Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-01-26, 19:31   #46
KoloKille
Banned User
 
Reg.datum: May 2015
Inlägg: 261
Citat:
Ursprungligen postat av Brofessorn Visa inlägg
I min ungdoms dagar spelade vi ofta ett spel som hette nigger:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Ruta_(bollspel)

"Leken har historiskt och under lång tid kallats för nigger, vilket även användes som öknamn på förloraren"
KoloKille är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-26, 19:52   #47
Läskeblask
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2015
Inlägg: 537
Citat:
Ursprungligen postat av Tricklew Visa inlägg
Japp, tider har förändrats, nu blir vi upprörda när man trycker när människor, förr blev man upprörd när kvinnor ville rösta eller inte ville bli våldtagna i hemmet.

Skulle säga att det är bättre nu.
Sant men som jag skrev så är jag mer intresserad av typ70-80 talet och framåt. Nog vet jag att vi har det bra sett till hur vi lever, det har aldrig varit mer bekvämt och jämlikt.
Kolla hur vanligt folk ser snett på byggare t.ex, orka logga in för att skrva "han kommer dö" eller "dödsknark!"
Läskeblask är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-26, 20:05   #48
Hemi
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 2 304
Ni kanske pratar förbi varandra. Sverige har moderniserats sitt tidigare homogena och inte tillräckligt upplysta sätt att formulera sig och se på världen och det syns i bakverk, spel och media. Det är bra.

Fast, det har också hänt nåt annat, man är faktiskt räddare för att förolämpa folk bara sådär och Sverige har en bit kvar att gå, ni kommer väl att gilla det.

Kanadensika barn TV är typ ett kompisgäng nallar som åker lådbil, de skrattar och de tycker det är jättekul, sedan ser man dem i närbild, de skrattar och tycker det är jättekul till glad, gullig musik, sen klipper man fram och tillbaks några ggr och avslutar storyn med att alla går hem till en nalle och dricker saft och äter bullar. Man pratar inte religion heller i skolan eftersom folk har olika religioner, så sluta med det också Sverige.

Nej, trots att världen blir mer jämlik och rättvis så jag tycker att modern media har förlorat en bra story på att alla är livrädda för att visa någonting dåligt elller orättvist eller förolämpande. Hade tidiga Bamse kommit idag hade den nog blivit censurerad på flera plan fast det kanske den borde.
Hemi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-26, 20:12   #49
KoloKille
Banned User
 
Reg.datum: May 2015
Inlägg: 261
Citat:
Ursprungligen postat av Hemi Visa inlägg
Hade tidiga Bamse kommit idag hade den nog blivit censurerad på flera plan fast det kanske den borde.
KoloKille är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-26, 20:15   #50
Hemi
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 2 304
Ja, just det, den storyn ja, Bamse har gjort ett par snedsteg när det kommer till att försöka vara antirasister, fast jag tänkte mig de rafflande absolut tidigaste filmerna, det finns nog eller kommer nog en hel del att slå ned på där.
Hemi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-26, 20:25   #51
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Fattar inte det kontroversiella i den serien, det är uppenbart att budskapet är att rasism är fel.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-26, 20:29   #52
KoloKille
Banned User
 
Reg.datum: May 2015
Inlägg: 261
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Fattar inte det kontroversiella i den serien, det är uppenbart att budskapet är att rasism är fel.
Den lyfter dock fram igelkottarnas instinktiva rasistiska reaktion och underliggande natur av medfödd rasism.
KoloKille är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-26, 20:32   #53
Magnus N
Skånsk
 
Reg.datum: Jan 2004
Ort: Skåne, Höör
Inlägg: 959
Citat:
Ursprungligen postat av KoloKille Visa inlägg
Den lyfter dock fram igelkottarnas instinktiva rasistiska reaktion och underliggande natur av medfödd rasism.
Är det inte lite väl överdrivet att kalla mobbning utav annorlunda hårfärg för rasism? eller ligger det mer bakom som jag inte alls uppfattar
Magnus N är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-26, 20:36   #54
Hemi
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 2 304
Citat:
Ursprungligen postat av Magnus N Visa inlägg
Är det inte lite väl överdrivet att kalla mobbning utav annorlunda hårfärg för rasism? eller ligger det mer bakom som jag inte alls uppfattar
Jag tror att igelkotten var nyinflyttad och hade en resväska i början av serien om jag minns rätt, det var klart att det åsyftades in invandrare.

Men ja, serien var antirasistik men folk blev putt.
Hemi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-26, 20:40   #55
Hemi
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 2 304
Men det finns mycket mer man kan göra för att förhindra att folk kanske skall känna sig förolämpade, Sverige och Europa har blivit mer amerikanskt över tid, tyckar jag det verkar som, alla synsätt.

Amerikansk culture appropriation t ex, har bara knackat på dörren i Sverige, vänta bara.
Hemi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-26, 20:42   #56
Magnus N
Skånsk
 
Reg.datum: Jan 2004
Ort: Skåne, Höör
Inlägg: 959
Citat:
Ursprungligen postat av Hemi Visa inlägg
Men det finns mycket mer man kan göra för att förhindra att folk kanske skall känna sig förolämpade, Sverige och Europa har blivit mer amerikanskt över tid, tyckar jag det verkar som, alla synsätt.

Amerikansk culture appropriation t ex, har bara knackat på dörren i Sverige, vänta bara.
hoppas du har fel men tror du har rätt tyvärr, ren idioti är det :/
Magnus N är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-26, 20:51   #57
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Hemi Visa inlägg
Men det finns mycket mer man kan göra för att förhindra att folk kanske skall känna sig förolämpade, Sverige och Europa har blivit mer amerikanskt över tid, tyckar jag det verkar som, alla synsätt.

Amerikansk culture appropriation t ex, har bara knackat på dörren i Sverige, vänta bara.
Sverige har ju varit extremt amerikaniserat sedan sextio-, sjuttiotalet eller nåt. Vi har väl annamat så mycket populärkultur vi bara kunnat svälja sedan dess. Vad är det du menar kommer approprieras?
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-26, 21:21   #58
Hemi
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 2 304
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Sverige har ju varit extremt amerikaniserat sedan sextio-, sjuttiotalet eller nåt. Vi har väl annamat så mycket populärkultur vi bara kunnat svälja sedan dess. Vad är det du menar kommer approprieras?
Extremt om vi pratar om västernfilmer, Dallas, och rockmusik, eller att folk anammar en del ord som tagg när de sade tag om cigg på bio, samt att media var mycket USA såso i resten av västvärlden, ok.

Men, på sista tiden har hela den politiska debatten om rasism och kultur kopierats till stor del från USA, istället för att ta tag i det själv, man anammar bara nya problem som Europa inte hade behövt. Ok, jag kan tycka att Sverige är lite självgott åsidosatt från kolonialtiden, trots att Sverige indirekt hade stor nytta ev den men man måste ta hand om problem just nu som de är, varför då titta så mycket på USA?

Det jag kan se hända är att "vita" som vi numera kallas eller nyare genarationer svenskar kallar sig själva, jag har fan inte hört det poängteras förut på det sättet men det kanske bara är jag, inte kan bära dreads, inte dansa salsa, inte göra någont som någon anser att vi inte skall göra. Någon kan ju bli putt. Var sak på sin plats, ännu mer segregation.
Hemi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-26, 22:13   #59
Gregow
Registered User
 
Gregows avatar
 
Reg.datum: May 2019
Ort: Bondeska palatset
Inlägg: 4
Citat:
Ursprungligen postat av Tricklew Visa inlägg
Japp, tider har förändrats, nu blir vi upprörda när man trycker när människor, förr blev man upprörd när kvinnor ville rösta eller inte ville bli våldtagna i hemmet.

Skulle säga att det är bättre nu.
Och idag kan män åka i fängelse för våldtäkt på så lösa grunder att man inte kunnat döma för ansvar för något annat våldsbrott. Wow, vilka framsteg vi gjort!
Gregow är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-27, 18:53   #60
Aryt
Banned User
 
Reg.datum: Aug 2011
Ort: Götet :)):
Inlägg: 380
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Sverige har ju varit extremt amerikaniserat sedan sextio-, sjuttiotalet eller nåt. Vi har väl annamat så mycket populärkultur vi bara kunnat svälja sedan dess. Vad är det du menar kommer approprieras?
Tror att hen menade fenomenet där människor blir väldigt upprörda över "cultural appropriation", alltså när en "vit" person använder något som av (mer eller mindre bildade) personer uppfattas som "tillhöra" en "icke-vit" minoritet.
T ex upprördhet med dreadlocks eller den fina kinesiska kjolen.

Sen har väl delar det politiska spektrat direkt kopierat motsättnignarna mellan "vita" och "svarta" i USA, trots att Sverige inte riktigt har samma historia (slaveri förbjuds innan USA tilltänktes). Och svenska Black lives matter...

Citat:
Black lives matter-rörelsen har nått Sverige
Kritiker av rörelsens svenska gren menar att den kommer rinna ut i sanden här, om den helt anammar den amerikanska problemformuleringen.

– Det är lite grann som att försöka plantera en kokospalm i rabatten utanför lägenheten. Det är ingenting som är fel med den, men det kommer att dö när första frosten kommer. Vad är egentligen poängen med att låna någonting från USA om vi erkänner att det inte är applicerbart på vår situation i Sverige, säger debattören och krönikören Malcom Kyeyune.

– Frågan är om du inte skymmer problemen snarare än belyser dem om du ställer fel diagnos.
https://www.svt.se/kultur/black-live...r-natt-sverige

Förgrundsfiguren, Dr Victoria Kawesa, PhD, åkte visserligen nyligen fast för misshandel (i vad hon själv beskrev som en rasistisk attack mot henne).



Citat:
Ursprungligen postat av Gregow Visa inlägg
Och idag kan män åka i fängelse för våldtäkt på så lösa grunder att man inte kunnat döma för ansvar för något annat våldsbrott.
Det är ju inte en särskilt stor överdrift heller, utan ganska nära sanningen.
Aryt är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:20.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)