Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Stängt ämne
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-04-11, 15:44   #46
WHITEFOLKS
Registered User
 
WHITEFOLKSs avatar
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 4 745
Citat:
Ursprungligen postat av Ett Orm Visa inlägg


Pappan är knarkare och har div diagnoser och är inte helt med i matchen om man säger så, och modern var under en period en som försökte leva på enbart luft(!).
Finns tråd på flashback med en del snaskigt.
Roliga i sammanhanget är att han har säkerligen dömts flertalet gånger för vad han gjort med sin egen kropp men kommer väl antagligen undan med att förstöra ett barns liv.
WHITEFOLKS är inte uppkopplad  
Gammal 2019-04-11, 19:06   #47
Ett Orm
Silver lifter
 
Ett Orms avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Ort: Mitt i Sverige, lite åt sidan..
Inlägg: 2 611
Citat:
Ursprungligen postat av WHITEFOLKS Visa inlägg
Roliga i sammanhanget är att han har säkerligen dömts flertalet gånger för vad han gjort med sin egen kropp men kommer väl antagligen undan med att förstöra ett barns liv.
Eller två, han har ett barn till som han som tur är inte verka få ha umgänge med.
De förlöste dessutom barnet hemma utan att registrera till någon myndighet...
Han verkar vara riktigt störd och uppriktigt tro på stolligheterna han säger.
Moderns blogg är inte att leka med heller..
Ett Orm är inte uppkopplad  
Gammal 2019-04-12, 07:02   #48
Aryt
Banned User
 
Reg.datum: Aug 2011
Ort: Götet :)):
Inlägg: 380
Läkartidningen lägger ner lagen om ABORT - eller snarare legalt barnamord
Citat:
Jag har aldrig sagt att abortlagen ska ändras för att tysta en debatt. Poängen är att den övre abortgränsen för friska foster måste ändras för att förhindra att den svenska sjukvården genomför aborter som legalt sett är barnamord. Det gör inte saken bättre att de så kallade experterna som Fredrik Jöneby anser ska få avgöra frågan, verkar anse den uppenbart föråldrade abortgränsen orubblig och därför ägnar sig åt allahanda krumbukter för att försvara den. Exempelvis att utarbeta vårdprogram för att säkerställa att levande födda barn efter abort inte ska få medicinsk hjälp eller att feticid ska genomföras för att kunna fortsätta blunda för problemet. Abortgränsen är inte en fråga som ska smusslas bort av självutnämna experter i slutna rum, utan i allra högsta grad en samhällsfråga.

Anna Hammarström, Leg läkare, Mitt Hjärta i Fagersta
http://www.lakartidningen.se/Opinion...inte/#comments
Aryt är inte uppkopplad  
Gammal 2019-04-13, 17:58   #49
Magnus N
Skånsk
 
Reg.datum: Jan 2004
Ort: Skåne, Höör
Inlägg: 958
Gläds åt våra grannar

https://www.aftonbladet.se/sportblad...orisk-vm-final

Kanada hade aldrig missat en mästerskapsfinal.

Det tog inte värdlandet Finland med Luleå-backen Ronja Savolainen i spetsen någon hänsyn till.

– Det är obeskrivligt, jag fattar inte vad som hänt ännu. Alltså wow, det här laget är unikt, säger hon i SVT.
Magnus N är uppkopplad nu  
Gammal 2019-04-21, 09:52   #50
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Typ 6 bombdåd hittills i Sri-Lanka :o

Edit: https://www.telegraph.co.uk/news/201...rgeted-easter/
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.

Senast redigerad av Bob90 den 2019-04-21 klockan 09:56.
Bob90 är inte uppkopplad  
Gammal 2019-04-26, 07:44   #51
Aryt
Banned User
 
Reg.datum: Aug 2011
Ort: Götet :)):
Inlägg: 380
Världens undergång?
Kanske inte. Men ett kraftfullt tecken på vad som felas oss.
Citat:
CNN)It's not just you; the world really is getting more miserable.

People worldwide are sadder, angrier and more fearful than ever before, according to a major analysis of global well-being.
All three emotions rose to record levels in 2018, for the second consecutive year, in Gallup's annual Global State of Emotions report.
https://edition.cnn.com/2019/04/25/h...ntl/index.html
Aryt är inte uppkopplad  
Gammal 2019-04-26, 07:54   #52
blåvitt
Aspirerande apa
 
Reg.datum: Nov 2015
Ort: Östersund
Inlägg: 1 789
Citat:
Ursprungligen postat av Aryt Visa inlägg
Världens undergång?
Kanske inte. Men ett kraftfullt tecken på vad som felas oss.

https://edition.cnn.com/2019/04/25/h...ntl/index.html
Intressant att detta sker trots en skenande tillväxt. Folk kanske borde jobba lite mindre, komma ut i skogen och röra på sig, snickra ett bord och testa att vara människa en stund istället för en kugghjul k ett maskineri
blåvitt är inte uppkopplad  
Gammal 2019-04-26, 08:11   #53
Magnus N
Skånsk
 
Reg.datum: Jan 2004
Ort: Skåne, Höör
Inlägg: 958
https://www.aftonbladet.se/resa/a/K3...ar-ut-i-strejk


Stor strejk sedan inatt, vill ha 13% löneökning med snittlön på 93kkr, samt även minskad arbetsbelastning.

Känns ju rimligt ..
Magnus N är uppkopplad nu  
Gammal 2019-04-26, 08:29   #54
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Citat:
Ursprungligen postat av Magnus N Visa inlägg
https://www.aftonbladet.se/resa/a/K3...ar-ut-i-strejk


Stor strejk sedan inatt, vill ha 13% löneökning med snittlön på 93kkr, samt även minskad arbetsbelastning.

Känns ju rimligt ..
Hade rätt bra insyn i förra strejken (2016?) bakom kulisserna, min favorit bland de rimliga kraven då var "ekonomisk ersättning" för nya kostymskor och solglasögon varje X månad.

Det är klart piloter som alla yrkesgrupper har rätt till en löneutveckling, men piloterna måste börja inse att de är glorifierade busschaufförer.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad  
Gammal 2019-04-26, 08:34   #55
Lafayette
Jag har frågat två år i rad, jag ger upp.
 
Lafayettes avatar
 
Reg.datum: Oct 2018
Inlägg: 519
Citat:
Ursprungligen postat av Anton Fräs Visa inlägg
Rättegång idag.

Vad jag garvade åt "sol och kramar" istället för vitamindroppar.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av StarkaUlf Visa inlägg
Livet är upp och ner, som en knäböj.
Lafayette är inte uppkopplad  
Gammal 2019-04-26, 22:23   #56
blåvitt
Aspirerande apa
 
Reg.datum: Nov 2015
Ort: Östersund
Inlägg: 1 789
Citat:
Ursprungligen postat av Bob90 Visa inlägg
Det är klart piloter som alla yrkesgrupper har rätt till en löneutveckling, men piloterna måste börja inse att de är glorifierade busschaufförer.
Jag förstår din poäng, men nja, de står ut med en psykologisk påfrestning som är helt otrolig och vida överskrider den som bussförare får stå ut med, tror jag.

Här kan man se lite mer av vad de båda sidorna tkr om saken:

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/h...rgifterna-2012
blåvitt är inte uppkopplad  
Gammal 2019-04-26, 23:56   #57
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Citat:
Ursprungligen postat av blåvitt Visa inlägg
Jag förstår din poäng, men nja, de står ut med en psykologisk påfrestning som är helt otrolig och vida överskrider den som bussförare får stå ut med, tror jag.

Här kan man se lite mer av vad de båda sidorna tkr om saken:

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/h...rgifterna-2012
Vilken psykologisk påfrestning är otrolig och överskrider tex bussförares?
Som jag ser det är största skillnaden endast att den ena sker via luften och den andra land. Bägge har stress och oväntade grejer, bägge har ansvar för många liv.

Sen vad som sägs i intervjuer är inte nödvändigtvis vad som sägs bakom kulisserna som sagt. Det är ett spel för att vinna poäng i allmänheten för att få mer drivkraft bakom sin linje och sätta press på motparten.

Det som sägs vid förhandlingsbordet är ofta något helt annorlunda.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad  
Gammal 2019-04-27, 06:47   #58
blåvitt
Aspirerande apa
 
Reg.datum: Nov 2015
Ort: Östersund
Inlägg: 1 789
Hur kan det vara ngt annat än oerhört påfrestande att ansvara för 500 liv i en liten plåtkråka som flyger 10000m över marken? Finns kanske en orsak till att det är så vanligt med psykisk ohälsa och alkoholism med piloter, och ja, du har såklart rätt i att man inte kan lita på allt de säger men detsamma gäller väl i ännu större utsträckning SAS. För att inte tala om orimligheten i att kategoriskt avfärda ena partens ståndpunkter i en konflikt när man är helt oinsatt.

Håller med om att de är överglorifierade och redan väldigt välbetalda, men det innebär inte att vi bara kan snäsa av deras sida och syn på det hela.
blåvitt är inte uppkopplad  
Gammal 2019-04-27, 07:15   #59
rooz
Legimtimerad flaggstång
 
roozs avatar
 
Reg.datum: Aug 2008
Ort: Hos Mor & far
Inlägg: 9 962
Vägen att bli pilot är aningens längre, dyrare och svårare än att bli busschaufför. Och på vägen kan du alltid köra in till sidan, vad gör du i luften? (Mitt över atlanten..)
__________________
Citat:
Man vill bli älskad, i brist därpå beundrad, i brist därpå fruktad, i brist därpå avskydd och föraktad. Man vill ingiva människorna något slags känsla
rooz är inte uppkopplad  
Gammal 2019-04-27, 09:22   #60
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Citat:
Ursprungligen postat av blåvitt Visa inlägg
Hur kan det vara ngt annat än oerhört påfrestande att ansvara för 500 liv i en liten plåtkråka som flyger 10000m över marken? Finns kanske en orsak till att det är så vanligt med psykisk ohälsa och alkoholism med piloter, och ja, du har såklart rätt i att man inte kan lita på allt de säger men detsamma gäller väl i ännu större utsträckning SAS. För att inte tala om orimligheten i att kategoriskt avfärda ena partens ståndpunkter i en konflikt när man är helt oinsatt.

Håller med om att de är överglorifierade och redan väldigt välbetalda, men det innebär inte att vi bara kan snäsa av deras sida och syn på det hela.
Citat:
Ursprungligen postat av rooz Visa inlägg
Vägen att bli pilot är aningens längre, dyrare och svårare än att bli busschaufför. Och på vägen kan du alltid köra in till sidan, vad gör du i luften? (Mitt över atlanten..)
Ja alltså piloter är ju såklart mer kvalificerade och har längre utbildning än en busschaufför (piloterna läser väl i 2-3 år och busschauffören i ca 15-25 veckor). Det ställs också högre krav på piloterna vid antagning till utbildningen.
Mycket för att det är mer tekniskt komplicerat att ratta ett plan än en buss.

Piloter utsätts sannolikt inte för lika mycket hot och våld som busschaufförer och i luften slipper man (i princip) oroa sig över att köra på folk eller saker som kan dyka upp utan förvarning. Man slipper majoriteten av störande moment från passagerarna (denna smäll får flygvärdinnor eller flygvärdar ta hand om).

Skulle tro att en betydande orsak till piloters ohälsa ligger i yrkets natur. Man saknar typ ett "hem", arbetar på obekväma tider och är kanske mer eller mindre konstant jetlaggad. Det finns också en "festkultur" hos många piloter, där alkohol (och kanske annat) är givet med tillhörande sämre sömn. Därtill kanske det är svårare att styra sin ledighet jämfört med många andra yrken.

Jag försöker inte negligera piloterna, utan mer liksom ta ner deras situation på jorden.

Vad gäller intervjun så tycker jag att pilotsidan gjorde ett misstag genom att skicka sin ordförande och inte sin förhandlingschef.

Ordförande är ju att likställa med VD, där bägge egentligen inte har "skarp" insyn i läget utan får andrahandsinformation rapporterad av delvis kommunikationsansvarig och delvis av förhandlingschefen.
Det är ju lockande att skicka sitt högsta höns, men förhandlingschefen är ju mycket mer kvalificerad att föra diskussionen. Åtminstone när det gäller just att veta vad man pratar om, så att det inte riskerar att bli som en politisk debatt där man precis som du säger kategoriskt avfärdar motpartens alla "argument" och "fakta" som helt fel medan man själv alltid sitter på den absoluta sanningen.
Sen så tycker jag det är lite fegt att på arbetsgivarens sida alltid försöka söka sympati från allmänheten genom att påpeka att det drabbar "resenärerna" och dylikt, även om det är sant :p
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.

Senast redigerad av Bob90 den 2019-04-27 klockan 09:24.
Bob90 är inte uppkopplad  


Stängt ämne

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:19.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)