Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2023-02-27, 22:02   #1
Okarin
Banned User
 
Reg.datum: Oct 2021
Inlägg: 142
Vad är en elimineringsdiet?

Mina tarmarna vill inte vara med längre. Gasig och soppbajs och jag vet inte varför. Äter ganska blandat. Ofta utelunch nu och typ grötmiddag med mjölk, ej frukost dock.

Behöver någon slags elimineringsdiet som är strikt så jag kan lägga till saker sedan, men vart börjar man? Vitt ris? Bara kött? Frukt? (Kan ej äta ägg)

Har testat att utan framgång utesluta:
gluten
Laktos
Fisk

Senast redigerad av Okarin den 2023-02-27 klockan 22:11.
Okarin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-02-27, 22:28   #2
MasterChief
Världens Största Kyk®
 
MasterChiefs avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 5 071
Citat:
Ursprungligen postat av Okarin Visa inlägg
Mina tarmarna vill inte vara med längre. Gasig och soppbajs och jag vet inte varför. Äter ganska blandat. Ofta utelunch nu och typ grötmiddag med mjölk, ej frukost dock.

Behöver någon slags elimineringsdiet som är strikt så jag kan lägga till saker sedan, men vart börjar man? Vitt ris? Bara kött? Frukt? (Kan ej äta ägg)

Har testat att utan framgång utesluta:
gluten
Laktos
Fisk
Skulle testa strikt köttdiet först.
MasterChief är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-02-27, 22:31   #3
Okarin
Banned User
 
Reg.datum: Oct 2021
Inlägg: 142
Smör+kött?

Köper ogärna kyckling. Blir inte billigt men jag gör fan vad som helst för att rädda min mage

Är inte ris typ aslättsmält? Mindre näring med bars det dock
Okarin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-02-27, 22:40   #4
kvarnis
Registered User
 
kvarniss avatar
 
Reg.datum: Jul 2015
Ort: Linköping
Inlägg: 703
Finns något som heter fodmap-diet har du testat det?
kvarnis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-02-27, 22:55   #5
Okarin
Banned User
 
Reg.datum: Oct 2021
Inlägg: 142
Delvis. Finns mängder av saker där, som rekommenderas att inkludera, som jag vet att magen mår piss av. Kålrot och morot till exempel
Okarin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-02-28, 04:44   #6
StarkaUlf
Längtar till jul.
 
StarkaUlfs avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 9 711
Jag hade testat ta bort grönsaker, frukt och gryn först. Kör på ris/pasta/bröd istället och se om det fungerar bättre.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Skulle vända läraren upp och ner och säga att jag kan göra detta pga bänkpress med brygga och djupa böjar.
StarkaUlf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-02-28, 06:24   #7
EnergiÖverskott
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2014
Inlägg: 1 445
Lägg en grund med alla typer av kött du gillar. Fågel, nöt, fläsk, skaldjur, fisk osv. Ägg om du inte har några reaktioner av det. Ät enbart det några veckor. Glöm inte att äta generöst med fett under denna tiden för att få i dig ordentligt med energi. Åtminstone tillräckligt med energi.

Sen om jag inte hade velat fortsätta med en ketogenlik kost hade jag sänkt fettet och lagt till sådana typer av kolhydrat som ger energi men inte så mycket annat, som fibrer. Så pasta, bröd och ris till exempel. Företrädelsevis vita varianter för att undvika just mängder av fibrer och annat som bråkar med tarmarna. Lättsmälta frukter som banan, bär utan mycket fibrer som jordgubbar osv kan du med testa att lägga till. Mjölkprodukter i små mängder.

Lägg helt enkelt en grund med få råvaror som ändå tillgodoser mikro och makronutrienter. Då blir det en animalisk grund by default. Sedan testar du med sunt förnuft att återintroducera saker, helt enkelt. Det är relativt simpelt.

Hoppas du hittar vad som kommer överens med dig och din mage. Jag vet hur det är.
EnergiÖverskott är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-02-28, 07:37   #8
Okarin
Banned User
 
Reg.datum: Oct 2021
Inlägg: 142
Blir det inte jävligt mycket histamin med en sådan kost? Jag har tidigare varit känslig mot både histamin och fett (rosacea/rodnad).
Okarin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-02-28, 09:09   #9
CoKEmaN
Registered User
 
CoKEmaNs avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Norrköping
Inlägg: 1 871
Låter som om du borde ta kontakt med en dietist på vårdcentral för att få hjälp med att göra det här på ett strukturerat sätt.
__________________
Nån måste lyfta vikterna, det kan lika gärna vara du!
CoKEmaN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-02-28, 11:42   #10
Scratch89
Klädsamt knubbig
 
Scratch89s avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Strömmensberg, Göteborg
Inlägg: 19 852
Citat:
Ursprungligen postat av CoKEmaN Visa inlägg
Låter som om du borde ta kontakt med en dietist på vårdcentral för att få hjälp med att göra det här på ett strukturerat sätt.
Japp.

Några generella tips innan du får tid hos dietist:

-regelbundna måltider, hoppa ej över frukost
-ej för stora måltider, hellre att du delar upp dem
-om du redan vet att du reagerar på vissa saker, ta bort dem redan nu
-undvik starka kryddor och överdrivet fet mat
__________________
Leg. fysioterapeut.
Skribent på Styrkelabbet
Scratch89 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-02-28, 12:03   #11
Okarin
Banned User
 
Reg.datum: Oct 2021
Inlägg: 142
Citat:
Ursprungligen postat av Scratch89 Visa inlägg
Japp.

Några generella tips innan du får tid hos dietist:

-regelbundna måltider, hoppa ej över frukost
-ej för stora måltider, hellre att du delar upp dem
-om du redan vet att du reagerar på vissa saker, ta bort dem redan nu
-undvik starka kryddor och överdrivet fet mat
Tack. Jag tror jag har vissa saker jag reagerar på:

Mycket fibrer
Ägg
Fet mat

Kan man inte prova typ en väldigt begränsad kost under en vecka? Typ ris+torsk till lunch och middag, eller är det dåligt? Kommer nog ta ett tag innan jag får tid hos dietist..
Okarin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-02-28, 12:10   #12
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 283
Du kan prova vad du vill under en begränsad tid som en vecka utan att det påverkar din hälsa på sikt.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-02-28, 12:29   #13
Okarin
Banned User
 
Reg.datum: Oct 2021
Inlägg: 142
Är histaminintolerans humbug eller på riktigt? Typ alla livsmedel med mycket histamin (ostar, korvar, chili och tomat) pajar min kropp och rosacea totalt.

Det mesta som står på nätet är från tomtar som Sanna Ehdin, men även livsmedelsverket skriver om känslighet för histamin vet jag
Okarin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-02-28, 12:43   #14
Magrauta
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2022
Inlägg: 93
Citat:
Ursprungligen postat av Okarin Visa inlägg
Är histaminintolerans humbug eller på riktigt? Typ alla livsmedel med mycket histamin (ostar, korvar, chili och tomat) pajar min kropp och rosacea totalt.

Det mesta som står på nätet är från tomtar som Sanna Ehdin, men även livsmedelsverket skriver om känslighet för histamin vet jag
Finns det biogena aminer i mat? (Histamin)
Biogena aminer kan bildas i mat om det finns hög halt av vissa aminosyror och om maten förvaras på ett sätt som gynnar tillväxten av vissa bakterier, till exempel där det är varmt.

Färskfryst mat innehåller låga halter histamin då nedbrytningsprocessen avstannar så du kan ju testa det. Histamin bildas i mat vid nedbrytning av aminosyror, likaså i kroppen. Inget som finns i höga halter i färsk mat generellt.

Därför det kan finnas i höga halter i kylskåps mat, fermenterade varor, chark etc. Testa färskfryst mat.

Senast redigerad av Magrauta den 2023-02-28 klockan 12:44.
Magrauta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-02-28, 12:46   #15
Okarin
Banned User
 
Reg.datum: Oct 2021
Inlägg: 142
Citat:
Ursprungligen postat av Magrauta Visa inlägg
Finns det biogena aminer i mat? (Histamin)
Biogena aminer kan bildas i mat om det finns hög halt av vissa aminosyror och om maten förvaras på ett sätt som gynnar tillväxten av vissa bakterier, till exempel där det är varmt.

Färskfryst mat innehåller låga halter histamin då nedbrytningsprocessen avstannar så du kan ju testa det. Histamin bildas i mat vid nedbrytning av aminosyror, likaså i kroppen. Inget som finns i höga halter i färsk mat generellt.

Därför det kan finnas i höga halter i kylskåps mat, fermenterade varor, chark etc. Testa färskfryst mat.
https://www.livsmedelsverket.se/matv...ighet/histamin
Okarin är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 03:04.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)