Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2017-10-16, 12:45   #4726
Ram Dass
Registered User
 
Ram Dasss avatar
 
Reg.datum: Aug 2004
Inlägg: 594
Citat:
Ursprungligen postat av Laksen Visa inlägg
Jag har aldrig varit speciellt intresserad av att optimera min kost. Tycker ja klarat mig bra med vanlig, mångsidig mat, vassle, vitaminer och omega. Nu fick jag gratis +1kg EAA av en kompis som flyttade utomlands och inte ville släpa en massa kosttillskott med sig.

Min fråga är alltså när om någonsin det lönar sig att ta EAA? Det vanliga verkar ju vara att dricka det under passet men har läst mycket om att det lönar sig att hålla relativt långa pauser mellan proteinintag för att maximera anabolin.

Jag tränar ofta fastande, då blir det vanligen 30-40 gram vassle genast efter passet eller möjligen en stor måltid riktig mat. Frukost äter jag typ aldrig men ibland blir det lunch runt 12-14 tiden, kanske en burk kvarg och en banan eller en vassledrink och en bit bröd eller bara vassle 1-2 timmar innan träningen. Då blir det endera vassle + eventuellt lite kolhydrater genast efter passet eller kanske vanlig mat så fort det smakar, vanligen inom 1 timme efter avslutat träningspass.

Är det någon ide att alls ta EAA? Skulle inte orka sälja skiten så om det inte är direkt negativt dricker jag gärna upp det.

Tackar i förhand för sakliga och kunniga svar
Du skriver att du tränar fastande samtidigt att du intar vassle 1-2 timmar före träning, vilket isåfall gör att du inte tränar fastande.

Förtydliga gärna.
Ram Dass är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-10-16, 17:47   #4727
Flodamannen
Registered User
 
Flodamannens avatar
 
Reg.datum: Jul 2009
Inlägg: 34
Citat:
Ursprungligen postat av Laksen Visa inlägg
Min fråga är alltså när om någonsin det lönar sig att ta EAA? Det vanliga verkar ju vara att dricka det under passet men har läst mycket om att det lönar sig att hålla relativt långa pauser mellan proteinintag för att maximera anabolin.

Jag tränar ofta fastande, då blir det vanligen 30-40 gram vassle genast efter passet eller möjligen en stor måltid riktig mat. Frukost äter jag typ aldrig men ibland blir det lunch runt 12-14 tiden, kanske en burk kvarg och en banan eller en vassledrink och en bit bröd eller bara vassle 1-2 timmar innan träningen. Då blir det endera vassle + eventuellt lite kolhydrater genast efter passet eller kanske vanlig mat så fort det smakar, vanligen inom 1 timme efter avslutat träningspass.

Är det någon ide att alls ta EAA? Skulle inte orka sälja skiten så om det inte är direkt negativt dricker jag gärna upp det.

Tackar i förhand för sakliga och kunniga svar
Du tränar inte i fasteläge om du ätit 1-2 timmar innan träningen.
Hade du tränat på "tom mage" och ätit senast dagen före så kan man säga att du är i ett fasteläge.
Fast en kompromiss annars är väl att man väntar åtminstone 3 timmar efter en måltid innan du tränar (o äter EAA), men då är du inte fastande!

När det gäller EAA så, ja, det är viktigt att du intar det i ett fasteläge, eller i alla fall i ett läge där ingen annan mat kan förhindra upptaget då den fortfarande spjälkas och absorberas. Plus att du redan befinner dig i ett läge där insulin mm redan förmodligen "är igång".
Dessutom så behöves en viss tid för att det s.k mTor-komplexet ska kunna återtriggas. Dvs det behövs, som du sa, en paus innan nästa "anabol signaling".

I studierna där man påvisat resultat så är deltagarna nästan alltid fastande.

Du vill ha så snabb absorption som möjligt av aminosyrorna för att få en peak i blodet som dels triggar igång proteinsyntesen (leucin gör det främst, kanske också i kombination med andra aminosyror (av de övriga EAA, något man ej vet klart än hur och vilka i olika steg).
Punkt två är se att när den väl triggats igång så behövs övriga essentiella aminosyror finnas tillgängliga som "Byggblock". Dessutom så kan det tom vara bra att ha tillgång till vissa semi-essentiella/villkortligt essentiella aminosyror eller tom icke-essentiella så småningom. Plus att tryptofan saknas i svenska EAA. Allt beror på omständigheter som övrig kost, energibalans, eventuella bristsjukdomar mm.

Eftersom du ändå har vassle, så varför inte tillsätta en liten mängd på 5-7 gram (kanske drygt ett matskedsmått 15 ml) för att komplettera upp aminosyraprofilen.
Det är förmodligen inte så mycket att det "förlångsammar" upptaget nämnvärt, men du kan får nytta av dessa extra aminosyror då "the elongation phase" (vacker namn) sätter igång.
Tror diffen mellan EAA och vassle inte är större än 15 minuter till peak (rätta mig!)

Skillnaden mellan vassle o EAA för de effekter du söker är främst i hastigheten som du får en peak av aminosyror, vilket teoretiseras vara en större "anabol signal". Delvis kan det också vara i någon form av tänkt optimalt förhållande mellan de ingående EAA som just finns i aminosyramixen och att andra aminosyror inte "stör" vissa processer (vet ej).
En annan skillnad är mättnadskänslor, vilket ganska säkert är bättre med vassle, fast å andra sidan så kan du få i dig minimalt med kalorier och maximalt med kvalitativa aminosyror med EAA, vilket kan vara bra för sifferstyrda hårt dietande personer.

Plus aminosyraprofilen, där EAA har stor andel av just EAA (no shit Sherlock!), medans vassle har en mängd andra aminosyror, plus en del andra fraktioner som eventuellt kan vara positiva för hälsan.
Och smaken förstås!

Jag tycker att EAA främst fungerar bäst ju lägre kaloriintag du har (under en hård diet). Då kan man vilja optimera intaget av kvalitativt protein och aminosyror.
Egentligen så är det dumt att säga att person X har ett visst behov av proteinintag, då det väldigt mycket beror på energibalansen.
Ju mer negativ energibalans du befinner dig i, desto viktigare är dels mängd och dels kvalitet på proteinet som du intar.
Och vassle har faktiskt en väldig hög kvalitet sett till ett mer utspritt dagligt intag.
Sen finns ju kasein (mest inför natten/fasteläget).
Fast istället för att krångla till det så fungerar det för övrig tid bäst med varierad kost helt enkelt!
Det gäller nästan alla!
Om du däremot ligger i en "plus minus noll" energibalans eller tom positiv (dvs du tillför mer energi till kroppen än du förbrukar), så sjunker proteinbehovet drastiskt. Fast det finns en vits med skapligt proteinintag även vid "bulkfaser" (i brist på bättre namn).

EAA kan eventuellt fungera bra om du är en person som tex kör med en IF-diet (Intermittent Fasting). Det finns hypoteser kring att du befinner dig i ett optimalt läge för proteinsyntes, att det blir ett slags "katapulteffekt", när du går från ett extremt fasteläge, triggar igång första signalerna med aminosyror och tränar på det för att sen bryta fastan "på riktigt" med en vanlig måltid med mycket protein efter träningen.
Obs det är ej bevisat, men fungerar väldigt bra för många.

Alternativt under en fasta så kan du eventuellt äta EAA på morgonen inne i fasteläget. Det är ett slags "semibrytande" av fastan, men det har förhoppningsvis minimal påverkan på metabolismen (Annat än att stoppa katabolismen).
Martin Berkham som skapade "Lean Gains" tex, har något/några protokoll som följs där man äter aminosyror (visserligen BCAA) även i fasteläget fram till att fastan bryts "på riktigt" under middagsmålet. Tror det var för personer som morgontränade, men som ändå ville leva ett vanligt familjeliv och äta middag med familj och vänner på eftermiddagen.
Men det är lite "Voodo" över det resonemanget. Du är ju egentligen inte i fasta då du intar aminosyror.

Finns även dom som ätit extremt lågkalorikost (800 Kcal) på nästan enbart EAA och ev lite protein (och ev HMB utöver det). Mycket ev, eftersom det är en väldigt eventuell kost!

Finns oändligt mycket mer att skriva som dom mycket mer insatta än mig i det här kan lägga till (och rätta)...

Senast redigerad av Flodamannen den 2017-10-16 klockan 17:56.
Flodamannen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-12-13, 13:51   #4728
shshrage
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2015
Inlägg: 42
Vill minnas vid att jag läst en tråd här gällande EAA och att det var bra att ta i samband med gym och just efter gym? Vad är det som gäller egentligen..? Förutsatt att man i övrigt får i sig nog med protein och man äter ett stort mål mat max 2h efter träningen.
shshrage är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-12-13, 13:53   #4729
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 268
Det är bra att ta i samband med gym på samma sätt som det är bra att ta protein i samband med gym - muskeluppbyggnaden kan inte ske annars. Men det finns inget som säger att det är bättre att få X gram EAA från ett EAA-tillskott än X gram EAA från proteinpulver, mjölk eller mat.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-12-17, 14:32   #4730
skunkvid
Registered User
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 110
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Ungefär http://ajpendo.physiology.org/conten...expansion.html så där ser sammansättningen ut i studierna.
Länken verkar vara död.. skulle vilja veta sammansättningen i studierna
skunkvid är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-12-17, 14:42   #4731
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 268
...
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Screenshot_20171217-144129.jpg (167.4 KB, 44 visningar)
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-12-17, 23:39   #4732
Flodamannen
Registered User
 
Flodamannens avatar
 
Reg.datum: Jul 2009
Inlägg: 34
Citat:
Ursprungligen postat av shshrage Visa inlägg
Vill minnas vid att jag läst en tråd här gällande EAA och att det var bra att ta i samband med gym och just efter gym? Vad är det som gäller egentligen..? Förutsatt att man i övrigt får i sig nog med protein och man äter ett stort mål mat max 2h efter träningen.
Gör det lätt för dig om du i övrigt äter "som vanligt" (och inte är på någon hård diet eller "annat specialläge"):
Ät vassleprotein i samband med träningen.
Bra aminosyraprofil, tas upp nästan lika sanbbt som EAA (15 minuter långsammare max), smakar bra, löser sig bättre än kasein, är billigt och innehåller rätt mycket leucin(om du tar tillräckligt med vassle).
En Win-win!

Äter du 2 timmar efter passet, tja då skulle jag ta vasslet kanske 15-20 minuter innan passet och kanske (väldigt ventuellt) direkt efter passet också.
Men kan du inte dra i dig mat så snabbt som möjligt efter passet istället för 2 timmar efter, då det är det mest optimala?I alla fall få i dig någon form av mat där en hel del kolhydrater finns med ganska tätt på passet.
I det stora hela gör det nog inte så mycket, men många bäckar små....

Senast redigerad av Flodamannen den 2017-12-17 klockan 23:42.
Flodamannen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-01, 16:06   #4733
exevision
Registered User
 
exevisions avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 6 800
Vad innebär det att aminosyrorna kommer från fermenterat spannmål, är det bra eller dåligt?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Wormzie Visa inlägg
det enda man kan säga säkert är att om gasp-linnet är på kör man med byggarsplit
exevision är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-01, 17:46   #4734
Sverker
Symmetrisk moderator
 
Sverkers avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Örebro
Inlägg: 23 498
Var hittade du det ?
__________________
Sverker
Chairmaster of
Kolozzeum Chemistry Guild.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-01, 18:06   #4735
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 268
Det är ingen skillnad i funktion på en aminosyra beroende på om den har animaliskt eller vegatabiliskt ursprung. Anledningen till att vegetabiliska proteiner har sämre muskeluppbyggande effekt beror på enskilda aminosyrors egenskaper - dessa är identiska - utan ett mindre fördelaktigt förhållande vad gäller mängder och ratio per X gram.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-01, 18:53   #4736
exevision
Registered User
 
exevisions avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 6 800
Citat:
Ursprungligen postat av Sverker Visa inlägg
Var hittade du det ?
Lyftarshopen. Såg att den även innehöll tryptopan, därav intresset.

Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Det är ingen skillnad i funktion på en aminosyra beroende på om den har animaliskt eller vegatabiliskt ursprung. Anledningen till att vegetabiliska proteiner har sämre muskeluppbyggande effekt beror på enskilda aminosyrors egenskaper - dessa är identiska - utan ett mindre fördelaktigt förhållande vad gäller mängder och ratio per X gram.
Är inte EAA oftast syntetiskt framställt?
Vad har man gjort när man fermenterat spannmål och fått ut aminosyrorna?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Wormzie Visa inlägg
det enda man kan säga säkert är att om gasp-linnet är på kör man med byggarsplit
exevision är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-01, 18:56   #4737
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 268
Jäsning.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-02, 21:26   #4738
Ram Dass
Registered User
 
Ram Dasss avatar
 
Reg.datum: Aug 2004
Inlägg: 594
Citat:
Ursprungligen postat av exevision Visa inlägg
Är inte EAA oftast syntetiskt framställt?
Billigare EAA är nästan alltid från animalier (inte hittat någon billig EAA-produkt som är vegansk), iallafall vissa av aminosyrorna. EAA från Fairing är veganskt om du letar efter det.

Men det EAA:at är så mycket dyrare än sojaprotein som man får ge ca. 100 kr 900 g. protein. Medans för Fairings får du ge ca. 650 kr för 900 g. protein. Återigen, förutsatt att man bryr sig om hurvida det är från animalier eller inte, och priset.
Ram Dass är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-05, 19:10   #4739
exevision
Registered User
 
exevisions avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 6 800
Citat:
Ursprungligen postat av Ram Dass Visa inlägg
Billigare EAA är nästan alltid från animalier (inte hittat någon billig EAA-produkt som är vegansk), iallafall vissa av aminosyrorna. EAA från Fairing är veganskt om du letar efter det.

Men det EAA:at är så mycket dyrare än sojaprotein som man får ge ca. 100 kr 900 g. protein. Medans för Fairings får du ge ca. 650 kr för 900 g. protein. Återigen, förutsatt att man bryr sig om hurvida det är från animalier eller inte, och priset.
Hur utvinns det om det är från animalier? Hur gör man?
Har det någon betydelse för exempelvis renheten?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Wormzie Visa inlägg
det enda man kan säga säkert är att om gasp-linnet är på kör man med byggarsplit
exevision är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-26, 19:45   #4740
shshrage
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2015
Inlägg: 42
Citat:
Ursprungligen postat av Flodamannen Visa inlägg
Gör det lätt för dig om du i övrigt äter "som vanligt" (och inte är på någon hård diet eller "annat specialläge"):
Ät vassleprotein i samband med träningen.
Bra aminosyraprofil, tas upp nästan lika sanbbt som EAA (15 minuter långsammare max), smakar bra, löser sig bättre än kasein, är billigt och innehåller rätt mycket leucin(om du tar tillräckligt med vassle).
En Win-win!

Äter du 2 timmar efter passet, tja då skulle jag ta vasslet kanske 15-20 minuter innan passet och kanske (väldigt ventuellt) direkt efter passet också.
Men kan du inte dra i dig mat så snabbt som möjligt efter passet istället för 2 timmar efter, då det är det mest optimala?I alla fall få i dig någon form av mat där en hel del kolhydrater finns med ganska tätt på passet.
I det stora hela gör det nog inte så mycket, men många bäckar små....
Har köpt eaa iaf, har typ 1kg. Just nu tar jag det i omklädningsrummet före och efter träning sen äter jag alltid senast 90min efter.
Får i övrigt i mig ca 2.5g protein/kg kroppsvikt.
Bör jag fortsätta med vanlig whey när min eaa är slut eller är det meningslöst?
shshrage är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:07.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)