Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-07-30, 21:18   #16
Ett Orm
Silver lifter
 
Ett Orms avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Ort: Mitt i Sverige, lite åt sidan..
Inlägg: 2 611
Citat:
Ursprungligen postat av geoff Visa inlägg
Ehm, men kan det ens vara möjligt, att ex. koppla bort biceps (nästan) helt från en hantelrodd, bara för att man lyckas få perfekt kontakt i ryggen?
Ja det går, men öveningen måste utföras rätt för den saken och man måste ha bra kroppskontroll.
Men är det viktigt att biceps bidrar med exakt noll? Nä, troligen inte.

Gör man övningen rätt kommer målmuskeln att göra största jobbet, kontakt eller ej.
__________________
ᕦ( ˘ᴗ˘ )ᕤ
Ett Orm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-31, 09:37   #17
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 211
Oavsett är det bra att arbeta med att få kontroll på kontraktionen som det handlar om i botten. Men det tar tid och går inte göra på för höga vikter. Jag tror att det är bra att börja på vikter som går att köra 20 repetitioner och manipulera en del med kroppsställning/vinklar. Vad är vinsten att få kontakten ?
Du kommer kunna fokusera på målmuskeln i betydligt högre grad och kunna koppla bort assisterande/dynamiska rörelser och koncentrera helt på målmuskeln.

NU ska inte det här överdrivas om det blir tillräckligt tunga vikter så tappas ofta kontakten men att det kan finnas skäl för det periodvis i tex basövningar för styrketillväxt som asfalterar vägen för ytterligare muskeltillväxt.
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."

Senast redigerad av Anders The Peak den 2020-07-31 klockan 09:39.
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-31, 10:36   #18
Klein
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 696
Nyckeln till kontakt är att vara varm i kroppen och att jobba upp blodtrycket med vettig uppvärmning typ långpromenad. Samt träna med rätt vikt och ha tillräcklig neuromuskulär utveckling.
Klein är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-31, 10:50   #19
PureWhey
Banned User
 
Reg.datum: Oct 2012
Ort: Göteborg
Inlägg: 10 537
Citat:
Ursprungligen postat av Klein Visa inlägg
Nyckeln till kontakt är att vara varm i kroppen och att jobba upp blodtrycket med vettig uppvärmning typ långpromenad. Samt träna med rätt vikt och ha tillräcklig neuromuskulär utveckling.
+1

Älskar att träna i varma gym. Tryck när man värmer upp.
PureWhey är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-31, 11:07   #20
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av Rikard Jansson Visa inlägg
Bra fråga med ett i min åsikt solklart svar: Nej. Om man ska göra mer småpill och isolationsövningar så måste man få max kontakt om det ska ge mer än massan man får av att sikta på att bli stark.
Skulle du rentav säga att jag lika gärna (baserat på vad jag skrivit i tråden) hade kunnat nöja mig med de tre stora och press, rodd och chins?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-31, 11:24   #21
Rikard Jansson
Coach
 
Rikard Janssons avatar
 
Reg.datum: Oct 2010
Ort: Svanskog
Inlägg: 12 729
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Skulle du rentav säga att jag lika gärna (baserat på vad jag skrivit i tråden) hade kunnat nöja mig med de tre stora och press, rodd och chins?
om chinsen är supinerade, och sen lägga till reverse EZcurl och LTE på ovanstående så är det ju riktigt bra sen. kanske bencurl och vadpress också men mer valfritt med sån träning såklart
__________________
Winners win
Rikard Jansson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-31, 11:27   #22
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 211
Dio skriv gärna vad du vill uppnå och jag har viss koll på hur din stats ser ut.

Om du sedan beskriver ett program som du ser som lämpligt utifrån vad du känner hur du vill träna. Kan jag svara upp med ett förslag på hur det kunde se ut i min värld i ett typiskt estetiskt byggarprogram för dig.

Rickard och PureWhey kan svara upp hur de hade konstruerat det i så fall har du några förslag att arbeta vidare med.
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."

Senast redigerad av Anders The Peak den 2020-07-31 klockan 11:29.
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-31, 15:12   #23
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av Rikard Jansson Visa inlägg
om chinsen är supinerade, och sen lägga till reverse EZcurl och LTE på ovanstående så är det ju riktigt bra sen. kanske bencurl och vadpress också men mer valfritt med sån träning såklart
LTE = liggande tricepsextentioner? Reverse EZ-curl = EZ-curl med pronerat grepp? Varför inte rak stång där?
Citat:
Ursprungligen postat av Anders The Peak Visa inlägg
Dio skriv gärna vad du vill uppnå och jag har viss koll på hur din stats ser ut.

Om du sedan beskriver ett program som du ser som lämpligt utifrån vad du känner hur du vill träna. Kan jag svara upp med ett förslag på hur det kunde se ut i min värld i ett typiskt estetiskt byggarprogram för dig.

Rickard och PureWhey kan svara upp hur de hade konstruerat det i så fall har du några förslag att arbeta vidare med.
Få större muskler överallt och bli starkare och få mindre fett.

Kanske en fyrsplitt med böj+ben, mark+rygg, bänk+triceps och axlar+biceps (bara förslag).
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-31, 15:24   #24
Rikard Jansson
Coach
 
Rikard Janssons avatar
 
Reg.datum: Oct 2010
Ort: Svanskog
Inlägg: 12 729
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
LTE = liggande tricepsextentioner? Reverse EZ-curl = EZ-curl med pronerat grepp? Varför inte rak stång där?
Precis rak stång i den övningen tycker jag blir för relativt tungt åt handlederna. Ez blir mer jämnt fördelat på alla lederna.
__________________
Winners win
Rikard Jansson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-31, 19:26   #25
trädgårdsmöbel
d-bag
 
trädgårdsmöbels avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 1 231
Kontakt är något jag alltid fått i avsedd muskel i en övning, det är mer att jag även får kontakt med annat också som är "problemet" om det räknas som problem. Tex. lats som många verkar ha svårt med och känner att de bara drar med armarna. Drar jag bara med armarna blir det för tungt väldigt fort så det sker automatiskt.

Detta oavsett om jag drar strikt, fult, snabbt sakta osv. Kontakt oavsett, annars kan jag inte lyfta vikten, ännu värre när jag är vikten som i pullups. Tar jag inte i allt jag har med just latsen (och armar) så orkar jag inte en enda rep.
trädgårdsmöbel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-31, 19:33   #26
skyffelmördarn
Registered User
 
skyffelmördarns avatar
 
Reg.datum: Dec 2019
Inlägg: 963
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
LTE = liggande tricepsextentioner? Reverse EZ-curl = EZ-curl med pronerat grepp? Varför inte rak stång där?
Få större muskler överallt och bli starkare och få mindre fett.

Kanske en fyrsplitt med böj+ben, mark+rygg, bänk+triceps och axlar+biceps (bara förslag).
Du behöver få din träning kontinuerlig bara, spelar ingen större roll vad du kör bara du gör det vecka ut och vecka in utan avbrott. Ronnie Coleman kan ge dig världens bästa program och det skulle fortfarande inte fungera om du ger upp efter 3 veckor för att det är tråkigt eller för att du skadar dig.

Också därför byggare på elitnivå kör brosplitz, det är säkert och det är hållbart över längre tid.
skyffelmördarn är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:23.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)