Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-10-11, 14:52   #76
4623
Getar
 
4623s avatar
 
Reg.datum: Sep 2008
Inlägg: 354
Citat:
Ursprungligen postat av filmjölk Visa inlägg
Tänk dig att du skulle vara uppväxt i en bruksort på 90-talet. Rätt sak att göra är att utbilda sig på ortens gymnasium som alla andra till att börja jobba på ortens pappersbruk, precis som din far, din farfar och din gammelfarfar, i 4-5 generationer har man gjort det. Orten blomstrar, alla har jobb, alla har pengar, alla känner alla, och alla jobbar på det där pappersbruket.

Så vips en dag finns inte pappersbruket mer, stan dör, kvar bor bara ett par pensionärer, hus och fabrik ligger öde, för ingen ids ens riva skiten. Butiker, vårdcentral etc. bommar igen en efter en. Hela ditt liv skulle gå som på räls, du skulle få jobb direkt efter sommarlovet på gymnasiet, du skulle gifta dig och kunna skaffa barn och hus, allt skulle vara tryggt, säkert och gå som på räls. Nu sitter du där, arbetslös, utbildning och erfarenhet av pappersbruk som inte är värd ett skit.

Just det där är verklighet för en hel drös folk. Tror fasen de blir bittra och anser att samhället är skyldigt dem något, hela tillvaron bara släcktes ut av en redan superrik girigbuk som tjänar ytterligare löjligt mycket mer pengar någon annan stans. Hade jag vart i den sitsen hade jag hatat hela världen, och när sedan någon soussebourgare skäller på mig, kallar mig lat och tycker att jag skall flytta till Stockholm för att få ett korttidsvikariat som servitör på en salladsbar hade jag fått mord i sinnet.
Klart staten ska betala personen i scenariot så denne kan leva gott!
4623 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-10-11, 14:54   #77
Mental
Ölkonnässör
 
Mentals avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Ort: Stockholm...ish
Inlägg: 6 010
Citat:
Ursprungligen postat av Scratch89 Visa inlägg
Låter hemskt att behöva sitta en timma om dagen vid en dator och knappa för att få ut 80% av lönen.
Det måste vara en sjukt dåligt avlönad byggare om han lyckas få ut 80% av lönen på akassa.
__________________
Mental är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-10-11, 14:55   #78
bigtraps
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2004
Ort: hälsingland
Inlägg: 969
Citat:
Ursprungligen postat av Scratch89 Visa inlägg
Låter hemskt att behöva sitta en timma om dagen vid en dator och knappa för att få ut 80% av lönen.
När började man få ut 80% av lönen vid stämpling?
bigtraps är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-10-11, 14:57   #79
spoon
Spån
 
spoons avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Ort: Nyboda
Inlägg: 14 407
Måste man måla världen så svart och vitt som sen vuxen man? Kan man inte se att det finns situationer som inte är så lätta att lösa. Ta en familj som bor på en mindre ort. Mamman blir av med jobbet. Ska man då flytta på hela familjen bara för det? Eller ska hon ges möjlighet att hitta ett nytt arbete eller eventuellt starta upp någon egen form av företagsamhet?

Jag kan flytta på mig, det är inga problem. Har bott i Småland,Sthlm,Australien,Småland och nu dom sista åren i Norge. Det är inga problem för en singel kille. En hel familj därimot ger lite fler problem. Ska man låta ungarna byta skola vartannat år?
__________________
Foxtrot Uniform Charlie Kilo
spoon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-10-11, 14:57   #80
filmjölk
Banned User
 
Reg.datum: Feb 2010
Ort: Hisingen
Inlägg: 4 258
Eller tänk såhär...en familj i en småstad, mannen har jobb, kvinnan är arbetslös, barnen går i skola. Skall då mannen säga upp sig för att kunna flytta med för att hon får ett korttidsvikariat långbortistan? Eller skall de skilja sig och flytta isär för att det är så fruktansvärt att hon får a-kassa trots att hon kanske kan få jobb långtbortistan?

spoon skrev samma sak, great minds thinks alike.

Senast redigerad av filmjölk den 2013-10-11 klockan 14:58.
filmjölk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-10-11, 14:57   #81
Mental
Ölkonnässör
 
Mentals avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Ort: Stockholm...ish
Inlägg: 6 010
Maxersättningen är 680 kronor om dagen. Per månad blir det cirka 14960 kronor före skatt.

Jobbskatteavdrag gäller inte.

Jag skulle netto få ut 11k om jag stämplade. 2k kvar att leva på efter fasta kostnader.
Så nej, man blir inte fet på att stämpla
__________________
Mental är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-10-11, 14:58   #82
Mental
Ölkonnässör
 
Mentals avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Ort: Stockholm...ish
Inlägg: 6 010
Citat:
Ursprungligen postat av filmjölk Visa inlägg
Eller tänk såhär...en familj i en småstad, mannen har jobb, kvinnan är arbetslös, barnen går i skola. Skall då mannen säga upp sig för att kunna flytta med för att hon får ett korttidsvikariat långbortistan? Eller skall de skilja sig och flytta isär för att det är så fruktansvärt att hon får a-kassa trots att hon kanske kan få jobb långtbortistan?
Nej, det rimliga är att hon har ett kravlöst socialbidrag tills barnen är ur skolan.
Veckopendla är det många som får göra, jag har vart där själv
__________________
Mental är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-10-11, 15:01   #83
filmjölk
Banned User
 
Reg.datum: Feb 2010
Ort: Hisingen
Inlägg: 4 258
Citat:
Ursprungligen postat av Mental Visa inlägg
Nej, det rimliga är att hon har ett kravlöst socialbidrag tills barnen är ur skolan.
Veckopendla är det många som får göra, jag har vart där själv
Det är också många som behöver sälja sex eller stjäla för att överleva.
filmjölk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-10-11, 15:02   #84
Mental
Ölkonnässör
 
Mentals avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Ort: Stockholm...ish
Inlägg: 6 010
Citat:
Ursprungligen postat av filmjölk Visa inlägg
Det är också många som behöver sälja sex eller stjäla för att överleva.
Behöver? Nej, men det är många som väljer att göra det.
__________________
Mental är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-10-11, 15:02   #85
mangemani
Amiga forever
 
mangemanis avatar
 
Reg.datum: Feb 2003
Ort: sundsvall
Inlägg: 5 984
Citat:
Ursprungligen postat av Duffman Visa inlägg
Hur fan kan det funka så? Ska alla som blir arbetslösa tvingas till Arbetsförmedlingen varje dag i en timma och sedan redovisa allt en gång per månad? VAD ÄNDA IN I HELVETE?
blev mörkrädd när handledaren berättade det, frågade även om man inte kunde få gå in på deras hemsida hemifrån, men nej, man SKA bara ner dit och visa att man sitter där.
så jag vet inte jag, det är väl bara att bita i det sura äpplet och palla sig ned dit, ryggvärk eller ej.
men förstår inte riktigt varför man inte kan göra det hemifrån, går ju lika bra då alla jobb finns där och om nu allt ska redovisas, vad spelar det då för roll=/, då räcker det väl om man åker dit i slutet på månaden och visar upp.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Livet är inte värt att leva om man inte ligger på minst 60 fps konstant.
"Stora tänkare har alltid mött kraftig opposition från mediokra tänkare"

Kunskap är en personlig upplevelse. Allt annat är bara information
mangemani är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-10-11, 15:04   #86
spoon
Spån
 
spoons avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Ort: Nyboda
Inlägg: 14 407
Jag tycker att folk har fel inställning när dom kallar arbetslösa för snyltare. Dom flesta vill ha ett jobb då det ger egenvärde till personen. Finns det inga jobb så blir det svårt att skaffa sig jobb.
__________________
Foxtrot Uniform Charlie Kilo
spoon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-10-11, 15:05   #87
Mental
Ölkonnässör
 
Mentals avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Ort: Stockholm...ish
Inlägg: 6 010
Fast om du har så ont i ryggen att det är ett problem med arbestförmedlingen så ska du vara sjukskriven, inte stå till arbetsmarknadens förfogande.
__________________
Mental är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-10-11, 15:08   #88
4623
Getar
 
4623s avatar
 
Reg.datum: Sep 2008
Inlägg: 354
Du får väl inte soc om en person i hushållet arbetar?
4623 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-10-11, 15:09   #89
filmjölk
Banned User
 
Reg.datum: Feb 2010
Ort: Hisingen
Inlägg: 4 258
Härligt att se att det blåser lite friska vindar ifrån Öst i tråden.

filmjölk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-10-11, 15:21   #90
mangemani
Amiga forever
 
mangemanis avatar
 
Reg.datum: Feb 2003
Ort: sundsvall
Inlägg: 5 984
Citat:
Ursprungligen postat av Mental Visa inlägg
Fast om du har så ont i ryggen att det är ett problem med arbestförmedlingen så ska du vara sjukskriven, inte stå till arbetsmarknadens förfogande.
jag är sjukskriven och mitt kontrakt med jobbet slutar vid årsskiftet och då är jag berättigad till stämpling då jag haft fast anställning i 1 år, men nu försöker AF att diskutera ang min skada och min sjukskrivning och vill få ut mig i jobbet igen.
vet ej om kontraktet kan brytas och jag losar stämplingen eller om jag får förlängd sjukskrivning.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Livet är inte värt att leva om man inte ligger på minst 60 fps konstant.
"Stora tänkare har alltid mött kraftig opposition från mediokra tänkare"

Kunskap är en personlig upplevelse. Allt annat är bara information
mangemani är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:07.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)