att jag ev. kan ha haft en mindre ruptur på detta muskelfäste som nu gett med sig, har under 10 års tid haft endel värk i detta område men såklart bara fortsatt att ösa, när skadan skedde hade jag lite värk men inte i närheten av vad jag haft bakåt i tiden i olika perioder. Man kan likna det vid ett rep som legat och frasat upp och nu var tiden kommen, TYVÄRR....

Från Nu och framåt
Just nu ligger all fokus på att kunna börja använda armen till saker i vardagen, jag är tillåten att träna saker som ej gör ont men det är än sålänge bara muskelgrupper nedanför midjan. När värken släpper är fokus att få upp rörligheten igen, försöker att hitta en seger för varje dag här hemma (nå ner till skorna, nå upp till luckan på micron, ta fram en tallrik, osv.) Om allt går framåt kanske jag kan börja smyga in övningar för övriga muskelgrupper inom någon vecka men några tunga pressar för bröstet tror jag inte kommer att ske inom närmsta 8-12 månaderna.

Jag är självklart glad att slippa operation och jag kan ärligt talat säga att under alla 100 tals presspass i karriären har jag typ bänkat på en tävlingsbänk med pinnar kanske 5-10 ggr. Detta tror jag räddade mig från sekundära skador, så lite tur i oturen kan man väll säga.

Har faktiskt hela händelsen på film (filmade alla set) men jag fixar inte att se på filmen....

Om det finns någon som läser min journal eller bara skummar igenom och har vart med om någon liknande skada av bröstet vore jag OERHÖRT tacksam att få höra lite reflektioner och egna tankar (här inne eller på PM)

Bifogar några bilder som är från dag #3-10 ich, Blödningen gick ut nedanför bröstfästet och spred sig främst över biceps/överarm.

Nu väntar en tuff tid både psykiskt och mentalt, att inte kunna träna som jag vill och få min dagliga boost av det jag älskar att göra är en STOR TÅRTBIT i mitt liv som faller bort men jag kan inte annat göra än att jobba mig ur detta !

KEEP UP !!

/ Nano
__________________________________________________ _________

Citat:
Ursprungligen postat av chrille87 Visa inlägg
Kul att synas lite här inne som vatten-pojke =)
Det var bättre förr då det var BATTLE mellan oss. Just nu är det Waterboy och Mr.Invalido

Citat:
Ursprungligen postat av Filipb Visa inlägg
Har missat din journal helt. Satan stark du var
Huvudet på spiken Filipb "stark jag VAR" (inte numera)
__________________
Träningsjournal
Blogg-4klövern
Youtube kanal
Facebook
Instagram - @olaenberg / @4klovern

Senast redigerad av Nano-Sekund den 2020-12-22 klockan 21:06.
Nano-Sekund är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-12-22, 23:26   #6713
Don H
Gammal Farbror
 
Don Hs avatar
 
Reg.datum: Jul 2012
Ort: Mogadonien
Inlägg: 506
Satan, lider med dig, verkligen.
Krya och rehabba väl.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle40 Visa inlägg
King Grub. Din lilla hjärna är så förvirrad av alla ovetenskapliga studier, och lekmannastudier du tittat på att du inte längre förstår den enklaste logik.
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Du får väl svara på dina egna jävla frågor om du ska grina över svaren du får.
Don H är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-12-23, 10:53   #6714
StarkaUlf
Längtar till jul.
 
StarkaUlfs avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 9 686
Nej men fy fan så jävla trist Jag beklagar verkligen! Det är ju sånt här man aldrig tror att man ska råka ut för.
Så himla tråkigt att inte kunna göra det man verkligen vill och tycker är kul på kanske ett helt år.

Men en sak är jag säker på, att om det är någon som fixar det så är det du! Mentalt stark Det minns jag från någon annan skada några år tillbaka!

Krya på dig och jag hoppas att läkningen går bra! Hoppas du får en god jul olyckan till trots!
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Skulle vända läraren upp och ner och säga att jag kan göra detta pga bänkpress med brygga och djupa böjar.
StarkaUlf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-12-29, 11:12   #6715
Nano-Sekund
Registered User
 
Nano-Sekunds avatar
 
Reg.datum: Jul 2007
Ort: Piteå
Inlägg: 5 136
Citat:
Ursprungligen postat av Don H Visa inlägg
Satan, lider med dig, verkligen.
Krya och rehabba väl.
Tack för omtanken Don H !

Kommer att göra allt jag bara kan och lite till för att detta ska bli bra.

Citat:
Ursprungligen postat av StarkaUlf Visa inlägg
Nej men fy fan så jävla trist Jag beklagar verkligen! Det är ju sånt här man aldrig tror att man ska råka ut för.
Så himla tråkigt att inte kunna göra det man verkligen vill och tycker är kul på kanske ett helt år.

Men en sak är jag säker på, att om det är någon som fixar det så är det du! Mentalt stark Det minns jag från någon annan skada några år tillbaka!

Krya på dig och jag hoppas att läkningen går bra! Hoppas du får en god jul olyckan till trots!
Värmande ord att läsa StarkaUlf

Jo det är surt som fan men jag kan inte göra annat än att hitta en väg tillbaka, det får lov att ta så länge som helst bara jag blir bra.

Listan på de skador jag haft genom åren kan göras oerhört lång, men jag har till 99% av alla gånger kunnat träna runt dom skadorna på ett eller annat sätt. Med denna skada (hittils) kan jag säga att det är omöjligt, frånsett underkroppsträning och bål.
__________________
Träningsjournal
Blogg-4klövern
Youtube kanal
Facebook
Instagram - @olaenberg / @4klovern
Nano-Sekund är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-12-29, 15:31   #6716
spoon
Spån
 
spoons avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Ort: Nyboda
Inlägg: 14 397
Usch, det var tråkig läsning

Får hoppas att du läker ihop bra.

Skickat från min JSN-L21 via Tapatalk
__________________
Foxtrot Uniform Charlie Kilo
spoon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-03-18, 22:51   #6717
Likeapeanut
Registered User
 
Likeapeanuts avatar
 
Reg.datum: Sep 2011
Ort: Umeå
Inlägg: 1 900
krya!!!
__________________
Likeapeanut
valar morghulis
Likeapeanut är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-03-19, 10:49   #6718
muddler
Lekfarbror
 
muddlers avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Ort: Värmdö
Inlägg: 7 717
Oj det här har jag missat helt! Har själv också haft lite uppförsbacke nu några månader pga operation i magen, vi kommer igen och möts vid 180!
__________________
Triceps är en förkrümpt hästsko

Träning och grejer

Muddler läser ferdinand!
muddler är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-04-09, 07:24   #6719
Nano-Sekund
Registered User
 
Nano-Sekunds avatar
 
Reg.datum: Jul 2007
Ort: Piteå
Inlägg: 5 136
Uppdatering:

Tyvärr så är min skada betydligt värre än 1a utlåtande. Jag gjorde en MR på idrottsmedicin i Umeå ca 5 veckor efter skadan och det visade sig att bröstmuskeln var i det närmsta helt av. ca 4 cm in från senan i muskelbuken, ca 20% fiber fanns kvar...

Ej operativt, så endast tiden kan utvisa resultatet. Detta är hemskt för mig som har ett enormt behov av att ha kontroll på saker jag gör och har enormt svårt att slappna av annars.

Har Rehabat i ca 2 månader nu och har en mycket bra sjukgymnast men det kommer aldrig att bli som förr med träningen.

Har efter 4 månader fortfarande stora problem att använda armen i vardagen och kan inte belasta nämnvärt, detta är såklart enormt påfrestande för psyket och allt det övriga.

Skulle inte önska någon i hela världen detta.
__________________
Träningsjournal
Blogg-4klövern
Youtube kanal
Facebook
Instagram - @olaenberg / @4klovern

Senast redigerad av Nano-Sekund den 2021-04-09 klockan 07:30.
Nano-Sekund är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-04-09, 10:00   #6720
muddler
Lekfarbror
 
muddlers avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Ort: Värmdö
Inlägg: 7 717
Citat:
Ursprungligen postat av Nano-Sekund Visa inlägg
Uppdatering:

Tyvärr så är min skada betydligt värre än 1a utlåtande. Jag gjorde en MR på idrottsmedicin i Umeå ca 5 veckor efter skadan och det visade sig att bröstmuskeln var i det närmsta helt av. ca 4 cm in från senan i muskelbuken, ca 20% fiber fanns kvar...

Ej operativt, så endast tiden kan utvisa resultatet. Detta är hemskt för mig som har ett enormt behov av att ha kontroll på saker jag gör och har enormt svårt att slappna av annars.

Har Rehabat i ca 2 månader nu och har en mycket bra sjukgymnast men det kommer aldrig att bli som förr med träningen.

Har efter 4 månader fortfarande stora problem att använda armen i vardagen och kan inte belasta nämnvärt, detta är såklart enormt påfrestande för psyket och allt det övriga.

Skulle inte önska någon i hela världen detta.
Vad tråkigt. Varför är det ej operativt? Nu får du helt enkelt bli en mästare på ben och bålträning under tiden! Du kommer ju ha stockar som Coleman om du lägger ner allt energi och fokus som jag vet du har

Vi kör lite Kane på det också:
__________________
Triceps är en förkrümpt hästsko

Träning och grejer

Muddler läser ferdinand!
muddler är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:52.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)