Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Diet, Deff & Fettminskning

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2014-03-04, 19:40   #31
Abbs
Registered User
 
Abbss avatar
 
Reg.datum: May 2012
Ort: Stockholm
Inlägg: 75
Har även jag svullat på ätardagar, men svullade så mycket så man mådde kopiöst dåligt, så det har man i bakhuvudet. Numera brukar jag käka extra mycket hamburgare samt häva en burk Ben och Jerry efter någon mils löpning, hamnar runt balans och får stilla både glass- och löpsuget
Abbs är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-03-04, 19:54   #32
Jeml
Registered User
 
Jemls avatar
 
Reg.datum: Apr 2011
Inlägg: 16 423
Citat:
Ursprungligen postat av Sheogorath Visa inlägg
Jag gjorde också det misstaget en gång. Slutade med att jag började äta Japp efter tolvslaget fredag-lördag för "nu är det ju ätardag". Sen lite chocolat chip cookies på det till frukost, och sen rullade det bara på. Du kan ju tänka dig hur bra den deffen gick. Men det här var tidigt 2000-tal när många i byggarsvängen levde i villfarelsen att kroppen bara kunde ta upp ett begränsat antal kalorier. Och det var ju gott när man väl åt så man lyssnade väl inte riktigt på den där lille Djävulen som viskade någonstans i bakhuvudet: "Du, är du verkligen så här dum i huvudet? Fattar du inte att det här inte kan stämma?"

Men jag tror du också lever i en villfarelse, men av ett annat slag: hunger och sug KOMMER om du ska komma i riktigt bra form. Kroppen kommer protestera efter tillräckligt lång tid på underskott, även om det är ett riktigt lågt underskott. Att komma i riktigt bra form är aldrig utan en kamp.
haha

jo men vad är riktigt bra form då? tävlingsform? så lågt ska jag absolut inte, bara ner 5kg. startade väl kanske på 13% bf.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av PureWhey Visa inlägg
Hoppas någon LCHF'are fick hjärtattack.
5/3/1 + marathon!
Jeml är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-03-04, 20:09   #33
Sheogorath
Förslag?
 
Sheogoraths avatar
 
Reg.datum: Aug 2004
Ort: Malmö
Inlägg: 23 774
Citat:
Ursprungligen postat av Jeml Visa inlägg
haha

jo men vad är riktigt bra form då? tävlingsform? så lågt ska jag absolut inte, bara ner 5kg. startade väl kanske på 13% bf.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
Ner till 10 % går alltid som en dans tycker jag. Det är sen där vid 8 och neråt som det börjar smaka riktigt brunt som dom säger. Det skiljer sig ju säkert mycket från person till person.
__________________
Jag ger inte sjukgymnastisk rådgivning via PM. Om vi etablerat en vårdrelation svarar jag inte på PM som rör din skada: Ring mig på arbetstid.

Citat:
Ursprungligen postat av eternallord Visa inlägg
Det krävs en bildad person för att reservera sin åsikt när man inte är tillräckligt påläst.
Sheogorath är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-03-04, 20:14   #34
Jeml
Registered User
 
Jemls avatar
 
Reg.datum: Apr 2011
Inlägg: 16 423
Citat:
Ursprungligen postat av Sheogorath Visa inlägg
Ner till 10 % går alltid som en dans tycker jag. Det är sen där vid 8 och neråt som det börjar smaka riktigt brunt som dom säger. Det skiljer sig ju säkert mycket från person till person.
okej skönt. kommer nog aldrig vilja gå under 7-8%

jag bör väl landa i intervallet 8-10% denna sväng.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av PureWhey Visa inlägg
Hoppas någon LCHF'are fick hjärtattack.
5/3/1 + marathon!
Jeml är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-03-05, 15:02   #35
Fluency
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2013
Inlägg: 123
Förstår vad ni säger, men på min ätardag hamnar jag max bara lite över min balans (kanske 400kcal). Dock är mycket av detta fett och kolhydrater.

Men skulle det påverka bara för att man helt plötsligt börjar äta mer fett & kolisar än vad man gjort tillsammans de andra 6 dagarna i veckan? Börjar fettet lagras då helt plötsligt?

Börjar tappa bort mig :>
Fluency är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-03-05, 17:23   #36
Sheogorath
Förslag?
 
Sheogoraths avatar
 
Reg.datum: Aug 2004
Ort: Malmö
Inlägg: 23 774
Citat:
Ursprungligen postat av Fluency Visa inlägg
Förstår vad ni säger, men på min ätardag hamnar jag max bara lite över min balans (kanske 400kcal). Dock är mycket av detta fett och kolhydrater.

Men skulle det påverka bara för att man helt plötsligt börjar äta mer fett & kolisar än vad man gjort tillsammans de andra 6 dagarna i veckan? Börjar fettet lagras då helt plötsligt?

Börjar tappa bort mig :>
Förstår nog inte riktigt hur du menar. Kan du förklara hur du tänker på ett annat vis?
__________________
Jag ger inte sjukgymnastisk rådgivning via PM. Om vi etablerat en vårdrelation svarar jag inte på PM som rör din skada: Ring mig på arbetstid.

Citat:
Ursprungligen postat av eternallord Visa inlägg
Det krävs en bildad person för att reservera sin åsikt när man inte är tillräckligt påläst.
Sheogorath är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-03-05, 18:37   #37
Fluency
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2013
Inlägg: 123
Citat:
Ursprungligen postat av Sheogorath Visa inlägg
Förstår nog inte riktigt hur du menar. Kan du förklara hur du tänker på ett annat vis?
Läste nog lite för snabbt och märkte inte "överäter kraftigt" i din kommentar (" En ätardag där du överäter kraftigt och lagrar in fett (särskilt om du äter mycket fett den dagen)").

Undrade mest vad det innebär att lagra in fett Jag äter inte särskilt mycket fett eller kolhydrater normalt, men på ätardagen är mitt fettintag väldigt högt då grädde är något jag gärna lassar på :>
Fluency är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-03-05, 21:11   #38
Sheogorath
Förslag?
 
Sheogoraths avatar
 
Reg.datum: Aug 2004
Ort: Malmö
Inlägg: 23 774
Citat:
Ursprungligen postat av Fluency Visa inlägg
Läste nog lite för snabbt och märkte inte "överäter kraftigt" i din kommentar (" En ätardag där du överäter kraftigt och lagrar in fett (särskilt om du äter mycket fett den dagen)").

Undrade mest vad det innebär att lagra in fett Jag äter inte särskilt mycket fett eller kolhydrater normalt, men på ätardagen är mitt fettintag väldigt högt då grädde är något jag gärna lassar på :>
Kroppen förbränner fett och lagrar in fett alla dagar. Dagar man äter mindre än man gör av med kommer man att tappa kroppsvikt och dagar man äter mer än man gör av med kommer man att öka i kroppsvikt.

Äter man väldigt mycket på ätardagen behöver man äta väldigt lite de andra dagarna för att tappa kroppsvikt. Äter man för lite tappar man muskler. Det vill man inte.

Därför ska man inte äta för mycket på ätardagen.
__________________
Jag ger inte sjukgymnastisk rådgivning via PM. Om vi etablerat en vårdrelation svarar jag inte på PM som rör din skada: Ring mig på arbetstid.

Citat:
Ursprungligen postat av eternallord Visa inlägg
Det krävs en bildad person för att reservera sin åsikt när man inte är tillräckligt påläst.
Sheogorath är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-05, 08:17   #39
knooox
Registered User
 
knoooxs avatar
 
Reg.datum: May 2016
Inlägg: 509
Bump

Vad är bra att "kolhydratladda" med egentligen? Jag har förstått att glukosbaserat är att föredra. Nu har jag inte tänkt att ha en ätardag som spårar ur, utan en mer kontrollerad laddning av kolhydrat så man orkar träna vettigare i veckan.

Rostat bröd med lättsockrad marmelad? Är det merparten glukosbaserat?
knooox är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-05, 08:50   #40
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 283
Stärkelsebaserat är bättre är glukos.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-29, 10:49   #41
z_bumbi
Nallemoderator
 
z_bumbis avatar
 
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Linköping
Inlägg: 36 676
Citat:
Ursprungligen postat av knooox Visa inlägg
Bump

Vad är bra att "kolhydratladda" med egentligen? Jag har förstått att glukosbaserat är att föredra. Nu har jag inte tänkt att ha en ätardag som spårar ur, utan en mer kontrollerad laddning av kolhydrat så man orkar träna vettigare i veckan.

Rostat bröd med lättsockrad marmelad? Är det merparten glukosbaserat?

"Vanlig mat" är antagligen bäst dvs ät mer ris, pasta, potatis eller vad du nu har för kolhydratskällor i vanliga fall.
__________________
"The myth that women should not lift heavy is advanced only by women who fear effort and men who fear women." Eric Midkiff från misc.fitness.weights

"Your physiology doesn't care what your philosophy is"
z_bumbi är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:10.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)