Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2018-12-10, 16:49   #36256
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av VoDaresVins Visa inlägg
Kan man frysa ner wasabipasta? Tänkte dra ut en lång sträng isåfall att bryta av.
Köpte en tub men såg sen att den bara är hållbar en månad efter öppning. Orkar inte äta wasabi varje dag fram till jul...
Jag har aldrig provat, men det borde ju gå. Du kan ju klicka ut små "ärtor" och styckfrysa på ett smörpapper och sedan lägga i en liten plastburk i frysen. Då kan du ju ta fram en "ärta" för varje sushibit du ska laga till sedan...

Det enda som borde kunna ställa till det är väl om konsistensen på wasabin på nåt sätt skulle skära sig vid infrysning. Men det tror jag inte.

Jag tror jag ska göra samma sak nästa gång jag köper en tub wasabi. Den har ju som sagt en tendens att bli lite gammal i kylen.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-11, 11:54   #36257
VoDaresVins
Registered User
 
VoDaresVinss avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Ort: Österbotten
Inlägg: 992
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Jag har aldrig provat, men det borde ju gå. Du kan ju klicka ut små "ärtor" och styckfrysa på ett smörpapper och sedan lägga i en liten plastburk i frysen. Då kan du ju ta fram en "ärta" för varje sushibit du ska laga till sedan...

Det enda som borde kunna ställa till det är väl om konsistensen på wasabin på nåt sätt skulle skära sig vid infrysning. Men det tror jag inte.

Jag tror jag ska göra samma sak nästa gång jag köper en tub wasabi. Den har ju som sagt en tendens att bli lite gammal i kylen.
Tack, det var en än bättre idé hur att lagra dom. Har inte riktigt koll på det där vad som gör att vissa livsmedel inte kan frysas men kanske orsaken är den du säger att nåt kan skära sig.
__________________
Kneehabjournalen
VoDaresVins är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-11, 12:04   #36258
Wain
Three apples high and rising
 
Wains avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 894
Citat:
Ursprungligen postat av VoDaresVins Visa inlägg
Tack, det var en än bättre idé hur att lagra dom. Har inte riktigt koll på det där vad som gör att vissa livsmedel inte kan frysas men kanske orsaken är den du säger att nåt kan skära sig.
Cellväggarna kan sprängas vid frysning av plantmaterial, dock är nog dessa redan söndertrasade i wasabigegga (vilken oftast mest innehåller pepparrot plus färgämne istället för wasabi i Sverige ).

Vill man slippa frysa kan man köpa torkat pulver (vilket håller bra om det förvaras torrt) och bara tillsätta vatten till den del som används vid varje tillfälle.
__________________
Mr. Dad-bod
Wain är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-11, 16:54   #36259
StarkaUlf
Längtar till jul.
 
StarkaUlfs avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 9 685
Om jag beställer en klocka från Australien, måste jag betala tullavgift på den?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Skulle vända läraren upp och ner och säga att jag kan göra detta pga bänkpress med brygga och djupa böjar.
StarkaUlf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-11, 17:43   #36260
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Citat:
Ursprungligen postat av StarkaUlf Visa inlägg
Om jag beställer en klocka från Australien, måste jag betala tullavgift på den?
Ja, men hoppas på att det inte är en sexa först i avgiften. För när den kommer upp till Sverige sen blir det ju en nia istället!
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-11, 20:34   #36261
blåvitt
Aspirerande apa
 
Reg.datum: Nov 2015
Ort: Östersund
Inlägg: 1 789
Citat:
Ursprungligen postat av Bob90 Visa inlägg
Ja, men hoppas på att det inte är en sexa först i avgiften. För när den kommer upp till Sverige sen blir det ju en nia istället!
blåvitt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-11, 21:10   #36262
Snubben
är en liten legend.
 
Snubbens avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Ort: Stockholm
Inlägg: 3 125
Detta med att skattejämka.

Om jag binder mitt lån på 3 år, och amorterar ett fast belopp. Då vet jag exakt utfall.
Är det inte smart då att skattejämka från dag 1? Så istället för att få tillbaka skatt ett år senare så får jag behålla, typ, 1300:- mer av min lön i månaden.

För om jag har bundit lånet, och jag vet min amortering, så borde blir risken för kvarskatt obefintlig. Eller tänker jag helt fel?
__________________
Mvh Snubben - Lyfta vikter + Löpning = #curl4lajf

Citat:
Ursprungligen postat av TomasB Visa inlägg
Yes! Ser ut som rena rama fett-boven. Tror det där är orsaken till södra USA's fettma-epedemi också. Jävla tallriksmodell!
Snubben är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-11, 21:36   #36263
Cooks
Budget Axon
 
Reg.datum: Nov 2014
Inlägg: 101
Var är ett bra ställe där man kan använda friskvårdscheckar? Har ett gymkort redan, massage är fullbokat och checkarna går ut vid årsskiftet (går inte att spara). Är borta över jul/nyår bör tilläggas.
Cooks är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-11, 21:40   #36264
Snubben
är en liten legend.
 
Snubbens avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Ort: Stockholm
Inlägg: 3 125
Citat:
Ursprungligen postat av Cooks Visa inlägg
Var är ett bra ställe där man kan använda friskvårdscheckar? Har ett gymkort redan, massage är fullbokat och checkarna går ut vid årsskiftet (går inte att spara). Är borta över jul/nyår bör tilläggas.
Kan du inte köpa klippkort eller liknande? Tidigare har jag plockat ut massageklippkort, i år tog jag ett årskort på ett bad.
__________________
Mvh Snubben - Lyfta vikter + Löpning = #curl4lajf

Citat:
Ursprungligen postat av TomasB Visa inlägg
Yes! Ser ut som rena rama fett-boven. Tror det där är orsaken till södra USA's fettma-epedemi också. Jävla tallriksmodell!
Snubben är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-11, 22:44   #36265
Cooks
Budget Axon
 
Reg.datum: Nov 2014
Inlägg: 101
Citat:
Ursprungligen postat av Snubben Visa inlägg
Kan du inte köpa klippkort eller liknande? Tidigare har jag plockat ut massageklippkort, i år tog jag ett årskort på ett bad.
Klippkort! Smart! Tack!
Cooks är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-11, 22:58   #36266
Andy.da.wohoo
Fick höra en rolig historia
 
Andy.da.wohoos avatar
 
Reg.datum: May 2007
Inlägg: 3 982
Citat:
Ursprungligen postat av Snubben Visa inlägg
Detta med att skattejämka.

Om jag binder mitt lån på 3 år, och amorterar ett fast belopp. Då vet jag exakt utfall.
Är det inte smart då att skattejämka från dag 1? Så istället för att få tillbaka skatt ett år senare så får jag behålla, typ, 1300:- mer av min lön i månaden.

För om jag har bundit lånet, och jag vet min amortering, så borde blir risken för kvarskatt obefintlig. Eller tänker jag helt fel?
Började fundera över exakt detta igår och jo, det borde vara som du säger. Att ha 1300kr mer att röra sig varje månad är bättre än att få en stor klumpsumma vid återbäringen. Binder du räntan så vet du ju dessutom exakt hur stora dina räntekostnader kommer vara och kan med säkerhet säga hur stort avdrag du kan göra varje månad.

Är du osäker kan du ju be om att få 800kr mer istället för 1300kr mer, så betalar du 500kr mer i skatt än nödvändigt, "för säkerhets skull". Något i den stilen tänker jag.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Stoltz Visa inlägg
Tricklev, Andy och Klopfer var "narnias kungar" med mela på släptag som "narnias drottning" i 'babbla, babbla-tråden'.
Bänkpress: 130kg, Knäböj: 175kg, Marklyft: 212,5kg, Vikt: 78kg
Andy.da.wohoo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-13, 11:31   #36267
Snubben
är en liten legend.
 
Snubbens avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Ort: Stockholm
Inlägg: 3 125
Citat:
Ursprungligen postat av Andy.da.wohoo Visa inlägg
Började fundera över exakt detta igår och jo, det borde vara som du säger. Att ha 1300kr mer att röra sig varje månad är bättre än att få en stor klumpsumma vid återbäringen. Binder du räntan så vet du ju dessutom exakt hur stora dina räntekostnader kommer vara och kan med säkerhet säga hur stort avdrag du kan göra varje månad.

Är du osäker kan du ju be om att få 800kr mer istället för 1300kr mer, så betalar du 500kr mer i skatt än nödvändigt, "för säkerhets skull". Något i den stilen tänker jag.
Mm. Tack för input. Kommer nog köra på 1300:-. Ska dock stämma av så att jobbet betalar in rätt så man inte får någon restskatt.

Tanken är att komma under 50% inom en rimlig tid (<10). Med jämkning kommer jag amortera 15 000:- mer amorterat per år, sedan utöver det lägger jag 50% av min löneökning på amortering, sedan kommer vi lägga halva föräldrapenningen på amortering med. Då amorterar vi mer än tre ggr så snabbt och då bör det inte ta mer än 2 år.. Vilket hade resulterat i att varje månad "frigörs" 1300:- (jämkning) + 3000:- (amortering) + 1800 (lägre ränta) och landar i plånboken istället. Att inte göra det hade betytt att enbart 1300:- hade frigjorts nu, och resten av delarna är många år i framtiden.

Rätt skön skillnad i plånboken när man nu ska leva på 1 lön i ett par år framöver..
__________________
Mvh Snubben - Lyfta vikter + Löpning = #curl4lajf

Citat:
Ursprungligen postat av TomasB Visa inlägg
Yes! Ser ut som rena rama fett-boven. Tror det där är orsaken till södra USA's fettma-epedemi också. Jävla tallriksmodell!
Snubben är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-13, 13:43   #36268
xan
Registered User
 
xans avatar
 
Reg.datum: Feb 2017
Inlägg: 894
Odlad eller vildfångad lax från Atlanten? Norsk är det väl oftast i butiker.
xan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-13, 13:51   #36269
Lafayette
Jag har frågat två år i rad, jag ger upp.
 
Lafayettes avatar
 
Reg.datum: Oct 2018
Inlägg: 519
Citat:
Ursprungligen postat av xan Visa inlägg
Odlad eller vildfångad lax från Atlanten? Norsk är det väl oftast i butiker.
Tänkte på det när jag köpte lax senast. Vet inget om odlad/vildfångad, men det finns icas lax och norsk lax (Pacific), och det är 50kr i prisskillnad, även om icas inte är ekologisk. Undra om det är värt det, tar för givet att det dyrare är det bättre men kanske måste kolla upp.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av StarkaUlf Visa inlägg
Livet är upp och ner, som en knäböj.
Lafayette är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-13, 16:37   #36270
delta_mats
Illrar pillrar
 
delta_matss avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Skogen
Inlägg: 5 089
Varför uppdateras inte sidvisningar i min journal? Varit på samma antal flera dagar nu, folk har varit inne och skrivit så vet att den blivit läst.
__________________
NO FEAT IS BEYOND MY REACH, I WILL WRITE MY OWN DESTINY.

Cardio Freak With Science
En Svensk Klassiker 2019/2020
PB: Böj 185 kg. Bänk 137,5 kg. Mark 235 kg.
delta_mats är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:53.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)