Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Diet, Deff & Fettminskning

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2017-08-23, 06:44   #1
Hattifnatt89
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2017
Inlägg: 16
Myfitnesspal, för låg uppskattning av kalorier?

Hej!

Jag ska ta mig ner ett par kilon och tyckte att Myfitnesspal var en bra applikation för att hålla koll på vad man stoppar i sig.

Själva programmet gjorde dock än vad jag tycker alldeles för låg uppskattning gällande antalet kalorier jag ska få i mig varje dag....
Någon som har erfarenhet av Myfitnesspal och vet med sig att det brukar bli skeva uppskattningar?

Man på 86 kg som vill gå ner ca 0,5 kg i veckan.
Enligt Myfitnesspal så ska jag äta 1720 Kcal om dagen.... låter lite för klent alltså. Tränar 4 dagar i veckan men med ett stillasittande jobb.

Eller låter det rimligt och att jag tänker fel?
Hattifnatt89 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-23, 07:25   #2
Bulta
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2012
Inlägg: 383
Låter lågt. Men energiförbrukning kan skifta en del emellan olika individer, trots likvärdig aktivitetsnivå. Dessutom får man räkna med att man gör en del felmarginaler.

Kolla in "http://www.1percentedge.com/ifcalc/" om du vill ha något att utgå ifrån. Jag skulle personligen börjat på ett aningen högre energiintag och justera upp/ner efterhand.
Bulta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-23, 08:05   #3
Dåren
Tuff Knutte
 
Dårens avatar
 
Reg.datum: Mar 2015
Inlägg: 457
Strunta i siffran från en app. Testa 2000 kcal eller strax över i någon vecka och se vad som händer. Tycker du det går för långsamt så sänker du.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Vassleproteinpulver består av sågspån och anabola steroider. Källa: mina föräldrar.
Doctors are always changins their minds. One week bacon grease is bad for you, the next week we're not getting enough of it!

My path from obesity begins right here!
Dåren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-23, 08:51   #4
Bushwick Bill
Banned User
 
Reg.datum: Jul 2017
Inlägg: 25
1700-1800 låter rimligt för en stillasittande styrketränare som ska deffa. Det är lätt att överskatta sin energiförbrukning.
Bushwick Bill är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-23, 09:43   #5
gyros
Registered User
 
gyross avatar
 
Reg.datum: Aug 2014
Inlägg: 82
Citat:
Ursprungligen postat av Bushwick Bill Visa inlägg
1700-1800 låter rimligt för en stillasittande styrketränare som ska deffa. Det är lätt att överskatta sin energiförbrukning.
Det är ju skillnad på "en stillasittande styrketränare" och "en stillasittande styrketränare" också. 1800 kcal för en person på 86 kg ger nog allt en större viktnedgång än 0,5 kg/vecka även om man skulle sitta hemma och runka till kalle anka hela dagarna.
gyros är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-23, 10:25   #6
Shqypnia
Dardania
 
Shqypnias avatar
 
Reg.datum: Nov 2013
Inlägg: 3 147
Kan man inte ställa in siffran manuellt? Det kan man på Lifesum.
Shqypnia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-23, 10:41   #7
smerk
Lägg in nått kul
 
smerks avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 1 656
När man ställer in aktivitetsnivå på myfitnesspal så frågar den bara om hur aktiv man är när man inte tränar. Jag sitter still hela dagarna förutom att jag tränar 1h 4-5ggr/vecka och det som stämt bäst på mig är alternativet ''Aktiv''. Det placerar mig på ca 2800kcal viktstabil och jag väger 77kg
smerk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-26, 23:09   #8
Gromp
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2017
Inlägg: 28
1720 kcal om dagen låter som en rimlig nivå om man ska gå ner 0,5 kg per vecka. 0,5 kg nedgång motsvarar ett underskott på ca 500 kcal per dag. Myfitnesspal har alltså räknat med en energiförbrukning i balans på 2220 kcal om dagen, vilket låter rimligt för en man på 86 kg.

Sedan får man lägga på energiåtgång de dagar man tränar också. Beroende på träningsform så varierar den naturligtvis, men en timmes styrketräning brukar kunna dra iväg ca 400-500 kcal. Att promenera 30 minuter till kontoret kan kräva ca 100 kcal.

Myfitnesspal har inbyggda uppskattningar för olika typer av träning, men om man vill ha en "second opinion" kan man använda länkarna nedan.

Räkna ut sin kaloriförbrukning: http://www.exrx.net/Calculators/CalRequire.html

Räkna på hur mycket kalorier man kan tänkas använda vid olika typer av träning: http://www.exrx.net/Calculators/Calories.html
Gromp är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-30, 01:01   #9
PsykopatVegan
Banned User
 
Reg.datum: Aug 2017
Inlägg: 36
Fitnesspal överskattar min förbränning så tror jag då inte. Den säger att jag bränner 3-4k kalorier per dag bara för att jag cyklar 2h högintensivt och kanske pendlar lite på det.

Samtidigt som jag äter för 2k och aaallldrig går ner.



När det gäller matintag kan du dock ha rätt, men kör raknakalorier.se


Men förövrigt så nej en person som styrketränar lite och kanske tom är stillastittande resterande dagen bränner inte mycket, det är ett skämt hur entitled de flesta gymmarna känner sig när det gäller hur många kalorier de tror sig kunna äta. Fast att en timmes gymlir kanske bränner några hundra kalorier.
Bahahah

Jag styrketränar på gymmet när jag tar en vilodag. Bahhaa

Senast redigerad av PsykopatVegan den 2017-08-30 klockan 01:03.
PsykopatVegan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-30, 11:15   #10
pepplez
Registered User
 
pepplezs avatar
 
Reg.datum: Jan 2013
Inlägg: 3 515
Strunta i den där aktivitetsnivån. Ställ in en siffra manuellt och justera baserat på vilket tempo på viktnedgången den ger.
__________________
Böj 180 - Bänk 130 - Mark 220
Journal

Citat:
Ursprungligen postat av mangemani Visa inlägg
folk har spenderat en hel dag på en strand och badat och nu regnar det och de springer för glatta livet för att ta skydd så de inte ska bli lite blöta...här saknas verkligen logik
pepplez är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-30, 11:43   #11
PsykopatVegan
Banned User
 
Reg.datum: Aug 2017
Inlägg: 36
Citat:
Ursprungligen postat av pepplez Visa inlägg
Strunta i den där aktivitetsnivån. Ställ in en siffra manuellt och justera baserat på vilket tempo på viktnedgången den ger.
Nej att folk använder sig av "aktivitetsnivå" är för mig oförståeligt. Varför inte bara höfta då? Är samma sak.. För mig räcker felmarginalen som finns i att räkna alla aktiviteter och väga och räkna all maten. Att använda sig av sådana godtyckliga metoder som aktivitetsnivå är för mig helt främmande
PsykopatVegan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-07, 06:20   #12
Niemil
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2015
Ort: Luleå
Inlägg: 42
För mig känns myfitnesspal ganska träffsäker nu senaste tiden.
Har fitbit och runkeeper (runkeeper för cykel utomhus) ansluten till myfitnesspal.
Det jag dock gör är av den tid jag kör motion på gymmet så loggar jag ej för säkerställa underskottet extra.
Och sedan har jag manuellt inställd på 1000 kcal som mål, som då blir högre ju mer jag varit aktiv om dagen.
Men ligger oftast vid 1800-2300 kcal som jag äter dagligen nu (med cirka 1000 kcal underskott enligt myfitnesspal), nuvarande jobb kontors så ej mycket aktivitet, men cirka 10k steg dagligen samt snittar 20 km cykeltur per dag och 20-30 min kondition på gymmet inkl styrke drygt timme.

Sent from my D6503 using Tapatalk

Senast redigerad av Niemil den 2017-09-07 klockan 06:22.
Niemil är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-07, 07:13   #13
LunaSpice
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 3 078
Citat:
Ursprungligen postat av smerk Visa inlägg
När man ställer in aktivitetsnivå på myfitnesspal så frågar den bara om hur aktiv man är när man inte tränar. Jag sitter still hela dagarna förutom att jag tränar 1h 4-5ggr/vecka och det som stämt bäst på mig är alternativet ''Aktiv''. Det placerar mig på ca 2800kcal viktstabil och jag väger 77kg
Och jag som väger 88 kg och sitter still hela dagarna, tränar 7 dagar/vecka 1-2 tim/gång, är viktstabil på 2700 kcal vilket för mig låter lågt.
__________________
"If you like an exercise chances are you´re doing it wrong - Arthur Jones"
LunaSpice är uppkopplad nu   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:51.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)