Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum
Visa resultat för omröstning: Hur länge innan bostadsmarknaden kraschar?
Det finns ingen bubbla/Aldrig 69 29.87%
1-2 år 60 25.97%
3-4 år 60 25.97%
5-6 år 18 7.79%
7+ år 24 10.39%
Antal röster: 231. Du får inte rösta i den här omröstningen


Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-03-23, 08:26   #781
G.W
Registered User
 
G.Ws avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 160
Köp om du bor i en stad som växer. Priserna kommer gå upp, upp, upp.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Jag minns alla storheter där på forumen, jag var med från början och jag var och är nog den störste legenden någonsin. En legend dom gjorde allt för att tysta. Jag styrde fan Kolo... Men dom fixade så jag inte kunde logga in. Men då och då nämns mitt gamla nick.
G.W är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-23, 08:30   #782
eternallord
Registered User
 
eternallords avatar
 
Reg.datum: Aug 2009
Inlägg: 190
2010 höll väl världsekonomin fortfarande på att repa sig från kraschen 07-08, jag hade noll koll på svensk bostadsmarknad då men kan knappast tro att den då tycktes var i toppen på en bubbla. Det är i princip alla överens om att vi är nu dock (eller rättare sagt, nergången har redan börjat).
__________________
"Hey, I'm not surprised motherfuckers" -Nate Diaz
eternallord är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-23, 08:45   #783
Angel
Ge mig nått fint nu!
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 5 239
Bor i Göteborg och det blir i såfall en liten lägenhet i innerstaden. Så kanske inget resten av livet boende, om jag nu inte slutar som en crazy cat lady. Jag behöver hitta nytt boende, men vet inte om jag ska köpa eller ta en hyreslägenhet.
Angel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-23, 08:46   #784
Angel
Ge mig nått fint nu!
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 5 239
Citat:
Ursprungligen postat av G.W Visa inlägg
Köp om du bor i en stad som växer. Priserna kommer gå upp, upp, upp.
Den växer men samtidigt har de svårt att få sålt nyproduktioner.
Angel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-23, 08:51   #785
G.W
Registered User
 
G.Ws avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 160
Citat:
Ursprungligen postat av Angel Visa inlägg
Den växer men samtidigt har de svårt att få sålt nyproduktioner.
Nyproduktioner är ju ofta dyrare än lägenheter i äldre bostadsrättsföreningar(?). Ligger de inte väldigt attraktivt till så har de nog svårare att locka köpare.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Jag minns alla storheter där på forumen, jag var med från början och jag var och är nog den störste legenden någonsin. En legend dom gjorde allt för att tysta. Jag styrde fan Kolo... Men dom fixade så jag inte kunde logga in. Men då och då nämns mitt gamla nick.
G.W är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-23, 09:04   #786
Mental
Ölkonnässör
 
Mentals avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Ort: Stockholm...ish
Inlägg: 6 013
Citat:
Ursprungligen postat av Angel Visa inlägg
Bor i Göteborg och det blir i såfall en liten lägenhet i innerstaden. Så kanske inget resten av livet boende, om jag nu inte slutar som en crazy cat lady. Jag behöver hitta nytt boende, men vet inte om jag ska köpa eller ta en hyreslägenhet.
Har du ingen brådska så är det väl bara att sitta still i båten. Många som flyttar gör ju det pga jobb eller ändrade familjesituationer, då har man inte samma lyx alla gånger.

Jag hade nog kunnat tjäna ett par hundra tusen till på min lägenhet om jag hade haft möjlighet att avvakta ett bättre säljläge, men nu är det ju som det är...
__________________
Mental är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-23, 09:39   #787
shut teh face
Mother love bone
 
shut teh faces avatar
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 1 709
Det är bara köpa, vänta inte.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av lectris Visa inlägg
Är shut teh face knäpp som klagar över att en tjej skickar porr?
shut teh face är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-23, 13:12   #788
leo1
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2006
Inlägg: 701
Jag är runt 40 år. En del av mina jämnåriga kompisar har maxbelånade hus. Det har varit så att att de precis har fått lån eller tom fått skatteskuld för att flytta in i sina hus.

Nu lever dom ganska flådigt. 2 bilar och utlandsresor. Amorterar knappt nånting.

Undrar vad som kommer hända om det blir stiltje på bomarknaden? Kompisarna räknar trots allt med en rejäl hacka dagen dom säljer huset,som en del av pensionen.
__________________
"Grungen var den sista egentliga kraftansträngningen" Ulf Lundell
leo1 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-23, 13:34   #789
Patriarch K
Registered User
 
Patriarch Ks avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 193
Jag skulle köpa direkt. Vad kan hända.
Tar du en hyreslägenhet så kommer du kanske att få betala runt 9-10k i månaden som går rakt ut i sjön.
Köper du en bostadsrätt för 2-3m med billig avgift (mellan 2-4k) så kanske du landar på 7-8k i månaden, och då är säkert 2000kr av det priset amortering vilket är en form av besparing.
Skulle lägenheten varken öka eller sjunka i värde så har du fortfarande tjänat på det (plus att du får ränteavdrag i maj). Skulle den sjunka 100-200k så kan du kompensera delar av det med pengarna du sparat genom att bo där + att du under hela perioden haft en möjlighet till värdeökning.
Men statistiskt sett så har ju bostadsrätterna i storstäder alltid varit en plus-affär om man tänker bo där 3-5++ år.
Det finns ingen anledning att INTE köpa. Och om man råkar förlora 200k vilket är rätt osannolikt, så är det ändå inte hela världen för det kan man snabbt jobba ihop. Ibland får man ta lite risker om man vill göra bra affärer.
Så kanske man gör en bättre affär i framtiden om allt går åt skogen. Man kommer ju knappast att förlora ALLA pengarna.

Köper man för 2m så kanske worst case är 1.6m och happy case 2.6m+ på 5 års sikt. Det lär knappast kunna bli värre än så och det är nog större sannolikhet att det drar mot happy case.

KÖP!

Senast redigerad av Patriarch K den 2018-03-23 klockan 13:36.
Patriarch K är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-23, 13:35   #790
tumme
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2009
Inlägg: 349
Citat:
Ursprungligen postat av leo1 Visa inlägg
Jag är runt 40 år. En del av mina jämnåriga kompisar har maxbelånade hus. Det har varit så att att de precis har fått lån eller tom fått skatteskuld för att flytta in i sina hus.

Nu lever dom ganska flådigt. 2 bilar och utlandsresor. Amorterar knappt nånting.

Undrar vad som kommer hända om det blir stiltje på bomarknaden? Kompisarna räknar trots allt med en rejäl hacka dagen dom säljer huset,som en del av pensionen.
Är ändå 25 år kvar till pension för dom. Även om priset ligger still så räkna med 2% inflation, då blir det ganska mycket pengar. Då är en finanskris med rusande ränta ett större bekymmer för dom som lever nära sin gräns. I längden tjänar man alltid på ha höga lån på sin bostad, så länge man inte går under på vägen.
tumme är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-23, 13:45   #791
Patriarch K
Registered User
 
Patriarch Ks avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 193
Citat:
Ursprungligen postat av tumme Visa inlägg
Är ändå 25 år kvar till pension för dom. Även om priset ligger still så räkna med 2% inflation, då blir det ganska mycket pengar. Då är en finanskris med rusande ränta ett större bekymmer för dom som lever nära sin gräns. I längden tjänar man alltid på ha höga lån på sin bostad, så länge man inte går under på vägen.
Precis, om man sitter på samma lån under 20-30 år så har ju lånet typ betalt av sig självt.
Om man köpte hus på 80-talet för 600k eller någonting. Runt 2000 hade man kanske 300k kvar att amortera och 2010 var det kanske 150k eller något. Och det pissar man ju fram idag, medan det var jäkligt mycket pengar på 80-talet.

Samma gäller ju ett lån på 2m idag. Amortera ner till 50% och låt det sedan bara ligga. Det kommer att vara så lite pengar på 20 års sikt. Räntan som har funnits alla dessa år hade man ändå fått betala i form av hyra (för lägenheter). Så kan man spara lite på börsen i stället för att amortera. Så länge räntan håller sig under 4%
Patriarch K är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-23, 13:53   #792
leo1
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2006
Inlägg: 701
Jag antar ni har rätt. Det är bara om det kommer in sjukdomar, skilsmässor etc som det spricker.
__________________
"Grungen var den sista egentliga kraftansträngningen" Ulf Lundell
leo1 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-23, 13:55   #793
shut teh face
Mother love bone
 
shut teh faces avatar
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 1 709
Citat:
Ursprungligen postat av leo1 Visa inlägg
Jag antar ni har rätt. Det är bara om det kommer in sjukdomar, skilsmässor etc som det spricker.
Jo så är det, men man kan skydda sig på olika sätt, inkomstförsäkring, livförsäkring, eller sånt där skydd banken brukar erbjuda, eller att lånet halveras om en avlider osv.

Om man skiljer sig och marknaden är piss så får man i värsta fall hyra ut det och kanske bo i hyresrätter, alternativt bo kvar i huset i någon form.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av lectris Visa inlägg
Är shut teh face knäpp som klagar över att en tjej skickar porr?
shut teh face är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-23, 14:34   #794
RolloRocketcock
Registered User
 
RolloRocketcocks avatar
 
Reg.datum: Feb 2018
Inlägg: 2
Sista sidan här alltså. Facepalm. Återkom gärna om ett år och utvärdera era pantade råd.

Har inte tid att utveckla men stundande lågkonjunktur och ett kommande överutbud mixar inte väl, ba ett tips liksom.
RolloRocketcock är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-23, 14:36   #795
Ladugårdsdörr
Registered User
 
Ladugårdsdörrs avatar
 
Reg.datum: Oct 2011
Inlägg: 795
Citat:
Ursprungligen postat av Angel Visa inlägg
Jaha, vad tycker ni, ska jag köpa eller vänta?
Kan du hyra ett slag är det att rekommendera med tanke på att vi är i slutet av en högkonjunktur och det har redan etablerats en tydligt trend nedåt i Storgöteborg.

https://husmask.se/home

Var också medveten om att många använder dylika trådar för att stilla sin egen oro, såsom att hävda att det "max kan gå ned XX %", "på lång sikt" osv.
Sanningen är att tidpunkten man går in i bostadsmarknaden är det som för många kommer definiera stora delar av privatekonomin och i förlängningen hur gott man sover under resten av livet. Välj den tidpunkten med försiktighet om så möjligt.

(Jag köpte radhus 2010 och har idag inga lån)

Senast redigerad av Ladugårdsdörr den 2018-03-23 klockan 14:37.
Ladugårdsdörr är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:51.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)