Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2019-07-22, 17:30   #18286
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av TotteShaped4Life Visa inlägg
Vi har helt enkelt rätt och andra som tycker det är mediokert har bara svårt att uppfatta och förstå kvalité.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-22, 23:34   #18287
Hobbes
En Svensk Tiger.
 
Hobbess avatar
 
Reg.datum: Oct 2003
Ort: Calgary, Alberta, Canada
Inlägg: 3 197
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Ha ha, smaken är som baken - delad

Sen har jag en liten fråga, om man växte upp under 80 talet (själv född tidigt 70 tal) - Tror ni det har en stor inverkan på hur ni uppskattade Stranger Things?
Hobbes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-23, 01:49   #18288
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Hobbes Visa inlägg
Ha ha, smaken är som baken - delad

Sen har jag en liten fråga, om man växte upp under 80 talet (själv född tidigt 70 tal) - Tror ni det har en stor inverkan på hur ni uppskattade Stranger Things?
Jag är också från tidigt sjuttiotal, och vi verkar ju inte tycka lika om Stranger Things. Så det är nog inte den viktigaste faktorn i alla fall.

Dock tyckte jag första säsongen var grymt bra.

Men jag tyckte inte denna tredje säsong var kass. Snarast att jag tyckte den var lite meh jämfört med första säsongen som ju kändes väldigt fräsch och unik.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-24, 17:44   #18289
smerk
Lägg in nått kul
 
smerks avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 1 654
Massa vänner talar om la Casa de Papel. Sevärd?
smerk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-25, 04:27   #18290
TotteShaped4Life
Registered User
 
TotteShaped4Lifes avatar
 
Reg.datum: Jul 2016
Inlägg: 721
Citat:
Ursprungligen postat av smerk Visa inlägg
Massa vänner talar om la Casa de Papel. Sevärd?
Ett avsnitt kvar av säsong 3. Enligt mig en fullständigt lysande serie.
__________________
I’ve been too fucking busy – or vice versa.
TotteShaped4Life är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-25, 16:54   #18291
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Ny scifi TV-serie på Netflix - "Another Life" med Starbuck från Battlestar Galactica. FIck väl inga höjdarbetyg hittills, men ska kika in den iaf.

Citat:
Astronaut Niko Breckenridge and her young crew face unimaginable danger as they go on a high-risk mission to explore the genesis of an alien artifact.
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-26, 00:02   #18292
Hobbes
En Svensk Tiger.
 
Hobbess avatar
 
Reg.datum: Oct 2003
Ort: Calgary, Alberta, Canada
Inlägg: 3 197
Citat:
Ursprungligen postat av Termy Visa inlägg
Ny scifi TV-serie på Netflix - "Another Life" med Starbuck från Battlestar Galactica. FIck väl inga höjdarbetyg hittills, men ska kika in den iaf.
Tack, skall testa den oxå!
Hobbes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-26, 01:52   #18293
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Jag har inte kollat på Ash vs Evil Dead ännu. Men ska göra det snart, då jag precis har kollat på de tre gamla Evil Dead filmerna från åttiotalet som ju är då hysteriska att de faktiskt funkar fortfarande.

Minns att jag såg ettan och tvåan på fyllan i högstadiet hemma hos en några år äldre polare. Jag minns dock inte om jag tyckte de filmerna var läskiga på den tiden, eller om de var kalkon redan då. Men jag skulle tro att de var kalkoner och komedier även då man var fjortis.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-26, 04:14   #18294
Hobbes
En Svensk Tiger.
 
Hobbess avatar
 
Reg.datum: Oct 2003
Ort: Calgary, Alberta, Canada
Inlägg: 3 197
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Jag har inte kollat på Ash vs Evil Dead ännu. Men ska göra det snart, då jag precis har kollat på de tre gamla Evil Dead filmerna från åttiotalet som ju är då hysteriska att de faktiskt funkar fortfarande.

Minns att jag såg ettan och tvåan på fyllan i högstadiet hemma hos en några år äldre polare. Jag minns dock inte om jag tyckte de filmerna var läskiga på den tiden, eller om de var kalkon redan då. Men jag skulle tro att de var kalkoner och komedier även då man var fjortis.
Nu är jag massiv fan av Evil Dead filmerna. Jag rekommenderar att se speciellt den andra och tredje filmen inför seriern.

Den är guld! Han har ju skapat en viss karaktär av Ash redan i den andra filmen, något som utvecklas i den tredje. TV serien bygger på denna karaktär och personlighet - han är ett sådan jäkla rövhål ibland men man älskar honom

Det som jag älskar mest är ju de praktiska effekterna - här är ett smakprov och diskussion kring detta:



Se den, jag tror du kommer att gilla serien! Ser framemot att höra vad du tyckte om den - vi älskade alla säsongerna, tyvärr las den ner!
Hobbes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-26, 04:53   #18295
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Hobbes Visa inlägg
Nu är jag massiv fan av Evil Dead filmerna. Jag rekommenderar att se speciellt den andra och tredje filmen inför seriern.

Den är guld! Han har ju skapat en viss karaktär av Ash redan i den andra filmen, något som utvecklas i den tredje. TV serien bygger på denna karaktär och personlighet - han är ett sådan jäkla rövhål ibland men man älskar honom

Det som jag älskar mest är ju de praktiska effekterna - här är ett smakprov och diskussion kring detta:



Se den, jag tror du kommer att gilla serien! Ser framemot att höra vad du tyckte om den - vi älskade alla säsongerna, tyvärr las den ner!
Ja, filmerna är ju guld! Jag visste inte ens om att de gjort en serie innan jag snubblade över en intervju med Bruce Campbell på youtube härom dagen, då de nämde denna "nya" serie. Så då blev jag tvungen att se om filmerna till att börja med.

Någon gång under det sena nittiotalet minns jag att jag satt och snackade med en polare om gamla skräckfilmer. Då var alla dessa Evil Dead filmer rätt blurriga och ihopblandade med andra filmer i mitt huvud. När jag skulle förklara handlingen så var det ungefär detta som var min minnesbild:

Citat:
Michael Douglas spelar huvudrollen, och han blir indragen i ett parallellt universum då han på något sätt kryper in igenom en spegel och sedan är han inne i mardrömsvärlden och slåss mot demoner och försöker ta sig ut. Sedan tar han sig tillbaka men blir tillbakadragen då han är ute i skogen och blir neddragen i en brunn av en massa lianer/trädgrenar som blir levande och drar ner honom i en brunn och sedan är han tillbaka i mardrömsvärden.
Helt sjukt vilka knasiga minnesbilder som blev kvar i skallen 10 år senare. Jag försökte lista ut vad den filmen kunde tänkas heta. Men med tanke på att det enda jag var säker på var att Michael Douglas spelade huvudrollen, så sket det sig för mig. Speciellt med tanke på att jag också hade diverse minnesbilder från första Evil Dead filmen (men inte mindes titeln) och hade klart för mig att den på nåt sätt hängde ihop med det där jag tyckte mig minnas om Michael Douglas...

Jag minns inte hur jag till slut lyckades få ihop pusslet med dessa filmer. Men gamla minnen är i alla fall inte tillförlitliga.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-26, 05:29   #18296
Hobbes
En Svensk Tiger.
 
Hobbess avatar
 
Reg.datum: Oct 2003
Ort: Calgary, Alberta, Canada
Inlägg: 3 197
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Ja, filmerna är ju guld! Jag visste inte ens om att de gjort en serie innan jag snubblade över en intervju med Bruce Campbell på youtube härom dagen, då de nämde denna "nya" serie. Så då blev jag tvungen att se om filmerna till att börja med.

Någon gång under det sena nittiotalet minns jag att jag satt och snackade med en polare om gamla skräckfilmer. Då var alla dessa Evil Dead filmer rätt blurriga och ihopblandade med andra filmer i mitt huvud. När jag skulle förklara handlingen så var det ungefär detta som var min minnesbild:



Helt sjukt vilka knasiga minnesbilder som blev kvar i skallen 10 år senare. Jag försökte lista ut vad den filmen kunde tänkas heta. Men med tanke på att det enda jag var säker på var att Michael Douglas spelade huvudrollen, så sket det sig för mig. Speciellt med tanke på att jag också hade diverse minnesbilder från första Evil Dead filmen (men inte mindes titeln) och hade klart för mig att den på nåt sätt hängde ihop med det där jag tyckte mig minnas om Michael Douglas...

Jag minns inte hur jag till slut lyckades få ihop pusslet med dessa filmer. Men gamla minnen är i alla fall inte tillförlitliga.
Tur att du fick ihop det till slut

Jag växte ju upp som du utan Pirate Bay men väldigt goda kontakter. Film såg man oftast via någon VHS kopia som någon som kände någon fått tag på.

Vi växte ju upp med Svensk Filmcensur och nja, det kan man väl säga och tycka en hel del om. Visste du tex. att Raider of the lost ark var totalförbjuden vid första granskningen - den har en del klipp såsom när han slåss nassen vid flygplanet och i lastbilen. Gremlins var klippt, Goonies var klippt osv.

Minns hur jag köpte filmtidningar och där lärde mig om vad och hur mycket som var klippt - challenge excepted och så började jakten på oklippta versioner
Hobbes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-26, 07:01   #18297
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Hobbes Visa inlägg
Tur att du fick ihop det till slut

Jag växte ju upp som du utan Pirate Bay men väldigt goda kontakter. Film såg man oftast via någon VHS kopia som någon som kände någon fått tag på.

Vi växte ju upp med Svensk Filmcensur och nja, det kan man väl säga och tycka en hel del om. Visste du tex. att Raider of the lost ark var totalförbjuden vid första granskningen - den har en del klipp såsom när han slåss nassen vid flygplanet och i lastbilen. Gremlins var klippt, Goonies var klippt osv.

Minns hur jag köpte filmtidningar och där lärde mig om vad och hur mycket som var klippt - challenge excepted och så började jakten på oklippta versioner
Jag hade en polare vars farsa hade en tv och radio butik, och de hade parabolantenn och VHS. Så han brukade spela in alla möjliga konstiga grejer från utländska satelliter. Porr, kung-fu filmer och allsköns skräck. Tror inte nånting av det han hade var med svensk text, vilket ju var tragiskt då man gick i mellanstadiet och inte fattade ett skit av engelska. Såg mycket film där, men eftersom man inte fattade så mycket av vad de sade, så var det framförallt bildspråket som var det man fastnade för. Tror jag såg Night of the Living Dead där, och var typ mörkrädd i flera veckor efteråt.

Goonies minns jag att jag såg på bio. Den var ju barnvänlig matiné ut i fingerspetsarna. Vad fan hittade de att klippa bort i den? Och Gremlins var ju också riktiad mot en yngre publik.

Indiana Jones var väl riktad mot en vuxen publik, så det är kanske lite lättare att förstå att de hittade nåt att klippa bort där. Men å andra sidan så var väl den också barnförbjuden tycker jag mig minnas, så då borde de väl rimligen inte behöva förstöra filmen heller.

Filmcensur är verkligen något av det mest patetiska. Sysslar de med det fortfarande? Det måste väl vara helt futilt i dagens läge.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-26, 07:31   #18298
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Ash vs Evil dead äger ^^ Typ en parodi på sig själv med glimten i ögat.
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-26, 11:14   #18299
Hobbes
En Svensk Tiger.
 
Hobbess avatar
 
Reg.datum: Oct 2003
Ort: Calgary, Alberta, Canada
Inlägg: 3 197
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Jag hade en polare vars farsa hade en tv och radio butik, och de hade parabolantenn och VHS. Så han brukade spela in alla möjliga konstiga grejer från utländska satelliter. Porr, kung-fu filmer och allsköns skräck. Tror inte nånting av det han hade var med svensk text, vilket ju var tragiskt då man gick i mellanstadiet och inte fattade ett skit av engelska. Såg mycket film där, men eftersom man inte fattade så mycket av vad de sade, så var det framförallt bildspråket som var det man fastnade för. Tror jag såg Night of the Living Dead där, och var typ mörkrädd i flera veckor efteråt.

Goonies minns jag att jag såg på bio. Den var ju barnvänlig matiné ut i fingerspetsarna. Vad fan hittade de att klippa bort i den? Och Gremlins var ju också riktiad mot en yngre publik.

Indiana Jones var väl riktad mot en vuxen publik, så det är kanske lite lättare att förstå att de hittade nåt att klippa bort där. Men å andra sidan så var väl den också barnförbjuden tycker jag mig minnas, så då borde de väl rimligen inte behöva förstöra filmen heller.

Filmcensur är verkligen något av det mest patetiska. Sysslar de med det fortfarande? Det måste väl vara helt futilt i dagens läge.
Citat:
Filmen hade svensk premiär 7 augusti 1981 på biografen Sergelteatern i Stockholm. För att filmen skulle kunna förevisas offentligt i Sverige för personer över 15 år ansåg Statens biografbyrå det nödvändigt att korta filmen på tre olika ställen med sammanlagt en dryg minut.[2]
Svensk Wiki - Jakten på den försvunna skatten

Det roliga är ju att jag såg den som barn/ungdom på SVT och då var den oklippt.

Filmcensur sker väl inte i Sverige längre. Det finns ju rykten om att Robocop till exempel var klippt på inrådan av MPAA USAs organ som styr filmerna/åldersgräns och dylikt - Här är en liten story om just Robocop en av mina absoluta favoritfilmer från 80 talet. Träffade Peter Weller här i Calgary när han var på Comic Expo - superrolig och smart, Phd i Kulturhistoria.

https://www.movie-censorship.com/report.php?ID=3609994

Jag hade två VHSer hemma så man kunda kopiera från varandra - Sat. TV med piratkort så vi kunde se allt oxå

Det var en riktigt liten ort och ingen köpte renat på systemet heller.
Hobbes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-26, 11:15   #18300
Hobbes
En Svensk Tiger.
 
Hobbess avatar
 
Reg.datum: Oct 2003
Ort: Calgary, Alberta, Canada
Inlägg: 3 197
Citat:
Ursprungligen postat av Termy Visa inlägg
Ash vs Evil dead äger ^^ Typ en parodi på sig själv med glimten i ögat.
Visst tusan det!!
Hobbes är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:21.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)