Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2019-04-14, 11:10   #2161
AriGold
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2012
Inlägg: 53
Citat:
Ursprungligen postat av Sheikah Visa inlägg
Hur skiljer man hunger, som beror på energibrist, från ett allmänt sug?

Har svårt att lyssna på min kropps signaler. Kan gå en hel dag utan att äta och vara opåverkad av det. Å andra sidan kan jag vara så hungrig att jag äter fryst brysselkål, utan att tina dem, för att jag blir så hungrig på kvällen. Känns ibland som ett bottenlöst hål som bara blir bukfyllt, eftersom jag oftast gör kaseinpudding och/eller äter grönsaker när varghungern kickar in.

Ror ca en mil om dagen och styrketränar 45-90 minuter utöver rodden, om det gör någon skillnad.
Hej!

Ingen expert men har haft liknande erfarenhet. Föreslår att du äter tre mål mat om dagen jämnt fördelat och att du därutöver tillåter dig själv att äta vad du är sugen på. Med din aktivitetsnivå hoppas jag själv du förstår hur det låter när du försöker dämpa hungern med frysta grönsaker.

Vänliga hälsningar
AriGold är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-16, 09:27   #2162
Bossebäver
Registered User
 
Bossebävers avatar
 
Reg.datum: Sep 2013
Inlägg: 1 003
Citat:
Ursprungligen postat av Sheikah Visa inlägg
Hur skiljer man hunger, som beror på energibrist, från ett allmänt sug?

Har svårt att lyssna på min kropps signaler. Kan gå en hel dag utan att äta och vara opåverkad av det. Å andra sidan kan jag vara så hungrig att jag äter fryst brysselkål, utan att tina dem, för att jag blir så hungrig på kvällen. Känns ibland som ett bottenlöst hål som bara blir bukfyllt, eftersom jag oftast gör kaseinpudding och/eller äter grönsaker när varghungern kickar in.

Ror ca en mil om dagen och styrketränar 45-90 minuter utöver rodden, om det gör någon skillnad.
Äter du fryst blomkål är du hungrig.
__________________
Im Chuck Norris, your argument is invalid.
Bossebäver är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-19, 19:29   #2163
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Senaste nytt om sportsnutrition (?).

International Association of Athletics Federations Consensus Statement 2019: Nutrition for Athletics

https://journals.humankinetics.com/d...snem.2019-0065
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-20, 13:12   #2164
azarr
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2016
Inlägg: 289
Hur mycket salt är att rekommendera att inte överstiga när det gäller dagligt intag? Läste på livsmedelsverkets sida att dom har en gräns på 6gram salt om dagen!?
Har intag av salt betydelse beroende på hur mycket vätska man dricker, hur och vad man tränar osv och om man svettas mycket?
Frågar eftersom jag nog får i mig ganska mycket salt och vet att det kan vara och är negativt i längden med för stora mängder!
Tack så länge!
azarr är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-21, 01:36   #2165
Bossebäver
Registered User
 
Bossebävers avatar
 
Reg.datum: Sep 2013
Inlägg: 1 003
Citat:
Ursprungligen postat av Termy Visa inlägg
Senaste nytt om sportsnutrition (?).

International Association of Athletics Federations Consensus Statement 2019: Nutrition for Athletics

https://journals.humankinetics.com/d...snem.2019-0065
Jag ogillar att ämnet "energy availability"(energitillgänglighet) dyker upp mer och mer men fortfarande inte någon som säger hur man upprätthåller en bra sådan.
__________________
Im Chuck Norris, your argument is invalid.
Bossebäver är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-22, 21:28   #2166
ATJL
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2011
Inlägg: 714
Äggula som fettkälla

Under deff händer det att äggula står för drygt 1/3 av mitt fettintag, vid sidan om fisk främst fisk och rapsolja. Hur "bra" är äggula som fettkälla? Tänker på kvalitet och fettsyrafördelning tex.
ATJL är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-23, 18:57   #2167
Sverker
Symmetrisk moderator
 
Sverkers avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Örebro
Inlägg: 23 498
Det är mest beroende på vad hönsen fick att äta. Men äggula är ett bra fett fullt med essentiella fettsyror. Både Omega-3 EPA och DHA men också Omega-6 och arakidonsyra.
Äggulan har dåligt rykte pga kolesterolen men fettsyrorna är bra och ger dig det essentiella fett du behöver.
__________________
Sverker
Chairmaster of
Kolozzeum Chemistry Guild.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-23, 22:26   #2168
sumialic
Banned User
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 1 411
Citat:
Ursprungligen postat av Sverker Visa inlägg
Det är mest beroende på vad hönsen fick att äta. Men äggula är ett bra fett fullt med essentiella fettsyror. Både Omega-3 EPA och DHA men också Omega-6 och arakidonsyra.
Äggulan har dåligt rykte pga kolesterolen men fettsyrorna är bra och ger dig det essentiella fett du behöver.
Är det inte negativt med allt mättat fett som det innehåller? 3.5 per ägg. Inte mycket i små mängder så klart, men vid en större konsumtion + eventuellt annat mättat fett man äter.
sumialic är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-24, 18:18   #2169
Sverker
Symmetrisk moderator
 
Sverkers avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Örebro
Inlägg: 23 498
Jag tror inte att mättat fett är något problem för någon som håller sin kroppsvikt och som tränar. Mättat fett är energi och förbränns.
__________________
Sverker
Chairmaster of
Kolozzeum Chemistry Guild.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-25, 13:24   #2170
daawg
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2010
Inlägg: 21
Jag hoppas denna fråga kommer rätt!
När jag gick i gymnasiet(ca 8 år sedan) så gjorde jag en ordentlig grisbulk och la på mig ca 1 kg/vecka tills jag nådde 100 kg på mina 190 cm. Detta ledde givetvis till att jag bara blev rejält fet.
Efter jag tappat större delen av fettet jag la på mig via en deff så har jag sedan dess legat på mellan 85-90 kg i regel där jag försökt lägga på mig muskler och styrka utan att öka nämnvärt i vikt i rädsla av att bli fet igen. Detta har funkat okej hittills då jag tränat mycket kampsport och trivts på vikten jag varit på men har dessvärre knappt ökat i muskelmassa. Men nu vill jag ändra målet lite och lägga på mig lite muskler!
Tanken är +0,5-1kg/månad under ca 10-12 månaders tid för att förhoppningsvis lägga på mig mer fettfri massa(eller hur man ska uttrycka sig).

Nu till min "dumma" fråga. Senast för några år sedan då jag la mycket mer tid på att läsa om forskning kring kost, träning osv så var det på tapeten att om man en gång varit fet så kommer den största delen av ens viktuppgång också bestå av fett. Då undrar jag nu om detta fortfarande stämmer?
Upplever nämligen att så fort jag lägger på mig lite vikt så blir jag betydligt mer svullen, men det kan ju å andra sidan bara vara min hjärna som spökar lite med mig.

Tack på förhand!

Senast redigerad av daawg den 2019-04-25 klockan 13:26.
daawg är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-25, 13:36   #2171
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 268
Det har alltid stämt och kommer alltid att stämma.

Man får träna till sig musklerna, inte äta till sig.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-25, 13:47   #2172
daawg
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2010
Inlägg: 21
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Det har alltid stämt och kommer alltid att stämma.

Man får träna till sig musklerna, inte äta till sig.
Tack för ett snabbt svar.
Om jag tolkar det sista du skriver rätt så menar du att ett kaloriöverskott spelar mindre roll utan mer fokus bör ligga på själva träningen i sig?
daawg är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-25, 14:19   #2173
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Någon här som druckit kombucha och fått magsmärtor (fördröja?) som reaktion?
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-25, 21:02   #2174
r3mpuh
avatartext
 
r3mpuhs avatar
 
Reg.datum: Apr 2008
Ort: Aspergerland
Inlägg: 1 050
Proteintiming efter träning

30-40 gram protein var 3:e-4:e timme är "tydligen" rätt optimalt för maximal stimulering av muskelproteinsyntesen enligt rådande King Grub studiepostning, men... Vad hände med "Man kan stimulera proteinsyntesen 2 gånger "direkt efter träning", först omedelbums när passet tagit slut & sedan 30-60(?) min efteråt?

TL;DR: Om man dricker 1 liter lättmjölk direkt efter träningspasset, är det "bäst" att vänta ~45 minuter eller 3-4 timmar tills nästa måltid för muskelbygge? 🤔

Samt gäller samma sak eller något annat för ett konditionspass, säg 60 minuter cykling istället för 60 minuters bicepscurl?

Tack på förhand!
Med vänliga hälsningar
r3mpuh
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
r3mpuh , var det inte du som låg med typ fyra tjejer på en helg? En av dem som blivit sur kanske?
You can do it maybe! ~
r3mpuh:s Träningsjournal ~ Marklyft: 200 kg
Citat:
Ursprungligen postat av Trance Visa inlägg
Du verkar vara en person som skulle kunna koka någons katt som kärleksförklaring och sedan inte förstå deras arga reaktion.
r3mpuh är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-26, 02:16   #2175
Malko96
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2018
Inlägg: 26
Hur viktigt är kreatin när det gäller träning? Har 2 månader kvar av min aknebehandling så har inte gymmat sen December. Löper bara för tillfället.

Jag har bestämt mig för att börja träna på gymmet igen men problemet är att min läkare inte rekommenderar att jag börjar med kosttillskott igen då det enligt henne påverkar aknen och att det t.om är onödigt med pulver osv då det inte "funkar". Vad kan jag ersätta kreatin med varje dag i så fall?
Malko96 är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:28.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)