Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2023-05-03, 13:20   #1
Bandid0
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2013
Inlägg: 1 611
Boende och umgänge för barn med frånskilda föräldrar i olika städer

Är det någon som har erfarenhet eller exempel av hur man kan tillgodose ett barns behov av båda sina föräldrar när föräldrarna är skilda och bor i olika städer, flera timmar från varandra?

Varannan vecka känns omöjligt och även regelbundet helgumgänge känns ohållbart under sådana förhållanden.

Då återstår att barnen endast träffar ena föräldern vid längre ledigheter, vilket inte känns optimalt.

Någon som har erfarenhet av detta?
Bandid0 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-05-03, 13:27   #2
Lennix
Greppmongo
 
Lennixs avatar
 
Reg.datum: Jan 2014
Inlägg: 4 040
Citat:
Ursprungligen postat av Bandid0 Visa inlägg
Är det någon som har erfarenhet eller exempel av hur man kan tillgodose ett barns behov av båda sina föräldrar när föräldrarna är skilda och bor i olika städer, flera timmar från varandra?

Varannan vecka känns omöjligt och även regelbundet helgumgänge känns ohållbart under sådana förhållanden.

Då återstår att barnen endast träffar ena föräldern vid längre ledigheter, vilket inte känns optimalt.

Någon som har erfarenhet av detta?
Varannan helg fungerar men att flytta närmare är väl mer optimalt.
__________________
Greppträning och Styrkelyft

Det var en man vid namn Lennix, Armbrytning var hans passion; Men i varje kamp, Fick han alltid damp,
För han var svag som en citron -MasterChiefGPT
Lennix är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-05-03, 13:35   #3
G.W
Registered User
 
G.Ws avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 160
Varannan helg och längre ledigheter är väl standarden. Varannan vecka är ju inte så schysst mot barnen med så långt emellan föräldrarna.

Så länge ni är överens, det är ju det viktigaste, att ni föräldrar sköter det snyggt.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Jag minns alla storheter där på forumen, jag var med från början och jag var och är nog den störste legenden någonsin. En legend dom gjorde allt för att tysta. Jag styrde fan Kolo... Men dom fixade så jag inte kunde logga in. Men då och då nämns mitt gamla nick.
G.W är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-05-03, 13:41   #4
Lucipha
Registered User
 
Luciphas avatar
 
Reg.datum: Aug 2002
Inlägg: 1 503
Citat:
Ursprungligen postat av Lennix Visa inlägg
..men att flytta närmare är väl mer optimalt.
This.

Är man inte beredd att flytta för att ha mer tid med sina egna barn så kanske det är läge att rensa öronen med valfritt skjutvapen.
__________________
Sporadisk träningsdagbok 2002 - 2024

I don’t have to agree with you to like you or respect you – Anthony Bourdain
Lucipha är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-05-03, 14:27   #5
dluddeckens
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 820
Citat:
Ursprungligen postat av Bandid0 Visa inlägg
Är det någon som har erfarenhet eller exempel av hur man kan tillgodose ett barns behov av båda sina föräldrar när föräldrarna är skilda och bor i olika städer, flera timmar från varandra?

Varannan vecka känns omöjligt och även regelbundet helgumgänge känns ohållbart under sådana förhållanden.

Då återstår att barnen endast träffar ena föräldern vid längre ledigheter, vilket inte känns optimalt.

Någon som har erfarenhet av detta?

Tyvärr ingen erfarenhet av det, men kom ihåg att ena föräldern inte kan flytta och ta med sig barnen hursomhelst.

"En flytt med barn kräver många förberedelser, speciellt om du har delad vårdnad efter att ha flyttat isär. Alla beslut som har ingripande betydelse för barnets framtid, som exempelvis var barnet ska bo eller var hen ska gå i skola, ska gemensamt fattas av båda vårdnadshavare. Det här står i Föräldrabalken och regleras alltså enligt lag. Det går därför inte att flytta hur som helst med ditt barn, utan både du och den andra vårdnadshavaren måste vara överens om var barnet ska bo."
dluddeckens är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-05-03, 14:31   #6
trädgårdsmöbel
d-bag
 
trädgårdsmöbels avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 1 230
Är det en väldigt jobbig situation där mamman flyttar runt från landsände till landsände en gång i halvåret efter att ha hittat kärleken för femtioelfte gången med barnen i släptåg så kommer det bli ohållbart att skaffa nytt jobb, ny bostad och flytta efter hennes nycker hela tiden. Försök i så fall få till att barnen bor mest hos dig. Det händer att det lyckas så chansa.
__________________
Oleg. pseudointellektuell
trädgårdsmöbel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-05-03, 14:34   #7
trädgårdsmöbel
d-bag
 
trädgårdsmöbels avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 1 230
Citat:
Ursprungligen postat av dluddeckens Visa inlägg
Tyvärr ingen erfarenhet av det, men kom ihåg att ena föräldern inte kan flytta och ta med sig barnen hursomhelst.

."
Just det är ändå något som kan hända och händer. Men då får fadern försöka få vårdnaden. Låg chans att lyckas men den finns.
__________________
Oleg. pseudointellektuell
trädgårdsmöbel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-05-03, 15:23   #8
An Iron Soul
Galten från Mjölby
 
An Iron Souls avatar
 
Reg.datum: Feb 2014
Inlägg: 957
Citat:
Ursprungligen postat av Lennix Visa inlägg
Varannan helg fungerar men att flytta närmare är väl mer optimalt.
+1
Lev lokalt.
An Iron Soul är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-05-04, 09:53   #9
dluddeckens
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 820
Citat:
Ursprungligen postat av trädgårdsmöbel Visa inlägg
Just det är ändå något som kan hända och händer. Men då får fadern försöka få vårdnaden. Låg chans att lyckas men den finns.
Ja såklart det händer, oftast för att föräldern som inte flyttar inte motsätter sig det på rätt sätt.

Grundregeln är att barnet skall bo kvar, inte behöva flytta och byta skola osv. Stå på er, gör det som ni anser vara bäst för era barn. Det är svårt att ta igen kontakten man missar när barnen är små.
dluddeckens är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-05-04, 10:11   #10
Ribcage
Registered User
 
Ribcages avatar
 
Reg.datum: Jan 2017
Inlägg: 1 006
Citat:
Ursprungligen postat av dluddeckens Visa inlägg
Ja såklart det händer, oftast för att föräldern som inte flyttar inte motsätter sig det på rätt sätt.

Grundregeln är att barnet skall bo kvar, inte behöva flytta och byta skola osv. Stå på er, gör det som ni anser vara bäst för era barn. Det är svårt att ta igen kontakten man missar när barnen är små.
Exakt. Det står i Föräldrabalken. Många män orkar inte ta striden för sina barn.

Sen som ni varit inne på. Oansvarigt att flytta iväg från sina barn och utsätta dem för dubbla boenden med allt vad det innebär. För vad? Ett jobb? En flamma? Går det inte pendla?

Senast redigerad av Ribcage den 2023-05-04 klockan 10:21.
Ribcage är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-05-04, 10:53   #11
Bandid0
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2013
Inlägg: 1 611
Citat:
Ursprungligen postat av Lennix Visa inlägg
Varannan helg fungerar men att flytta närmare är väl mer optimalt.
Jo, så klart.

Citat:
Ursprungligen postat av Lucipha Visa inlägg
This.

Är man inte beredd att flytta för att ha mer tid med sina egna barn så kanske det är läge att rensa öronen med valfritt skjutvapen.
Man får intrycket av att du har någon väldigt personlig koppling till ämnet? Övergiven som barn eller sambo/fru som drog?

Citat:
Ursprungligen postat av Ribcage Visa inlägg
Exakt. Det står i Föräldrabalken. Många män orkar inte ta striden för sina barn.

Sen som ni varit inne på. Oansvarigt att flytta iväg från sina barn och utsätta dem för dubbla boenden med allt vad det innebär. För vad? Ett jobb? En flamma? Går det inte pendla?
I mitt fall handlar det om tankar att flytta tillbaka dit vi bodde förut (själv om så krävs) för att försöka tvinga tillbaka frun och hela familjen, dvs i förhoppning att hon viker ner sig när det blir skarpt läge. Men jag har ingen aning om hon skulle göra det, eller om hon hellre skulle vara ensamstående där vi bor nu. Vi lever alltså tillsammans idag men har haft det enormt svårt sen vi bytte stad för ett par år sedan (efter hennes tjat).

Jag tror inte att hon skulle välja att bo kvar själv (tror inte ens hon skulle ha råd att få en bostad här). Men det är ett spel med höga insatser och det skulle kunna gå åt helvete på så många sätt för alla inblandade så det är tveksamt om jag vågar dra igång det hela.

Senast redigerad av Bandid0 den 2023-05-04 klockan 10:54.
Bandid0 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-05-04, 11:25   #12
Ribcage
Registered User
 
Ribcages avatar
 
Reg.datum: Jan 2017
Inlägg: 1 006
Citat:
Ursprungligen postat av Bandid0 Visa inlägg



I mitt fall handlar det om tankar att flytta tillbaka dit vi bodde förut (själv om så krävs) för att försöka tvinga tillbaka frun och hela familjen, dvs i förhoppning att hon viker ner sig när det blir skarpt läge. Men jag har ingen aning om hon skulle göra det, eller om hon hellre skulle vara ensamstående där vi bor nu. Vi lever alltså tillsammans idag men har haft det enormt svårt sen vi bytte stad för ett par år sedan (efter hennes tjat).

Jag tror inte att hon skulle välja att bo kvar själv (tror inte ens hon skulle ha råd att få en bostad här). Men det är ett spel med höga insatser och det skulle kunna gå åt helvete på så många sätt för alla inblandade så det är tveksamt om jag vågar dra igång det hela.
Okej, jag menade inte att låta oförstående. Ämnet ligger lite nära hjärtat nu och de kommande åren om man säger så. Men jag har en del kött på benen vad gäller vad man får göra. Om jag skulle vara opartisk skulle jag väl säga att du ska berätta om dina planer att flytta för henne och visa att det är allvar. Sen för din skull förstår jag att du vill övertyga henne. Boendet är viktigt så försök se till att få barnet skrivet där du bor om ni går isär. Bägge föräldrar behöver skriva på för det. Annars bestäms det av skatteverket beroende på närhet till skola med mer. Det bästa för barnet är om ni bor nära varandra. Annars kommer det nog bli varannan helg med exempelvis mer av lov hos den ena.
Ribcage är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-05-04, 11:42   #13
Lennix
Greppmongo
 
Lennixs avatar
 
Reg.datum: Jan 2014
Inlägg: 4 040
Citat:
Ursprungligen postat av Bandid0 Visa inlägg
Jo, så klart.



Man får intrycket av att du har någon väldigt personlig koppling till ämnet? Övergiven som barn eller sambo/fru som drog?



I mitt fall handlar det om tankar att flytta tillbaka dit vi bodde förut (själv om så krävs) för att försöka tvinga tillbaka frun och hela familjen, dvs i förhoppning att hon viker ner sig när det blir skarpt läge. Men jag har ingen aning om hon skulle göra det, eller om hon hellre skulle vara ensamstående där vi bor nu. Vi lever alltså tillsammans idag men har haft det enormt svårt sen vi bytte stad för ett par år sedan (efter hennes tjat).

Jag tror inte att hon skulle välja att bo kvar själv (tror inte ens hon skulle ha råd att få en bostad här). Men det är ett spel med höga insatser och det skulle kunna gå åt helvete på så många sätt för alla inblandade så det är tveksamt om jag vågar dra igång det hela.
Jag har ingenting med något att göra men bara en fundering. Jag har läst alla dina trådar och inlägg om ditt mående och problemen du fick när ni flyttade. Men tror du verkligen att dina problem är så knutna till platsen där du bor och att dina problem löser sig av att flytta tillbaka? Jag tror verkligen du behöver ta hand om din hälsa oavsett platsen där du bor för att kunna ta nyktrare beslut framgent.

Menar inget illa och hoppas verkligen det löser sig för det framöver.
__________________
Greppträning och Styrkelyft

Det var en man vid namn Lennix, Armbrytning var hans passion; Men i varje kamp, Fick han alltid damp,
För han var svag som en citron -MasterChiefGPT
Lennix är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-05-04, 13:09   #14
Lucipha
Registered User
 
Luciphas avatar
 
Reg.datum: Aug 2002
Inlägg: 1 503
Citat:
Ursprungligen postat av Bandid0 Visa inlägg
Man får intrycket av att du har någon väldigt personlig koppling till ämnet? Övergiven som barn eller sambo/fru som drog?
Helt rätt observerat Jag har fått offra en hel del för att ha den tid jag har med mina barn och tycker att jag kan unna mig att se ner på folk som ger upp för att det blir lite obekvämt.
__________________
Sporadisk träningsdagbok 2002 - 2024

I don’t have to agree with you to like you or respect you – Anthony Bourdain
Lucipha är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-05-04, 13:23   #15
Ribcage
Registered User
 
Ribcages avatar
 
Reg.datum: Jan 2017
Inlägg: 1 006
Citat:
Ursprungligen postat av Lucipha Visa inlägg
Helt rätt observerat Jag har fått offra en hel del för att ha den tid jag har med mina barn och tycker att jag kan unna mig att se ner på folk som ger upp för att det blir lite obekvämt.
Om man får fråga. Flyttade exet med barnen/barnet och hon "vann" boendet?
Du behöver inte gå in på det om det är för privat.

Jobbigt i de fall man inte kommer överens. Det blir en rättegångsfråga där det blir kostsamt för alla inblandade.
Ribcage är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:33.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)