Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2015-01-18, 16:00   #1
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Den stora tråden om rock, hårdrock m.m.

Jag sökte runt lite och hittade inte någon riktigt passande tråd för denna extremt viktiga del av livet. Det fanns bara specifika trådar om t.ex. progressiv rock och dylikt.

Trådens syfte: posta och tipsa varandra om bra musik (låtar, youtubelänkar, whatever) relaterat till rock, hårdrock och dylika genrer. Tar tacksamt emot tips om alltifrån Black Sabbath upp till 90- och 2000-talets artister och allt däremellan.

Jag höll själv precis på att börja komponera ihop en liten lista av det "bästa" av rock, som jag tänkte använda som en uppdaterad spellista på gymmet, men insåg att det var så många artister och låtar som jag inte har lyssnat på och som säkert kan berika min vardag där.

Någon som har bra tips nu på låtar med lite drag i? T.ex. Metallica och Iron Maiden är ofta givna för mig, så där har jag väl redan lyssnat på allt. Det måste dock inte vara på engelska. Lyssnar t.ex. en del på Asian Kung Fu Generation också och andra japanska band. Just nu försöker jag dock hitta en del på engelska, t.ex. legendariska rockband med låtar som helt enkelt äger (AC/DC, Rolling Stones, Led Zeppelin, Guns N' Roses, osv osv).

Införskaffade lite fler Guns N' Roses-låtar nyligen t.ex. då jag upptäckte att jag bara hade 4 stycken (Paradise City, Sweet Child o Mine, Sympathy for the Devil, Welcome to the Jungle), bara som exempel. Alla dessa passar bra för mig på gymmet.

Jag har stora förhoppningar på Kolos samlade expertis inom området, så att jag kan komponera ihop en spelllista som heter duga och att vi kan dra igång lite rockstämning i tråden
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-01-18, 16:21   #2
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Lovedrive från 1979 av Scorpions är en kanonskiva. Rekomenderas varmt.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-01-18, 16:57   #3
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Lovedrive från 1979 av Scorpions är en kanonskiva. Rekomenderas varmt.
Tack tack, precis såna rekommendationer jag söker. Det är en grupp jag inte har hört mer än någon enstaka låt av. Den skivan verkade stabil som fan (dock ej alla låtar som var tillräckligt med ösiga för att köra i gymmet dock)
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-01-18, 17:20   #4
Sniggel
Registered User
 
Sniggels avatar
 
Reg.datum: May 2005
Ort: Inte Hässleholm
Inlägg: 14 376
Otippat nytt band (soundet är knappast modernt, vilket är långt ifrån en nackdel dock):



Ska ses live fredag ^^
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Tolkia Visa inlägg
Kroppen gillar - tyvärr - tråkiga saker som balans, måtta och lagom.
C4L

Senast redigerad av Sniggel den 2015-01-18 klockan 17:21.
Sniggel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-01-18, 17:26   #5
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Motorhead - Ace of Spades är en låt jag aldrig tröttnar på att träna till. Det ger alltid lite extra driv i det hela.

Termy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-01-18, 17:30   #6
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Citat:
Ursprungligen postat av Sniggel Visa inlägg
Otippat nytt band (soundet är knappast modernt, vilket är långt ifrån en nackdel dock):



Ska ses live fredag ^^
Bra! Definitivt inte någon nackdel att ljudet inte är "modernt". Gillar den skarpt.

Gillar samtliga låtar i tråden hittills. Låtar som ger lite tryck och rockkänsla, utan att vara för hårda och skrikiga, utan mer upplyftande. Jag gillar kolombiansk dödsmetall och sånt lika mycket som gemene man, men blir mest deppad av att lyssna på sådant nuförtiden... (annars är Evoken en mörkare favorit)
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-01-18, 19:31   #7
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Hade glömt bort min favoritlåt med Megadeth (In My Darkest Hour):

Termy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-01-18, 19:37   #8
timoat
Registered User
 
timoats avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 147
Citat:
Ursprungligen postat av Sniggel Visa inlägg
Otippat nytt band (soundet är knappast modernt, vilket är långt ifrån en nackdel dock):



Ska ses live fredag ^^
HELVETE vad glad jag blev, trodde de skulle lira nånstans i sverige, men icke... norge!
timoat är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-01-18, 19:41   #9
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Jag gillar klassisk hårdrock från 70- och 80-talet, hair metal (ja ), och power metal. Inte trash (med få undantag), speed och definitivt inte death. Inget growl eller annat än klara vocals.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-01-18, 19:43   #10
MikaelB
\m/(>.<)\m/
 
MikaelBs avatar
 
Reg.datum: Jan 2013
Inlägg: 616
Hittade en skön cover på Pantera häromdagen, sjukt hur annorlunda texten upplevs:



Annars är nog min favorit med Pantera Death Rattle, en låt som även har vart med i Svampbob fyrkant.

__________________
Instalifting
MikaelB är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-01-18, 19:47   #11
timoat
Registered User
 
timoats avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 147
några av mina favoriter













OG kan nog vara mitt favritband, och anledningen till att jag ens hört dem är för att i en av Gervais gamla podcasts har de ett segment där de driver med bandnamn och OG var ett av dem. en dag när var var på nån related artist sida till typ alice in chains så dök de upp och jag bestämde mig för att provlyssna. Alla skivorna är svinbra.
timoat är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-01-18, 19:50   #12
Latissimus Dorsi
Banned User
 
Latissimus Dorsis avatar
 
Reg.datum: Nov 2010
Inlägg: 4 479

DIE
Latissimus Dorsi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-01-18, 19:51   #13
Kaalle
Registered User
 
Kaalles avatar
 
Reg.datum: Nov 2013
Inlägg: 242










Detta är grejer
Kaalle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-01-18, 19:52   #14
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Jag gillar klassisk hårdrock från 70- och 80-talet, hair metal (ja ), och power metal. Inte trash (med få undantag), speed och definitivt inte death. Inget growl eller annat än klara vocals.
Specifika låttips mottages gärna även från legenden King Grub. Jag räknar med minst 135 % högre proteinsyntes efter mina pass om jag lyssnar på låtar som du har tipsat om.
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-01-18, 19:58   #15
timoat
Registered User
 
timoats avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 147


Vi har mycket bra svenskt stoner/doom, även om jag tycker ren doom är jävigt tråkigt.











också svenska, tyvärr finns inte favoritlåten på spottan, men sök på hi-octane slave
timoat är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:14.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)