Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2017-08-23, 16:16   #1
Wrista
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2013
Inlägg: 248
Setpoint?

Jag skulle vilja veta mera om hur man får reda på sin egen setpoint. Och hur länge man måste ligga på sin nya vikt efter viktnedgång för att det ska bli en ny setpoint?

Har Gudiol eller Wallengren eller någon annan kunnig snackat om detta i någon podcast? Har ni tips på podcast-avsnitt med detta ämne så är jag tacksam.
Wrista är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-23, 16:24   #2
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Det är inget man tar reda på annat än genom egna observerationer.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-23, 18:44   #3
Wrista
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2013
Inlägg: 248
Då undrar jag hur jag ska tänka. Jag vägde mellan 78-85kg när jag var mellan 21-28år. Nu är jag 30år och ligger rätt stadigt på 90kg med en för stor mage. Jag vill ju gärna ner till kanske 80kg då jag vill vara lätt för att satsa på löpningen. Därför undrar jag om kroppen automatiskt kommer att sträva efter att väga 90kg som nu eller om min setpoint kan vara lägre eftersom jag vägt runt 80kg plus minus mycket längre tid tidigare.
Wrista är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-23, 18:58   #4
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Det är tyvärr mycket lättare att ställa om kroppen till att sträva efter att väga mer än tvärtom. Det gör det dock inte omöjligt att gå ner, bara jobbigare.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-23, 19:06   #5
vicarious
Proteinbarskonnässör
 
vicariouss avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 15 775
Finns en artikel av Gudiol som heter "En gång tjock, alltid tjock?" samt två podcast-avsnitt på Tyngre som berör ämnet.
__________________
Citat:
I'll see you in another life, brother.
vicarious är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-05, 12:47   #6
fysiokost
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2017
Inlägg: 30
Citat:
Ursprungligen postat av Wrista Visa inlägg
Då undrar jag hur jag ska tänka. Jag vägde mellan 78-85kg när jag var mellan 21-28år. Nu är jag 30år och ligger rätt stadigt på 90kg med en för stor mage. Jag vill ju gärna ner till kanske 80kg då jag vill vara lätt för att satsa på löpningen. Därför undrar jag om kroppen automatiskt kommer att sträva efter att väga 90kg som nu eller om min setpoint kan vara lägre eftersom jag vägt runt 80kg plus minus mycket längre tid tidigare.
Har du legat stabilit på 90 kg ett tag så har nog kroppen börjat reglera upp setpointen. Däremot inte sagt att det är just 90 kroppen "vill" upp till igen efter att du gått ned till 80, utan kanske 85. Har du däremot behövt trycka i dig mat, svettats som en gris, inte kunnat sitta still och haft svårt att hålla dig på 90-kilosstrecket är det snarare tecken från kroppen att den inte riktigt vill väga så mycket, och det kommer bli lättare för dig att hålla en ny lägre vikt.

Jag tycker ändå du gör dig själv en björntjänst i att oroa dig för mycket för hur din setpoint eventuellt förändrats. Har du för mycket fett på magen så bör du gå ned i vikt oavsett. Det kommer med tiden visa sig hur kroppen reagerar och vilken vikt den vill ha. Se det däremot inte som en omöjlig uppgift att hålla en vikt lägre än vad kroppen egentligen är bekväm med, det är något många klarar av =) Det gäller bara att planera och vara lite eftertänksam!

Rekommenderar för övrigt också den artikel och pod som nämndes här ovan.
__________________
Följ oss på Facebook och Instagram @fysiokost
fysiokost är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 03:57.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)