Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-06-12, 13:55   #76
Grahn
Registered User
 
Grahns avatar
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: Vault 13
Inlägg: 11 123
Måste inte alla koppla in sig på kommunalt avlopp numera pga regler?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Utöver det bör du endast gå värdigt men bestämt.
Grahn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-12, 13:56   #77
Hemi
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 2 304
Det är ingen tank heller utan en stor cistern. När vi gör ren dem kan man gå omkring i den och högt över huvudet i tak så det blir en del kubik, räcker för alla, dushar, mat och tvätt.
Hemi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-12, 13:59   #78
Hemi
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 2 304
Citat:
Ursprungligen postat av Grahn Visa inlägg
Måste inte alla koppla in sig på kommunalt avlopp numera pga regler?
När jag bodde i Sverige runt 2009, nånting så nej, verkade det som. Åtminstone delvis om man hade en del av huset, typ ett extra badrum så kunde det fungera som förr...
Hemi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-12, 14:08   #79
Grahn
Registered User
 
Grahns avatar
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: Vault 13
Inlägg: 11 123
Citat:
Ursprungligen postat av Hemi Visa inlägg
När jag bodde i Sverige runt 2009, nånting så nej, verkade det som. Åtminstone delvis om man hade en del av huset, typ ett extra badrum så kunde det fungera som förr...
Tror EU reglerna är bra nyare än så och det krävs rätt ordentliga lösningar eller komunalt avvlopp, så då blir det ju oftast vatten med den anslutningen tänker jag.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Utöver det bör du endast gå värdigt men bestämt.
Grahn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-12, 14:13   #80
Hemi
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 2 304
Citat:
Ursprungligen postat av Grahn Visa inlägg
Tror EU reglerna är bra nyare än så och det krävs rätt ordentliga lösningar eller komunalt avvlopp, så då blir det ju oftast vatten med den anslutningen tänker jag.
Ok hm, tycker det är extremt av EU, det finns många andra lösningar, finns t ex många i utvecklade länder som USA och Canada som inte är uppkopplade på vare sig in eller ut, utan lever helt självförsörjande i avancerade hushåll.
Hemi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-12, 14:16   #81
Grahn
Registered User
 
Grahns avatar
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: Vault 13
Inlägg: 11 123
Citat:
Ursprungligen postat av Hemi Visa inlägg
Ok hm, tycker det är extremt av EU, det finns många andra lösningar, finns t ex många i utvecklade länder som USA och Canada som inte är uppkopplade på vare sig in eller ut, utan lever helt självförsörjande i avancerade hushåll.
Säger inte emot, off the grid grejen är rätt tilltalande på sina sätt men görs allt svårare pga reglering.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Utöver det bör du endast gå värdigt men bestämt.
Grahn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-12, 14:23   #82
Hemi
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 2 304
Citat:
Ursprungligen postat av Grahn Visa inlägg
Tror EU reglerna är bra nyare än så och det krävs rätt ordentliga lösningar eller komunalt avvlopp, så då blir det ju oftast vatten med den anslutningen tänker jag.
När jag tänker efter så hade vi de där diskussionerna om det gamla avloppet runt 2002 så mycket kan ha bestämts efter det...
Hemi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-12, 14:28   #83
Grahn
Registered User
 
Grahns avatar
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: Vault 13
Inlägg: 11 123
Citat:
Ursprungligen postat av Hemi Visa inlägg
När jag tänker efter så hade vi de där diskussionerna om det gamla avloppet runt 2002 så mycket kan ha bestämts efter det...
Hjälpte till att gräva inkoppling hos föräldrarna i tokvärmen i somras då alla tomter där skulle kopplas in, för en nätt slant givetivs, och då "få" kommunalt vatten med därför jag tänkte på det.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Utöver det bör du endast gå värdigt men bestämt.
Grahn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-12, 14:30   #84
KalleBalik
Drill Sergeant
 
KalleBaliks avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 113
Citat:
Ursprungligen postat av Grahn Visa inlägg
Måste inte alla koppla in sig på kommunalt avlopp numera pga regler?
Finns fortfarande många områden där det inte finns kommunalt avlopp/vatten, jag bor i ett sånt område och här finns det enligt kommunen inga planer på det heller.
KalleBalik är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-12, 14:51   #85
Hemi
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 2 304
Citat:
Ursprungligen postat av KalleBalik Visa inlägg
Finns fortfarande många områden där det inte finns kommunalt avlopp/vatten, jag bor i ett sånt område och här finns det enligt kommunen inga planer på det heller.
Ok men då spar man någonting gammalt. Kan man bygga nytt då? Utan att koppla upp sig till kommunalt?
Hemi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-12, 14:53   #86
Hemi
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 2 304
Det kostar väl ett 5 siffrigt belopp att bara installera vatten och skruva på med mätare så det vore ju lite elakt att tvinga alla att ta lån och ändra bara för EU regler.
Hemi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-12, 15:03   #87
Grahn
Registered User
 
Grahns avatar
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: Vault 13
Inlägg: 11 123
Citat:
Ursprungligen postat av KalleBalik Visa inlägg
Finns fortfarande många områden där det inte finns kommunalt avlopp/vatten, jag bor i ett sånt område och här finns det enligt kommunen inga planer på det heller.
Varierar nog från kommun till kommun hur de gör.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Utöver det bör du endast gå värdigt men bestämt.
Grahn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-12, 15:05   #88
Baldr
Registered User
 
Baldrs avatar
 
Reg.datum: Jun 2018
Inlägg: 22
Citat:
Ursprungligen postat av Hemi Visa inlägg
Det kostar väl ett 5 siffrigt belopp att bara installera vatten och skruva på med mätare så det vore ju lite elakt att tvinga alla att ta lån och ändra bara för EU regler.
https://mitti.se/nyheter/har-inte-ra...vingas-flytta/
https://sverigesradio.se/sida/artike...rtikel=6964615
https://www.vimmerbytidning.se/nyhet...om5852985.aspx

Citat:
EU:s inställning att rätten till dricksvatten enbart ska utgå från offentligt vatten fungerar inte i Sverige. I Sverige har ungefär 15 procent av befolkningen inte kommunalt vatten och det finns många små vattenproducenter.

– SKL bedömer att det skulle krävas orimligt mycket administration och medföra ökade kostnader för kommunerna om alla vattenproducenter och brunnar skulle omfattas av regleringarna i direktivet. Det skulle drabba hushållen och redan ekonomiskt pressade kommuner, säger Lena Micko.
https://skl.se/tjanster/press/nyhete...rat.15330.html

Har själv inte följt ämnet särskilt noga men om jag förstått det rätt så är "nya" EU-direktivet inte lag ännu.

Senast redigerad av Baldr den 2019-06-12 klockan 15:07.
Baldr är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-12, 15:13   #89
KalleBalik
Drill Sergeant
 
KalleBaliks avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 113
Citat:
Ursprungligen postat av Hemi Visa inlägg
Ok men då spar man någonting gammalt. Kan man bygga nytt då? Utan att koppla upp sig till kommunalt?
Alltså, det finns som sagt inget kommunalt avlopp här så även om man nu skulle vilja ha kommunalt så går det inte.
KalleBalik är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-12, 15:17   #90
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Verkar som att det bör vara möjligt att klara sig utan att ansluta sig till kommunalt avlopp enligt lagstiftningen, men att det kanske kan vara svårt i praktiken. Det verkar också vara väldigt situationsberoende.

https://www.riksdagen.se/sv/dokument...-avlopp_H51040

https://www.lawline.se/answers/kan-k...-va-anlaggning

Men i praktiken är det väl kanske så att man är tvungen att betala sin del av kakan då kommunen dra fram vatten och avlopp till en drös fastigher i ett område. Dvs man kanske inte är tvungen att koppla in sig, men man måste ändå betala 100k för att få det framdraget till fastigheten. Så även om man tar vattnet ur egen brunn och skiter i en tank som man tömmer ett par gånger om året, så är den största kostanden nog ändå själva framdragandet.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:40.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)