Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-11-12, 23:41   #46
Brofessorn
Registered User
 
Brofessorns avatar
 
Reg.datum: May 2015
Inlägg: 1 601
Citat:
Ursprungligen postat av Rahf Visa inlägg
Det brukar i övrigt vara ledordet: jag spenderar mer energi på andra än mig själv.
Det märks på hur du tar dig tid att hjälpa användare på det här forumet. Du ska veta att det uppmärksammas och uppskattas.
Brofessorn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-12, 23:46   #47
Gregow
Registered User
 
Gregows avatar
 
Reg.datum: May 2019
Ort: Bondeska palatset
Inlägg: 4
Citat:
Ursprungligen postat av Rahf Visa inlägg
Håller i sak med. Jag kan utan problem hantera stökigt, men vid någon form av magisk gräns rinner bägaren helt enkelt över. Inte så att man får ett tokryck, men när väl en grej städats upp till vinden brukar rätt mycket hända av bara farten.

Annars är jag i mångt och mycket som David Wigren, jag städar riktigt ordentligt om besök ska komma.

Det brukar i övrigt vara ledordet: jag spenderar mer energi på andra än mig själv.
Absolut, ungefär så är jag med. Jag bryr mig inte så mycket om det är stökigt - bara det inte går överstyr. Vadfan, jag klarar mig på rena lakan och lite plats för datorn. Det är inte så svårt. Men, lite titt som tätt är jag inne i en pundarlägenhet och efteråt får jag städmani...
Gregow är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-13, 06:54   #48
Melker2
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2018
Inlägg: 509
Jag gillar ordning och att hemmet har struktur så var sak har sin plats och rutin så att var sak läggs tillbaka på sin plats. Det tar inte längre tid att direkt lägga saker på rätt plats istället för att först dumpa dem någonstans och sedan flytta på dem senare. Det ger effektivitet när man vet var allt är och inte behöver springa runt och leta. Kanske lite extra nytta med ordning då vi är 5 i familjen och har 11 rum. Det tar inte många minuter för oss att packa vad vi än ska göra.

Öppna rena ytor och lite pynt gör att städningen går snabbt.
Min nivå är en rejäl dammsugning och dammtorkning av alla ytor en gång i veckan. Sambon är lite mer på och dammsuger åtminstone hallen varje dag så inte ”skogruset” sprider sig.

Som ni förstår är jag också en sådan som lägger tillbaka hantlarna på rätt plats och hänger tillbaka viktbältet på kroken på gymmet. Var sak på sin plats så slipper man springa runt och leta grejer när man är där för att träna.
Jag har svårt att förstå de som lägger hantlarna på fel plats men antar att det är personer med det ordningssinnet som inte heller bryr sig om oreda och ineffektivitet i hemmet.
Melker2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-13, 07:08   #49
VoDaresVins
Registered User
 
VoDaresVinss avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Ort: Österbotten
Inlägg: 992
Håller undanplockat dagligen. På torsdagar sätter jag i in-ears, hörselskydd på och sen dammsuger till musik eller styrkelabbets pod. Shit stains i toan fixas direkt, borde vara lag på det.
__________________
Kneehabjournalen
VoDaresVins är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-13, 08:47   #50
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Citat:
Ursprungligen postat av Melker2 Visa inlägg
Jag gillar ordning och att hemmet har struktur så var sak har sin plats och rutin så att var sak läggs tillbaka på sin plats. Det tar inte längre tid att direkt lägga saker på rätt plats istället för att först dumpa dem någonstans och sedan flytta på dem senare. Det ger effektivitet när man vet var allt är och inte behöver springa runt och leta. Kanske lite extra nytta med ordning då vi är 5 i familjen och har 11 rum. Det tar inte många minuter för oss att packa vad vi än ska göra.

Öppna rena ytor och lite pynt gör att städningen går snabbt.
Min nivå är en rejäl dammsugning och dammtorkning av alla ytor en gång i veckan. Sambon är lite mer på och dammsuger åtminstone hallen varje dag så inte ”skogruset” sprider sig.

Som ni förstår är jag också en sådan som lägger tillbaka hantlarna på rätt plats och hänger tillbaka viktbältet på kroken på gymmet. Var sak på sin plats så slipper man springa runt och leta grejer när man är där för att träna.
Jag har svårt att förstå de som lägger hantlarna på fel plats men antar att det är personer med det ordningssinnet som inte heller bryr sig om oreda och ineffektivitet i hemmet.
Här, ok! Den här tycker jag är skitbra, för det belyser skillnaden mellan ett hem med fler personer, mot ett ensamboende.

Det är ju lite av en grej att stökiga människor anser sig hitta bättre när det är just stökigt, men det gäller ju främst grejer de har lagt någonstans. Rent praktiskt fungerar det säkert lika bra för den enskilde, men det är just när flera människor delar på saker som ordning absolut bör vara ledmotivet.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-13, 09:23   #51
Läskeblask
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2015
Inlägg: 537
Jag är semistädare. Dammsuger då jag ser att det behövs, disk och tvätt är jag noggrann med. Lite måste man ju plockadagligen därför föredrar jag att äga så lite skit som möjligt. Det som förvånat mig är hur kvinnor i åldern kring 25 har det hemma. En stor del har det riktigt stökigt fy fan
Läskeblask är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-13, 12:35   #52
PureWhey
Banned User
 
Reg.datum: Oct 2012
Ort: Göteborg
Inlägg: 10 537
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Du har ju skrivit gott om henne här, du har ju avslöjat hennes skicklighet i att få sin partner att städa efter en!
Haha
PureWhey är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-13, 12:39   #53
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Citat:
Ursprungligen postat av Läskeblask Visa inlägg
Jag är semistädare. Dammsuger då jag ser att det behövs, disk och tvätt är jag noggrann med. Lite måste man ju plockadagligen därför föredrar jag att äga så lite skit som möjligt. Det som förvånat mig är hur kvinnor i åldern kring 25 har det hemma. En stor del har det riktigt stökigt fy fan
Förvånar mig inte lika mycket faktiskt. Män och kvinnor har ändå stora beteendemässiga likheter runt den åldern, då män i regel kommer ikapp den tidigare mognaden kvinnor brukar genomgå. Men man får nog skala bort traditionell uppfostran och familjestruktur. Det finns säkert lika många stökiga som städade, och sen allt däremellan.

Jag menar, har du sett provrummen i dambutiker?
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-13, 12:53   #54
Läskeblask
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2015
Inlägg: 537
Citat:
Ursprungligen postat av Rahf Visa inlägg
Förvånar mig inte lika mycket faktiskt. Män och kvinnor har ändå stora beteendemässiga likheter runt den åldern, då män i regel kommer ikapp den tidigare mognaden kvinnor brukar genomgå. Men man får nog skala bort traditionell uppfostran och familjestruktur. Det finns säkert lika många stökiga som städade, och sen allt däremellan.

Jag menar, har du sett provrummen i dambutiker?
Jag är uppvuxen i en familj där alla dår-städar så har alltid trott att alla kvinns är noga med sådant.. Enligt mina studier så är de som är måna om utseendet även de som håller rent.
Läskeblask är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-13, 12:57   #55
delta_mats
Illrar pillrar
 
delta_matss avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Skogen
Inlägg: 5 089
Citat:
Ursprungligen postat av Läskeblask Visa inlägg
Jag är uppvuxen i en familj där alla dår-städar så har alltid trott att alla kvinns är noga med sådant.. Enligt mina studier så är de som är måna om utseendet även de som håller rent.
Haha. Det är min iakttagelse också.
__________________
NO FEAT IS BEYOND MY REACH, I WILL WRITE MY OWN DESTINY.

Cardio Freak With Science
En Svensk Klassiker 2019/2020
PB: Böj 185 kg. Bänk 137,5 kg. Mark 235 kg.
delta_mats är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-13, 16:54   #56
Bärsärk
 
Reg.datum: Apr 2015
Inlägg: 1 171
Hellre lite damm i hörnen än ett rent helvete
Bärsärk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-13, 17:04   #57
Mental
Ölkonnässör
 
Mentals avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Ort: Stockholm...ish
Inlägg: 6 011
Citat:
Ursprungligen postat av Bärsärk Visa inlägg
Hellre lite damm i hörnen än ett rent helvete
Fast helst ett rent hem
__________________
Mental är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-13, 17:06   #58
Bifftek
Registered User
 
Biffteks avatar
 
Reg.datum: Dec 2016
Inlägg: 140
Bara när det ser så skitigt ut att det inte längre går att bo normalt. Ungefär 1 gång i månaden eller varannan månad.

Förstår mig inte på människor som städar när det är rent redan.
Bifftek är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-13, 17:16   #59
Bärsärk
 
Reg.datum: Apr 2015
Inlägg: 1 171
Citat:
Ursprungligen postat av Bifftek Visa inlägg
Bara när det ser så skitigt ut att det inte längre går att bo normalt. Ungefär 1 gång i månaden eller varannan månad.

Förstår mig inte på människor som städar när det är rent redan.
https://www.1177.se/sjukdomar--besva...tvangssyndrom/
Bärsärk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-13, 17:56   #60
Akerhage
Horny user
 
Akerhages avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Gräddhyllan Göteborg
Inlägg: 360
Citat:
Ursprungligen postat av Bärsärk Visa inlägg
Behöver inte handla om tvångssyndrom alls. Jag är exempelvis allergisk mot damm och kvalster och föredrar därför att känna att det är städat hemma pga det. Sen har jag nog en del OCD gällande städningen också. Gillar att det är cleant och inte ligger saker framme. Ligger saker framme på ex bordet skall det ligga rakt. Går ofta och bara rättar till exempel kontroller, blomkrukor, stolar etc så de är i linje med varandra.

Senast redigerad av Akerhage den 2019-11-13 klockan 17:57.
Akerhage är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:02.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)