Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2019-11-12, 18:54   #2206
Gregow
Registered User
 
Gregows avatar
 
Reg.datum: May 2019
Ort: Bondeska palatset
Inlägg: 4
Citat:
Ursprungligen postat av EagleEye Visa inlägg
Är det inte den här typen av personer som premieras vid 'rekryteringar', vikta tjänster avsatta för personer med kopplingar till de som redan arbetar där och är sköna lirare.

De få tekniker förlitar man sig på ska lösa något om och när det skiter sig, eller indierna som man outsourcat till, eller eventuella konsulter man kan ta mm mm. Går att lösa den tekniska biten.

'Det är de personliga egenskaperna vi här på DreamFöretaget AB värderar högst! Du kommer att få arbeta med riktiga trevliga kollegor och vara med på våra nördiga AW event där vi bokar ett bord på en pub och skämmer ut som efterbliva allihopa inför hela stället!'

Sug...
Min erfarenhet säger att brunt läppstift är den främsta egenskapen. Personen i mitt exempel var tidigare (misslyckad) chef, och bästis med nuvarande chef när hon sökte till IT. Bland kollegorna mer känd som en myglare av rang, om än trevlig så länge hon inte gick all out PK-Tarzan. Hon gjorde saker som för vanligt folk blivit ett allvarligt samtal med HR (typ som att förväxla möjligheten att jobba hemifrån med semester).

Rätt skön kontrast mot när man faktiskt suttit där på puben med riktigt IT-folk. De tenderar tvärtom vara överkvalificerade. Men det är inom management man ska jobba om man vill göra karriär.
Gregow är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-12, 20:09   #2207
Gregow
Registered User
 
Gregows avatar
 
Reg.datum: May 2019
Ort: Bondeska palatset
Inlägg: 4
Citat:
Ursprungligen postat av wintersnowdrift Visa inlägg
Vad det gäller kvinnor inom IT så kan jag hör och häpna avslöja att man inte prompt måste hala fram sin penis på tangentbordet när man ska koda, det funkar fint även utan.
Det här inlägget kändes lite malplacerat. Menar du att vissa tror programmeringskunskaper härrör från penisen? Det låter ju isåfall lite märkligt, även om det finns ett och annat stolpskott som tror att kvinnor inte kan räkna eller programmera). Annars brukar ju vi nördar uppskatta kvinnligt sällskap.

("Computer" var för övrigt ett kvinnojobb förr i tiden, innan vi hade digitala räknemaskiner)
Gregow är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-12, 20:49   #2208
EagleEye
Banned User
 
Reg.datum: Jun 2019
Inlägg: 212
Management ja där finns pengarna även för de vanliga som lyckats ta sig in där. Inget nytt under solen direkt...har alltid varit så. Det gäller liksom IT och annorstädes..

Men av någon anledning tror gemene man att det skulle vara annorlunda inom IT. Om man är en born hacker så ja men inte annars...
EagleEye är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-12, 21:10   #2209
Gregow
Registered User
 
Gregows avatar
 
Reg.datum: May 2019
Ort: Bondeska palatset
Inlägg: 4
Citat:
Ursprungligen postat av EagleEye Visa inlägg
Management ja där finns pengarna även för de vanliga som lyckats ta sig in där. Inget nytt under solen direkt...har alltid varit så. Det gäller liksom IT och annorstädes..

Men av någon anledning tror gemene man att det skulle vara annorlunda inom IT. Om man är en born hacker så ja men inte annars...
Jag skulle ändå säga att det förändrats långsamt de senaste 20 åren. Det kan förstås vara isolerat till där jag jobbat, men trenden jag observerat är allt mer resurser mot management och allt mindre mot kärnverksamhet.

Hos oss är kanske halva verksamheten på diverse management; HK, HR, rättsavdelning osv. IT är för närvarande en helig ko. Samtidigt stramas det hela tiden åt vad gäller kärnverksamheten.

Alla vill jobba med management i någon form, medan kärnverksamheten är ett trappsteg mot att komma dit. Resultatet är givetvis att det inte blir skit gjort men det går att snacka bort om du har "management-kompetens".

Jag får väl passa på att slänga in brasklappen att alla inte är värdelösa och det finns företag som är bättre än andra. Vad ju talar om är trender jag ser på marknaden.
Gregow är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-12, 21:18   #2210
wintersnowdrift
special snowflake
 
wintersnowdrifts avatar
 
Reg.datum: Nov 2004
Ort: Obygden
Inlägg: 3 163
Citat:
Ursprungligen postat av EagleEye Visa inlägg
Och jag lär få skit för att säga detta, men jag gillar inte fler kvinnor tagit sig in branschen.
Citat:
Ursprungligen postat av Gregow Visa inlägg
Det här inlägget kändes lite malplacerat. Menar du att vissa tror programmeringskunskaper härrör från penisen? Det låter ju isåfall lite märkligt, även om det finns ett och annat stolpskott som tror att kvinnor inte kan räkna eller programmera). Annars brukar ju vi nördar uppskatta kvinnligt sällskap.

("Computer" var för övrigt ett kvinnojobb förr i tiden, innan vi hade digitala räknemaskiner)
På förekommen anledning.

Dock är min uppfattning att det generellt sett är uppskattat med duktiga kvinnor inom IT, men självklart finns det även stolpskott som tror att den heliga k*kens del i kompileringen är essentiell.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Trance Visa inlägg
Studien kanske bör utökas till en hel hög äpplen under soffan som tas ut under olika stadier av föruttnelsen/förtorkningen. Även wintersnowdrifts lukt och städförmåga kanske bör undersökas med kontrollgrupper.
Brevis esse laboro, obscurus fio
wintersnowdrift är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-12, 21:29   #2211
Gregow
Registered User
 
Gregows avatar
 
Reg.datum: May 2019
Ort: Bondeska palatset
Inlägg: 4
Citat:
Ursprungligen postat av wintersnowdrift Visa inlägg
På förekommen anledning.

Dock är min uppfattning att det generellt sett är uppskattat med duktiga kvinnor inom IT, men självklart finns det även stolpskott som tror att den heliga k*kens del i kompileringen är essentiell.
Ah, okej. Jag missade det, så ditt inlägg såg väldigt malplacerat ut. Nu förstår jag.

Min uppfattning om IT är att det alltid varit, om än naggat i kanten, en meritokrati. Är du bra så är du välkommen, oavsett *** eller *****. Sen vill såklart nördar ha lite ***** till korvfesten, men men det är väl inget konstigt med det.

Vadfan, i min ungdom var kvinnor som enhörningar. Att få in en kvinna i gruppen var guld värt. Men så var man ju trots allt nörd, så korkade kvinnor blev inte långvariga. De som blev kvar var dock jävligt bra kvinnor.

Ungefär som med andra män. Bara att kvinnorna var extra trevliga att ha med på nördträffarna.

Senast redigerad av Gregow den 2019-11-12 klockan 21:33.
Gregow är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-12, 21:56   #2212
wintersnowdrift
special snowflake
 
wintersnowdrifts avatar
 
Reg.datum: Nov 2004
Ort: Obygden
Inlägg: 3 163
Citat:
Ursprungligen postat av Gregow Visa inlägg
Ah, okej. Jag missade det, så ditt inlägg såg väldigt malplacerat ut. Nu förstår jag.

Min uppfattning om IT är att det alltid varit, om än naggat i kanten, en meritokrati. Är du bra så är du välkommen, oavsett *** eller *****. Sen vill såklart nördar ha lite ***** till korvfesten, men men det är väl inget konstigt med det.

Vadfan, i min ungdom var kvinnor som enhörningar. Att få in en kvinna i gruppen var guld värt. Men så var man ju trots allt nörd, så korkade kvinnor blev inte långvariga. De som blev kvar var dock jävligt bra kvinnor.

Ungefär som med andra män. Bara att kvinnorna var extra trevliga att ha med på nördträffarna.
Det är min erfarenhet också (ang meritokrati). Nu har jag iofs inte en gedigen IT-bakgrund utan har varit forskare och statstjänstehjon innan nuvarande tjänst, men även om akademien kan vara smutsig på andra sätt så upplevde inte jag att jag prestationsmässigt blev nedvärderad pga kön. Möjligen har jag i livesituationer (peer review av papers osv görs i regel anonymt) ibland märkt att ffa äldre gubbar kan bli lite "oj jävlar en tjej som verkar kunna nåt inom mitt specialområde", men jag har mest upplevt positiva reaktioner.

Rent generellt tror jag att könsblandade grupper är positivt för de flesta arbetsplatser och att många branscher fortfarande är onödigt segregerade. Just IT kan jag tänka mig gynnas en del av gamingkulturen där tjejerna blir fler och fler. Steget från datorspel och in i kodens värld är ändå lite kortare än annars.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Trance Visa inlägg
Studien kanske bör utökas till en hel hög äpplen under soffan som tas ut under olika stadier av föruttnelsen/förtorkningen. Även wintersnowdrifts lukt och städförmåga kanske bör undersökas med kontrollgrupper.
Brevis esse laboro, obscurus fio
wintersnowdrift är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-12, 22:34   #2213
Gregow
Registered User
 
Gregows avatar
 
Reg.datum: May 2019
Ort: Bondeska palatset
Inlägg: 4
Citat:
Ursprungligen postat av wintersnowdrift Visa inlägg
Det är min erfarenhet också (ang meritokrati). Nu har jag iofs inte en gedigen IT-bakgrund utan har varit forskare och statstjänstehjon innan nuvarande tjänst, men även om akademien kan vara smutsig på andra sätt så upplevde inte jag att jag prestationsmässigt blev nedvärderad pga kön. Möjligen har jag i livesituationer (peer review av papers osv görs i regel anonymt) ibland märkt att ffa äldre gubbar kan bli lite "oj jävlar en tjej som verkar kunna nåt inom mitt specialområde", men jag har mest upplevt positiva reaktioner.

Rent generellt tror jag att könsblandade grupper är positivt för de flesta arbetsplatser och att många branscher fortfarande är onödigt segregerade. Just IT kan jag tänka mig gynnas en del av gamingkulturen där tjejerna blir fler och fler. Steget från datorspel och in i kodens värld är ändå lite kortare än annars.
Jag har snarare upplevt motsatt diskriminering. När det gjordes en undersökning hos oss om löneskillnader, visade det sig att kvinnor var bättre betalda än män. Svaret på det var att kvinnorna ändå borde vara ännu bättre beralda. Det var synd om kvinnorna alltså.
Sån skit förekommer såklart inte när det handlar om meriter och vad man presterar. Då är det ju jobbiga saker som fakta att förhålla sig till.

Aldrig har jag i mitt yrkesliv observerat diskriminering mot kvinnor. Det närmaste jag kommit var när jag jobbade med att lasta flygplan på Arlanda. Vi fick några kvinnor som provade på. Den som klarade sig bäst stannade 2-3 veckor. Hon kämpade på, höll god min och spydde efter varje jobb. Gubbarna som varit med lyfte ändå på hatten och tyckte hon hade bra kämpaglöd...

I övrigt tycker jag kvinnor brukar vara välkomna. Det är väl bara att ingen uppskattar en inkompetent jävel som halkat in på ett bananskal.

Jag tycker också blandade grupper är bäst. Ju vill inte ha kärringmaffia, inte heller ha machogubbar som vill mäta penis hela tiden. Jag har jobbat i båda grupper. Nog för jag gillar rak kommunikation, men jag gillar inte när det är en fördel att slå chefen på käften. Så var det på en arbetsplats... Nita xhefey på julfesten? Inga konstigheter...
Gregow är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-13, 02:43   #2214
EagleEye
Banned User
 
Reg.datum: Jun 2019
Inlägg: 212
Citat:
Ursprungligen postat av wintersnowdrift Visa inlägg
På förekommen anledning.

Dock är min uppfattning att det generellt sett är uppskattat med duktiga kvinnor inom IT, men självklart finns det även stolpskott som tror att den heliga k*kens del i kompileringen är essentiell.
Kvinnor kan arbeta med andra saker. Men när den riktiga skiten måste bli gjord har de inget där att göra där. Det står jag för. Det handlar om binära siffror, ANTINGEN 1 ELLER 0. Det finns inget mellanting. Inget; hur känns det där då?

De kan gör bra saker i andra sammanhang. Precis som män av dito anledningar inte fungerar lika bra inom arbeten som omvårdad, sjuksköterskor etc..
EagleEye är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-13, 11:55   #2215
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av EagleEye Visa inlägg
Kvinnor kan arbeta med andra saker. Men när den riktiga skiten måste bli gjord har de inget där att göra där. Det står jag för. Det handlar om binära siffror, ANTINGEN 1 ELLER 0. Det finns inget mellanting. Inget; hur känns det där då?

De kan gör bra saker i andra sammanhang. Precis som män av dito anledningar inte fungerar lika bra inom arbeten som omvårdad, sjuksköterskor etc..
Du borde bredda din umgängeskrets. För du har uppenbarligen dragit förhastade slutsatser utifrån begränsat statistiskt underlag.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-13, 17:18   #2216
WHITEFOLKS
Registered User
 
WHITEFOLKSs avatar
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 4 745
Är det någon som vet någon gratis källa/kurser etc för att lära sig sql-stuff, är det googla "learn sql reddit" som är bäst som vanligt?
WHITEFOLKS är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-13, 17:24   #2217
Vinter
Lagom
 
Vinters avatar
 
Reg.datum: Sep 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 677
Citat:
Ursprungligen postat av WHITEFOLKS Visa inlägg
Är det någon som vet någon gratis källa/kurser etc för att lära sig sql-stuff, är det googla "learn sql reddit" som är bäst som vanligt?
Khan academy har en del basic SQL relaterat. Vet inte exakt hur djupt det är. Men allt på KA är gratis.
Vinter är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-13, 19:46   #2218
WHITEFOLKS
Registered User
 
WHITEFOLKSs avatar
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 4 745
Citat:
Ursprungligen postat av Vinter Visa inlägg
Khan academy har en del basic SQL relaterat. Vet inte exakt hur djupt det är. Men allt på KA är gratis.
Noice vet du hur kvaliteten är på deras kurser i allmänhet?
WHITEFOLKS är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-13, 22:05   #2219
Vinter
Lagom
 
Vinters avatar
 
Reg.datum: Sep 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 677
Citat:
Ursprungligen postat av WHITEFOLKS Visa inlägg
Noice vet du hur kvaliteten är på deras kurser i allmänhet?
Det är okey till gymnasienivå i alla fall, körde på deras kurser för att repetera matematiken inför naturbasåret några år sedan.

De har ett bra upplägg för självstudier, lite gjort för yngre användare, men bara att ignorera det lite barnsliga achivement systemet.
Vinter är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-13, 22:54   #2220
TranceII
Registered User
 
TranceIIs avatar
 
Reg.datum: Jun 2013
Inlägg: 225
Citat:
Ursprungligen postat av WHITEFOLKS Visa inlägg
Noice vet du hur kvaliteten är på deras kurser i allmänhet?
De brukar ha rätt bra kvalitet vad jag vet.

Denna finns också; jag har inte kört den själv men fick bra mottagande på hacker news: https://sqlbolt.com/ . Lätt att bara komma igång och testa.
TranceII är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 05:07.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)