Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2017-11-09, 21:46   #1996
Ekko
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2015
Inlägg: 35
Citat:
Ursprungligen postat av Wequ Visa inlägg
Pillar med java för första gången och fattar inte varför det här inte funkar?
Man ska skriva in en text och sen skriva in ett ord, och programmet ska säga till om ordet förekommer i texten eller inte.

Jag splittar texten i en string array och kollar med en for loop om ordet finns på varje position [i], finns ordet ska count öka med ett, och i slutet har jag en if sats som bara kollar värdet på count, om det inte är noll osv.

När jag går igenom koden med debuggern så ökas aldrig count värdet i for loopen? även om alla positioner i arrayen har samma värde som ordet så ökas aldrig count, den förblir 0 vad jag än skriver in, varför ??

Kod:
String text = JOptionPane.showInputDialog("Skriv in en text");
String ord = JOptionPane.showInputDialog("Skriv in ett ord");
       
        String[] splittext = text.split(" ");
        int count = 0;
        
        for(int i = 0; i < splittext.length; i++){
            if( splittext[i] == ord){
            count++;           
            }
        }
        if(count != 0){
        JOptionPane.showMessageDialog(null, ("Ordet finns i texten!"));
        } 
        else{
        JOptionPane.showMessageDialog(null, ("Ordet finns inte i texten!"));
        }
        }
Använd aldrig == för string jämförelse i Java. Använd .equals().
Se https://stackoverflow.com/questions/...-equals-versus

Senast redigerad av Ekko den 2017-11-09 klockan 21:47.
Ekko är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-09, 21:50   #1997
Wequ
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2010
Inlägg: 77
Citat:
Ursprungligen postat av Ekko Visa inlägg
Använd aldrig == för string jämförelse i Java. Använd .equals().
Se https://stackoverflow.com/questions/...-equals-versus
Där ser man , hade ingen aning om det. Funkar fint i c# har jag för mig?
Wequ är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-09, 22:10   #1998
Ekko
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2015
Inlägg: 35
Citat:
Ursprungligen postat av Wequ Visa inlägg
Där ser man , hade ingen aning om det. Funkar fint i c# har jag för mig?
Ja. I C# är == operatorn för String implementerad som
HTML-kod:
public static bool operator == (String a, String b) {
           return String.Equals(a, b);
        }
se källkoden av String klassen: http://referencesource.microsoft.com...stem/string.cs
Ekko är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-11, 00:49   #1999
Agitator
Den rättmätige
 
Agitators avatar
 
Reg.datum: Mar 2014
Inlägg: 1 792
Jaha, snart får vi se ännu mer sådant här på arbetsplatserna.

Nästan hälften av alla usb minnen som hittas ute pluggas in enligt studier. Börja strössla usb kablar på diverse känsliga kontor och de används garranterat ännu mer än usb minnena.

https://twitter.com/_MG_/status/949684949614907395
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Att träna utan steroider är som att vattna gräsmattan när det regnar. Slöseri med tid.
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Det är aldrig för tidigt för första kuren.
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Va, kreatin? Är det kreatin vi har pratat om?
Agitator är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-07, 21:17   #2000
Lucipha
Registered User
 
Luciphas avatar
 
Reg.datum: Aug 2002
Inlägg: 1 503
Grym tråd! Jag har läst hela och lurkat ett tag men har äntligen en egen fråga ang C#

Jag har en lista med objekt och tänkte visa upp dem i en listbox eller dataGridView (eller förslag?). Listan skall kunna filtreras baserat på olika attribut hos objekten i listan (namn, datum, bool osv). Jag tänkte använda mig av combiboxar och datepickers men är väldigt öppen för förslag.

Hur gör jag för att kunna filtrera listan efter olika parametrar samtidigt?

//Tacksam noob
Lucipha är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2018-09-25, 22:41   #2001
Snubben
är en liten legend.
 
Snubbens avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Ort: Stockholm
Inlägg: 3 125
Aahh!

När man knackar spaghettikod och allt bara funkar.

Först ska man göra allt enligt boken, design patterns och alla dessa finurliga saker. Det tar tid att skriva, det blir fel och inget blir bra. Går tillbaka till att köra "nu ska jag programmera VBA-makro till Excel" och allt bara funkar - länge leve spaghettikod i äkta ES5-anda med massa kommentarer

Blir en jävligt bra hemsida det hära!
__________________
Mvh Snubben - Lyfta vikter + Löpning = #curl4lajf

Citat:
Ursprungligen postat av TomasB Visa inlägg
Yes! Ser ut som rena rama fett-boven. Tror det där är orsaken till södra USA's fettma-epedemi också. Jävla tallriksmodell!
Snubben är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-26, 00:03   #2002
Crillos
Banned User
 
Reg.datum: Sep 2018
Inlägg: 163
Hur ser den framtida arbetsmarknaden ut för programmerare? Något jag specifikt undrar, om det nu kommer finnas någon efterfrågan eller ej...är det då på att kunna programmera appar och skit endast eller finns det någon att hämta mer åt inbyggda system/elektronik/industri?
Crillos är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-28, 19:35   #2003
Snubben
är en liten legend.
 
Snubbens avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Ort: Stockholm
Inlägg: 3 125
Citat:
Ursprungligen postat av Crillos Visa inlägg
Hur ser den framtida arbetsmarknaden ut för programmerare? Något jag specifikt undrar, om det nu kommer finnas någon efterfrågan eller ej...är det då på att kunna programmera appar och skit endast eller finns det någon att hämta mer åt inbyggda system/elektronik/industri?
Jag tror det alltid kommer finnas ett behov efter bra programmerar, inom alla fält - varför tror jag det? För det är en trend att alla ska börja programmera appar och allt vad det innebär, men endast 1/3 av de som utbildar sig för detta är faktiskt bra.

Problemet är dock att "enklare" programmeringssysslor börjar plockas upp att allt från den gamla goa indiern men nu mer åt t.ex. portugiser och spanjorer, som oftast är duktiga. Ett exempel är ett ett ekonomisystem som jag arbetar med i över 10 år, från bara svenska och norska utvecklare flyger man nu in programmerar från Spanien och Portugal när det behövs utvecklas saker. Men sen när det är riktigt tekniskt nittygritty-serverjobb, då är det den gömda svenska programmeraren i källaren som gäller.

Däremot tror jag det finns ett enormt utrymme om du kan utveckla saker åt nischmarknader, problemet är att komma åt nischmarknaderna - eller hitta dom.
__________________
Mvh Snubben - Lyfta vikter + Löpning = #curl4lajf

Citat:
Ursprungligen postat av TomasB Visa inlägg
Yes! Ser ut som rena rama fett-boven. Tror det där är orsaken till södra USA's fettma-epedemi också. Jävla tallriksmodell!
Snubben är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-28, 19:37   #2004
Snubben
är en liten legend.
 
Snubbens avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Ort: Stockholm
Inlägg: 3 125
Så jävla irriterande.

Suttit och försökt få rätt på en kodsnutt. Rent javascript, inget annat, så det är inte direkt några komplicerade saker. Ska generera ett objekt, objektet innehåller massa värden som räknas fram när objektet skapas, detta läggs sedan i en array. Sedan renderar jag upp det på hemsidan. Har suttit fan 48h med det nu, aktiv tid. Och det funkade inte, gjort om ändrat, gjort om , ändrat.

Nu raderade jag allt och öppnade koden hur den var från när jag började ändra. Kom på att jag skulle lägga till en "return" i en funktion och så ..


Allt funkar.

Fattar inget.

Jag är inte bitter.

__________________
Mvh Snubben - Lyfta vikter + Löpning = #curl4lajf

Citat:
Ursprungligen postat av TomasB Visa inlägg
Yes! Ser ut som rena rama fett-boven. Tror det där är orsaken till södra USA's fettma-epedemi också. Jävla tallriksmodell!
Snubben är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-28, 21:58   #2005
F Ultra
Registered User
 
F Ultras avatar
 
Reg.datum: Dec 2013
Ort: Kållered
Inlägg: 1 035
Citat:
Ursprungligen postat av Snubben Visa inlägg
Så jävla irriterande.

Suttit och försökt få rätt på en kodsnutt. Rent javascript, inget annat, så det är inte direkt några komplicerade saker. Ska generera ett objekt, objektet innehåller massa värden som räknas fram när objektet skapas, detta läggs sedan i en array. Sedan renderar jag upp det på hemsidan. Har suttit fan 48h med det nu, aktiv tid. Och det funkade inte, gjort om ändrat, gjort om , ändrat.

Nu raderade jag allt och öppnade koden hur den var från när jag började ändra. Kom på att jag skulle lägga till en "return" i en funktion och så ..


Allt funkar.

Fattar inget.

Jag är inte bitter.

Vi brukar benämna liknande fel för +1, ofta är det nämligen just en variabel som behöver plussas med ett för att ett massivt fel ska fixas. Underlättar ju inte heller (i ditt fall) att Javascript dessutom är 100% magi.

Senast redigerad av F Ultra den 2018-09-28 klockan 22:01.
F Ultra är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-18, 19:51   #2006
Wequ
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2010
Inlägg: 77
Hur kontrollerar jag att input i en textbox är av typen int i C#? försöker med int32.Tryparse men får felmeddelande "cannot convert out string to out int" ?

Kod:
  var input = chosenAuthor.Text;               //Sparar textbox text i var input 
            if(Int32.TryParse("string",out input){
             //Gör något här om det är en int!
            }
            else
            {
                MessageBox.Show("Inkorrekt Input");
            }
Jag låter alltså någon skriva in något i en textbox, det dom skriver in vill jag kontrollera om det är en INT så ska metoden fortsätta, annars får dom ett felmeddelande.
Wequ är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-18, 19:58   #2007
Ekko
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2015
Inlägg: 35
Citat:
Ursprungligen postat av Wequ Visa inlägg
Hur kontrollerar jag att input i en textbox är av typen int i C#? försöker med int32.Tryparse men får felmeddelande "cannot convert out string to out int" ?
Du försökar inte parsa texten i textboxen. Du försöker parsa texten "string" och spara den till variabeln input.

Det du vill göra är

Kod:
int value;

if(int.TryParse(chosenAuthor.Text,out value))
{
   //Gör något här om det är en int!
   MessageBox.Show("Värdet: " + value);
}
else
{
                MessageBox.Show("Inkorrekt Input");
}
Ekko är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-29, 19:37   #2008
Crillos
Banned User
 
Reg.datum: Sep 2018
Inlägg: 163
Undrar om det finns någon i äldre dagar som omskolat sig till progammering här (påbörjat och avslutat någon typ av utbildning), blev det som ni trodde, är ni nu högavlönad IT-konsult med konstanta jobb-erbjudanden?
Crillos är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-29, 20:39   #2009
Adama
Registered User
 
Adamas avatar
 
Reg.datum: Sep 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 5 010
Citat:
Ursprungligen postat av Crillos Visa inlägg
Undrar om det finns någon i äldre dagar som omskolat sig till progammering här (påbörjat och avslutat någon typ av utbildning), blev det som ni trodde, är ni nu högavlönad IT-konsult med konstanta jobb-erbjudanden?
Jag läste min första javakurs 39 år gammal. Började arbeta som javadev några år senare.

Tycker det är roligt att programmera, borde börjat tidigare. Har ett bra jobb och får många förfrågningar på linkedin.
Adama är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-29, 20:49   #2010
Crillos
Banned User
 
Reg.datum: Sep 2018
Inlägg: 163
Citat:
Ursprungligen postat av Adama Visa inlägg
Jag läste min första javakurs 39 år gammal. Började arbeta som javadev några år senare.

Tycker det är roligt att programmera, borde börjat tidigare. Har ett bra jobb och får många förfrågningar på linkedin.
Grymt! Då kanske det finns hopp för mig också, 35 år gammal Skulle säkert kunna kämpa igenom mig en utbildning men jag vill inte att det ska bli mitt liv..sitta på fritiden med det liksom. Och vad jag förstår så är det ingen mening att börja med det då.
Crillos är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:55.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)