Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2019-11-16, 02:13   #12451
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Gruvbolaget Beowulf har fortfarande inte fått godkänt av regeringen, trots flera års väntan. Hela den sagan är lyteskomik för regeringens ineffektivitet. Ett praktexempel på hur man skulle vilja ha ett dammkorn av transparens för denna typ av skeden.

För övrigt fick man löften av näringsminister Ibrahim Baylan att det skulle tas om hand, vartefter Baylan under en presentation påpekade hur viktig gruvnäringen är för den gröna omställningen. Sen dess har det gått en månad, och bolaget har nekats möten.

I fall detta visar sig hänga på MP, har i så fall jag motivation att motarbeta dem i nästa val.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-17, 13:07   #12452
FoolsGold
Registered User
 
FoolsGolds avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Inlägg: 85
Citat:
Ursprungligen postat av Agitator Visa inlägg

Sök på youtube om Lysa t.ex. om du inte är insatt alls.

Ser nästan bara fördelar med en fondrobot ju mer jag läst på om det. Men kanske finns någon som skriker stopp.
Vad skulle vara fördelen mot en global indexfond? Vad jag kan se är detta ett dyrare alternativ med sämre avkastning.
Baserat på 5 års historik: (Tar gärna längre historik men hittar inte bra data att jämföra.)

Lysa
Avkastning: 72,63% (Utifrån 100% aktier i deras simulerade exempelhistorik vilket är mest fördelaktigt i jämförelsen).
Avgift: 0,391%

Länsförsäkringar Gloabl indexnära
Avkastning: 87,76%
Avgift: 0,22%

DNB Global Indeks
Avkastning: 87,16%
Avgift: 0,24%
FoolsGold är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-17, 15:34   #12453
G.W
Registered User
 
G.Ws avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 160
Citat:
Ursprungligen postat av Rahf Visa inlägg
Gruvbolaget Beowulf har fortfarande inte fått godkänt av regeringen, trots flera års väntan. Hela den sagan är lyteskomik för regeringens ineffektivitet. Ett praktexempel på hur man skulle vilja ha ett dammkorn av transparens för denna typ av skeden.

För övrigt fick man löften av näringsminister Ibrahim Baylan att det skulle tas om hand, vartefter Baylan under en presentation påpekade hur viktig gruvnäringen är för den gröna omställningen. Sen dess har det gått en månad, och bolaget har nekats möten.

I fall detta visar sig hänga på MP, har i så fall jag motivation att motarbeta dem i nästa val.
Det är renbetesmarker. Ska inte bli någon gruva där.

Du kan klaga i Placeras forum istället.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Jag minns alla storheter där på forumen, jag var med från början och jag var och är nog den störste legenden någonsin. En legend dom gjorde allt för att tysta. Jag styrde fan Kolo... Men dom fixade så jag inte kunde logga in. Men då och då nämns mitt gamla nick.
G.W är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-17, 16:00   #12454
mrmister
Registered User
 
mrmisters avatar
 
Reg.datum: May 2015
Inlägg: 6
Utländska fonder bör man ju inte ha på ett ISK, ett AF istället. Gäller detsamma utländska fonder? Går det bra att ha dem på ett ISK?
mrmister är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-17, 16:35   #12455
Starke75an
Mulkku of Sweden
 
Starke75ans avatar
 
Reg.datum: Jan 2015
Ort: I en by på landet
Inlägg: 882
Citat:
Ursprungligen postat av mrmister Visa inlägg
Utländska fonder bör man ju inte ha på ett ISK, ett AF istället. Gäller detsamma utländska fonder? Går det bra att ha dem på ett ISK?
Jäkla bra fråga. Menade aktier i påståendet? För den utländska källskatten.

Senast redigerad av Starke75an den 2019-11-17 klockan 16:39.
Starke75an är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-17, 17:17   #12456
mrmister
Registered User
 
mrmisters avatar
 
Reg.datum: May 2015
Inlägg: 6
Citat:
Ursprungligen postat av Starke75an Visa inlägg
Jäkla bra fråga. Menade aktier i påståendet? För den utländska källskatten.
Jo menade utländska aktier först
mrmister är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-21, 01:05   #12457
Blomkål
Registered User
 
Blomkåls avatar
 
Reg.datum: Jan 2015
Inlägg: 297
https://www.avanza.se/fonder/om-fond...d-smabolag-c-r

Finns det någon hake med den här fonden? Den har ju presterat väldigt bra och över lång tid men har ändå bara kring 6000 ägare på Avanza. Frågade en gammal kollega som ryckte på axlarna och tyckte att Didner & Gerge var bättre men inte utvecklade mer än så. Har den några dolda avgifter eller något annat som jag har missat?
Blomkål är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-21, 07:47   #12458
Snobbe
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2008
Inlägg: 685
Citat:
Ursprungligen postat av FoolsGold Visa inlägg
Vad skulle vara fördelen mot en global indexfond? Vad jag kan se är detta ett dyrare alternativ med sämre avkastning.
Baserat på 5 års historik: (Tar gärna längre historik men hittar inte bra data att jämföra.)

Lysa
Avkastning: 72,63% (Utifrån 100% aktier i deras simulerade exempelhistorik vilket är mest fördelaktigt i jämförelsen).
Avgift: 0,391%

Länsförsäkringar Gloabl indexnära
Avkastning: 87,76%
Avgift: 0,22%

DNB Global Indeks
Avkastning: 87,16%
Avgift: 0,24%
Orkar du researcha och välja rätt indexfonder att följa så du följer flera index och sprider din risk så kan du ju slippa lysa avgiften.
Min tanke är att jag inte kommer kunna välja bättre indexfonder än ett företag som jobbar med det och att dom erbjuder det som en tjänst för väldigt låg avgift är ju hela deras produkt.

Avkastningen är ju svårare att titta på eftersom historisk data visar inte framtiden.
Men där så sprider ju lysa risken mer än att bara investera i en global indexfond.
De flesta rekommenderar ju att man investerar i flera olika indexfonder som täcker olika index för att sprida riskerna.

https://rikatillsammans.se/hur-valje...-en-indexfond/
t.ex. följer Länsförsäkringar Global Indexnära index "MSCI World" MSCI World – är ett globalt index som följer 23 olika länder och följer ca 85 % av de största bolagen i respektive land. Består av ca 1 635 av världens största företag.
Snobbe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-21, 08:58   #12459
Kimball
Registered User
 
Kimballs avatar
 
Reg.datum: Sep 2003
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 351
Citat:
Ursprungligen postat av Blomkål Visa inlägg
https://www.avanza.se/fonder/om-fond...d-smabolag-c-r

Finns det någon hake med den här fonden? Den har ju presterat väldigt bra och över lång tid men har ändå bara kring 6000 ägare på Avanza. Frågade en gammal kollega som ryckte på axlarna och tyckte att Didner & Gerge var bättre men inte utvecklade mer än så. Har den några dolda avgifter eller något annat som jag har missat?
Intressant, sitter själv på PLUS Småbolag Sverige Index för att ha ett finger kring just svenska småbolag, men SEBs alternativ har onekligen presterat bättre, förvisso till högre avgift, men det görs ju med råge upp av den högre avkastningen.

Är sjukt dålig på att avgöra om det vore värt en flytt av innehavet eller ej :/

Gällande att folk föredrar tex Didner & Gerge så grundas det väl ofta i att man tror på investerare X eller Y, typ? Gamla track record osv, rätta mig gärna om jag har fel?
__________________
Citat:
“Where attention goes, energy flows. Where energy flows, life grows.”
Kimball är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-21, 10:19   #12460
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen
 
ceejays avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: uppsala
Inlägg: 20 086
Börsen har varit sur senaste veckan, trist.
__________________
Ceejay's träningsjournal!
ceejay är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-21, 11:47   #12461
Wain
Three apples high and rising
 
Wains avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 894
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Börsen har varit sur senaste veckan, trist.
33% uppgång på börsen i år, nu får det för fasiken allt gå ner lite.
__________________
Mr. Dad-bod
Wain är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-21, 12:03   #12462
C.E.J.
Korsordet
 
C.E.J.s avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: Malmö
Inlägg: 5 404
Citat:
Ursprungligen postat av Wain Visa inlägg
33% uppgång på börsen i år, nu får det för fasiken allt gå ner lite.
Omxs30 upp 21 ish, wut?
__________________
"Det är verkligen inte lite omskolning det handlar om" http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/s...&postcount=285
C.E.J. är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-21, 12:10   #12463
Wain
Three apples high and rising
 
Wains avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 894
Citat:
Ursprungligen postat av C.E.J. Visa inlägg
Omxs30 upp 21 ish, wut?
Du kan ju inte använda ett index som exkluderar utdelningar.


SIXRX +29,86%

Dessutom vem fasiken begränsar sig till svenska börsen? Globala indexfonder ligger runt +33%.
__________________
Mr. Dad-bod
Wain är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-22, 11:59   #12464
Blomkål
Registered User
 
Blomkåls avatar
 
Reg.datum: Jan 2015
Inlägg: 297
Citat:
Ursprungligen postat av Kimball Visa inlägg
Intressant, sitter själv på PLUS Småbolag Sverige Index för att ha ett finger kring just svenska småbolag, men SEBs alternativ har onekligen presterat bättre, förvisso till högre avgift, men det görs ju med råge upp av den högre avkastningen.

Är sjukt dålig på att avgöra om det vore värt en flytt av innehavet eller ej :/

Gällande att folk föredrar tex Didner & Gerge så grundas det väl ofta i att man tror på investerare X eller Y, typ? Gamla track record osv, rätta mig gärna om jag har fel?
Det sköna med en indexfond är just att man vet att alla andra sitter i samma båt. Kanske inte bäst avkastning men inte heller sämst Ja, och sen är den ju billig också.

Jag tror att jag hittade problemet. Dels satt jag och jämförde med andra index när jag kollade på hur bra den har varit Jämförde med ex. Spiltan Investmentbolag och andra svenska fonder. Nu när jag jämför med småbolagsfonder så har de legat mer eller mindre lika fram tills för något år sedan då SEB drog iväg jämfört med de andra. Kanske fortsätter det, kanske har man missat det tåget. Jag behåller den och utvärderar om ett tag.
Blomkål är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-22, 12:14   #12465
Armed Dingo
Tack, god jul!
 
Armed Dingos avatar
 
Reg.datum: May 2013
Inlägg: 1 838
Citat:
Ursprungligen postat av Rahf Visa inlägg
Gruvbolaget Beowulf har fortfarande inte fått godkänt av regeringen, trots flera års väntan. Hela den sagan är lyteskomik för regeringens ineffektivitet. Ett praktexempel på hur man skulle vilja ha ett dammkorn av transparens för denna typ av skeden.

För övrigt fick man löften av näringsminister Ibrahim Baylan att det skulle tas om hand, vartefter Baylan under en presentation påpekade hur viktig gruvnäringen är för den gröna omställningen. Sen dess har det gått en månad, och bolaget har nekats möten.

I fall detta visar sig hänga på MP, har i så fall jag motivation att motarbeta dem i nästa val.
Blir du gladare om regeringen får tummen ur och ger ett Nej?

Det finns inget att vinna på för regeringen att lägga besked. Det hade de isåfall gjort. De drar stor mängd negativ publicitet vilket beslut de än tar. Bättre då att göra ingenting, vilket är precis vad de gör.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av 40plus Visa inlägg
när dom tajta kläderna vrängs av så väller fettet ut
Armed Dingo är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:29.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)