Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-01-25, 21:25   #601
R0B
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2010
Inlägg: 345
Citat:
Ursprungligen postat av The_RobRoy Visa inlägg
Jag tror just 70-talet var den största boomen i HK då staden för första gången blev rik på riktigt. Svårt att hitta bra data, men hon kan nog ha gjort 10x pengarna redan på 70-80 talet. Sen har nog hyresintäckterna varit så höga sen dess att hon kunnat leva på bara dom i Sverige. Efter det gick marknaden nog ungefär 5x till, så 50x pengarna. Men hennes bostad har nog blivit lite gammal och sliten, så den gav nog inga topp-priser när den såldes. Landar nog mellan tummen och pekfingret på kanske 40x pengarna på det investerade beloppet + alla hyresintäkter under alla år. Så gissningsvis köpte hon något för 100-200k SEK eller så, som hon sålde för 4-8 MSEK.
Se där, det var lägre än vad jag fick för mig. Kommer dock inte ihåg mycket detaljer om det hela men i mitt bakhuvud har jag uppfattning om 20 miljonersklassen men jag kan ha fantiserat.
Googlade på hennes namn nyss vilket gav ganska lustig info om både henne och hennes dotter, finns en cirka 50 sidor lång flashback tråd om dottern.

Folk har skumma saker för sig
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av chadd Visa inlägg
Han har vissa saker på gång i ansiktet som gör att jag inte ens hade särat efter dragit några linor från hans läckra kropp + några glas vin.
Citat:
Ursprungligen postat av Mr Eks Visa inlägg
men jag har inte gjort det för king grub ville inte hjälpa mig lägga upp ett kur schema men tror du jag kan få lämna ändå?? är fet som ett svin
Citat:
Ursprungligen postat av Mr Eks Visa inlägg
king grub i det här fallet har du fel det vet jag
R0B är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-26, 09:16   #602
The_RobRoy
Living the good life
 
The_RobRoys avatar
 
Reg.datum: Jul 2004
Ort: Hongkong
Inlägg: 1 787
Citat:
Ursprungligen postat av R0B Visa inlägg
Se där, det var lägre än vad jag fick för mig. Kommer dock inte ihåg mycket detaljer om det hela men i mitt bakhuvud har jag uppfattning om 20 miljonersklassen men jag kan ha fantiserat.
Googlade på hennes namn nyss vilket gav ganska lustig info om både henne och hennes dotter, finns en cirka 50 sidor lång flashback tråd om dottern.

Folk har skumma saker för sig
Hon hade fått en dubbling till, alltså 100x pengarna om hon sålt nu istället för 2010, det var för nära efter finanskrisen.
__________________
Iron addict for life
The_RobRoy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-26, 09:58   #603
R0B
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2010
Inlägg: 345
100x är en hög multipel.
Men såg att hon faktiskt är 81 år, så hade nog inte varit värt att vänta längre.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av chadd Visa inlägg
Han har vissa saker på gång i ansiktet som gör att jag inte ens hade särat efter dragit några linor från hans läckra kropp + några glas vin.
Citat:
Ursprungligen postat av Mr Eks Visa inlägg
men jag har inte gjort det för king grub ville inte hjälpa mig lägga upp ett kur schema men tror du jag kan få lämna ändå?? är fet som ett svin
Citat:
Ursprungligen postat av Mr Eks Visa inlägg
king grub i det här fallet har du fel det vet jag
R0B är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-27, 12:20   #604
Scratch89
Klädsamt knubbig
 
Scratch89s avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Strömmensberg, Göteborg
Inlägg: 19 852
Så jag har ca 300k som just nu ligger och slurpar på ett vanligt bankkonto. Är det rimligt att stoppa in dessa i fonder eller liknande om man tänker sig använda pengarna inom, säg, 1-3 år? Då främst till insatsen till en bostadsrätt. Det är ju lite skakigt på börsen nu och många verkar spå en lågkunjuktur rätt så snart.
__________________
Leg. fysioterapeut.
Skribent på Styrkelabbet
Scratch89 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-27, 12:47   #605
d1anny2
Registered User
 
d1anny2s avatar
 
Reg.datum: Feb 2013
Ort: Varberg
Inlägg: 722
Citat:
Ursprungligen postat av Scratch89 Visa inlägg
Så jag har ca 300k som just nu ligger och slurpar på ett vanligt bankkonto. Är det rimligt att stoppa in dessa i fonder eller liknande om man tänker sig använda pengarna inom, säg, 1-3 år? Då främst till insatsen till en bostadsrätt. Det är ju lite skakigt på börsen nu och många verkar spå en lågkunjuktur rätt så snart.
Om du inte är någorlunda insatt själv är det lurigt att rekommendera något. Särskilt som du vill ha ut dem rätt snart. Akelius Par ger exempelvis bra ränta om du binder cashen i 3år (4% per år). Maxinsättning är 100k tror jag.

Vad göra med resten? Då din horisont är så kort är jag inte tillräckligt insatt för att ge råd. Men här finns andra som säkert kan.
d1anny2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-27, 12:55   #606
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen
 
ceejays avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: uppsala
Inlägg: 20 102
Citat:
Ursprungligen postat av Scratch89 Visa inlägg
Så jag har ca 300k som just nu ligger och slurpar på ett vanligt bankkonto. Är det rimligt att stoppa in dessa i fonder eller liknande om man tänker sig använda pengarna inom, säg, 1-3 år? Då främst till insatsen till en bostadsrätt. Det är ju lite skakigt på börsen nu och många verkar spå en lågkunjuktur rätt så snart.
Om pengarna är för kontantinsats inom det tidsspannet skulle jag inte stoppa in pengarna. Jag skulle förmodligen investera hälften av det jag kan spara på börsen, och hälften in på det kontot för en större summa kontantinsats.
__________________
Ceejay's träningsjournal!
ceejay är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-27, 13:58   #607
Slartibartfast
Finlands svar på Schenkenberg
 
Slartibartfasts avatar
 
Reg.datum: Apr 2002
Ort: Finland
Inlägg: 15 928
Citat:
Ursprungligen postat av Scratch89 Visa inlägg
Så jag har ca 300k som just nu ligger och slurpar på ett vanligt bankkonto. Är det rimligt att stoppa in dessa i fonder eller liknande om man tänker sig använda pengarna inom, säg, 1-3 år?
Nej.
__________________
Allt kött behöver disciplin!

Citat:
Ursprungligen postat av 130kg finsk sisu Visa inlägg
Slarti måste ha en av de bättre axelpartier av odopade personer i världen. punkt.
Slartibartfast är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-27, 18:34   #608
Agitator
Den rättmätige
 
Agitators avatar
 
Reg.datum: Mar 2014
Inlägg: 1 791
Va?

Varför ska man inte investera med sina pengar för även om det så bara är tre år och det är en ISK eller global fond menar ni?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Att träna utan steroider är som att vattna gräsmattan när det regnar. Slöseri med tid.
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Det är aldrig för tidigt för första kuren.
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Va, kreatin? Är det kreatin vi har pratat om?
Agitator är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-27, 18:37   #609
Snobbe
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2008
Inlägg: 685
För att behöver du ha 300k till handpenning för en lägenhet inom 3år och du råkar timea fel så du tappar 20-30% av innehållet precis när du behöver det så lär du inte vara så nöjd.
Snobbe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-27, 18:54   #610
Agitator
Den rättmätige
 
Agitators avatar
 
Reg.datum: Mar 2014
Inlägg: 1 791
Citat:
Ursprungligen postat av Snobbe Visa inlägg
För att behöver du ha 300k till handpenning för en lägenhet inom 3år och du råkar timea fel så du tappar 20-30% av innehållet precis när du behöver det så lär du inte vara så nöjd.
Man investerar säkert och inte jagar pengar?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Att träna utan steroider är som att vattna gräsmattan när det regnar. Slöseri med tid.
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Det är aldrig för tidigt för första kuren.
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Va, kreatin? Är det kreatin vi har pratat om?
Agitator är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-27, 19:12   #611
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen
 
ceejays avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: uppsala
Inlägg: 20 102
Citat:
Ursprungligen postat av Agitator Visa inlägg
Man investerar säkert och inte jagar pengar?
Säkert? Du kan alltså garanterat tjäna pengar kommande 3 åren även om börsen blir sur? Teach us senpai.
__________________
Ceejay's träningsjournal!
ceejay är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-27, 19:55   #612
d1anny2
Registered User
 
d1anny2s avatar
 
Reg.datum: Feb 2013
Ort: Varberg
Inlägg: 722
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Säkert? Du kan alltså garanterat tjäna pengar kommande 3 åren även om börsen blir sur? Teach us senpai.
d1anny2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-27, 20:52   #613
Agitator
Den rättmätige
 
Agitators avatar
 
Reg.datum: Mar 2014
Inlägg: 1 791
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Säkert? Du kan alltså garanterat tjäna pengar kommande 3 åren även om börsen blir sur? Teach us senpai.
Citat:
Ursprungligen postat av d1anny2 Visa inlägg
Jag sa investera safe.

Sprid ut investeringarna. Finns alltid en risk.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Att träna utan steroider är som att vattna gräsmattan när det regnar. Slöseri med tid.
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Det är aldrig för tidigt för första kuren.
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Va, kreatin? Är det kreatin vi har pratat om?
Agitator är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-27, 20:57   #614
Bandid0
Registered User
 
Bandid0s avatar
 
Reg.datum: Aug 2013
Inlägg: 1 618
Citat:
Ursprungligen postat av Scratch89 Visa inlägg
Så jag har ca 300k som just nu ligger och slurpar på ett vanligt bankkonto. Är det rimligt att stoppa in dessa i fonder eller liknande om man tänker sig använda pengarna inom, säg, 1-3 år? Då främst till insatsen till en bostadsrätt. Det är ju lite skakigt på börsen nu och många verkar spå en lågkunjuktur rätt så snart.
Nej. Det är inte kul att sälja på minus när du måste ha pengarna sen. Min personliga riktlinje är att pengarna ska kunna ligga i minst fyra år för att läggas på aktiefonder. Korträntefond med låg risk skulle jag dock kunna tänka mig på kortare sikt än så.
Bandid0 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-27, 21:21   #615
FoolsGold
Registered User
 
FoolsGolds avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Inlägg: 85
Citat:
Ursprungligen postat av Scratch89 Visa inlägg
Så jag har ca 300k som just nu ligger och slurpar på ett vanligt bankkonto. Är det rimligt att stoppa in dessa i fonder eller liknande om man tänker sig använda pengarna inom, säg, 1-3 år? Då främst till insatsen till en bostadsrätt. Det är ju lite skakigt på börsen nu och många verkar spå en lågkunjuktur rätt så snart.
Jag röstar också nej. Även om du sprider ut innehavet via t.ex. indexfonder så är tidshorisonten alltför kort för att chansa i min mening.
FoolsGold är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:41.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)