Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition > Träningsskador & Rehab

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-07-22, 15:16   #31
Isseman
Registered User
 
Issemans avatar
 
Reg.datum: May 2014
Ort: Östersund
Inlägg: 2 206
Update:

Var hos sjukgymnasten idag och hon trodde absolut inte det var något allvarligt fel med diskar/kotor etc. Hon tror att jag är kort i vänstra sacrotuberous ligament

vilket make hell of a sense eftersom att det ligamentet isåfall skulle dra ryggraden närmre vänster sida av pelvis (exakt det jag själv upplever och känner).
Fick en bra stretchöving för detta jag ska göra.

Smärtan i vänstra sidan (som blivit nu) förklarade hon genom att min vänstra gluteus inte får kontakt och låter vänstra delen av ländryggen arbeta istället.
Låg på mage och drog upp ett ben i taget (med gluteus) och höger sida gick bra, höften utåtroterade lite där (som den enligt henne skulle göra) och det kändes i höger gluteus. På vänster sida roterade istället höften in och jag kunde själv känna att vänster gluteus inte fick riktigt kontakt och det kändes helt klart som att ländryggen drog upp benet istället.
Övning nr 2 blir alltså att ligga såhär och försöka få vänster sida att arbeta som höger.
__________________
Biomedicin 14-17, Ms of Sport Science 19. How many grams of protein should you eat!? -All of them
Mina pass, mina gains..
Instagram
Isseman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-22, 16:04   #32
StarkaUlf
Längtar till jul.
 
StarkaUlfs avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 9 686
Hur är övning 1 då? Hoppas det ger resultat!
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Skulle vända läraren upp och ner och säga att jag kan göra detta pga bänkpress med brygga och djupa böjar.
StarkaUlf är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2020-07-22, 17:16   #33
Isseman
Registered User
 
Issemans avatar
 
Reg.datum: May 2014
Ort: Östersund
Inlägg: 2 206
Citat:
Ursprungligen postat av StarkaUlf Visa inlägg
Hur är övning 1 då? Hoppas det ger resultat!
Vänster sida = Sitter ned mot en vägg med raka ben. Lägger upp höger fot mot vänster ljumske. Därefter vänster fot högt upp på höger lår och sedan pressar jag vänster ben mot mig (typ som gluteus stretch fast det ska kännas rakt på "sittbenet".

Tack så mycket
__________________
Biomedicin 14-17, Ms of Sport Science 19. How many grams of protein should you eat!? -All of them
Mina pass, mina gains..
Instagram
Isseman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-26, 08:38   #34
Isseman
Registered User
 
Issemans avatar
 
Reg.datum: May 2014
Ort: Östersund
Inlägg: 2 206
Stretchat onsdag-lördag och fortsätter med det varje dag nu.
Skippar dock stretch där jag böjer ryggraden mycket (så baksidan blir stretchad med neutral rygg 1 ben i taget istället för stående med händerna i backen).

Körde Assault bike 30 min i fredags vilket kändes bra.
Igår körde jag lättare överkropp gymnastik och BB, kändes lite i ryggen efter det (förmodligen HSPU) så blev rädd att det skulle bli värre igen. Idag känns det ändå ok och ska nog köra kondition 30 min senare. Imorgon om det känns bra kör jag lätt överkropp (inga HSPU el. Dylikt) och sedan åker jag iväg till sommarhuset. Där kommer jag bara stretcha och promenera då jag verkligen tror att min rygg/höft behöver riktigt vila med endast rehab-stretchen.

Hoppas verkligen att detta hjälper nu. Så galet jävla svintaggad på att kötta sönder och lyfta 1000 ton och ha 1000 i puls. Ska komma tillbaka större, hårdare, starkare, mer uthållig, mer vig, mer anaerob, mer gymnastisk än någonsin i höst!
__________________
Biomedicin 14-17, Ms of Sport Science 19. How many grams of protein should you eat!? -All of them
Mina pass, mina gains..
Instagram

Senast redigerad av Isseman den 2020-07-26 klockan 08:41.
Isseman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-29, 19:38   #35
Isseman
Registered User
 
Issemans avatar
 
Reg.datum: May 2014
Ort: Östersund
Inlägg: 2 206
Söndag cardio + stretch
Måndag överkropp + stretch - körde då inga HSPU el. liknande, ring MU, pullups, axlar armar etc.
Tisdag stretch och 45 min stenhårdjävlakondition. Kul att det fungerar nu utan att jag får ont. Körde 4 x (20 cal ass bike, 10 pullup, 500m ski erg) vila 3 min. Sen 4 x (20 cal ass bike, 20 pushup, 500 row).

Nu är jag i sommarhuset och fortsätter rehaben här.

Vet inte om jag inbillar mig men känns ibland som höftens position är något mer neutral.
Har inte heller ont längre utan bara lite stel på morgonen.
__________________
Biomedicin 14-17, Ms of Sport Science 19. How many grams of protein should you eat!? -All of them
Mina pass, mina gains..
Instagram

Senast redigerad av Isseman den 2020-07-29 klockan 19:39.
Isseman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-01, 09:30   #36
Isseman
Registered User
 
Issemans avatar
 
Reg.datum: May 2014
Ort: Östersund
Inlägg: 2 206
Fortsätter med rehaben och nu känns ryggen mindre stel på morgonen också!
Igår körde jag ett överkroppspass i Bygdegården gym. Gick fint och kändes bra i ryggen. Inga tunga vikter utan 15 reps kontakt.
Inget ont alls nu längre.

Känns fortfarande som ryggraden är mer åt vänster längst ned.
__________________
Biomedicin 14-17, Ms of Sport Science 19. How many grams of protein should you eat!? -All of them
Mina pass, mina gains..
Instagram
Isseman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-03, 18:57   #37
Isseman
Registered User
 
Issemans avatar
 
Reg.datum: May 2014
Ort: Östersund
Inlägg: 2 206
Fortsatt med rehab. Ryggen känns som sagt bra nu, lite stelhet kvar på morgonen men går fort över.

Hemma nu och körde ett överkroppspass som kändes fint. Både bar MU och ring MU gick fint!

Vandring uppe kring Ramis några dagar framöver nu.
__________________
Biomedicin 14-17, Ms of Sport Science 19. How many grams of protein should you eat!? -All of them
Mina pass, mina gains..
Instagram
Isseman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-09, 10:10   #38
FyllSkalle
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2003
Inlägg: 240
Citat:
Ursprungligen postat av Isseman Visa inlägg
Fortsatt med rehab. Ryggen känns som sagt bra nu, lite stelhet kvar på morgonen men går fort över.

Hemma nu och körde ett överkroppspass som kändes fint. Både bar MU och ring MU gick fint!

Vandring uppe kring Ramis några dagar framöver nu.
Tack för en väldigt bra tråd.

Har själv haft lite "hugg" smärtor till och från genom årens lopp i nedre delen av ryggen men ofta med väldigt långa mellanrum och inte alltför ont, dock störande smärta i max upp till en vecka.

Nu för två-tre veckor sen högg det till långt ner på höger sida ca 5-6 cm från ryggraden kändes det som.

Avtagande smärta i ca 5-6 dagar gjorde diverse "ryggskotts" övningar jag hittade på youtube och stretch övningar som kändes bra/avlastande.

Allt var bra i ca 2 veckor men igår högg det till rejält på samma ställe när jag böjde mig ner åt höger för att rycka upp lite ogräs, säkert ergonomiskt usel rörelse.

Hugget var värre än första gången men smärtan efteråt lindrigare konstigt nog.

Timmarna efteråt kändes smärtan mycket mer mot höften och inte huggande utan mer ungefär som att jag fått en hård spark eller slag mot höften.

Idag känns det faktiskt oförskämt bra, kört lugnt tempo 20 min på crosstrainer, revers hypers, lite stretch övningar och har knappt ont alls.

Dock är jag jävligt kontrollerad i mina rörelser som jag ens misstänker kan provocera fram smärtan hugget från igår.

Känner igen lite det du skrev om att aktivera gluteus, har haft klart svårare att få kontakt med gluteus på just höger sida.

Ska försöka boka tid till kiropraktor eller naprapat så fort som möjligt föra att eventuellt kunna utröna grundproblemet.

Inte meningen att kapa din tråd med maratoninlägg hoppas det är ok.
__________________
"Det är aldrig försent att ge upp"
"Man skall aldrig förvänta sig något , för då blir man bara besviken"
"Är det för bra för att vara sant-Då är det inte sant"
FyllSkalle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-09, 16:11   #39
Isseman
Registered User
 
Issemans avatar
 
Reg.datum: May 2014
Ort: Östersund
Inlägg: 2 206
Update:

Vandring gick kanon. Bestigit bl.a. Helags m. vandring på 4.5 mil och över 1200 höjdmeter upp och ned.

Ryggen känns bra. Inte haft ont någonting. Dock lite stel idag (2 dagar efter den enorma turen) men kanske inte så konstigt.

Fortsätter med stretching och har tid hos sjukgymnast 18e.
__________________
Biomedicin 14-17, Ms of Sport Science 19. How many grams of protein should you eat!? -All of them
Mina pass, mina gains..
Instagram
Isseman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-10, 12:31   #40
Scratch89
Klädsamt knubbig
 
Scratch89s avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Strömmensberg, Göteborg
Inlägg: 19 842
Det är så härligt att se när folk faktiskt följer råden de får av sin fysio.
__________________
Leg. fysioterapeut.
Skribent på Styrkelabbet
Scratch89 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-12, 07:52   #41
Isseman
Registered User
 
Issemans avatar
 
Reg.datum: May 2014
Ort: Östersund
Inlägg: 2 206
Citat:
Ursprungligen postat av Scratch89 Visa inlägg
Det är så härligt att se när folk faktiskt följer råden de får av sin fysio.
Haha! För mig finns det inget annat. Skulle jag behöva stretcha 2h om dagen skulle jag göra det

Har du någon erfarenhet kring den här typen av skada? (Om detta nu stämmer)
__________________
Biomedicin 14-17, Ms of Sport Science 19. How many grams of protein should you eat!? -All of them
Mina pass, mina gains..
Instagram
Isseman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-17, 12:27   #42
Isseman
Registered User
 
Issemans avatar
 
Reg.datum: May 2014
Ort: Östersund
Inlägg: 2 206
Update:

Tränade 4 överkropp styrka förra veckan samt 2 kondition med skierg/row/cykel etc. Kändes jävligt gött att kunna träna hårt igen.

Håller igen på alla moment som kan trigga ryggen.

Testade dock att springa 3x300m på Curve men blev stel i ryggen morgonen efter och har haft mer känningar efter dess så löpningen får ligga lågt lite till..

Ska till sjukgymnast (vårdcentralen här i Vansbro) på torsdag.
__________________
Biomedicin 14-17, Ms of Sport Science 19. How many grams of protein should you eat!? -All of them
Mina pass, mina gains..
Instagram
Isseman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-18, 07:23   #43
Scratch89
Klädsamt knubbig
 
Scratch89s avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Strömmensberg, Göteborg
Inlägg: 19 842
Som jag skrivit innan har jag ju inte kollat på dig, så det är svårt att säga om fysion är på rätt spår eller ej. Jag har dock lite svårt att tro att man skulle kunna säga att det är ett specifikt ligament, då det är rätt svårt att testa det specifikt och ligament är generellt inget som blir förkortade (åtminstone inte utan trauma och ärrbildning) utan ligament börjar oftast bråka för att de blir uttöjda och inte längre ger den stabiliteten de ska vid utsträckt läge.

Det låter mer som något annat, men det spelar ju egentligen ingen roll om behandlingen hjälper oavsett arbetshypotes.
__________________
Leg. fysioterapeut.
Skribent på Styrkelabbet
Scratch89 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-18, 08:06   #44
smerk
Lägg in nått kul
 
smerks avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 1 642
Jag har haft liknande problem, dessa har dock försvunnit efter ett par dagar på något inflammations-sänkande då jag har fått ryggskott. Såg att jag skrivit några år tillbaka i tråden att jag fått ryggskott, detta försvann efter kort tid. Jag har alltid lite små-ont längst ned, känner av det mest om jag spänner ländryggen och känner efter. Brukar förvärras främst utav bänkpress med lätt brygga.

Farsan har ischias, och jag får något ischias-liknande varje gång jag inte tränar på 2 veckor. Försvinner kort efter att jag börjar träna igen.
smerk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-18, 14:25   #45
smerk
Lägg in nått kul
 
smerks avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 1 642
Citat:
Ursprungligen postat av Isseman Visa inlägg
Update:

Var hos sjukgymnasten idag och hon trodde absolut inte det var något allvarligt fel med diskar/kotor etc. Hon tror att jag är kort i vänstra sacrotuberous ligament

vilket make hell of a sense eftersom att det ligamentet isåfall skulle dra ryggraden närmre vänster sida av pelvis (exakt det jag själv upplever och känner).
Fick en bra stretchöving för detta jag ska göra.

Smärtan i vänstra sidan (som blivit nu) förklarade hon genom att min vänstra gluteus inte får kontakt och låter vänstra delen av ländryggen arbeta istället.
Låg på mage och drog upp ett ben i taget (med gluteus) och höger sida gick bra, höften utåtroterade lite där (som den enligt henne skulle göra) och det kändes i höger gluteus. På vänster sida roterade istället höften in och jag kunde själv känna att vänster gluteus inte fick riktigt kontakt och det kändes helt klart som att ländryggen drog upp benet istället.
Övning nr 2 blir alltså att ligga såhär och försöka få vänster sida att arbeta som höger.
Intressant, det är typ exakt i sacrotuberous ligament på högersidan som jag känner irritation
smerk är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:13.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)