Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-10-30, 20:18   #1
Alelale
Registered User
 
Alelales avatar
 
Reg.datum: Feb 2011
Ort: Gävle
Inlägg: 213
Hur träna för att inte bli större?

Hallå där.

Är ute efter ett träningsschema som passar en resande livsstil med hotellgym som inte har all utrustning man kan önska sig, samt kräver mindre tid än vanligt.
Men även för att få en "lättskött" kropp som just inte kräver träning varje dag.
Jag är inte ute efter att just bli större och starkare utan att ha en lättskött, fast och väldefinierad kropp.

Men även som inte bygger just nå större muskelvolym, hur ska jag köra då?
3-6 reps eller 2-4 reps kanske på tyngre vikter, men att inte satsa på nya personbästa varje pass? Bör man ligga kvar på vikterna man ligger på idag eller kan man sakta öka vikten med tiden utan att man blir så mycket större?

Jag tänkte gympass 2-3 gånger i veckan, helkroppspass och högt tempo?
Samt så konditionstränar jag någon dag i veckan, det är även därför jag inte vill bygga på mig mer muskelmassa och släpa runt på.


Alla tips mottages, även ni som lever ett resande liv med mycket hotellnätter om ni har något bra tips med allt ifrån svettiga träningskläder i resväskan, till att sköta kosten eller annat allmänt bra för mycket resande uppskattas.
Tackar.
Alelale är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-30, 20:45   #2
Bobcole
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2019
Inlägg: 37
Om du inte ligger på kaloriöverskott så lär du knappast bli märkvärt större, i alla fall inte efter en periods newbie gains.
Bobcole är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-30, 21:49   #3
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen
 
ceejays avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: uppsala
Inlägg: 20 102
Skulle ligga mellan 6-12 reps i de flesta set. Utmana dig litegrann varje pass i varje övning. Anpassa vikten efter dagsform.

Vid kaloribalans så lär inte supermycket hända.
__________________
Ceejay's träningsjournal!
ceejay är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-31, 11:27   #4
Gluffgluff
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2014
Ort: Gloomhaven
Inlägg: 270
Skölj av träningskläderna i hett vatten och häng upp på tork efter träningspass, packa separat i papperskasse. Du kan träna precis hur som helst, lalla runt eller följ ett program som du tycker är roligt. Tror det är mycket sällsynt att någon blir större utan att ha det som mål.

Jag hade nog sneglat på StrongLifts eller liknande, tyckte det var bekvämt att leta skivstång + rack på resande fot kontra leta fullutrustat gym. När det endast fanns trånga hotelgym med "multimaskiner" så körde jag igenom kroppen efter förmåga med lätta vikter och kallade det för återhämtningsvecka. Det kan vara bra att ha något mål, tex öka i styrka för annars tenderar träningen att vara sporadisk och sedan utebli.
Gluffgluff är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-31, 11:53   #5
Laksen
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2012
Inlägg: 531
Har aldrig träffat någon som upplevt sig ha blivit för stor av misstag.
Laksen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-31, 13:05   #6
Broutrost
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2016
Inlägg: 24
Låter som att Yoga är det du söker om du inte vill bli större och starkare(till en viss grad). Det kan du lätt utföra på hotellrummet.
Broutrost är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-31, 13:30   #7
vicarious
Proteinbarskonnässör
 
vicariouss avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 15 775
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Vid kaloribalans så lär inte supermycket hända.
+1.

Citat:
Ursprungligen postat av Laksen Visa inlägg
Har aldrig träffat någon som upplevt sig ha blivit för stor av misstag.
Exakt De flesta som tränat ett par år har nog någon gång stått stilla i sin träning trots att dom känner att dom gör allting rätt. Satsar man medvetet på att göra vissa saker "fel" tror jag inte man kommer växa av misstag.

Hade tränat hel/halvkropp med ganska låg volym men relativt tunga vikter ett par gånger i veckan, beroende på tid och hur kul man tycker det är.
__________________
Citat:
I'll see you in another life, brother.
vicarious är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-31, 13:33   #8
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Citat:
Ursprungligen postat av Alelale Visa inlägg
Hallå där.

Är ute efter ett träningsschema som passar en resande livsstil med hotellgym som inte har all utrustning man kan önska sig, samt kräver mindre tid än vanligt.
Men även för att få en "lättskött" kropp som just inte kräver träning varje dag.
Jag är inte ute efter att just bli större och starkare utan att ha en lättskött, fast och väldefinierad kropp.

Men även som inte bygger just nå större muskelvolym, hur ska jag köra då?
3-6 reps eller 2-4 reps kanske på tyngre vikter, men att inte satsa på nya personbästa varje pass? Bör man ligga kvar på vikterna man ligger på idag eller kan man sakta öka vikten med tiden utan att man blir så mycket större?

Jag tänkte gympass 2-3 gånger i veckan, helkroppspass och högt tempo?
Samt så konditionstränar jag någon dag i veckan, det är även därför jag inte vill bygga på mig mer muskelmassa och släpa runt på.


Alla tips mottages, även ni som lever ett resande liv med mycket hotellnätter om ni har något bra tips med allt ifrån svettiga träningskläder i resväskan, till att sköta kosten eller annat allmänt bra för mycket resande uppskattas.
Tackar.
Allvarligt så skulle jag börja löpa eller syssla med någon lättare träningsform som får ut mig för att se alla dessa okända platser.

Annars är kanske tråden för kroppsviktsövningar något?
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-31, 14:34   #9
HenrikJ
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2012
Inlägg: 633
Citat:
Ursprungligen postat av Laksen Visa inlägg
Har aldrig träffat någon som upplevt sig ha blivit för stor av misstag.
Precis så. De enda jag hört är långdistansare och cyklister som inte vill ha för mycket onödig vikt för att prestera på topp, men det är ju inga problem att bli av med den isåfall.
__________________
Who's a better lifter than the wind and more? /Roky Erickson
HenrikJ är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-31, 14:35   #10
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Citat:
Ursprungligen postat av HenrikJ Visa inlägg
Precis så. De enda jag hört är långdistansare och cyklister som inte vill ha för mycket onödig vikt för att prestera på topp, men det är ju inga problem att bli av med den isåfall.
Det är svårt att bygga muskler som långdistansare, kan jag säga.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-31, 18:36   #11
Kev88
Registered User
 
Kev88s avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 634
Sträva inte efter progressiv överbelastning, öka alltså inte i vikt eller reps utan kör likadant varje pass, kombinera detta med att ligga på kaloribalans så ska du inte bli större.
Kev88 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-01, 07:23   #12
Kicken
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2014
Ort: Vasa,Finland
Inlägg: 103
Med inställingen "jag vill inte bli stor" så är det nog svårt att bli stor.
Kicken är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-01, 12:37   #13
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 217
Du behöver inte vara orolig för den sakens skull :)

__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-01, 13:10   #14
sumialic
Banned User
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 1 411
Citat:
Ursprungligen postat av Kev88 Visa inlägg
Sträva inte efter progressiv överbelastning, öka alltså inte i vikt eller reps utan kör likadant varje pass, kombinera detta med att ligga på kaloribalans så ska du inte bli större.
Jag vill tro att man blir större även av det.
sumialic är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-01, 13:15   #15
geoff
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2018
Inlägg: 462
Citat:
Ursprungligen postat av sumialic Visa inlägg
Jag vill tro att man blir större även av det.
Av att köra likadan träning och ligga på kaloribalans? Ja, ett antal veckor i den absoluta början av sin träningskarriär stämmer det nog..
geoff är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 05:31.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)