Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition > Träningsskador & Rehab

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-05-21, 12:23   #1
Arne111
Registered User
 
Reg.datum: May 2018
Inlägg: 5
Hur funkar brosk

Jag har sedan en tid tillbaka haft problem med knän och operera menisken förra året. Det upptäcktes då att brosket va slitet och rådet jag fått är att träna, träna, och träna.

Någon förklaring på varför det va slitet fick jag inte. Läkarn tyckte det va väldigt konstigt med avseende på min ålder och vikt, 38år och smal...

Nu till frågan. Hur snabbt kan brosk slitas ner och vad kan slita ner det?

Jag cyklar nu 3-4mil utan att känna av något och det tänker jag fortsätta med under en överskådlig framtid. Skulle dock någon gång vilja köra om vätternrundan som jag gjorde senast 2011.


Kan en sådan anstränging ens påverka brosket i knä eller är det tillräckligt för att slita på det? Tilläggas bör väll att hela projektet vätternrundan typ 2020 skulle innebära att jag cyklar väldigt mycket under nästa vår med x antal 10 milsrundor etc. Är det onödigt slitage på kroppen så slår jag det ur hågen men annars så...
Arne111 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-22, 10:43   #2
CoKEmaN
Registered User
 
CoKEmaNs avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Norrköping
Inlägg: 1 869
Så länge du inte har någon smärta nu så behöver du inte avstå någon träning eller planer på cykellopp, får du besvär, så ta kontakt med en Fysioterapeut som kan hjälpa dig med hur du ska tänka kring belastning.
Brosk behöver belastning för att må bra, så att helt avstå träning är ingen bra idé.
__________________
Nån måste lyfta vikterna, det kan lika gärna vara du!
CoKEmaN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-22, 13:39   #3
Arne111
Registered User
 
Reg.datum: May 2018
Inlägg: 5
helt avstå är det inte tal om. Jag menar bara att om man cyklar 30 mil, sitter och trampar 10-11h kan det då slita ner brosket eller är det försummbart i sammahangent?

Eller om man vänder på det. Är det skadligt/sliter det på kroppen att cykla så långa lopp även om man är hyfsat tränad?
Arne111 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-22, 19:52   #4
CoKEmaN
Registered User
 
CoKEmaNs avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Norrköping
Inlägg: 1 869
Citat:
Ursprungligen postat av Arne111 Visa inlägg
helt avstå är det inte tal om. Jag menar bara att om man cyklar 30 mil, sitter och trampar 10-11h kan det då slita ner brosket eller är det försummbart i sammahangent?

Eller om man vänder på det. Är det skadligt/sliter det på kroppen att cykla så långa lopp även om man är hyfsat tränad?
Nej, brosket slits inte ned av aktivitet.
Inte skadligt för kroppen att cykla så långt om man är tränad för det, däremot sliter det på kroppen, men inte mer än att man kan återhämta sig från det.
__________________
Nån måste lyfta vikterna, det kan lika gärna vara du!
CoKEmaN är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 03:04.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)