Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-09-07, 14:00   #1
PowPow
Registered User
 
PowPows avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Malmö
Inlägg: 2 482
Vi som har en smart htpc-lösning eller tänker skaffa det

Har funderat en del på sistone på att göra någon smart lösning för mediakonsumtionen hemma. I dagsläget kör jag en htpc med windows 7 som jag laddar ner filmer på, kör play-material, lyssnar på spotify med och så vidare. Styr med remote desktop eller någon "mus- och tangentbordsapp" på ipaden eller iphonen. Ska man kolla vanlig tv så får man byta ingång på TV:n och förstärkaren och kolla på normalt sätt där. Det funkar, men det är ju inte så jäkla smart.

Önskemål:

1. Ha en enda enhet som står för all uppspelning (stationär PC eller Mac mini exempelvis). Vill ha tillgång till:

- Vanlig digitalTV

- Play-kanaler

- Ha någon form av airplay (eller motsvarande) så jag kan spela musik eller youtubeklipp på ipaden som sen spelas upp via htpc:n till min tv (utan att byta kanal eller ingång på min TV).

- Ha ett riktigt OS så man kan arbeta med RSS för torrentnedladdning (för att sätta upp det kan jag leva med någon remote desktop-lösning) samt ha backuplösning på htpc:n också.

2. Kunna styra allt med en fjärrkontroll och vara i samma gränssnitt hela tiden (alltså inte en multifjärr med blå bakgrundsbelysning som man styr 300 olika apparater med).

-----------

Det jag tänker hittills är en mac mini med plex. Där verkar man kunna köra i alla fall svtplay inne i plex. Vanlig TV ska man också kunna få in om man köper en EyeTV eller liknande digitalmottagare. Inne i plex kan man styra allt med en liten apple remote.

Airplay till mac minin har jag dock inte förstått hur det fungerar. Verkar som att man får köra airfoil då kanske? Och jag är osäker på hur det fungerar med digitalTV med kort i en EyeTV.

----------

Nåväl. Förklara gärna ert upplägg så man får lite tips. Har ni ideér angående mina funderingar så kom gärna med dem.

Senast redigerad av PowPow den 2012-09-07 klockan 14:01.
PowPow är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-09-07, 15:08   #2
Hardrocker
Registered User
 
Hardrockers avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Ort: Östersund och Jämtlands urskog.
Inlägg: 49
Plex är väldigt trevligt och det finns plugins för svt play, tv4play osv.
En annan trevlig funktion är Plex it! där man spara filmklipp ungefär på samma sätt som Instapaper.

Till macen kan jag rekommendera Elgatos tv-mottagare. Körde med en Elgato hydrid till min macbook pro innan jag skaffade tv. Fungerade klockrent.

Airplay får du genom Airfoil speakers för ljud och vill du även ha ut bild för t.ex. köra spel från en iPad så kan du använda dig av Airplayserver.app.

Elgato har kortläsare som pluggar in i ett usb-uttag.
Hardrocker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-09-07, 18:21   #3
hultman
Fulstygg
 
hultmans avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 2 185
Media Center-dator med TVn som skärm och en dreambox bredvid löser väl alla problem...? Sen en usb-dac på det till stereon så är man all set.
__________________
Min journal

You can lose a lot of money chasing women.
But you can't lose women chasing money.
hultman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-09-07, 18:32   #4
hahavaffan
tuff shit
 
hahavaffans avatar
 
Reg.datum: May 2005
Ort: Skåné
Inlägg: 2 528
Enklast verkar ju vara att skaffa ett USB TV-kort för DigitalTV till din HTPC? Och sen nån bra mjukvara på det!
__________________
IN SOILWORK we trust
hahavaffan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-09-07, 20:54   #5
snej
Äntligen Sofie! Tack! Jag älskar dej<3
 
snejs avatar
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: västkusten
Inlägg: 1 328
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=739172

En sån här har jag. Så sjukt nöjd så det finns inte. Finns fjärr, men jag kör enbart med Logitech DiNove Edge tangentbord.
__________________
Citat:
Jag grät när jag såg det.
Det krossade mitt hopp om barndom.
snej är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-09-07, 21:34   #6
Callek
Caridina
 
Calleks avatar
 
Reg.datum: Mar 2003
Ort: Uppsala
Inlägg: 785
Kör på en PC som snej tipsade om, alt någon lite billigare ION2 baserad.

OpenElec PVR Build med valfritt TV-kort (som stöds), lägg in XOT-Uzg (för playkanaler). Sedan finns tillägg för torrent, usenet etc.
Stöd för Airplay finns med i senaste buildsen av OpenElec.

Klart!
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Du har rätt - det kanske kan vara en god idé att utesluta alkohol i PWO:n tills saken uträtts ordentligt.
Räkfrossa med Calle <-Klick!

Senast redigerad av Callek den 2012-09-07 klockan 21:39.
Callek är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-09-07, 22:07   #7
PowPow
Registered User
 
PowPows avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Malmö
Inlägg: 2 482
Har en asrick redan idag. Att det ska vara en dator är ju ganska givet. Frågan är egentligen medt vilken mjukvara och digitaltv-box som ska användas.

Cambridge DAC finns också redan.

Ska kolla openelec. Tack för tipsen!
PowPow är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-09-07, 22:23   #8
PowPow
Registered User
 
PowPows avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Malmö
Inlägg: 2 482
OM jag förstår Openelec rätt så kör man nån torrentpluggin bara i det, eftersom det saknar desktopmiljö? Kan man sätta upp torrentRSS då?

Och sätta upp backup mot de andra enheterna i hemmet?
PowPow är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-09-07, 23:09   #9
Callek
Caridina
 
Calleks avatar
 
Reg.datum: Mar 2003
Ort: Uppsala
Inlägg: 785
Du kan administrera torrentpluginen via ett webgränssnitt. Har dock inte testat den, men jag blir förvånad om RSS inte fungerar.

Kan även rekommendera dig att ta en titt på kombinationen Usenet, Sickbeard och SABnzbd... Som ett alternativ till torrents.

Backup går att lösa på lite olika sätt, OpenElec sätter upp en SMB share som default där du kan komma åt filerna på andra datorer. Det finns även en rsync plugin om du vill automatisera en kopiering till andra maskiner.

Om detta verkar krångligt kan ett alternativ vara att köra OpenElec på Asrocken du har (boota från ett SDkort eller USB minne för att sänka ljudnivån) och sätta upp en NAS-lösning separat med ett operativ du är bekant med (typ Win7).
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Du har rätt - det kanske kan vara en god idé att utesluta alkohol i PWO:n tills saken uträtts ordentligt.
Räkfrossa med Calle <-Klick!
Callek är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-09-08, 08:17   #10
thunder
Registered User
 
thunders avatar
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 8
Håller med Hultman.

PC/Mac med xbmc/plex med plugins för det man behöver. Plus torrents via rss och webgränssnitt.

Är struligt att fixa digitaltv via datorn så kör dreambox istället.
thunder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-09-09, 07:42   #11
Yip_man
Registered User
 
Yip_mans avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Dalby
Inlägg: 1 019
Kör en origenae s-10v som chassi, lite dyrare men helt outstanding kvalitetsmässigt. inte någon plast som skrammlar eller så.

Inne i lådan
Asus E-35M1L
8gig ram
80gig SSD system disk
2tb lagringsdisk
Något crossair nätagg som jag inte kommer ihåg betäckning på ej passivt men tyst ändå

Till det Win7 med ett Logitec dinovo edge samt XBMC

Helt klockrent och det har samma mått och look som övriga hifi-komponenter.

__________________
Who am I

Yip Man's Träninsdagbok
Yip_man är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-09-10, 11:44   #12
PowPow
Registered User
 
PowPows avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Malmö
Inlägg: 2 482
Citat:
Ursprungligen postat av thunder Visa inlägg
Håller med Hultman.

PC/Mac med xbmc/plex med plugins för det man behöver. Plus torrents via rss och webgränssnitt.

Är struligt att fixa digitaltv via datorn så kör dreambox istället.
Så köra digitalTV utanför gränssnittet i plex/xbmc? Det är ju så jag har det idag. Gillar inte att behöva ändra ingångar och så när man ska byta från TV till nedladdat material och vice versa. Det är 2012. Sånt här borde gå att lösa smidigare än folk gör, tycker jag.

Citat:
Ursprungligen postat av Yip_man Visa inlägg
Kör en origenae s-10v som chassi, lite dyrare men helt outstanding kvalitetsmässigt. inte någon plast som skrammlar eller så.

Inne i lådan
Asus E-35M1L
8gig ram
80gig SSD system disk
2tb lagringsdisk
Något crossair nätagg som jag inte kommer ihåg betäckning på ej passivt men tyst ändå

Till det Win7 med ett Logitec dinovo edge samt XBMC

Helt klockrent och det har samma mått och look som övriga hifi-komponenter.

Själva datorn kommer ändå vara instängd i ett skåp så det spelar ingen roll hur den ser ut.

I övrigt är det ju ingefär samma upplägg som jag har idag (fast annan hårdvara). Det fungerar. Men inte smart nog

Tangentbord i vardagsrummet vill jag inte ha heller. Jag är en vuxen man ffs

Senast redigerad av PowPow den 2012-09-10 klockan 11:46.
PowPow är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-09-11, 16:54   #13
Yip_man
Registered User
 
Yip_mans avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Dalby
Inlägg: 1 019
tangentbordet i ett skåp/bord?
__________________
Who am I

Yip Man's Träninsdagbok
Yip_man är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-09-11, 17:03   #14
Callek
Caridina
 
Calleks avatar
 
Reg.datum: Mar 2003
Ort: Uppsala
Inlägg: 785
Citat:
Ursprungligen postat av PowPow Visa inlägg
Så köra digitalTV utanför gränssnittet i plex/xbmc? Det är ju så jag har det idag. Gillar inte att behöva ändra ingångar och så när man ska byta från TV till nedladdat material och vice versa. Det är 2012. Sånt här borde gå att lösa smidigare än folk gör, tycker jag.



Själva datorn kommer ändå vara instängd i ett skåp så det spelar ingen roll hur den ser ut.

I övrigt är det ju ingefär samma upplägg som jag har idag (fast annan hårdvara). Det fungerar. Men inte smart nog

Tangentbord i vardagsrummet vill jag inte ha heller. Jag är en vuxen man ffs
Som sagt XBMC med PVR fixar detta, har inte provat själv men det verkar vara rätt poppis.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Du har rätt - det kanske kan vara en god idé att utesluta alkohol i PWO:n tills saken uträtts ordentligt.
Räkfrossa med Calle <-Klick!
Callek är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-09-11, 17:26   #15
David Brent
resU deretsigeR
 
David Brents avatar
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 43
Raspberry PI skall väl hantera full-hd.
__________________
"Quitters never win, winners never quit. But those who never win and never quit are idiots."
David Brent

Citat:
Ursprungligen postat av Sniggel
Brudarna var inte värt våldtäkten
David Brent är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:04.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)