Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-11-01, 11:04   #1
sumialic
Banned User
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 1 411
Ska knäböj kännas i svanken?

Antar att det är ganska normalt eftersom något trots allt måste stabilisera all vikt man har på axlarna, men frågar ändå.

Har inte kört riktiga knäböj på minst 1½ år utan kört någon form av hacksquat som känts väldigt bra. P.g.a. byte av gym måste jag däremot börja köra riktiga knäböj igen.

Det kändes okej. Jag tycker dock inte att jag fick alls samma pump/kontakt i quads som vid mina hacksquats. Visst blev dem fylligare och fylligare och tyngre och tyngre i takt med att jag var tvungen att sänka vikten, men inte i närheten av tidigare "holy shit mina ben kommer explodera" känsla.

Jag noterade även att svanken fick ganska mycket pump. Jag kände åtminstone lika mycket där som jag gjorde i benen.

Jag funderar på om tekniken var fel, men tyckte ändå att jag gjorde dem väldigt snyggt och ägaren på gymmet (som är tidigare bodybuilder och kommenterade på tusen andra saker) sa inget.

Är det här normalt tro? Då jag är stel i höftböjarna så står jag på en planka för att kunna gå ner djupt.
sumialic är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-01, 14:29   #2
Kev88
Registered User
 
Kev88s avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 634
Nästan gång du knäböjer, filma från sidan och kolla om du håller ländryggen neutral under lyftet eller om den börjar rundas, googla "buttwink" så ser du vad jag menar.
Om det visar sig att du rundar din ländrygg så bör du sänka till bebisvikter och träna på ditt utförande, om du värderar din rygghälsa dvs.
Kev88 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-01, 14:34   #3
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen
 
ceejays avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: uppsala
Inlägg: 20 105
Pump i ländryggen kan självklart hända vid fler reps. Men beror lite på hur det ser ut såklart.
__________________
Ceejay's träningsjournal!
ceejay är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-01, 14:37   #4
sumialic
Banned User
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 1 411
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Pump i ländryggen kan självklart hända vid fler reps. Men beror lite på hur det ser ut såklart.
Siktade på 12or så högreppare for sure.
sumialic är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-01, 14:44   #5
sumialic
Banned User
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 1 411
Citat:
Ursprungligen postat av Kev88 Visa inlägg
Nästan gång du knäböjer, filma från sidan och kolla om du håller ländryggen neutral under lyftet eller om den börjar rundas, googla "buttwink" så ser du vad jag menar.
Om det visar sig att du rundar din ländrygg så bör du sänka till bebisvikter och träna på ditt utförande, om du värderar din rygghälsa dvs.
Får göra det.

Sökte på buttwink och det verkar finnas lite olika grader på det. Vissa videos syns det väldigt tydligt på och så vet jag att jag inte kör för när man kör så så känner man det till 100%. Det har jag erfarenhet av.

Däremot fanns det även videos på buttwinks som nästan inte var synliga överhuvudtaget. Huruvida jag kör så är mycket möjligt för det där känns väldigt svårt att justera med tanke på att det handlar om så (till synes) lite.
sumialic är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-01, 14:47   #6
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Jag kan bli trött i ländryggen, absolut.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-01, 15:27   #7
Kev88
Registered User
 
Kev88s avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 634
Citat:
Ursprungligen postat av sumialic Visa inlägg
Får göra det.

Sökte på buttwink och det verkar finnas lite olika grader på det. Vissa videos syns det väldigt tydligt på och så vet jag att jag inte kör för när man kör så så känner man det till 100%. Det har jag erfarenhet av.

Däremot fanns det även videos på buttwinks som nästan inte var synliga överhuvudtaget. Huruvida jag kör så är mycket möjligt för det där känns väldigt svårt att justera med tanke på att det handlar om så (till synes) lite.
Hur djupt böjer du? Av vad jag har förstått så har inte alla anatomin för att kunna böja lika djupt, utan vissa får nöja sig med t.ex. ett parallellt djup för att ryggen inte ska rundas.
Kev88 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-01, 17:43   #8
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Tror upplevelser är alldeles för subjektiva för att kunna dra några slutsatser, men så länge du inte känner smärta eller obehag så är det nog "normalt".
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-01, 18:40   #9
exevision
Registered User
 
exevisions avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 6 803
Om det beror på "buttwink" så är det negativt anser jag.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Wormzie Visa inlägg
det enda man kan säga säkert är att om gasp-linnet är på kör man med byggarsplit
exevision är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-01, 19:51   #10
Ett Orm
Silver lifter
 
Ett Orms avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Ort: Mitt i Sverige, lite åt sidan..
Inlägg: 2 621
Kan det undvikas är det bra.
Ett Orm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-01, 21:47   #11
Wipflash
Make Sweden great again
 
Reg.datum: Nov 2009
Inlägg: 366
Nej, då gör man fel.
Wipflash är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-01, 21:48   #12
sumialic
Banned User
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 1 411
Kollade i spegeln ifrån sidan idag UTAN vikt och det var illa. Jag trodde verkligen inte det var så. Buttwinken var tydlig och jag kunde inte ens gå 90 grader utan att det inträffade.

Så vad gör jag nu? Stretchar? I så fall hur och hur ofta? Som det är nu kan jag nog inte ens köra knäböj.
sumialic är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-01, 22:06   #13
Gluffgluff
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2014
Ort: Gloomhaven
Inlägg: 270
Du kan testa stretcha/foamrolla hamstrings och se om det blir bättre. Det kan även bero på höftmobilitet och eller balans. Kommer du djupare i en frontböj utan buttwink?
Gluffgluff är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-01, 22:38   #14
sumialic
Banned User
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 1 411
Citat:
Ursprungligen postat av Gluffgluff Visa inlägg
Du kan testa stretcha/foamrolla hamstrings och se om det blir bättre. Det kan även bero på höftmobilitet och eller balans. Kommer du djupare i en frontböj utan buttwink?
Tror inte det. Använde inte stång, men verkade vara samma problematik oavsett var jag hade mina armar.

Någon stretchövning du rekommenderar?

Min höft är inte bra det vet jag. Väldigt stel och eventuellt lite sne också.
sumialic är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-02, 14:37   #15
Sillkungen
Registered User
 
Sillkungens avatar
 
Reg.datum: Feb 2018
Inlägg: 151
Citat:
Ursprungligen postat av sumialic Visa inlägg
Kollade i spegeln ifrån sidan idag UTAN vikt och det var illa. Jag trodde verkligen inte det var så. Buttwinken var tydlig och jag kunde inte ens gå 90 grader utan att det inträffade.

Så vad gör jag nu? Stretchar? I så fall hur och hur ofta? Som det är nu kan jag nog inte ens köra knäböj.
Att det händer när du testar utan vikt betyder inte att det händer med vikt. Jag krummar ländryggen om jag inte har någon vikt att jobba mot, känner till fler med samma problem. Filma dig själv när du böjer med vikt istället.
Sillkungen är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:45.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)