Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-12-03, 12:06   #16
kvarnis
Registered User
 
kvarniss avatar
 
Reg.datum: Jul 2015
Ort: Linköping
Inlägg: 703
Faller insekter även in under carnivore diet? Skulle vara intressant hur "djurvännerna" tycker om att äta insekter.
kvarnis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-03, 12:21   #17
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av kvarnis Visa inlägg
Faller insekter även in under carnivore diet? Skulle vara intressant hur "djurvännerna" tycker om att äta insekter.
De flesta "djurvänner" brukar vara hycklare och inte bry sig om insekter. Jag känner inte till en enda vegan som inte glatt smäller myggor, trots att det lilla kliande en mygga orsakar inte borde vara närheten av skäl nog att mörda den.

Med det sagt: Insekter verkar ha betydligt simplare hjärnor och behöva betydligt mindre stimulansbehov än de djur vi idag äter, och verkar därmed lida mycket mindre av att bli farmade, och möjligen även av att bli dödade, lemlästade eller lämnade ensamma. Det är inte ens säkert att de är förmögna att känna lidande överhuvudtaget (jag tror de kan det, men jag vet inte vad vetenskapen säger).

Fast du kommer ju inte undan moraliskt med ditt köttätande bara för att "det är fel att äta insekter också".
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-03, 12:22   #18
Sheogorath
Förslag?
 
Sheogoraths avatar
 
Reg.datum: Aug 2004
Ort: Malmö
Inlägg: 23 774
Insekter undviker obehag och har ett nervsystem. Det brukar man säga är bevis nog för att de känner lidande.
__________________
Jag ger inte sjukgymnastisk rådgivning via PM. Om vi etablerat en vårdrelation svarar jag inte på PM som rör din skada: Ring mig på arbetstid.

Citat:
Ursprungligen postat av eternallord Visa inlägg
Det krävs en bildad person för att reservera sin åsikt när man inte är tillräckligt påläst.
Sheogorath är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-03, 12:24   #19
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 268
Man kan inte veta om insekter känner smärta, men mer pekar på att dom inte gör det än att dom gör det.

https://docdro.id/QBJGbmP
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-03, 12:32   #20
kvarnis
Registered User
 
kvarniss avatar
 
Reg.datum: Jul 2015
Ort: Linköping
Inlägg: 703
Insekter är inte "söta" bortsett från typ nyckelpigor? de har inte rött blod, sedan skriker dom inte när man dödar dom, antar att dessa faktorer bidrar till att folk inte tycker det är hemskt när de ser någon döda eller äta dom.
kvarnis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-03, 12:34   #21
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av kvarnis Visa inlägg
Insekter är inte "söta" bortsett från typ nyckelpigor? de har inte rött blod, sedan skriker dom inte när man dödar dom, antar att dessa faktorer bidrar till att folk inte tycker det är hemskt när de ser någon döda eller äta dom.
Återigen, en ickefråga i diskussionen eftersom den inte handlar om "äta insekter eller äta ryggradsdjur", utan om "äta växter eller äta ryggradsdjur".

Jag vet inte vad alla intellectual fallacies heter på rak arm, men det är en intellectual fallacy att säga att insekter är minsann också djur, alltså är det rätt att äta kött istället för växter.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-03, 12:37   #22
Gluffgluff
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2014
Ort: Gloomhaven
Inlägg: 270
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Växter kan inte fly eller dra sig undan när något skadar växten. Alltså har de ingen nytta av förmågan att känna lidande baserat på vävnadsskada, och har därmed förmodligen ingen sådan förmåga. En växt kan ej heller välja att vara nära en artfrände, och har därmed ingen nytta av att känna saknad, så blir förmodligen inte ledsen om alla växter i dess närhet dör. Alltså orsakar man förmodligen inget lidande av att äta en växt.

Jämför med en älg, som har stor nytta av att fly när något tar sönder dess hud, muskler eller inre organ. En älg som inte dör omedelbart av ett skott lider nog av extrem rädsla och smärta. Och eftersom älgar tjänar på att välja att vara nära sina artfränder så känner de förmodligen saknad om man dödar deras kompisar.

Så allt annat lika så orsakar man mycket mer lidande av att äta djurbaserat än växtbaserat.

Sen har vi det faktum att det är mycket sämre ur ekologisk synvinkel att äta djurbaserat.
Moraliserande på antaganden och föreställningar.

För det första så har växtriket oerhört komplexa system som liknar människans nervsystem. Träd kommunicerar över flera kilometer och utbyter information med varandra. Det hela sker mycket långsamt jämfört med arter av djurriket men systemen är lika komplexa. Till exempel kan ett träd varna sina fränder flertalet kilometer bort om att en viss typ av skalbagge befinner sig i området. De varnade artfränderna kan då producera doftämnen som skrämmer bort just den specifika skalbaggen. Träd både konkurrerar territoriellt liksom de hjälps åt att rädda svagare individer. Världens äldsta kända rotsystem har man hittat i Dalarna, det är alltså ett nervsystem som är äldre än civilisationen. Om växter upplever smärta på samma vis som djur eller inte är ju diskuterbart. Men det är ju även diskuterat huruvida djur upplever smärta som oss.

För det andra så finns det stora krav på hur jakt ska gå tillväga för att djurets lidande ska vara så litet som möjligt. Oftast är det rena fina träffar som orsakar minimalt lidande för djuret. En annan sak vi kan konstatera är att viltdjur som fälls inom licensierad jakt är ofantligt mycket mer smärtfritt än när djuret blir påkört av ett fordon eller slitet i stycken av vargar ofta medan det lever, drunknar i en myr alternativt svälter eller fryser ihjäl under lång och utdragen tid. Att människan av moraliska skäl inte ska äta kött låter som någon sorts gudskomplex och curl-krystat godhets-signalerande. Om du bryr dig så mycket om djuren så börja avskaffa mänskligheten eller gör iaf det bästa du själv kan göra och flytta ut i en koja i skogen. Det är naturligt att fälla djur och äta kött, visst lidande är en del av naturen, livet är lidande.

Jag gör antagandet att du inte är så insatt i hur naturen verkligen fungerar och har någon närmre anknytning till hur det fungerar ute i skogen. Sist men inte minst så lever älgar i stort sett sina liv ensamma.
Gluffgluff är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-03, 12:58   #23
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av Gluffgluff Visa inlägg
Moraliserande på antaganden och föreställningar.
Det är inget fel med att göra antaganden och föreställningar, om de är logiskt underbyggda.

Citat:
Ursprungligen postat av Gluffgluff Visa inlägg
För det första så har växtriket oerhört komplexa system som liknar människans nervsystem. Träd kommunicerar över flera kilometer och utbyter information med varandra. Det hela sker mycket långsamt jämfört med arter av djurriket men systemen är lika komplexa. Till exempel kan ett träd varna sina fränder flertalet kilometer bort om att en viss typ av skalbagge befinner sig i området. De varnade artfränderna kan då producera doftämnen som skrämmer bort just den specifika skalbaggen. Träd både konkurrerar territoriellt liksom de hjälps åt att rädda svagare individer. Världens äldsta kända rotsystem har man hittat i Dalarna, det är alltså ett nervsystem som är äldre än civilisationen. Om växter upplever smärta på samma vis som djur eller inte är ju diskuterbart. Men det är ju även diskuterat huruvida djur upplever smärta som oss.

För det andra så finns det stora krav på hur jakt ska gå tillväga för att djurets lidande ska vara så litet som möjligt. Oftast är det rena fina träffar som orsakar minimalt lidande för djuret. En annan sak vi kan konstatera är att viltdjur som fälls inom licensierad jakt är ofantligt mycket mer smärtfritt än när djuret blir påkört av ett fordon eller slitet i stycken av vargar ofta medan det lever, drunknar i en myr alternativt svälter eller fryser ihjäl under lång och utdragen tid. Att människan av moraliska skäl inte ska äta kött låter som någon sorts gudskomplex och curl-krystat godhets-signalerande. Om du bryr dig så mycket om djuren så börja avskaffa mänskligheten eller gör iaf det bästa du själv kan göra och flytta ut i en koja i skogen. Det är naturligt att fälla djur och äta kött, visst lidande är en del av naturen, livet är lidande.

Jag gör antagandet att du inte är så insatt i hur naturen verkligen fungerar och har någon närmre anknytning till hur det fungerar ute i skogen. Sist men inte minst så lever älgar i stort sett sina liv ensamma.
Du har rätt bra argument för jakt och mot dödandet av växter, men vad säger du om djurindustrin då?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-03, 13:34   #24
Mats J
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 1 006
Citat:
Ursprungligen postat av kvarnis Visa inlägg
Faller insekter även in under carnivore diet? Skulle vara intressant hur "djurvännerna" tycker om att äta insekter.
Jag kan bara svara för mig, jag har lika respekt för alla liv. Jag äter kött men skulle aldrig kasta det eller frossa, äter heller inte stora mängder av det. Blir det över kött på tex resturangen tar jag alltid med det oavsett om det är jag, barnen eller sambon som lämnar. Dödar inte heller insekter i onödan, ett liv är ett liv. Det jag skulle ha emot att äta insekter är på samma sätt jag undviker tex räkor, att det är många liv som krävs för att bli mätt. Föredrar stora djur som ger mycket mat för ett liv.
Mats J är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-03, 13:36   #25
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 268
Å andra sidan finns det uppskattningsvis 10000000000000000000 insekter på jorden.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-03, 14:05   #26
Sheikah
Banned User
 
Reg.datum: Mar 2017
Inlägg: 792
Citat:
Ursprungligen postat av Gluffgluff Visa inlägg
Utan medicinska skäl så håller jag med om att det är obegripligt. Men varför djupt omoraliskt?

Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Växter kan inte fly eller dra sig undan när något skadar växten. Alltså har de ingen nytta av förmågan att känna lidande baserat på vävnadsskada, och har därmed förmodligen ingen sådan förmåga. En växt kan ej heller välja att vara nära en artfrände, och har därmed ingen nytta av att känna saknad, så blir förmodligen inte ledsen om alla växter i dess närhet dör. Alltså orsakar man förmodligen inget lidande av att äta en växt.

Jämför med en älg, som har stor nytta av att fly när något tar sönder dess hud, muskler eller inre organ. En älg som inte dör omedelbart av ett skott lider nog av extrem rädsla och smärta. Och eftersom älgar tjänar på att välja att vara nära sina artfränder så känner de förmodligen saknad om man dödar deras kompisar.

Så allt annat lika så orsakar man mycket mer lidande av att äta djurbaserat än växtbaserat.

Sen har vi det faktum att det är mycket sämre ur ekologisk synvinkel att äta djurbaserat.
Citat:
Ursprungligen postat av Sheogorath Visa inlägg


Är min njutning värd detta maskineri av lidande? Självklart inte. Därmed bör vegetarisk mat vara ett självklart default i dagens samhälle.
Sheikah är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-03, 14:08   #27
Gluffgluff
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2014
Ort: Gloomhaven
Inlägg: 270
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är inget fel med att göra antaganden och föreställningar, om de är logiskt underbyggda.



Du har rätt bra argument för jakt och mot dödandet av växter, men vad säger du om djurindustrin då?
Jag håller med dig om det första, ett bra tillägg. Men dina antaganden och föreställningar var uppenbarligen inte logiskt underbyggda.

Djurindustrin är vidrig liksom industriellt jordbruk, de går hand i hand. Därför är det inte mer moraliskt att äta mer växter och mindre kött. Den mesta vegetariska maten kräver till stor del industriell mono-kulturell odling av växter (tex soja och andra bönor) som är extra förödande mot marken och djurlivet. Dessutom konkurrerar storskaligt jordbruk med allt närliggande djurliv och orsakar väldigt stora problem, jakten är ett sätt att reglera vissa av dessa problem och minska lidandet för livskraftiga djurstammar. Utöver detta så är jordbruket beroende direkt beroende av fossila bränslen och gödsel. Gödslet måste antingen komma från djur eller mineralgödsel. Det första innebär djurhållning som anti-kött fanatiker är emot, det andra innebär oerhörda miljökonsekvenser.

Mindre kött och mer växtprotein är alltså inte hållbart i längden, i synnerhet med en exponentiellt ökande befolkning.
Gluffgluff är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-03, 14:10   #28
Gluffgluff
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2014
Ort: Gloomhaven
Inlägg: 270
Citat:
Ursprungligen postat av Sheikah Visa inlägg
För all del, sitt på en hög häst och kör ner er moral i halsen på folk.
Men då hoppas jag att ni även odlar era egna ekologiska grönsaker.
Gluffgluff är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-03, 14:21   #29
Sheogorath
Förslag?
 
Sheogoraths avatar
 
Reg.datum: Aug 2004
Ort: Malmö
Inlägg: 23 774
Citat:
Ursprungligen postat av Gluffgluff Visa inlägg
För all del, sitt på en hög häst och kör ner er moral i halsen på folk.
Men då hoppas jag att ni även odlar era egna ekologiska grönsaker.
Varför? För mig är det bättre än inget att inte bidra till köttindustrin med det lidande det orsakar.
__________________
Jag ger inte sjukgymnastisk rådgivning via PM. Om vi etablerat en vårdrelation svarar jag inte på PM som rör din skada: Ring mig på arbetstid.

Citat:
Ursprungligen postat av eternallord Visa inlägg
Det krävs en bildad person för att reservera sin åsikt när man inte är tillräckligt påläst.
Sheogorath är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-03, 14:59   #30
Sheikah
Banned User
 
Reg.datum: Mar 2017
Inlägg: 792
Citat:
Ursprungligen postat av Gluffgluff Visa inlägg
För all del, sitt på en hög häst och kör ner er moral i halsen på folk.
Men då hoppas jag att ni även odlar era egna ekologiska grönsaker.
Varför skulle ett avståndstagande från att äta kött i excesser likställas med att tvingas med att odla egna ekologiska grönsaker? Du bygger upp en enorm halmgubbe när du drar ett minskat köttätande till extremen att man antingen äter uteslutande kött, eller måste bli någon form av självförsörjande vegan.
Sheikah är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:48.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)