Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-05-19, 21:50   #1
Permaximum
Registered User
 
Permaximums avatar
 
Reg.datum: Jan 2013
Inlägg: 126
Nytt jobb och tjänstledighet

Jag har blivit erbjuden 6 månader vikariat på ett annat företag med god chans till fortsättning, är väldigt sugen på denna tjänst.

Eftersom det är ett vikariat känns det dock lite osäkert så jag hade helst viljat prova få tjänstledigt från mitt nuvarande jobb.

Fråga: berättar jag för det nya företaget att jag ska försöka få tjänstledigt eftersom det trots allt bara är ett vikariat (men jag gör det tydligt att jag vill jobba för dem ifall chansen till förlängning kommer), eller kommer detta bara att försvåra för mig? Tjänar jag på att förhala och skylla på uppsägningstid och undanhålla tjänstledigheten?

Hur jag gör om jag får ett nej angående tjänstledighet har jag inte bestämt än.
Permaximum är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-19, 22:05   #2
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Citat:
Ursprungligen postat av Permaximum Visa inlägg
Jag har blivit erbjuden 6 månader vikariat på ett annat företag med god chans till fortsättning, är väldigt sugen på denna tjänst.

Eftersom det är ett vikariat känns det dock lite osäkert så jag hade helst viljat prova få tjänstledigt från mitt nuvarande jobb.

Fråga: berättar jag för det nya företaget att jag ska försöka få tjänstledigt eftersom det trots allt bara är ett vikariat (men jag gör det tydligt att jag vill jobba för dem ifall chansen till förlängning kommer), eller kommer detta bara att försvåra för mig? Tjänar jag på att förhala och skylla på uppsägningstid och undanhålla tjänstledigheten?

Hur jag gör om jag får ett nej angående tjänstledighet har jag inte bestämt än.
Jag kan inte se hur någon vettig arbetsgivare kan tycka att det resonemanget är konstigt, tycker bara det låter vettigt.

Edit: Förutsatt att det inte är typ någon superchans du blivit erbjuden, typ på något superframstående företag, forskningsgrupp eller dylikt då. Typ om man jobbar på något pyttelitet svenskt rymdfartsföretag och blir erbjuden ett 6 månaders vikariat på typ NASA eller ESA.

Och då skulle nog det lilla svenska företaget mer än gärna bevilja tjänstledigheten för att sedan få tillbaka dig med din förmodligen nya kompetens eller erfarenhet.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.

Senast redigerad av Bob90 den 2019-05-19 klockan 22:08.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-19, 22:12   #3
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Du behöver ju inte öppet informera nya företaget om dina framtidsplaner. Du visar redan att ditt intresse för tjänsten är högre än för din nuvarande arbetsplats, om du inte ljuger in dig i ett hörn angående uppsägningstid eller annat hittepå. Förslagsvis är förlängning en dialog du tar upp när det är cirka två månader kvar på vikariatet. Då finns gott om tid att se över deras egna behov långsiktigt och du har haft tid att överväga nya arbetsplatsen.

Man undanhåller inte information på grund av egen osäkerhet eller antaganden. Man undanhåller för att det inte gynnar endera part i det läget. Berätta att du ansöker om tjänstledigt från din nuvarande arbetsplats och nöj dig där. Har man något innanför pannbenet på andra sidan fattar man snabbt att du helt enkelt garderar dig ifall det inte blir förlängning. Inte svårare än så.

Nej, man kommer inte se på dig med ett ont öga för att du täcker upp ditt eget arsle.

Senast redigerad av Rahf den 2019-05-19 klockan 22:16.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-19, 22:23   #4
Permaximum
Registered User
 
Permaximums avatar
 
Reg.datum: Jan 2013
Inlägg: 126
Tack för svar!

Nu när jag ändå ligger sömnlös pga det här kan jag passa på att fråga min andra fråga.

När jag talade med HR för nya tjänsten sa hon att det stod mellan mig och en annan person men att jag hade väldigt goda chanser. Jag har ännu inte tackat ja till detta eftersom jag behövde helgen på mig.

När jag nu ringer och tackar ja, berättar jag redan i det skedet om tjänstledigheten eller avvaktar jag med fördel till det konkreta erbjudandet kommer (om det kommer)?
Permaximum är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-19, 22:24   #5
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Om det inte varit på tapeten tidigare informerar du att det administrativa med din nuvarande arbetsgivare behöver lösas, men att svaret är ja. Håll det enkelt, kort, och koncist. Tidsplanen för din tjänstledighet är inte fullt aktuellt förrän du gått hela vägen.

Senast redigerad av Rahf den 2019-05-19 klockan 22:25.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-19, 22:42   #6
Gregow
Registered User
 
Gregows avatar
 
Reg.datum: May 2019
Ort: Bondeska palatset
Inlägg: 4
Finns väl ingen anledning att berätta för den nya arbetsgivaren att du tänker ta tjänstledigt.
Gregow är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-19, 23:34   #7
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Ska du alltså be om tjänstledigt från ditt jobb för att ta ett annat jobb?

Vad tänker du ange för skäl för att du vill ha tjänstledigt till din nuvarande arbetsgivare?

Jag har ju svårt att se att man kan bli beviljad tjänstledigt för att man vill testa ett annat jobb. Vem som helst fattar ju att ifall du trivs på det nya jobbet, och de trivs med dig, så kommer du fortsätta jobba där. I det konceptet ingår ju också att om du inte trivs med det nya jobbet så kommer du tillbaka till ditt gamla jobb. Så din nuvarande arbetsgivare ska alltså ta in en ersättare till dig under en begränsad tid och vara beredda på att ta tillbaks dig ifall du kommer på att du hellre vill jobba kvar, och då får de försöka hitta nya arbetsuppgifter till din ersättare.

Det låter ju som världens sämsta deal för dem.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-19, 23:50   #8
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Ska du alltså be om tjänstledigt från ditt jobb för att ta ett annat jobb?

Vad tänker du ange för skäl för att du vill ha tjänstledigt till din nuvarande arbetsgivare?

Jag har ju svårt att se att man kan bli beviljad tjänstledigt för att man vill testa ett annat jobb.
Det finns ju en legitim grej som heter tjänstledighet för att prova på annat arbete, men som du säger har ju arbetsgivaren ingen "skyldighet" att bevilja den. Jämfört med typ tjänstledighet för studier som i princip "alltid" beviljas utan minsta knussel.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-20, 05:34   #9
Permaximum
Registered User
 
Permaximums avatar
 
Reg.datum: Jan 2013
Inlägg: 126
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Ska du alltså be om tjänstledigt från ditt jobb för att ta ett annat jobb?

Vad tänker du ange för skäl för att du vill ha tjänstledigt till din nuvarande arbetsgivare?

Jag har ju svårt att se att man kan bli beviljad tjänstledigt för att man vill testa ett annat jobb. Vem som helst fattar ju att ifall du trivs på det nya jobbet, och de trivs med dig, så kommer du fortsätta jobba där. I det konceptet ingår ju också att om du inte trivs med det nya jobbet så kommer du tillbaka till ditt gamla jobb. Så din nuvarande arbetsgivare ska alltså ta in en ersättare till dig under en begränsad tid och vara beredda på att ta tillbaks dig ifall du kommer på att du hellre vill jobba kvar, och då får de försöka hitta nya arbetsuppgifter till din ersättare.

Det låter ju som världens sämsta deal för dem.
Jag förstår ju att de så klart inte måste bevilja mig tjänstledigt. Däremot så finns chansen att det blir beviljat. Andra har ju fått tjänstledigt för att gå på vandring 3-4 månader för att sen komma tillbaka. Det jag tänker mig är att man helt enkelt anställer någon på en tidsbegränsad tjänst under tiden jag är tjänstledig. Kommer jag inte tillbaka får den personen tjänsten annars går anställningstiden ut, precis som de gjort för den personen jag ersätter på den andra tjänsten.
Permaximum är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-20, 07:20   #10
Mental
Ölkonnässör
 
Mentals avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Ort: Stockholm...ish
Inlägg: 6 011
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Ska du alltså be om tjänstledigt från ditt jobb för att ta ett annat jobb?

Vad tänker du ange för skäl för att du vill ha tjänstledigt till din nuvarande arbetsgivare?

Jag har ju svårt att se att man kan bli beviljad tjänstledigt för att man vill testa ett annat jobb. Vem som helst fattar ju att ifall du trivs på det nya jobbet, och de trivs med dig, så kommer du fortsätta jobba där. I det konceptet ingår ju också att om du inte trivs med det nya jobbet så kommer du tillbaka till ditt gamla jobb. Så din nuvarande arbetsgivare ska alltså ta in en ersättare till dig under en begränsad tid och vara beredda på att ta tillbaks dig ifall du kommer på att du hellre vill jobba kvar, och då får de försöka hitta nya arbetsuppgifter till din ersättare.

Det låter ju som världens sämsta deal för dem.
Nej?

Som arbetsgivare har jag två val här, godkänna tjänstledigt, vilket innebär att personen kanske kommer tillbaka efter 6 månader eller kanske inte gör det.
Eller Neka varpå personen faktiskt säger upp sig och således inte kommer tillbaka.
I båda fallen behöver man rekrytera till en vakans, skillnaden blir i vad man kan erbjuda antingen en direkt anställning eller ett vikariat med sanorlik övergång till tillsvidare.
Är det en bra person som man investerat i, och som man helst skulle behålla, så beviljar man ju tjänstledigt, är det en jobbig jävel så nekar man och hoppas den säger upp sig.
__________________
Mental är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-20, 08:44   #11
Läskeblask
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2015
Inlägg: 537
Själv skulle jag försöka ta reda på hur stor chansen är att få fortsätta. Det är väl inte nån mystik, bara att ta upp saken med nuvarande arbetsgivaren. Man vet ju inte hur pigga de är på den saken. Antingen måste de söka nån vikarie till den tiden ( kanske inte så lätt) och själv skulle jag som vikarierande söka fastanställning nån annanstans eller så tänker dom att du håller på att söka dig bort/inte vill jobba kvar där och nekar till tjänsteledigt
Läskeblask är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-20, 09:09   #12
Scratch89
Klädsamt knubbig
 
Scratch89s avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Strömmensberg, Göteborg
Inlägg: 19 852
I vårt avtal ingår rätt till sex månaders provanställning med det fasta jobbet kvar. Jag trodde att det var standard.
__________________
Leg. fysioterapeut.
Skribent på Styrkelabbet
Scratch89 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-20, 10:55   #13
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Mental Visa inlägg
Nej?

Som arbetsgivare har jag två val här, godkänna tjänstledigt, vilket innebär att personen kanske kommer tillbaka efter 6 månader eller kanske inte gör det.
Eller Neka varpå personen faktiskt säger upp sig och således inte kommer tillbaka.
I båda fallen behöver man rekrytera till en vakans, skillnaden blir i vad man kan erbjuda antingen en direkt anställning eller ett vikariat med sanorlik övergång till tillsvidare.
Är det en bra person som man investerat i, och som man helst skulle behålla, så beviljar man ju tjänstledigt, är det en jobbig jävel så nekar man och hoppas den säger upp sig.

Det där resonemanget verkar rimligt. Det kanske inte är fullt så ruttet för arbetsgivaren som jag först tänkte mig. Jag tror mitt resonemang var under förutsättning att arbetsgivaren skulle vara tvungen att godkänna tjäntledigt för alla som sökte (typ som de är tvungna till ifall man söker för studier). Det blir ju ett annat läge ifall man kan välja att neka ifall det är en anställd man inte har mycket tålamod med.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-20, 10:57   #14
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Permaximum Visa inlägg
Jag förstår ju att de så klart inte måste bevilja mig tjänstledigt. Däremot så finns chansen att det blir beviljat. Andra har ju fått tjänstledigt för att gå på vandring 3-4 månader för att sen komma tillbaka. Det jag tänker mig är att man helt enkelt anställer någon på en tidsbegränsad tjänst under tiden jag är tjänstledig. Kommer jag inte tillbaka får den personen tjänsten annars går anställningstiden ut, precis som de gjort för den personen jag ersätter på den andra tjänsten.
Ja, ni har rätt. Det är nog inte en så befängd tanke som jag först tyckte.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-20, 12:52   #15
shut teh face
Mother love bone
 
shut teh faces avatar
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 1 709
Citat:
Ursprungligen postat av Scratch89 Visa inlägg
I vårt avtal ingår rätt till sex månaders provanställning med det fasta jobbet kvar. Jag trodde att det var standard.
Jag har samma sak, kan även ta tjänstledigt för att studera osv. Dock gäller det sex månader och ska man ha 1 år behövs godkännande.

Till trådskaparen: jag hade dragit till med någon lögn om att du ska testa ett annat jobb för att lära dig saker och ta med dig tillbaka.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av lectris Visa inlägg
Är shut teh face knäpp som klagar över att en tjej skickar porr?
shut teh face är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:47.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)