Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2014-01-01, 19:47   #1
LadyG
Fudoshin
 
LadyGs avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 9 594
Thumbs up Mot Stockholm Ultramarathon 100km

Ny journal för nya mål, mitt uttalade mål för 2014 är att slå min tid på Stockholm Ultramarathon 100km. Bara att klara loppet tyckte jag var mäktigt, och i år spänner jag bågen ännu hårdare. Jag ska slå 14:53:32

Maxtiden är 15 timmar, så klarar jag inte mitt mål finns risken att jag inte klarar loppet alls.

Jag ska göra mitt bästa för att inte persa på 5 mil de första 50km bara för att det är så roligt att springa, för att jag är i god form, för att jag har roligt och för att fötterna är så lätta att de svävar själva. Nästa gång ska jag klara det bättre och inte bli lika utslagen av tävlingen. Nästa gång ska jag ha mer än 7 minuters marginal till maxtiden. Nästa gång ska jag inte behöva använda de yttersta reserverna för att alls klara loppet.

Om jag på vägen råkar slå mitt mara-pers (4:26:25) och mitt halvmara-pers (2:06:58) blir jag inte besviken, men det är sekundära mål.

Jag inleder journalen och året med ett distanspass:
Bifogade bilder
Filtyp: jpg jag.jpg (337.1 KB, 131 visningar)
Filtyp: jpg tempo.JPG (51.6 KB, 93 visningar)
__________________
The only way of finding the limits of the possible is by going beyond them into the impossible. Arthur C. Clarke
Träningsjournal - Mot Stockholm Ultramarathon 100km
LadyG är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-01-02, 17:13   #2
LadyG
Fudoshin
 
LadyGs avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 9 594
5,36km 30:35

Jag kom iväg lite väl sent idag, jag fastnade för hockeyn och blev sittande ombytt. Hoppas småkronorna tvålar till ryssarna så de snurrar in i nästa vecka! Ush så osportsligt att håna sin motståndare så där. En sån gris Butjnevitj är. Jag blev ruskigt irriterad på det där, så gör man inte!

Jag fick i alla fall på ett riktigt bra pass, hårt tempo och hjärtat i munnen mer eller mindre hela tiden. Bortsett från första kilometern så låg pulsen stadigt strax under tröskelpuls, fast det visste jag inte då. Jag sprang med känslan av att ha syrebrist i stort sett hela tiden och när jag sprang förbi tallen, där det går uppför ganska kraftigt, fick jag faktiskt väldigt hög puls för att vara jag. Just då försökte jag mest hålla kontroll på andningen och hålla styr på alla armar och ben, just där och då räckte det gott. Jag brydde mig inte om puls, fart eller tid. Bara om att inte tappa formen, inte tappa stilen och fortsätta trampa på.

Jag är nöjd med dagens pass, jag springer bättre nu är jag gjorde vid den här tiden för ett år sen och kan känner att jag utvecklas hela tiden. Det känns bra. När schemat börjar kommer jag att kunna hänga på utan problem, det kommer nog att bli kanonbra det här. Jag är väldigt hoppfull inför framtiden!
Bifogade bilder
Filtyp: jpg tempo2.JPG (35.2 KB, 37 visningar)
__________________
The only way of finding the limits of the possible is by going beyond them into the impossible. Arthur C. Clarke
Träningsjournal - Mot Stockholm Ultramarathon 100km
LadyG är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-01-02, 17:31   #3
944RS
Musklig
 
944RSs avatar
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Lindome
Inlägg: 10 222
100km är verkligen en tuff bedrift. Lockande men mest skrämmande!
__________________
Multimotionär som tävlar flitigt i allt mellan F5 och Triathlon

Träningsbilder finns på Instagram: jimmy_drufva
http://www.multimotionären.com/
944RS är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-01-02, 17:44   #4
PureWhey
Banned User
 
Reg.datum: Oct 2012
Ort: Göteborg
Inlägg: 10 537
Fräckt! Lycka till!
PureWhey är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-01-02, 17:51   #5
LadyG
Fudoshin
 
LadyGs avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 9 594
Citat:
Ursprungligen postat av 944RS Visa inlägg
100km är verkligen en tuff bedrift. Lockande men mest skrämmande!
Det är obeskrivligt skönt att gå i mål efter 100km, man känner sig vild, galen, utmattad, allting på en gång

Citat:
Ursprungligen postat av PureWhey Visa inlägg
Fräckt! Lycka till!
Tack!
__________________
The only way of finding the limits of the possible is by going beyond them into the impossible. Arthur C. Clarke
Träningsjournal - Mot Stockholm Ultramarathon 100km
LadyG är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-01-03, 12:08   #6
LadyG
Fudoshin
 
LadyGs avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 9 594
Idag är det vilodag från träning. Det stökar till det eftersom jag skulle vilja ta ner vikten från ~65 till sub60. Mitt vanliga energibehov utan viktnedgång är ~1650, det ger inte väldigt mycket att vinka på efter kaloriavdrag för viktnedgång en vilodag. Det är lätt att ligga på underskott träningsdagarna, på en mil bränner jag i runda slängar 600kcal.

Jag har övervägt promenader. Vid ett tillfälle hade jag på mig pulsklockan när jag promenerade, långpromenaden tog 2h 28 minuter och jag hann över 13km på den tiden. Jag är dålig på promenerandet så 11min/km är snabbt för mig. Det blev enbart 500kcal i utgift på all den tiden, synnerligen ineffektivt anser jag.

Jag skulle kunna cykla också, jag har en motionscykel (en Tunturi F20) som jag är synnerligen förtjust i. Frågan är om det drabbar de muskler som jag avser att vila (löpmusklerna), i så fall är det ju en dum idé.

Det är väl bara att bita i det sura äpplet och dra åt svångremmen antar jag.
__________________
The only way of finding the limits of the possible is by going beyond them into the impossible. Arthur C. Clarke
Träningsjournal - Mot Stockholm Ultramarathon 100km
LadyG är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-01-04, 16:12   #7
LadyG
Fudoshin
 
LadyGs avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 9 594
10km 1:06:52

Jag trodde jag var smart som åt lunch före passet, men det skulle jag inte ha gjort. Det blev oerhört tungt att springa med magen full med mat. Ironiskt nog syns inte det på snittpulsen. Om man bara tittar på siffrorna ser man inte hur andtrutet och tungt det gick att springa idag.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg löpning.JPG (51.9 KB, 30 visningar)
__________________
The only way of finding the limits of the possible is by going beyond them into the impossible. Arthur C. Clarke
Träningsjournal - Mot Stockholm Ultramarathon 100km
LadyG är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-01-04, 17:12   #8
944RS
Musklig
 
944RSs avatar
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Lindome
Inlägg: 10 222
Hur tätt inpå passet man kan äta är verkligen personligt. Jag vill gärna att det ska ha gått ungefär 90min innan min löprunda men vissa måste vänta nästan det dubbla.
Det brukar sällan synas på min puls hur jag har mått under passet.
__________________
Multimotionär som tävlar flitigt i allt mellan F5 och Triathlon

Träningsbilder finns på Instagram: jimmy_drufva
http://www.multimotionären.com/
944RS är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-01-04, 18:16   #9
LadyG
Fudoshin
 
LadyGs avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 9 594
Citat:
Ursprungligen postat av 944RS Visa inlägg
Hur tätt inpå passet man kan äta är verkligen personligt. Jag vill gärna att det ska ha gått ungefär 90min innan min löprunda men vissa måste vänta nästan det dubbla.
Det brukar sällan synas på min puls hur jag har mått under passet.
Det hann inte ens gå en timma, jag försökte hinna hem så att jag kunde se matchen också. Sen kanske inte omelett är det allra mest lättsmälta man kan svänga i sig heller...

Men nu vet jag det till nästa gång, tonfiskomelett är bättre när man kommer hem
__________________
The only way of finding the limits of the possible is by going beyond them into the impossible. Arthur C. Clarke
Träningsjournal - Mot Stockholm Ultramarathon 100km
LadyG är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-01-05, 17:28   #10
LadyG
Fudoshin
 
LadyGs avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 9 594
10km 1:06:53

Samma runda, samma fart men helt olika pass. Igår mådde jag som en gravid flodhäst och fick slita. Idag tassade jag lätt och ledigt milen utan att komma i närheten av samma ansträngningsgrad som igår.

Sprang i pannlampans sken, det var riktigt mysigt. Dimma, lätt regn och lite ruggigt. Jag kände mig riktigt tuff som var ute som sprang i mörkret.

Tonfiskomelett på 2 ägg och 50g tonfisk till lunch fungerar, om man inte ger sig ut direkt på att man ätit verkar det som. Kycklingwok till middag ikväll, mycket grönsaker och lite ris. Bra kombo.

Vågen uppför sig, hittills har jag tappat från 65,1 till 64,0 på 3 dagar och trenden är tydligt nedåt.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg tempo.JPG (51.8 KB, 17 visningar)
__________________
The only way of finding the limits of the possible is by going beyond them into the impossible. Arthur C. Clarke
Träningsjournal - Mot Stockholm Ultramarathon 100km
LadyG är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-01-07, 17:28   #11
LadyG
Fudoshin
 
LadyGs avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 9 594
11,9 1:18:15

I pannlampans sken blir allt mycket mer spännande. Jag är mycket nöjd med Silva X-Trail Plus, den har en bra ljusbild och passar mig utmärkt. Jag trivs så pass i den att jag avsiktligt sköt upp passet idag så att jag fick använda lampan hellre än att springa i gråvädret mitt på dagen. Då gillar man sin lampa
Bifogade bilder
Filtyp: jpg tempo2.JPG (54.8 KB, 13 visningar)
__________________
The only way of finding the limits of the possible is by going beyond them into the impossible. Arthur C. Clarke
Träningsjournal - Mot Stockholm Ultramarathon 100km
LadyG är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-01-08, 14:47   #12
LadyG
Fudoshin
 
LadyGs avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 9 594
10km 1:03:55

Egentligen var planen en lugn återhämtningsrunda om cirka 5km idag men benen var tokpigga så det fick bli en rask mil istället. Det måste vara solskenet som gör det, jag kände mig väldigt pigg och alert idag trots gårdagens runda.

Vi får väl se hur det här påverkar min idé om ti 10, ons 5 och tors 10km. Det sprack ju iofs redan igår när jag sprang ~12 istället, men jag kör lite på känn så får vi se. Är jag sugen på lite lugnt och längre kanske jag tar rundan över Barkarby, den är 15km. Annars får det väl bli en 12:a till, eller milen. Är vädret vackert vet man aldrig vad det blir av det verkar det som.

Vågen stannade på 63,1kg i morse, det är -2kg sen jag började för 8 dagar sen, mycket lär vara vatten. Men det är fortfarande två kilo närmare målet. Sub60 är närmare än någonsin.

I helgen springer jag Stadion Marathon och halmarathon (halvan) som träningspass. Det blir trevligt med omväxling. För det mesta springer jag själv så det ska bli skoj med lite sällskap för en gångs skull! Halvmarathon räcker som träningspass, så kör jag ett kortare återhämtningspass på söndagen för att skaka liv i livsandarna igen om det behövs.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg tempo3.JPG (51.5 KB, 14 visningar)
__________________
The only way of finding the limits of the possible is by going beyond them into the impossible. Arthur C. Clarke
Träningsjournal - Mot Stockholm Ultramarathon 100km
LadyG är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-01-09, 15:07   #13
LadyG
Fudoshin
 
LadyGs avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 9 594
10km 1:04:18

Testade en ny runda med de nya skorna. Det kändes lätt och ledigt, trots att mycket av vägen bestod av våt grusväg. Enda gången det blev lite ansträngt som jag upplevde det var när jag gjorde en fartökning förbi en lite underlig figur, jag ville lägga så mycket mark mellan honom och mig som möjligt rätt fort. Han kanske var helt ofarlig, men varför chansa när man är ute på Järvafältet och det är ont om andra människor i närheten. Nya skorna är inte snövita längre, men löparskor ska inte vara fläckfria
Bifogade bilder
Filtyp: jpg WP_20140108_18_10_08_Pro (1).jpg (146.1 KB, 32 visningar)
Filtyp: jpg tempo4.JPG (51.5 KB, 20 visningar)
__________________
The only way of finding the limits of the possible is by going beyond them into the impossible. Arthur C. Clarke
Träningsjournal - Mot Stockholm Ultramarathon 100km
LadyG är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-01-09, 16:59   #14
944RS
Musklig
 
944RSs avatar
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Lindome
Inlägg: 10 222
Ny runda men "samma" längd och tid?
Finns det någon speciell plan med att du väljer just 10km"
__________________
Multimotionär som tävlar flitigt i allt mellan F5 och Triathlon

Träningsbilder finns på Instagram: jimmy_drufva
http://www.multimotionären.com/
944RS är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-01-09, 18:04   #15
LadyG
Fudoshin
 
LadyGs avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 9 594
Citat:
Ursprungligen postat av 944RS Visa inlägg
Ny runda men "samma" längd och tid?
Finns det någon speciell plan med att du väljer just 10km"
Egentligen inte, jag hade inte så mycket koll på hur långt det blev. Jag var mest nyfiken på en väg jag sett.
__________________
The only way of finding the limits of the possible is by going beyond them into the impossible. Arthur C. Clarke
Träningsjournal - Mot Stockholm Ultramarathon 100km
LadyG är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 01:16.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)