Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2007-11-28, 20:25   #301
Ola Wallengren
Registered User
 
Ola Wallengrens avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 2 682
Citat:
Ursprungligen postat av Guddi Visa inlägg
Kreatin lagras alltid in i musklerna om det finns plats till det. Inlagringen blir mer effektivt om man har ett högt insulinpåslag (precis som glukos). Effekten av kreatin är akut i att man får höjda PCr-nivåer så fort man höjer nivåerna med fritt kreatin i muskeln men den största effekten når man när musklerna är "fulla" med kreatin om det sker efter en uppladdningsfas med 4x5g/dag i fem dagar eller 5g/dag i några veckor. Effekten sitter sen i under några veckor för att sen klinga av framåt vecka 12-16 ungefär. Det finns inga klara bevis för att effekten av kreatin försvinner helt efter dessa veckor men det mesta tyder på att det är bäst att sen göra ett uppehåll i några veckor (läs min post ovan).

.
Finns det något som tyder på att det är bra med uppehåll i kreatinsupplementeringen? Jag tror nästan att det är tvärt om, om kreatin nu påverkar muskeltillväxten långsiktigt.
Om jag inte har helt fel för mig så ökar muskelarbete upptaget av kreatin och jag tror det är en akut effekt, så det är nog en rätt bra ide att ta kreatin i samband med träningen, med det gör ju inte just det passet mer effektivt.
Ola Wallengren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-29, 11:57   #302
Guddi
Registered User
 
Guddis avatar
 
Reg.datum: Jun 2006
Ort: Helsingborg
Inlägg: 3 429
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Wallengren Visa inlägg
Finns det något som tyder på att det är bra med uppehåll i kreatinsupplementeringen? Jag tror nästan att det är tvärt om, om kreatin nu påverkar muskeltillväxten långsiktigt.
Om jag inte har helt fel för mig så ökar muskelarbete upptaget av kreatin och jag tror det är en akut effekt, så det är nog en rätt bra ide att ta kreatin i samband med träningen, med det gör ju inte just det passet mer effektivt.
Jodå, det finns en hel del som tyder på minskad effekt efter 2-3 månader och vad jag vet inget som talar för motsattsen, ialla fall inte när det gäller muskeltillväxt eller idrottsprestation (vid behandling av sjukdommar verkar det vara lite annorlunda).
Derave W, Eijnde BO, Hespel P.
Creatine supplementation in health and disease: what is the evidence for long-term efficacy?
Mol Cell Biochem. 2003 Feb;244(1-2):49-55. Review.

Sen finns det nyare studier som kommit ut efter review'n ovan som visar på samma sak. bla annat
Olsen S, Aagaard P, Kadi F, Tufekovic G, Verney J, Olesen JL, Suetta C, Kjaer M.
Creatine supplementation augments the increase in satellite cell and myonuclei number in human skeletal muscle induced by strength training.
J Physiol. 2006 Jun 1;573(Pt 2):525-34.

Muskelarbete förbättrar transporten av kreatin. Troligen beror effekten av muskelarbetet just på en ökad insulinkänslighet och förekomst av GLUT 4. Detta är inget man behöver hänga upp sig på dock för man kommer ändå att mätta muskulaturen på kreatin om man tar 5g/dag.
__________________
Besök gärna min sida Träningslära.se
Guddi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-01, 16:05   #303
Solve
Registered User
 
Solves avatar
 
Reg.datum: Sep 2007
Ort: Huvudstaden
Inlägg: 934
är kreatin de bästa TILSKOTTET som finns om man vill bli starkare och större? Sen att äta gör man ju ändå är lite lat orkar inte läsaigonom alla 11sidor
__________________
Journal
Solve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-01, 18:06   #304
Eddie Vedder
Registered User
 
Eddie Vedders avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 33 687
Citat:
Ursprungligen postat av Solve Visa inlägg
är kreatin de bästa TILSKOTTET som finns om man vill bli starkare och större? Sen att äta gör man ju ändå är lite lat orkar inte läsaigonom alla 11sidor
Det har iaf evidensbaserad effekt så antagligen är det en av dom ytterst få tillskott där du får valuta för pengarna.
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-02, 03:21   #305
Mekadin
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 4
Som ny medelem på kolozzeum så är jag även ny när det gäller kreatin. Har kollat igenom tråden men harfortfarande en fråga. Kan man börja köra uppladdningen på vilodagar?
Mekadin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-02, 11:39   #306
Solve
Registered User
 
Solves avatar
 
Reg.datum: Sep 2007
Ort: Huvudstaden
Inlägg: 934
Smile

Citat:
Ursprungligen postat av Mekadin Visa inlägg
Som ny medelem på kolozzeum så är jag även ny när det gäller kreatin. Har kollat igenom tråden men harfortfarande en fråga. Kan man börja köra uppladdningen på vilodagar?
De är det som är meningen? dagarna man inte tränar
__________________
Journal
Solve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-07-15, 01:06   #307
Osten
Registered User
 
Ostens avatar
 
Reg.datum: Jun 2008
Inlägg: 19
Hej

Är det så att druvsocker gör att kreatinet tas upp lättare eller blir en bättre opti effekt?
Går det med fruksocker, frukt, juice lika bra?

Osten
Osten är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-07-15, 14:24   #308
Racso
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 735
Citat:
Ursprungligen postat av Osten Visa inlägg
Hej

Är det så att druvsocker gör att kreatinet tas upp lättare eller blir en bättre opti effekt?
Går det med fruksocker, frukt, juice lika bra?

Osten
Jag skulle inte satsa på fruktos, eftersom det inte kan lagras som muskelglykogen.

Sen så vet jag tyvärr inte mekanismen bakom fördelen att inta kolhyderater tillsammans med kreatin, så jag kan tyvärr inte motivera varför just snabba kolhyderater är att föredra (annat än i återhämtningssyfte).

Sen när det gäller näringslösa kolhyderater så kanske du kan kolla på vitargo eller maltodextrin istället frö druvsocker. Där den förstnämda både lagras in snabbare och är snällare mot magen.
Racso är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-07-15, 14:30   #309
Racso
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 735
Citat:
Ursprungligen postat av Racso Visa inlägg
Sen när det gäller näringslösa kolhyderater så kanske du kan kolla på vitargo eller maltodextrin istället frö druvsocker. Där den förstnämda både lagras in snabbare och är snällare mot magen.
Fast om du inte kör två pass om dagen är kolhyderatpulver helt onödiga förutsatt att du får i dig tillräcklig mängd från vanlig mat.
Racso är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-07-15, 16:10   #310
Osten
Registered User
 
Ostens avatar
 
Reg.datum: Jun 2008
Inlägg: 19
Tack för ett snabbt svar!

Hittade i ett annat forum en som skrev:

Om Kreatin tas tillsammans med kolhydrater (gärna snabba) stimuleras frisättningen av insulin och upptaget av kreatin till musklen ökar.

Osten
Osten är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-07-15, 16:14   #311
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Men fruktos är en extremt långsam kolhydrat och stimuleras nästan ingen insulinfrisättning.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-07-18, 18:23   #312
stevebc
Registered User
 
stevebcs avatar
 
Reg.datum: Mar 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 6 570
Läste att blandar man kreatin med nåt surt (e.g. apelsinjuice) så kommer kreatinet långsamt bilda en ny förening som man inte kan tillgodogöra sig. Har märkt att när man häller kreatin i t ex läsk och mineralvatten så bubblar det massa (någon reaktion sker) samt att kreatinet löser upp sig helt och hållet. Nu till frågan: innebär detta att kreatinet görs otillgängligt eller att det bara löser sig i drycken på ett smidigt sätt? Coca Cola med kreatin i är riktigt smaskigt och lättdrucket
__________________
Journalen: Vägen mot 670 i klassisk styrkelyft | 217,5-142,5-270 | 630
Citat:
Ursprungligen postat av hurril Visa inlägg
Vuxna människor slänger sig på marken och håller sig över smalbenet som de bögigaste av italienska fotbollsspelare över att en halvfull dansk rispat lite blyerts i en tidning.
Citat:
Ursprungligen postat av Sniggel Visa inlägg
Du kan likna "det moderna samhället" vid "the Borg" och att alla kommer att bli assimilerade
stevebc är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-07-21, 20:44   #313
stevebc
Registered User
 
stevebcs avatar
 
Reg.datum: Mar 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 6 570
Citat:
Ursprungligen postat av stevebc Visa inlägg
Läste att blandar man kreatin med nåt surt (e.g. apelsinjuice) så kommer kreatinet långsamt bilda en ny förening som man inte kan tillgodogöra sig. Har märkt att när man häller kreatin i t ex läsk och mineralvatten så bubblar det massa (någon reaktion sker) samt att kreatinet löser upp sig helt och hållet. Nu till frågan: innebär detta att kreatinet görs otillgängligt eller att det bara löser sig i drycken på ett smidigt sätt? Coca Cola med kreatin i är riktigt smaskigt och lättdrucket
Ingen som vet, ingen som vet?

(vart den lilla söta flickan tog vägen)
__________________
Journalen: Vägen mot 670 i klassisk styrkelyft | 217,5-142,5-270 | 630
Citat:
Ursprungligen postat av hurril Visa inlägg
Vuxna människor slänger sig på marken och håller sig över smalbenet som de bögigaste av italienska fotbollsspelare över att en halvfull dansk rispat lite blyerts i en tidning.
Citat:
Ursprungligen postat av Sniggel Visa inlägg
Du kan likna "det moderna samhället" vid "the Borg" och att alla kommer att bli assimilerade
stevebc är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-08-15, 14:24   #314
Dikkie
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 57
Tänkte att jag skulle testa kreatin, vilket ska jag beställa nu då?
Har kikat igenom alla dessa 21 sidorna men har inte fått något bra svar på vilket man ska ha.
Kreatinpyruvat 150g (EISELT)
eller
Kreatin 1kg (EISELT)

Priset är ungefär desamma, bara det att man får ca 7grr mer av det som bara heter Kreatin.

Kan man ta kreatin tillsammans med EsaPro innan träningen utan att effekten på något av dessa försämras?
Dikkie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-08-29, 18:29   #315
Marco
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 1
Hej ! jag undrar om kreatinet ska den lösas helt i vatten eller....min kreatin efter jag ha skakat allt samlas i botten ändå ska den lösas helt eller???
Marco är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:04.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)