Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2020-01-24, 12:15   #2476
Ozziking
Registered User
 
Ozzikings avatar
 
Reg.datum: Jul 2013
Ort: Visby, gotland
Inlägg: 11 673
Tråden för dumma frågor

Om man ska ha en refeed / cheat day, vilken dag skulle vara bäst för en glykogen-tömning (dvs pass med högreps etc)? Dagen innan eller samma dag. Eller t.om. båda dagarna?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Bara den som inte tränar hårt som tycker att kolhydrater är överskattade. Den som gör det tycker att dom är uppskattade.
Ozziking lyfter och tränar på

/Mark-185/Bänk-100/Böj-160/Ryck-86/Stöt-116/
Ozziking är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-25, 15:07   #2477
Trapz
Registered User
 
Trapzs avatar
 
Reg.datum: Feb 2012
Ort: Stockholm
Inlägg: 683
Citat:
Ursprungligen postat av Aimar Visa inlägg
Har börjat träna på morgonen innan jobb pga att jag nyligen blivit pappa. Eftersom det är lite ont om tid med att snabbt duscha och ta mig till kontoret funderar jag att göra en smoothie kvällen innan som är redo att drickas upp efter passet.

Nu till frågan. Kommer smoothien klara sig i rumstemperatur i ca 2 timmar eller bör jag lägga den i frysen kvällen innan. Tänker mest på mjölken som kommer vara en av ingredienserna.


De dagar jag tränar innan jobb så har jag med mig overnight oats och en shake med vassle+mjölk som jag äter när jag kommer till kontoret. Står iförsig i en påse i bilen denna årstid, men kan inte tänka mig att det skulle vara några problem öht


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Trapz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-31, 07:54   #2478
Navi
Registered User
 
Navis avatar
 
Reg.datum: Mar 2017
Inlägg: 232
Kan ägg komplettera ris/vete-protein bra efter träning? två ägg, 2 dl ris eller matvete och en hel del grönsaker bli närmare 40 gram protein. Men någon dl mjölk eller lite proteinpulver kanske vore bra för att vara on the safe side efter ett helkroppspass? Äter denna måltid direkt efter träning, tar vanligen inget proteinpulver innan måltiden.
Navi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-31, 16:31   #2479
Sverker
Symmetrisk moderator
 
Sverkers avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Örebro
Inlägg: 23 517
Frågar du King Grub spelar proteinkvaliten ingen roll. Muskelproteinsyntesen görs av aminosyror från aminosyrapoolen i muskelcellen. Då ska alla aminosyror finnas tillgängliga. Punkt.

Men jag fick lära mig på åttiotalet att essentiella aminosyror enbart kan finnas fria under några timmar så man bör få i sig komplett protein tre eller fyra gånger varje dag. Alltså ska du komplettera ris och veta med lite mjölkprotein......enligt mig
__________________
Sverker
Chairmaster of
Kolozzeum Chemistry Guild.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-31, 18:52   #2480
skyffelmördarn
Registered User
 
skyffelmördarns avatar
 
Reg.datum: Dec 2019
Inlägg: 970
Citat:
Ursprungligen postat av Sverker Visa inlägg
Frågar du King Grub spelar proteinkvaliten ingen roll. Muskelproteinsyntesen görs av aminosyror från aminosyrapoolen i muskelcellen. Då ska alla aminosyror finnas tillgängliga. Punkt.

Men jag fick lära mig på åttiotalet att essentiella aminosyror enbart kan finnas fria under några timmar så man bör få i sig komplett protein tre eller fyra gånger varje dag. Alltså ska du komplettera ris och veta med lite mjölkprotein......enligt mig
En sak jag alltid undrat över är hur lite som krävs för att komplettera, räcker det med ett glas mjölk?
skyffelmördarn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-31, 19:26   #2481
Sverker
Symmetrisk moderator
 
Sverkers avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Örebro
Inlägg: 23 517
Min minnesregel är att ett gram mjölkprotein kompletterar två gram veteprotein. Så det krävs inte mycket.
__________________
Sverker
Chairmaster of
Kolozzeum Chemistry Guild.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-05, 18:59   #2482
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Hur är det nu med tex korv och "aja baja" att äta? Gäller det charkprodukter i överlag eller är det skillnad om man kör typ fläsk, nöt, kyckling, kalkon, lamm etc?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-05, 22:33   #2483
vicarious
Proteinbarskonnässör
 
vicariouss avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 15 775
Citat:
Ursprungligen postat av Bob90 Visa inlägg
Hur är det nu med tex korv och "aja baja" att äta? Gäller det charkprodukter i överlag eller är det skillnad om man kör typ fläsk, nöt, kyckling, kalkon, lamm etc?
Processed meat.

https://www.who.int/features/qa/cancer-red-meat/en/
__________________
Citat:
I'll see you in another life, brother.
vicarious är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-05, 23:45   #2484
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Citat:
Ursprungligen postat av vicarious Visa inlägg
Så i princip all chark oavsett djur då, tack!
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-10, 12:35   #2485
svartakronan
Registered User
 
svartakronans avatar
 
Reg.datum: Oct 2013
Inlägg: 1 524
Hur är det med grädde och hållbarhet? Räcker det att lukta eller kan den vara gammal men lukta okej med? Körde nämligen i en grädde som gick ut 28/1 när jag lagade mat nyss, den hade även stått öppen säkert en vecka, men den luktade helt normalt och ingen konstig konsistens.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
svartakronan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-10, 13:24   #2486
vicarious
Proteinbarskonnässör
 
vicariouss avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 15 775
Grädde surnar. Det brukar märkas tydligt på smak och lukt. Dock aldrig varit med grädde som hållit nästan 2v efter bäst före i öppnad förpackning.

Var det "vanlig" grädde eller någon variant med längre hållbarhet?
__________________
Citat:
I'll see you in another life, brother.
vicarious är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-10, 13:42   #2487
Klein
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 696
Citat:
Ursprungligen postat av svartakronan Visa inlägg
Hur är det med grädde och hållbarhet? Räcker det att lukta eller kan den vara gammal men lukta okej med? Körde nämligen i en grädde som gick ut 28/1 när jag lagade mat nyss, den hade även stått öppen säkert en vecka, men den luktade helt normalt och ingen konstig konsistens.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Man får ta lite på fingret och smaka. Lukten räcker sällan till.
Klein är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-10, 15:24   #2488
svartakronan
Registered User
 
svartakronans avatar
 
Reg.datum: Oct 2013
Inlägg: 1 524
Citat:
Ursprungligen postat av vicarious Visa inlägg
Grädde surnar. Det brukar märkas tydligt på smak och lukt. Dock aldrig varit med grädde som hållit nästan 2v efter bäst före i öppnad förpackning.

Var det "vanlig" grädde eller någon variant med längre hållbarhet?


Vanlig vispgrädde 36% fetthalt. Maten smakade normalt och känner mig inte konstig i magen på något sätt såhär ett par timmar efter.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
svartakronan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-10, 15:54   #2489
StarkaUlf
Längtar till jul.
 
StarkaUlfs avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 9 707
Citat:
Ursprungligen postat av svartakronan Visa inlägg
Vanlig vispgrädde 36% fetthalt. Maten smakade normalt och känner mig inte konstig i magen på något sätt såhär ett par timmar efter.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Det är med största sannolikhet lugnt, men det är jäkligt ovanligt att en öppnad grädde håller så länge.
Och tro mig, har man en gång smakat sur grädde (eller mjölk) så vill man inte göra det igen
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Skulle vända läraren upp och ner och säga att jag kan göra detta pga bänkpress med brygga och djupa böjar.
StarkaUlf är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2020-02-12, 15:18   #2490
Cantalope
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2019
Inlägg: 2
När man ska räkna ut kalorier i edamamebönor, räknar man bort skalet då eller har näringsinnehållet på baksidan av påsen redan gjort det? 500g bönor med skal lär ju bli ^2-300g i faktiska bönor och diffar typ 300 i kalorier. Dum fråga men svar tas tacksamt emot ändå
Cantalope är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:56.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)