Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2007-11-09, 15:23   #46
Rhino
Registered User
 
Rhinos avatar
 
Reg.datum: Sep 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 410
Citat:
Ursprungligen postat av Martin Löwgren Visa inlägg
Visst jag kommer säkert få cancer, men vad får man INTE cancer av idag?
Nu hoppas jag förstås inte att du skall bli drabbad, men skulle det hända så tror jag ärligt talat inte du kommer tycka det är värt det.

Jag har en mycket nära anhörig som dog i cancer tidigare i år. Jag kan lova dig att när det väl händer är det inte speciellt roligt.
Rhino är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-09, 15:25   #47
Racso
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 735
Citat:
Ursprungligen postat av Rhino Visa inlägg
Nu hoppas jag förstås inte att du skall bli drabbad, men skulle det hända så tror jag ärligt talat inte du kommer tycka det är värt det.

Jag har en mycket nära anhörig som dog i cancer tidigare i år. Jag kan lova dig att när det väl händer är det inte speciellt roligt.
Tror att "problemet" är att många är odödliga tills de dör...
Racso är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-09, 15:25   #48
Mats J
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 1 009
Fanns det något samband med hög fetthalt i köttet? Eller är det just rött kött det gäller oberoende av fetthalt?

(har för mig att jag läst någonstans att just fett i kött är en stark cancer triggare i tjocktarmen)
Mats J är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-09, 15:25   #49
Eddie Vedder
Registered User
 
Eddie Vedders avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 33 687
Citat:
Ursprungligen postat av Martin Löwgren Visa inlägg
men vad får man INTE cancer av idag?
Samma saker som man INTE fick cancer av igår. Du gör förstås rätt i att fortsätta leva ditt liv, men att påstå att "allt ger cancer" är fel.
Finns inget som med 100% säkerhet orsakar cancer och det finns heller inget som med 100% säkerhet innebär att man slipper cancer. Finns heller ingen som någonsin har påstått något liknande.

Enligt dom där kriterierna för cancerprevention är jag mer eller mindre ett praktexemplar och om jag tog det som en absolut sanning är jag med andra ord på den säkra sidan för resten av livet.
Men sen kommer jag från en släkt som är så cancerdrabbad att jag ryser av bara tanken, både morsan och farsans sida har massor av cancer. Så jag drabbas säkert trots mitt (enligt denna studie) nästan perfekta leverne.

Nej du får inte cancer av allt, varför resonerar man så bara för att olika saker lyftsa fram som mer eller mindre negativa/positiva?

Citat:
Ursprungligen postat av Racso Visa inlägg
Vad menar du nu?

Senast redigerad av Eddie Vedder den 2007-11-09 klockan 15:28.
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-09, 15:29   #50
Racso
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 735
Citat:
Ursprungligen postat av Eddie Vedder Visa inlägg
Vad menar du nu?
Riktat till Martin.
Racso är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-09, 15:30   #51
xeym
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2005
Ort: Sollentuna
Inlägg: 203
tror knappast det e nyttigt att utesluta allt rött kött, lär vara problem att få nyttig kost då och framförallt god(älskar kött). 500g i veckan är ju inget, hade inte ens klarat vara under gränsen på 1 dag.
xeym är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-09, 15:47   #52
tobbo
made a huge mistake
 
tobbos avatar
 
Reg.datum: Sep 2007
Ort: Stockholm
Inlägg: 813
Hur lång tid kan det ta innan man får cancer, är det helt enskilt? För det är ju otroligt många som har ätit rött kött länge utan att få tarmcancer?
tobbo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-09, 15:55   #53
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Citat:
Ursprungligen postat av xeym Visa inlägg
tror knappast det e nyttigt att utesluta allt rött kött
Varför inte? En vegatariskt baserad kost är väl oftast överlägsen på den fronten, för dom flesta hälsoparametrar.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-09, 15:59   #54
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Citat:
Ursprungligen postat av tobbo Visa inlägg
Hur lång tid kan det ta innan man får cancer, är det helt enskilt? För det är ju otroligt många som har ätit rött kött länge utan att få tarmcancer?
Dom flesta fall upptäcks i åldrarna 60-70. Det som orsakar cancern sker långt tidigare. Ungefär 7% av befolkning i västvärlden utvecklar kolorektal cancer - den tredje vanligaste cancerformen. Det är (tyvärr) vanligt att symptom inte upptäcks förrän cancern har nått ett långt gånget stadie.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-09, 16:02   #55
Ronja
Registered User
 
Ronjas avatar
 
Reg.datum: Jul 2007
Ort: Södermalm Sthlm
Inlägg: 828
Funderar bara över en sak. Nån som vet varför inte viltkött också tillhör listan över "rött kött" Vad är det för skillnad på vilt och nöt/gris mm?
__________________
*Det ordnar sig alltid! *
Ronja är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-09, 16:33   #56
Stoltz
Jag ber om det.
 
Stoltzs avatar
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 3 622
OK, så vad kan man nu äta egentligen, utan att behöva vara rädd för cancer?

Kyckling
Fisk

Och sen? Är resten av köttprodukterna så illa ute?

Det gör lite ont i kroppen för någon som ätit så mycket rött kött i veckan fram tills alldeles nyligen.
Stoltz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-09, 16:44   #57
Klein
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 696
Skulle vara tacksam om någon kunde förklara hur man i studierna isolerar konsumtion av färskt icke processat rött kött från konsumtion av packeterat rött kött med lång hållbarhet. Det förefaller mig fullkomligt omöjligt att skilja på dessa parametrar i ett modernt samhälle om det inte rör sig om en fullt kontrollerad långtidstudie och eftersom sådana studier inte existerar så är vi tillbaka på ruta 1. Epidemologiska studier är totalt intetsägande och det finns otaliga sådana som visar på starka samband mellan fibrer / kolhydrater och cancer i hela tarmsystemet. Så vad ska man gå efter då? Om jag finge bestämma så skulle var och en få betala sin egen sjukvård och leva efter behag. Då blir det en privat försäkringsfråga istället för en opinionsfråga med förnuftsvidriga lagstiftningskonsekvenser.
Klein är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-09, 17:03   #58
Moonbeam
 
Moonbeams avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 65
Stod det inte något häromdagen om att eu skulle förbjuda nitrat i många charkprodukter samt halvera det i andra? nån som har info?
Moonbeam är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-09, 17:04   #59
Larsson85
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 450
Hela tråden är full med prylar som man inte får äta, kan någon lista lite saker som man får äta som man kan ha som huvudmåltid. Man äter ju trots allt 2 lagade mål mat om dagen, det enda jag kommer på just nu är kycklingfileer, och det blir man lagom trött på om man tvingas äta det för ofta.

Jag har förhöjd risk för tarmcancer, så det känns som att jag iaf bör försöka lägga om min kost lite.
Larsson85 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-09, 17:06   #60
Koloftw
Banned
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 1 955
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Koloftw: Det är alla paketerade, behandlade köttprodukter, all skinka, korv, köttbullar, sylta, pastejer, kassler, bacon, osv.
Okej, tack.

Men kassler är väl samma sak som vanligt rött kött, bara att man laggt det i en förpackning? Och köttbullar är ju bara nötfärs och lite ägg, eller gäller det bara köpta köttbullar?

Kyckling/fisk fungerar fortfarande alltså?

Själv käkar man under 500g kött/vecka, något positivt med det nu iaf. Finns det några magra proteinkällor från det vegetabiliska? Förutom kvarg, keso och 5% hårdost :O?

Frågorna är naturligtvis inte riktade mot Grub, utan mot alla som kan .
Koloftw är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 01:13.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)