Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Matlagning & Recept

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2017-02-19, 18:03   #2956
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Jag ändrade mig i sista stund och tog pistage istället för arrakarom, dock med latte macchiato på chokladsmaken. Hade icke provat den innan, och chokladbollarna log så inbjudande och gav ifrån sig en distinkt doft när de var färdigrullade, men ack så den övertog lattesmaken och tillintetgjorde den.



Den fick sin trogna plats på brickan i alla fall (så väl som den klarar att få plats) tillsammans med övriga komponenter (slow cooked kycklinggryta med ett par extra ägg på, hickory/limekryddad laxfilé med ugnsstekt potatis, fruktsallad, kvarg/yoghurt+granola+russin+äpple+blåbär, en termos kaffe, sojamjölk). Orkade inte lägga något finlir på framställningen på bilden så det ser väl mindre inbjudande ut än vad det smakar.


Kvarg/yoghurt/granolamixen blev dock så skymd att jag får lägga till en till bild på den.


Det hela avnjöts, liksom kvällsbufféerna brukar avnjutas, läsandes litteratur på surfplatta (The Dresden Files).
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-02-19, 18:56   #2957
Donner
In Sweden we call it a kick
 
Donners avatar
 
Reg.datum: Aug 2006
Ort: Malmö
Inlägg: 675
Citat:
Ursprungligen postat av Mjuggen Visa inlägg
En hett tips är att köra chokladprotein, rom arom och sen köra ner fun light apelsinsaft. Romerska bågar
För många bra tips här nu, kommer bara stå och baka chokladbollar hela veckan. Vilket jag förvisso kan leva med

Citat:
Ursprungligen postat av Termy Visa inlägg
Nice! Nä, det händer då och då för mig också att det blir lite för mycket vätska, men ändå inom marginalerna för att få till goda bollar. Det blir mest att de kanske blir lite taggiga i kanterna när man rullar dem. Vad blev det för kaffesmak då? Det kan ju också ge en god bismak i sig. Mina personliga favoriter är Zoegas Dark Forest, Mollbergs eller Skånerost.
Ja, goda blev de helt klart ändå! Är verkligen ingen finsmakare när det gäller kaffe. Köper alltid något med mörk kraftig smak från Zoegas, exakt vilken har jag dessvärre ingen aning om. Kan ha varit Dark Forest Synd att bollarna inte blev en hit, men det är alltid kul att experimentera. Ska som tidigare skrivit testa med de olika flavdropsen som är på ingång.
Schysst måltid f.ö. Kör du PF eller är du bara väldigt aktiv?

Senast redigerad av Donner den 2017-02-19 klockan 18:59.
Donner är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-02-19, 19:37   #2958
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Citat:
Ursprungligen postat av Donner Visa inlägg
För många bra tips här nu, kommer bara stå och baka chokladbollar hela veckan. Vilket jag förvisso kan leva med
Ja det finns ju värre öden här i livet ^^

Citat:
Ursprungligen postat av Donner Visa inlägg
Ja, goda blev de helt klart ändå! Är verkligen ingen finsmakare när det gäller kaffe. Köper alltid något med mörk kraftig smak från Zoegas, exakt vilken har jag dessvärre ingen aning om. Kan ha varit Dark Forest Synd att bollarna inte blev en hit, men det är alltid kul att experimentera. Ska som tidigare skrivit testa med de olika flavdropsen som är på ingång.
Schysst måltid f.ö. Kör du PF eller är du bara väldigt aktiv?
Uppdatera mer hur det går med smakkombinationerna framöver

Jag har kört "typ" PF i några år, med 2 måltider per dag, men är aktiv också. Relativt intensiv crosstraining 90 minuter per dag + styrketräning, m.m. Blir väl ca en 1000-1500kcal måltid på dagen (lunch) och 3000ish på kvällen, samt protein efter träningen.
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-02-20, 18:05   #2959
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Nu blir det åter igen choklad och mjölkchokladssmak med jordgubbsarom. En klar favorit. Den står i frysen och väntar en kvart till.

Termy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-02-20, 23:17   #2960
Wzup2u
Scarpa the chef
 
Wzup2us avatar
 
Reg.datum: Aug 2012
Ort: Godismonstret
Inlägg: 3 129
Citat:
Ursprungligen postat av Donner Visa inlägg
För många bra tips här nu, kommer bara stå och baka chokladbollar hela veckan. Vilket jag förvisso kan leva med

Kan få göra 100tals i veckan...
Blir inte så kul till slut går dock snabbt på rutin =)

Dadelbollarna säljer ganska bra nu också utöver original chokladbollarlll
__________________
Att slösa livet på såkallad optimat är slöshet när det finns en helhet.
Scarpa 4 president!
http://oi62.tinypic.com/1ovaee.jpg
Wzup2u är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-02-21, 06:34   #2961
Donner
In Sweden we call it a kick
 
Donners avatar
 
Reg.datum: Aug 2006
Ort: Malmö
Inlägg: 675
Citat:
Ursprungligen postat av Wzup2u Visa inlägg
Kan få göra 100tals i veckan...
Blir inte så kul till slut går dock snabbt på rutin =)

Dadelbollarna säljer ganska bra nu också utöver original chokladbollarlll
Nej det är väl så. Spenderar kanske i snitt 2 timmar i köket om dagen så allt som utökar den tiden är egentligen inte bra Du råkar inte ha ett recept på dadelbollarna? Vill ha en ansenlig mängd protein, andra macros kan vara hur som.
Donner är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-02-21, 19:28   #2962
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Vad körde du med för müsli/granola förresten, Donner?
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-02-22, 06:37   #2963
Donner
In Sweden we call it a kick
 
Donners avatar
 
Reg.datum: Aug 2006
Ort: Malmö
Inlägg: 675
Citat:
Ursprungligen postat av Termy Visa inlägg
Vad körde du med för müsli/granola förresten, Donner?
Någon med bär från Coop. Men blir att köra crunchy till nästa sats. Vilket antagligen blir ikväll / imorgon Tror det gör sig bättre. Då ska jag även testa peanut flavdrops. Testade choklad och toffee (separat) igår i proteinpannkakor. Vet inte om det är mina smaklökar men hade 10 droppar och kände inte så mycket smak. Hur som så var toffee väldigt bra och choklad ok. Dubblar nog mängden droppar till nästa gång.
Donner är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-02-22, 07:57   #2964
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Nice. Choklad och toffee har jag inte testat än, men jag har smaken hemma, så det blir nog faktiskt idag. Blåbär än en annan smak som står på listan. Blir intressant att höra hur peanut smakar. Vad exakt är "flavdrops"?
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-02-22, 10:12   #2965
Donner
In Sweden we call it a kick
 
Donners avatar
 
Reg.datum: Aug 2006
Ort: Malmö
Inlägg: 675
Citat:
Ursprungligen postat av Termy Visa inlägg
Nice. Choklad och toffee har jag inte testat än, men jag har smaken hemma, så det blir nog faktiskt idag. Blåbär än en annan smak som står på listan. Blir intressant att höra hur peanut smakar. Vad exakt är "flavdrops"?
Det är typ som arom fast helt kalorifritt, dvs med sötningsmedel. Hur tror du bollarna blir om man gör de på koffeinfritt snabbkaffe? Horribelt?
Donner är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-02-22, 11:45   #2966
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Citat:
Ursprungligen postat av Donner Visa inlägg
Det är typ som arom fast helt kalorifritt, dvs med sötningsmedel. Hur tror du bollarna blir om man gör de på koffeinfritt snabbkaffe? Horribelt?
Aha, ok. Snabbkaffe har jag aldrig provat till detta, så vågar inte gissa mig på hur smaken blir. En skillnad för mig är iaf att kaffet inte är för gammalt, då smaken ändras ganska radikalt. När jag bodde på Lanzarote körde jag med chokladbollsröror istället för bollar (pga ingen frys) och kaffet där var från kaffeautomaten och hade stått i kylen halva dagen... färskt mörkrostat zoegakaffe är ju som gudarnas nektar i smak i jämförelse.
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-02-22, 12:30   #2967
Donner
In Sweden we call it a kick
 
Donners avatar
 
Reg.datum: Aug 2006
Ort: Malmö
Inlägg: 675
Citat:
Ursprungligen postat av Termy Visa inlägg
Aha, ok. Snabbkaffe har jag aldrig provat till detta, så vågar inte gissa mig på hur smaken blir. En skillnad för mig är iaf att kaffet inte är för gammalt, då smaken ändras ganska radikalt. När jag bodde på Lanzarote körde jag med chokladbollsröror istället för bollar (pga ingen frys) och kaffet där var från kaffeautomaten och hade stått i kylen halva dagen... färskt mörkrostat zoegakaffe är ju som gudarnas nektar i smak i jämförelse.
Jag får ta risken att inte somna då, vågar inte chansa Blir en liten sats, ca 1/4 av normal tänkte jag mig så ska nog inte vara några problem.
Donner är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-02-22, 19:30   #2968
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Det var anledningen till att jag inte gjorde chokladbollar på kvällarna på vardagar när jag började göra sådana för några år sedan, då koffeinkicken gjorde det svårt att somna. Nu för tiden är jag van nog att bollarna + en termos kaffe inte har någon effekt på det. Somnar som en stock ett par minuter efter jag gått och lagt mig.

Testade choklad+mjölkchokladsvassle samt 2,5ml vaniljarom och lika mycket blåbärsarom. Det blev en god kombo, dock betydligt mer subtil än t.ex. jordgubb eller arrak som är mer distinkta.

Konsistenscheck för chokladsmetens fasthet - pass!
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-02-23, 07:20   #2969
Donner
In Sweden we call it a kick
 
Donners avatar
 
Reg.datum: Aug 2006
Ort: Malmö
Inlägg: 675
Satsen falerade totalt, lyckades åter igen få för mycket vätska i. Nästa gång blir det att bara ta väldigt lite i taget. Men provade flavdrops peanut butter. Det var ok, inte mer. Jordnötssmak är svårt att få till, smakar ganska syntetiskt.

Chokladen sitter jag och äter i vaniljkvargen just nu blandat med frysta bär och det är hur bra som helst. Det kan jag rekommendera.
Donner är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-02-23, 09:07   #2970
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Vilken tur att du kan göra en till sats idag då

Det lät ju som en utmärkt backup-plan, att köra ned allt i en vanlijkvarg/bärblandning.
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:44.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)