Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-10-11, 11:44   #46
filmjölk
Banned User
 
Reg.datum: Feb 2010
Ort: Hisingen
Inlägg: 4 258
Citat:
Ursprungligen postat av 4623 Visa inlägg
Världen och förutsättningar förändras hela tiden. Dags att kliva ut ur bubblan.

Sen är det väl knappast kapitalstsvinens fel att stålverket läggs ner. Det är sossarnas så kallade välfärdssystem med alla dess skatter och avgifter som gör att det produktionen flyttas. Företagare bedriver inte verksamhet för din skull.
Världen var rätt statisk för brukssamhällen i en herrans massa år. Man visste (trodde sig veta) precis hur hela livet skulle arta sig redan ifrån vaggan. Folk byggde hela sitt liv, hela sitt umgänge och sin identitet runt sina samhällen och sina jobb. Att då inte ha ett uns förståelse för småstadsbor som inte vill flytta är inte bara korkat utan oempatiskt också.

Sen jobbar jag varken på stålverk eller bor i en småstad, så var företagare gör och inte gör för min skull hör inte till saken.
filmjölk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-10-11, 11:45   #47
Juxta
Broder Broccoli
 
Juxtas avatar
 
Reg.datum: Apr 2010
Inlägg: 448
Citat:
Ursprungligen postat av 4623 Visa inlägg
Världen och förutsättningar förändras hela tiden. Dags att kliva ut ur bubblan.

Sen är det väl knappast kapitalstsvinens fel att stålverket läggs ner. Det är sossarnas så kallade välfärdssystem med alla dess skatter och avgifter som gör att det produktionen flyttas. Företagare bedriver inte verksamhet för din skull.
"Det är sossarnas fel.."

Nu låter du som mina rika polare som knappt jobbat en dag i sitt liv men ändå har åsikter om hur lätt det är att skaffa jobb och bli rik.
Juxta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-10-11, 11:46   #48
Thelvino
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 19
Citat:
Ursprungligen postat av 4623 Visa inlägg
Världen och förutsättningar förändras hela tiden. Dags att kliva ut ur bubblan.

Sen är det väl knappast kapitalstsvinens fel att stålverket läggs ner. Det är sossarnas så kallade välfärdssystem med alla dess skatter och avgifter som gör att det produktionen flyttas. Företagare bedriver inte verksamhet för din skull.
Jo så är det... Sossarna är t o m så elaka att de får amerikanska stålverk (och andra företag i kapitalistiska länder i väst) att lägga ner och nu köper man ifrån Asien istället. Jo sossarna är verkligen hemska. Roten till allt ont... Speciellt nu när de inte haft makten på 7 år då är det ännu mer deras fel om något är dåligt i Sverige. Det vet ju alla..
Thelvino är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-10-11, 11:48   #49
4623
Getar
 
4623s avatar
 
Reg.datum: Sep 2008
Inlägg: 354
Citat:
Ursprungligen postat av filmjölk Visa inlägg
Världen var rätt statisk för brukssamhällen i en herrans massa år. Man visste (trodde sig veta) precis hur hela livet skulle arta sig redan ifrån vaggan. Folk byggde hela sitt liv, hela sitt umgänge och sin identitet runt sina samhällen och sina jobb. Att då inte ha ett uns förståelse för småstadsbor som inte vill flytta är inte bara korkat utan oempatiskt också.

Sen jobbar jag varken på stålverk eller bor i en småstad, så var företagare gör och inte gör för min skull hör inte till saken.
Jag kommer från en liten ort så jag vet mycket väl vilken mentalitet som råder i sådana. Men att inte kunna ändra på sig efter rådande förutsättningar ser jag som något väldigt dåligt. De värsta människorna är människor som gnällar om sin rådande situation utan att göra något åt det.
4623 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-10-11, 11:51   #50
4623
Getar
 
4623s avatar
 
Reg.datum: Sep 2008
Inlägg: 354
Citat:
Ursprungligen postat av Juxta Visa inlägg
"Det är sossarnas fel.."

Nu låter du som mina rika polare som knappt jobbat en dag i sitt liv men ändå har åsikter om hur lätt det är att skaffa jobb och bli rik.
Jag har aldrig haft problem att skaffa jobb.

Citat:
Ursprungligen postat av Thelvino Visa inlägg
Jo så är det... Sossarna är t o m så elaka att de får amerikanska stålverk (och andra företag i kapitalistiska länder i väst) att lägga ner och nu köper man ifrån Asien istället. Jo sossarna är verkligen hemska. Roten till allt ont... Speciellt nu när de inte haft makten på 7 år då är det ännu mer deras fel om något är dåligt i Sverige. Det vet ju alla..
Det var inte min poäng. Titta vad som hänt i Detroit. Massiva industrier har lagts ner. Vad har hänt? Folk har flyttat därifrån. En eloge till dem.

Bortsett från den globala finanskrisen, en yttre omständighet som är svår att påverka, så tycker jag Sverige har gått framåt de senaste sju åren.
4623 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-10-11, 12:03   #51
filmjölk
Banned User
 
Reg.datum: Feb 2010
Ort: Hisingen
Inlägg: 4 258
Citat:
Ursprungligen postat av 4623 Visa inlägg
Jag kommer från en liten ort så jag vet mycket väl vilken mentalitet som råder i sådana. Men att inte kunna ändra på sig efter rådande förutsättningar ser jag som något väldigt dåligt. De värsta människorna är människor som gnällar om sin rådande situation utan att göra något åt det.
Har vi otur sitter du och jag såsmåningom i samma sits som småstadsborna. Jag vet inte vad du jobbar med, men jag har ganska svårt att tro att det inte kan outsourcas nånstans till folk som aldrig vabb:ar, kan sparkas hursomhelst, jobbar 75timmars veckor och har en fjärdedel av vår lön. Skall vi anpassa oss till det med, eller hålla tummarna för att just du och jag kan behålla vår frihet?
filmjölk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-10-11, 12:18   #52
4623
Getar
 
4623s avatar
 
Reg.datum: Sep 2008
Inlägg: 354
Citat:
Ursprungligen postat av filmjölk Visa inlägg
Har vi otur sitter du och jag såsmåningom i samma sits som småstadsborna. Jag vet inte vad du jobbar med, men jag har ganska svårt att tro att det inte kan outsourcas nånstans till folk som aldrig vabb:ar, kan sparkas hursomhelst, jobbar 75timmars veckor och har en fjärdedel av vår lön. Skall vi anpassa oss till det med, eller hålla tummarna för att just du och jag kan behålla vår frihet?
Jag har redan flyttat en gång på grund av jobb. Nu lär det inte hända för min del inom de närmsta åren. Men om det händer så får jag anpassa mig. Jag har inga problem med att byta inriktning.
4623 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-10-11, 12:31   #53
tossefar
Besserwisser
 
Reg.datum: Aug 2004
Ort: Västerås
Inlägg: 3 134
Citat:
Ursprungligen postat av filmjölk Visa inlägg
Varför det? Man bor och är uppväxt någonstans där man är indoktrinerad till att livet kommer gå på räls precis som för sin far och farfar, gå ut skolan, börja jobba på stålverket, gifta sig med en flicka man har gått samma klass med i nio år, flytta 150meter ifrån föräldrahemmet, skaffa barn, pensioneras och dö.

Sen kommer Soussebourgarkapitalistsvinen och tycker att vi skall inte ha något jävla stålverk här, flytta till Stockholm och jobba med media din jävla wt-lantis-mupp! Då rämnar tillvaron...och då har man rätten att gnälla!
Men då får man väl för helvete starta upp ett eget stålverk, eller vad som helst man kan tänka sig jobba som. Eller menar du att att någon annan ska starta olönsamma företag för att försörja glesbygden?
__________________
╔╗╔═╦╗
║╚╣║║╚╗
╚═╩═╩═╝
tossefar är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-10-11, 12:37   #54
Thelvino
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 19
Citat:
Ursprungligen postat av 4623 Visa inlägg
Jag har aldrig haft problem att skaffa jobb.



Det var inte min poäng. Titta vad som hänt i Detroit. Massiva industrier har lagts ner. Vad har hänt? Folk har flyttat därifrån. En eloge till dem.

Bortsett från den globala finanskrisen, en yttre omständighet som är svår att påverka, så tycker jag Sverige har gått framåt de senaste sju åren.
Du skrev ”Sen är det väl knappast kapitalstsvinens fel” ... Det är sossarnas... Men det var inte det du ville ha sagt, oki.
Thelvino är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-10-11, 13:00   #55
Juxta
Broder Broccoli
 
Juxtas avatar
 
Reg.datum: Apr 2010
Inlägg: 448
Citat:
Ursprungligen postat av tossefar Visa inlägg
Men då får man väl för helvete starta upp ett eget stålverk, eller vad som helst man kan tänka sig jobba som. Eller menar du att att någon annan ska starta olönsamma företag för att försörja glesbygden?
Hej, jag jobbade som sekreterare för 2 månader sen men fick sparken. Nu tänkte jag starta upp ett stålverk utan någon som helst erfarenhet av varken stål eller fabrik, eller budgeten...meeeen, det är ju såklart det går, om man bara vill..eller? Det handlar bara om vilja.


Realistiska tankar där.
Juxta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-10-11, 13:05   #56
Yes
Banned User
 
Yess avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 382
Går det söderut måste man anpassa sig. Det är så livet funkar. Att det är svårt och bär emot är inte ett argument för att andra ska bära bördan.
Yes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-10-11, 13:14   #57
hurril
Registered Useless
 
hurrils avatar
 
Reg.datum: Mar 2011
Ort: Broumma
Inlägg: 5 275
Citat:
Ursprungligen postat av Juxta Visa inlägg
Hej, jag jobbade som sekreterare för 2 månader sen men fick sparken. Nu tänkte jag starta upp ett stålverk utan någon som helst erfarenhet av varken stål eller fabrik, eller budgeten...meeeen, det är ju såklart det går, om man bara vill..eller? Det handlar bara om vilja.


Realistiska tankar där.
Nej allt är omöjligt. Det bästa du kan göra är att börja grina och göra dig själv till ett kolli i statens regi. Det är du värd!
__________________
Elitträning för styrkelyft i Team 9001.
hurril är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-10-11, 13:15   #58
Juxta
Broder Broccoli
 
Juxtas avatar
 
Reg.datum: Apr 2010
Inlägg: 448
Såklart man måste anpassa sig.

Men, säg att man är i min situation, inget yrkesutbildning som för några år sen var arbetslös. Jag sökte alla möjliga skitjobb(ca 80 jobb per månad) och la ner extremt mycket tid på att skriva bra ansökningar, ändå tog det mig 4 år att hitta ett jobb.

Jag har mycket att bli bitter över men att jag var ung och vilsen och sket i att utbilda mig högre(jag har läst på universitet, bara inget som ger mig jobb idag) är nog fan en jobbig börda att bära när man är äldre och klokare och jag tror många kan sitta i den sitsen.

Det är lätt att säga att man ska anpassa sig, svårare i verkligheten då variablerna är många fler.

Citat:
Ursprungligen postat av hurril Visa inlägg
Nej allt är omöjligt. Det bästa du kan göra är att börja grina och göra dig själv till ett kolli i statens regi. Det är du värd!
Sjukt bra inlägg. Har du mer substans att dela med dig av?

Men visst, att gnälla på soc och moderaterna är något av det värsta jag vet, men det är fan lika drygt att sitta och tro att den amerikanska drömmen är något alla kan göra bara man har lite vilja.

Senast redigerad av Juxta den 2013-10-11 klockan 13:17.
Juxta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-10-11, 13:20   #59
hurril
Registered Useless
 
hurrils avatar
 
Reg.datum: Mar 2011
Ort: Broumma
Inlägg: 5 275
Det handlar varken om allaskamed-soussar eller amerikanskadrömmen-bourgare utan om en helt vanlig känsla för plikt inför sig själv och att bidra snarare än ta bidrag. Andra behöver de där pengarna bättre än du!
__________________
Elitträning för styrkelyft i Team 9001.
hurril är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-10-11, 13:26   #60
Yes
Banned User
 
Yess avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 382
Det ironiska är att bidragssamhället skapar arbetslöshet, och sen ska det betalas bidrag för att det är svårt att hitta jobb.
Yes är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:24.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)