Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-07-23, 16:18   #1
smerk
Lägg in nått kul
 
smerks avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 1 655
Rimlig längd+vikt i bra form ren med medelmåttiga gener

Bra form: runt 10% kroppsfett
Gener: som bäst medel, med en eventuellt liten benstomme

Vad är en rimlig vikt för en medellång person efter några år med icke-optimal men hyfsad styrketräning? Är längden - 100 ett bra mål att sträva mot?

Jag tycker att vid runt 80kg ser min kropp samt mitt ansikte som bäst ut, mycket bättre än vad de gör nu. Anledningen till att jag försöker nå högre är främst engelsktaliga sidor som alltid anser att man ska väga typ 90kg som 180-183cm lång person, och att detta är möjligt i hyfsad form ren. Det får mig alltid att tro att jag bör bulka till 90kg för att fysiken kommer att bli så mycket bättre då, men jag upplever inte detta blir fallet.

Vad är era tankar kring detta resonemang? Vad väger ni som är rena med högst medelmåttiga gener i bra form? Längden - 100?

Skickat från min SM-G973F via Tapatalk
smerk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-23, 16:37   #2
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen
 
ceejays avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: uppsala
Inlägg: 20 104
Längden minus 100 i helt okej form är nog nåbart för de flesta. De med bra gener når det i tävlingsform.
Jag räknar mig inte som någon i "bra" form i detta sammanhang på närmre 130kg på 2m. Har nog mer än 15% fett.
__________________
Ceejay's träningsjournal!
ceejay är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-23, 16:44   #3
smerk
Lägg in nått kul
 
smerks avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 1 655
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Längden minus 100 i helt okej form är nog nåbart för de flesta. De med bra gener når det i tävlingsform.
Jag räknar mig inte som någon i "bra" form i detta sammanhang på närmre 130kg på 2m. Har nog mer än 15% fett.
Gissar på att man tappar väldigt många kilon från 10% kroppsfett till tävlingsform. Vad väger man vid 10% kroppsfett om man väger längden - 100 i tävlingsform?

Även om du inte har typiska byggarproportioner så vill jag ändå säga att du har bra gener i sammanhanget, markar över 300 och är lång med stor ram så att du kan bygga otroligt mycket massa

Skickat från min SM-G973F via Tapatalk
smerk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-23, 16:51   #4
Bandid0
Registered User
 
Bandid0s avatar
 
Reg.datum: Aug 2013
Inlägg: 1 621
Själv ligger jag på längden -110 just nu på någonstans mellan 9-12 % bodyfat efter 12 års seriös träning. Men jag är också en outlier åt det smala hållet; är lätt en av de personer med smalast benstomme jag någonsin träffat.

För en person som är medelbyggd strukturellt är längden -100 i hård form absolut uppnåeligt.
Bandid0 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-23, 16:56   #5
smerk
Lägg in nått kul
 
smerks avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 1 655
Citat:
Ursprungligen postat av Bandid0 Visa inlägg
Själv ligger jag på längden -110 just nu på någonstans mellan 9-12 % bodyfat efter 12 års seriös träning. Men jag är också en outlier åt det smala hållet; är lätt en av de personer med smalast benstomme jag någonsin träffat.

För en person som är medelbyggd strukturellt är längden -100 i hård form absolut uppnåeligt.
Tack för input, jag har nog inte sett någon medellång person som har en smalare axelbredd än vad jag har haha. Har även väldigt små knän.

Hand och fotleder är dock normala/lite större men känns som att de förstnämnda väger tyngre

Skickat från min SM-G973F via Tapatalk
smerk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-23, 16:59   #6
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av Bandid0 Visa inlägg
Själv ligger jag på längden -110 just nu på någonstans mellan 9-12 % bodyfat efter 12 års seriös träning. Men jag är också en outlier åt det smala hållet; är lätt en av de personer med smalast benstomme jag någonsin träffat.

För en person som är medelbyggd strukturellt är längden -100 i hård form absolut uppnåeligt.
Liknar mig; smal benstomme, har tränat seriöst i 11 år, ligger på längden -110 om jag ska ha 9-12 % fett.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-23, 16:59   #7
smerk
Lägg in nått kul
 
smerks avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 1 655
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Liknar mig; smal benstomme, har tränat seriöst i 11 år, ligger på längden -110 om jag ska ha 9-12 % fett.
Vad har ni för handledsmått?

Off-topic men du verkar för övrigt vara en skön person, hade velat ta några öl om du bott i samma stad samt druckit
Skickat från min SM-G973F via Tapatalk

Senast redigerad av smerk den 2020-07-23 klockan 17:02.
smerk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-23, 18:07   #8
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av smerk Visa inlägg
Vad har ni för handledsmått?

Off-topic men du verkar för övrigt vara en skön person, hade velat ta några öl om du bott i samma stad samt druckit
Skickat från min SM-G973F via Tapatalk
Var tvungen att mäta nu, hehe. 17 cm.

Tack!
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-23, 18:10   #9
kvarnis
Registered User
 
kvarniss avatar
 
Reg.datum: Jul 2015
Ort: Linköping
Inlägg: 703
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Var tvungen att mäta nu, hehe. 17 cm.

Tack!
Välkommen i 17 cm's klubben, hur mäter överarmen förresten? (Min är 17,3 cm för att vara exakt)
Detta är extremt litet vad jag förstått jämfört med andra?Antar att man har nördgener..

Senast redigerad av kvarnis den 2020-07-23 klockan 18:12.
kvarnis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-23, 18:16   #10
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av kvarnis Visa inlägg
Välkommen i 17 cm's klubben, hur mäter överarmen förresten? (Min är 17,3 cm för att vara exakt)
Detta är extremt litet vad jag förstått jämfört med andra?Antar att man har nördgener..
Åh, tackar! Var tvungen att mäta igen; 36,5 cm, kall och opumpad, vid ca 20 % kroppsfett.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-23, 18:26   #11
Bandid0
Registered User
 
Bandid0s avatar
 
Reg.datum: Aug 2013
Inlägg: 1 621
15 cm handled på pricken. Vill minnas att fotlederna är 17 cm (har ej måttband här nu).
Bandid0 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-23, 18:34   #12
kvarnis
Registered User
 
kvarniss avatar
 
Reg.datum: Jul 2015
Ort: Linköping
Inlägg: 703
Är denna kalkylator vetenskaplig?

Maximum Muscular Bodyweight and Measurements Calculator
http://www.weightrainer.net/bodypred.html

Jag ska tydligen kunna uppnå 41.6 cm överarm i 10% BF, fast har aldrig kommit över 38 cm oavsett hur mycket jag tränat.
kvarnis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-23, 19:54   #13
berserken
Registered User
 
Reg.datum: May 2020
Inlägg: 171
Jag har 18 runt handleden 39 överarm tränat sen April då hade jag 36,5 runt överarmen
berserken är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-23, 20:10   #14
spoon
Spån
 
spoons avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Ort: Nyboda
Inlägg: 14 409
Citat:
Ursprungligen postat av smerk Visa inlägg
Vad väger man vid 10% kroppsfett om man väger längden - 100 i tävlingsform?


Skickat från min SM-G973F via Tapatalk
Bra fråga. Jag är också nyfiken på den. Vad säger King grub eller Rask? Dom borde ju veta.
__________________
Foxtrot Uniform Charlie Kilo
spoon är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2020-07-23, 20:46   #15
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 298
Citat:
Ursprungligen postat av smerk Visa inlägg
Gissar på att man tappar väldigt många kilon från 10% kroppsfett till tävlingsform. Vad väger man vid 10% kroppsfett om man väger längden - 100 i tävlingsform?

Även om du inte har typiska byggarproportioner så vill jag ändå säga att du har bra gener i sammanhanget, markar över 300 och är lång med stor ram så att du kan bygga otroligt mycket massa

Skickat från min SM-G973F via Tapatalk
Nä man tappar inte jättemånga kg från ”10%” till tävlingsform, är man 180 lång och väger ca 80 kg i tävlingsform så är varje procentenhet mindre än ett kilo. Om vi då säger att man ligger på 5% i tävlingsform så bör man väga typ 85 kg på 10%. Då kan man t.o.m. ha med vätsketömning i ekvationen.
Citationstecknen på 10% ovan la jag till för att det är vad folk tror är 10%, sanningen är nog att de flesta som ställer sig på en scen ligger närmre 10% än 5%. På 10% ser man väldigt deffad ut om man inte har väldigt olycklig fettfördelning (så det sista som släpper ligger runt magen typ).

Fast det spelar ju mindre roll, folk har en uppfattning om vad som är 10% och vad som är tävlingsform.

För min egen del som är i tävlingsform strax över 80 kg så ser jag fortfarande väldigt deffad ut strax under 90 kg, i en form jag tror många skulle säga är ”10%”.
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:10.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)