Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum
Visa resultat för omröstning: Hur länge innan bostadsmarknaden kraschar?
Det finns ingen bubbla/Aldrig 69 29.87%
1-2 år 60 25.97%
3-4 år 60 25.97%
5-6 år 18 7.79%
7+ år 24 10.39%
Antal röster: 231. Du får inte rösta i den här omröstningen


Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2017-06-11, 21:41   #46
leo1
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2006
Inlägg: 701
Citat:
Ursprungligen postat av KlopFer Visa inlägg
Du är ju Master of the Universe så det borde du kunna lista ut.


Det räcker med att ränta tickar upp någon procent så kommer hushållen spendera mindre och drar usa upp sin ränta har vi inget val utan det är bara hänga på och ingen vill leva på vatten & bröd så det kommer bli mindre kläder och färre restaurangbesök som i sin tur betyder lägre omsättning, anställda får kicken och bollen är i rullning. Lisa 23år som jobbar på kicks i sthlm som tagit bostadslån på 3miljoner med hjälp av sina föräldrar kommer få det svettigt.


Detta har jag funderat på många gånger. Jag har i omgångar haft dåligt betalda jobb och haft kollegor som ändå bott i stora hus och då deras partner inte heller tjänar bra. Hur det går ihop. Jobba på Espresso House och köpa en lägenhet för 2 miljoner liksom.
__________________
"Grungen var den sista egentliga kraftansträngningen" Ulf Lundell
leo1 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-06-11, 21:44   #47
trädgårdsmöbel
d-bag
 
trädgårdsmöbels avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 1 231
Citat:
Ursprungligen postat av Rikard Jansson Visa inlägg
Aldrig förstått vad det spelar för roll om priserna sjunker till botten om man inte tänkt göra sig av med huset ändå?
Du har ett fett lån att betala av på isåfall, fast utan något värdefullt. Tvingas du sälja huset (blir av med jobbet, sjukdom osv), för väldigt låga pengar, så sitter du fast med ett enormt lån på ingenting sedan.
trädgårdsmöbel är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2017-06-11, 21:51   #48
Snubben
är en liten legend.
 
Snubbens avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Ort: Stockholm
Inlägg: 3 125
Citat:
Ursprungligen postat av leo1 Visa inlägg
[/B]

Detta har jag funderat på många gånger. Jag har i omgångar haft dåligt betalda jobb och haft kollegor som ändå bott i stora hus och då deras partner inte heller tjänar bra. Hur det går ihop. Jobba på Espresso House och köpa en lägenhet för 2 miljoner liksom.
Bostadskarriär, lånat av föräldrar, arv, vunnit pengar, maxat lånet.

Ska bli spännande när det nya amorteringskravet kommer nästa år.

Sedan ska man reflektera över att RB, de som lyft en hel del rörande bostadsproblematiken, nu kommer att ändra hur de ska agera rörande inflationsmålet > http://www.riksbank.se/sv/Press-och-...ariationsband/

Nu har det närmat sig räntehöjningen då inflationen tickar upp mot 2%, skulle den nå 2% så måste det ageras. Nu föreslår man att målet är +- 1% på målet av 2%, så inflationen kan stiga mer än tidigare innan RB agerar.

Rakt in i kaklet? Kanske..
__________________
Mvh Snubben - Lyfta vikter + Löpning = #curl4lajf

Citat:
Ursprungligen postat av TomasB Visa inlägg
Yes! Ser ut som rena rama fett-boven. Tror det där är orsaken till södra USA's fettma-epedemi också. Jävla tallriksmodell!
Snubben är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-06-11, 22:01   #49
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Citat:
Ursprungligen postat av Per Vers Visa inlägg
Flytta hem till föräldrar, släktingar, kompisar, börja pendla. Arbetskraft och efterfrågan för jobb finns alltid när marknaden går dåligt. Alla vill ha jobb. Om nu inte dessa butiker och jobb försvunnit redan innan av lågkonjukturen.
Men även butikerna kommer slås hårt av räntehöjningar och eventuellt tvingas stänga/flytta. Jag tror ett sånt scenario skulle resultera i antingen att hela innerstan blir ett enda stort rikemansområde eller en spökstad. Och det kan ju liksom inte "få" hända.

Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Då går det käpprätt åt helvete. Helt enkelt. Ditt argument verkar bygga på att det just skulle gå åt helvete och därför inte kan hända. Det är uppåt väggarna fel tänkt.
Jo absolut, men jag är lite av en katastrof-inriktad optimist.
Jag tycker det bara en sprucken bubbla är väldigt osannolikt. Pyspunka kan jag absolut köpa.

Jag personligen känner mig ganska trygg med att jag har lagt undan pengar på banken, har valt ett boende med låga boendekostnader, har inget amorteringskrav (just nu) och har väldigt mycket ködagar i två stora hyresrättsköer om jag skulle behöva sälja bostadsrätten.

Men tycker ändå det känns som jag tidigare skrev att det känns som att "staten" eller dylikt skulle få täcka upp för detta. Det kan liksom inte "tillåtas" hända.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-06-11, 22:11   #50
Per Vers
Banned User
 
Reg.datum: May 2017
Inlägg: 25
Citat:
Ursprungligen postat av Bob90 Visa inlägg
Men även butikerna kommer slås hårt av räntehöjningar och eventuellt tvingas stänga/flytta. Jag tror ett sånt scenario skulle resultera i antingen att hela innerstan blir ett enda stort rikemansområde eller en spökstad. Och det kan ju liksom inte "få" hända.


Jo absolut, men jag är lite av en katastrof-inriktad optimist.
Jag tycker det bara en sprucken bubbla är väldigt osannolikt. Pyspunka kan jag absolut köpa.

Jag personligen känner mig ganska trygg med att jag har lagt undan pengar på banken, har valt ett boende med låga boendekostnader, har inget amorteringskrav (just nu) och har väldigt mycket ködagar i två stora hyresrättsköer om jag skulle behöva sälja bostadsrätten.

Men tycker ändå det känns som jag tidigare skrev att det känns som att "staten" eller dylikt skulle få täcka upp för detta. Det kan liksom inte "tillåtas" hända.
Så staten ska gå in och betala alla överbelånade puckon när det skiter sig? Synd för de som drabbas, men ja, det är inte osannolikt eller ovanligt att butiker och företag går i konkurs i dåliga tider. Det är en del av risken. Att Stockholms innerstad skulle bli en spökstad är däremot högst osannolikt då det finns många med tillräckligt mycket pengar för att ha råd att bo kvar och tillräckligt många som har pengar att göra bra klipp med när marknaden kraschar. Både vad gäller butiker som gått i konkurs och bostäder.
Som Yes skrev ovan, bara för att det går åt helvete betyder inte det att det inte händer.

Att sitta på några millar på banken är en väldigt fin sits i nuläget, sannolikt kommer man kunna köpa två-tre mindre och attraktiva innerstadslägenheter för bara någon miljon styck.

Senast redigerad av Per Vers den 2017-06-11 klockan 22:12.
Per Vers är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-06-11, 22:19   #51
leo1
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2006
Inlägg: 701
Jag har väldigt lite koll på bostadsmarknaden men det är första gången jag ser det här:

"FAST PRIS FÖRST TILL KVARN OCH TILLTRÄDE 15 JUNI! Bli den första som flyttar in i denna nyproducerade lägenhet i toppskick med ett lugnt attraktivt parkläge."

Priset på lägenheten är nedsatt 10%

https://www.hemnet.se/bostad/bostads...-3-tr-11427877

Edit: Stockholmsområdet
__________________
"Grungen var den sista egentliga kraftansträngningen" Ulf Lundell
leo1 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-06-11, 22:23   #52
xodd
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2004
Ort: Göteborg
Inlägg: 95
Citat:
Ursprungligen postat av leo1 Visa inlägg
Jag har väldigt lite koll på bostadsmarknaden men det är första gången jag ser det här:

"FAST PRIS FÖRST TILL KVARN OCH TILLTRÄDE 15 JUNI! Bli den första som flyttar in i denna nyproducerade lägenhet i toppskick med ett lugnt attraktivt parkläge."

Priset på lägenheten är nedsatt 10%

https://www.hemnet.se/bostad/bostads...-3-tr-11427877

Edit: Stockholmsområdet
Det där är ett symtom på att det byggts alldeles för mycket och många köpt på spekulation. Nu är det någon som har kalla fötter och vill komma ur sitt spekulationsköp på +- noll.

Bodde tidigare i område med liknande situation i Stockholm. 2-3 månader innan varje ny fastighet stod färdig dök det upp spekulationslägenheter på hemnet. Vi pratar typ 10 lägenheter i en fastighet med 30 lägenheter. Tillslut gick det inte längre och lägenheterna blev stående fram till att man började sänka priserna markant. Sopade ner hela området i backen och lägenheter blev inte sålda. Vi pratar alltså om en ganska lokal bubbla med prisras på drygt 20% över en natt.
xodd är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-06-11, 22:28   #53
Vinter
Lagom
 
Vinters avatar
 
Reg.datum: Sep 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 677
Citat:
Ursprungligen postat av leo1 Visa inlägg
Jag har väldigt lite koll på bostadsmarknaden men det är första gången jag ser det här:

"FAST PRIS FÖRST TILL KVARN OCH TILLTRÄDE 15 JUNI! Bli den första som flyttar in i denna nyproducerade lägenhet i toppskick med ett lugnt attraktivt parkläge."

Priset på lägenheten är nedsatt 10%

https://www.hemnet.se/bostad/bostads...-3-tr-11427877

Edit: Stockholmsområdet
Stor Stockholm, du kan säkert hitta liknande 5 mil utanför stan. Bodde i Hökarängen ett tag, tyckte det var en bit utanför då.
Vinter är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-06-11, 22:34   #54
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Citat:
Ursprungligen postat av Per Vers Visa inlägg
Så staten ska gå in och betala alla överbelånade puckon när det skiter sig?
Känns mer vettigt att hjälpa folk som faktiskt betalar skatt än folk som bara går runt och kostar pengar dock? Och det sistnämnda har ju staten inga problem med att göra.

Citat:
Då lägenheten är under produktion är visning inte möjlig.
Jo tack
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.

Senast redigerad av Bob90 den 2017-06-11 klockan 22:38.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-06-11, 22:38   #55
Yes
Banned User
 
Yess avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 382
Citat:
Ursprungligen postat av Bob90 Visa inlägg
Jo absolut, men jag är lite av en katastrof-inriktad optimist.
Jag tycker det bara en sprucken bubbla är väldigt osannolikt. Pyspunka kan jag absolut köpa.

Jag personligen känner mig ganska trygg med att jag har lagt undan pengar på banken, har valt ett boende med låga boendekostnader, har inget amorteringskrav (just nu) och har väldigt mycket ködagar i två stora hyresrättsköer om jag skulle behöva sälja bostadsrätten.

Men tycker ändå det känns som jag tidigare skrev att det känns som att "staten" eller dylikt skulle få täcka upp för detta. Det kan liksom inte "tillåtas" hända.
Pyspunka är det minst sannolika. Jag har då aldrig hört talas om en bubbla som långsamt pyser ut när den spricker. Har du något exempel på det?

Grejen är liksom att när förtroendet för marknaden vacklar börjar folk skynda sig för att sälja. Det skapar en lavin-effekt. Det är knappast någon som kommer vilja spela på pyspunka när miljonerna rinner iväg.

Fallet dämpas bara av de som varken kan eller måste sälja, samt de som går in och försöker köpa billigt.
Yes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-06-11, 22:43   #56
Vinter
Lagom
 
Vinters avatar
 
Reg.datum: Sep 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 677
Citat:
Ursprungligen postat av xodd Visa inlägg
Det där är ett symtom på att det byggts alldeles för mycket och många köpt på spekulation. Nu är det någon som har kalla fötter och vill komma ur sitt spekulationsköp på +- noll.

Bodde tidigare i område med liknande situation i Stockholm. 2-3 månader innan varje ny fastighet stod färdig dök det upp spekulationslägenheter på hemnet. Vi pratar typ 10 lägenheter i en fastighet med 30 lägenheter. Tillslut gick det inte längre och lägenheterna blev stående fram till att man började sänka priserna markant. Sopade ner hela området i backen och lägenheter blev inte sålda. Vi pratar alltså om en ganska lokal bubbla med prisras på drygt 20% över en natt.
För övrigt är det intressant ur ekonomisk synvinkel, för första gången i Sveriges historia måste föräldrar lägga upp sparkonton där man sparar till barnens första bostad. Så ser det ut i USA sedan länge, men skillnaden är 30% skatt och högre löner.
Vinter är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-06-11, 22:57   #57
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Pyspunka är det minst sannolika. Jag har då aldrig hört talas om en bubbla som långsamt pyser ut när den spricker. Har du något exempel på det?

Grejen är liksom att när förtroendet för marknaden vacklar börjar folk skynda sig för att sälja. Det skapar en lavin-effekt. Det är knappast någon som kommer vilja spela på pyspunka när miljonerna rinner iväg.

Fallet dämpas bara av de som varken kan eller måste sälja, samt de som går in och försöker köpa billigt.
Utan att vara allt för insatt, Kinas bostadsmarknad har väl tidigare haft lite pyspunka?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-06-11, 23:00   #58
mottat
Slag.
 
Reg.datum: May 2014
Inlägg: 43
Något jag inte visste men läste nyligen om är att dom som bygger nya hyresrätter kan söka statligt stöd och erbjuda lägre hyror under rätt långa perioder. Enligt mig är detta rätt sjukt då byggarna redan får marken i princip gratis av kommunerna. Just det jag läste om handla det om 20% hyresrabatt i 15ÅR. Och då var det hyror på 8-11k i månaden på över 100 lägenheter. Ganska dyrt för staten.....
mottat är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-06-11, 23:01   #59
Per Vers
Banned User
 
Reg.datum: May 2017
Inlägg: 25
Citat:
Ursprungligen postat av Bob90 Visa inlägg
Känns mer vettigt att hjälpa folk som faktiskt betalar skatt än folk som bara går runt och kostar pengar dock? Och det sistnämnda har ju staten inga problem med att göra.


Jo tack
Jag tycker det låter rätt absurt för staten att betala vissa privatpersoners ansvarslösa skuldsättning.
Många av de som kommer sitta i skiten kommer vara de som hela tiden tagit nya lån när bostaden ökat, antingen för att lyxspendera på resor och en ny bil, eller för att köpa sig något bättre och dyrare. Knappast skyddsvärda eller synd om dem. Sedan finns det ju de ungdomar, typ Andrea 24 som jobbar i butik och köpt sig en lägenhet i innerstan som kommer få krypa hem till föräldrarna igen och vara skuldsatt för livet, men även där gäller personligt ansvar. Många skulle inte ens komma på tanken att belåna sig så högt, så de som chansat får ta risken.
Per Vers är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-06-11, 23:06   #60
Per Vers
Banned User
 
Reg.datum: May 2017
Inlägg: 25
Citat:
Ursprungligen postat av Bob90 Visa inlägg
Utan att vara allt för insatt, Kinas bostadsmarknad har väl tidigare haft lite pyspunka?
Den sprack redan 2014, och i stora delar av Kina är det riktiga spökstäder. Vidare är det inte lätt eller korrekt att jämföra Sverige med Kina rakt av, det är mer komplext än så. Den jämförelse som kan göras är som sagt att en bubbla aldrig någonsin, oavsett land, planats ut ellet haft pyspunka. En bubbla spricker. Se yes förklaring till bland annat varför ovanför.

Bubblan spricker – miljoner hus i Kina tomma
http://omni.se/a/f9899511-125e-467e-b80a-2bc636cd537a
Per Vers är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:00.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)