Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-11-03, 19:20   #1
robiiiinnnn
Registered User
 
robiiiinnnns avatar
 
Reg.datum: Jun 2013
Inlägg: 560
Knäböjs dilmenna

Detta kommer till att låta ganska konstigt vilket för mig också är ganska ologiskt. När jag tränar med antingen shorts eller tights i knäböj är jag otroligt svag, får ont i höft och rygg och tappar mycket styrka.

Idag råkade jag ta med mig mina Adidas mjukisbyxor, ganska tighta, framförallt vid röven. Tränade helt smärtfritt och kunde lägga på dubbla vikt utan problem, det blev en sådan väldig skillnad så jag själv inte förstod varför. Detta kan dock inte vara av slump då jag tränat med dessa mjukisbyxor även innan och blev helt plötsligt enorm teknik och styrkeskillnad. Men då tänkte jag att det var ren slump.

Vad beror detta på? Har det att göra med att mjukisbyxorna är såpass tighta att dem spänner lår och rumpa under utförandet att jag har konstant spänning jämfört med i vanliga shorts eller tights? Är detta ett tecken på att jag bör träna knäböj med gummiband för att stärka muskler som inte alls aktiveras tillräckligt i mina benpass? Någon med liknande problematik?
robiiiinnnn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-03, 19:21   #2
robiiiinnnn
Registered User
 
robiiiinnnns avatar
 
Reg.datum: Jun 2013
Inlägg: 560
Ja ni får ursäkta stavningen i efterhand, dilemma ska det självklart stå.
robiiiinnnn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-03, 19:24   #3
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen
 
ceejays avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: uppsala
Inlägg: 20 104
Låter rätt konstigt, mjukisar kan knappast vara så tajta att de gör någon skillnad.
__________________
Ceejay's träningsjournal!
ceejay är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-03, 19:49   #4
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Du hade en bra dag.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-03, 19:57   #5
robiiiinnnn
Registered User
 
robiiiinnnns avatar
 
Reg.datum: Jun 2013
Inlägg: 560
Jag testade att byta Byxor under passet. Mjukisbyxorna funkade fortfarande bättre och märkte stor skillnad.
robiiiinnnn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-03, 21:51   #6
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Man kan ju kanske tänka sig att någondera av byxorna satt åt rätt tajt på något specifikt ställe och gav nån typ av taktil feedback som antingen hjälpte ditt utförande (ifall det var mjukisarna) eller gjorde att ditt utförande blev sämre (om det var de andra brallorna).

Jag tänker mig nåt i stil med att man kan bli bättre på att brösta upp sig ifall någon petar med fingret i bröstryggen mitt under setet.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-04, 22:28   #7
robiiiinnnn
Registered User
 
robiiiinnnns avatar
 
Reg.datum: Jun 2013
Inlägg: 560
Min teori är att i dessa mjukisbyxor, som av någon anledning ger mig konstant spänning i rumpa och baksida lår dvs i i nedåtfasen. Detta ger mig förutsättningar för ett bättre utförande, mer aktivering av muskler och därför genererar mer styrka. Jag har alltid varit dålig på att aktivera rumpa, Baksida framsida lår i knäböj. Men detta bör väl göras automatiskt i knäböj ändå tänker jag? Fast jag vet av att även stillastående kan jag inte spänna Baksida lår, endast framsida och lite rumpa. Inte för jag tror det spelar någon roll, eller?
robiiiinnnn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-04, 23:33   #8
muddler
Lekfarbror
 
muddlers avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Ort: Värmdö
Inlägg: 7 717
Jag kan relatera till viss del, men blir absolut inte dubbla vikten direkt, men så fort jag började böja i shorts så stack typ 15kg i böjen direkt. Kan ju såklart vara tillfälligheter.
__________________
Triceps är en förkrümpt hästsko

Träning och grejer

Muddler läser ferdinand!
muddler är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-04, 23:42   #9
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av robiiiinnnn Visa inlägg
Min teori är att i dessa mjukisbyxor, som av någon anledning ger mig konstant spänning i rumpa och baksida lår dvs i i nedåtfasen. Detta ger mig förutsättningar för ett bättre utförande, mer aktivering av muskler och därför genererar mer styrka. Jag har alltid varit dålig på att aktivera rumpa, Baksida framsida lår i knäböj. Men detta bör väl göras automatiskt i knäböj ändå tänker jag? Fast jag vet av att även stillastående kan jag inte spänna Baksida lår, endast framsida och lite rumpa. Inte för jag tror det spelar någon roll, eller?
Det finns ju diverse tekniker som tex att man ska tänka sig att man "skruvar ner fötterna i marken" för att man ska aktivera gluteus medius till att rotera låren utåt redan innan man påbörjar själva nedåtfasen. Det märks ju inte så mycket av denna aktivering förrän det börjar bli tungt, men ifall man inte gör detta vid rätt tillfälle så kan det bli väldigt jobbigt att korrigera för det lite senare i lyftet.

Så även om man kanske använder rumpan till själva huvuddelen av lyftet så kan nog diverse mer subtila optimeringar gällande tajming när man ska aktivera olika muskler ge en hel del.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-05, 11:11   #10
robiiiinnnn
Registered User
 
robiiiinnnns avatar
 
Reg.datum: Jun 2013
Inlägg: 560
Med den tekniken kan jag någorlunda spänna gluteus, men problemet är att jag inte kan spänna Baksida lår. Den enda gånger jag faktiskt känner kontakt där är i en lårcurl. Men jag tror jag behöver spänna även där i knäböjen, hur gör jag det? Det är som om muskeln är helt ur funktion.
robiiiinnnn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-05, 11:17   #11
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 831
Det här är kul för jag har ganska nyligen märkt hur mycket göttigare jag tycker att det är att böja i långbyxor snarare än i shorts Jag blir knappast jättemycket starkare i långbyxor men av någon anledning så känns det mycket stabilare och naturligare att böja i sådana snarare än i shorts. Kör det numera uteslutande på mina böjpass.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-05, 11:22   #12
robiiiinnnn
Registered User
 
robiiiinnnns avatar
 
Reg.datum: Jun 2013
Inlägg: 560
Är byxorna tighta eller pösiga?
robiiiinnnn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-05, 11:23   #13
Lennix
Greppmongo
 
Lennixs avatar
 
Reg.datum: Jan 2014
Inlägg: 4 074
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Det här är kul för jag har ganska nyligen märkt hur mycket göttigare jag tycker att det är att böja i långbyxor snarare än i shorts Jag blir knappast jättemycket starkare i långbyxor men av någon anledning så känns det mycket stabilare och naturligare att böja i sådana snarare än i shorts. Kör det numera uteslutande på mina böjpass.

Vafan, jag får prova nästa pass också


@robiiiinnnn
Det kan inte röra sig om placebo att du någon gång varit stark i brallorna som gjort att du förknippar det med styrka och tänder till?
__________________
Greppträning och Styrkelyft

Det var en man vid namn Lennix, Armbrytning var hans passion; Men i varje kamp, Fick han alltid damp,
För han var svag som en citron -MasterChiefGPT
Lennix är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-05, 11:23   #14
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 831
Citat:
Ursprungligen postat av robiiiinnnn Visa inlägg
Är byxorna tighta eller pösiga?
Varken eller men mer åt det tighta hållet än det pösiga.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-05, 11:33   #15
robiiiinnnn
Registered User
 
robiiiinnnns avatar
 
Reg.datum: Jun 2013
Inlägg: 560
Ja det kan garanterat också ligga en placeboeffekt, därför kommer jag bara kunna böja i mjukisbrallor hädanefter haha..
robiiiinnnn är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:27.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)