Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-10-25, 12:18   #1
Nilsbergstroom
Registered User
 
Reg.datum: May 2020
Inlägg: 40
Gymma på morgonen och sen fasta i flera timmar

Hej! Jag tränar 99% av gångerna rätt tidigt på morgonen (ca 08.00) på tom mage och undrar HUR viktigt det är att Post workout-meal kommer rätt snabbt efter passet?

Är ett fan av att kunna ha ett jävla ätkalas senare halvan av dagen vilket gör att jag nästan alltid bryter fastan först kring 15.00 och har väl ätit färdigt för dagen ca 22.00. Det är inte heller ovanligt att jag efter 20.00 fortfarande har mer än 1500 kcal kvar av mina totala 2500 kcal. Älskar känslan av att lägga sig i sängen helt jävla proppmätt haha. Har precis klivit ur en deffperiod och har istället som mål att lägga på mig lite vikt nu under vintern. Är rätt lätt på 70kg/180cm, ca 2.5-3 kg upp senaste 2 veckorna men skulle tro/hoppas att det är mest vattenvikt - i princip inte ökat mina lyft någonting vilket är helt jävla förkrossande haha.
Blir väldigt frustrerad över att jag inte ökar i styrka någonting trots att jag är extremt noga både med kost och träning. Går upp i vikt men blir fan inte starkare alls. Tycker inte heller 2500 borde vara en för brant bulk va? Tränar 6 dagar/vecka och går i snitt 18k steg/dag.

Så för att summera, tror ni att mina gains tar mycket stryk av detta ätschema? Skulle säga att jag äter väldigt clean när jag äter, minst 30-40g protein per måltid och mycket grönsaker, brukar landa på ca:
200g protein
60g fett
270g kolhydrater
på en vanlig dag.
Nilsbergstroom är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-10-25, 12:49   #2
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 268
Du förlorar timmarna fram tills du äter till muskelförlust.

Du bygger inte mer muskler per timme resten av dygnet.

Klart sämre. Sämsta upplägget du kan hitta.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-10-25, 13:29   #3
Nilsbergstroom
Registered User
 
Reg.datum: May 2020
Inlägg: 40
Ja alltså det låter ju rimligt, det finns ju jävligt många studier som stödjer det du säger MEN också väldigt många studier som visar att så länge man möter sina kaloribehov de närmsta 24 timmarna så gör det egentligen varken hit eller dit. Problemet för mig är att jag har så jävla stor aptit och hatar verkligen att lägga mig halv-hungrig haha. Kanske får testa att lägga upp ätandet annorlunda under några veckor och utvärdera.
Nilsbergstroom är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-10-25, 13:59   #4
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 268
Vilka "många studier" säger att upplägget du beskriver är lika bra och inte gör någon skillnad? Länka gärna till en enda.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-10-25, 14:06   #5
tomten1
Registered User
 
tomten1s avatar
 
Reg.datum: Jan 2010
Inlägg: 586
Om man gör som jag då?

Börjar träna 09:00 och slutar träna 18:00, och tar min första måltid då?
tomten1 är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2020-10-25, 14:24   #6
vicarious
Proteinbarskonnässör
 
vicariouss avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 15 774
Citat:
Ursprungligen postat av Nilsbergstroom Visa inlägg
Hej! Jag tränar 99% av gångerna rätt tidigt på morgonen (ca 08.00) på tom mage och undrar HUR viktigt det är att Post workout-meal kommer rätt snabbt efter passet?
Är ett fan av att kunna ha ett jävla ätkalas senare halvan av dagen vilket gör att jag nästan alltid bryter fastan först kring 15.00 och har väl ätit färdigt för dagen ca 22.00. Det är inte heller ovanligt att jag efter 20.00 fortfarande har mer än 1500 kcal kvar av mina totala 2500 kcal. Älskar känslan av att lägga sig i sängen helt jävla proppmätt haha.
.

Det är väl bara att fylla på med lite protein efter träningen? Behöver inte vara en måltid på 1500 kcal . 1 eller 2 doser a 30-50g protein fram tills du äter kl 15. Behöver inte lägga mer än några hundra kcal på detta så har du ändå gott om utrymme att äta dig mätt på kvällen.
__________________
Citat:
I'll see you in another life, brother.
vicarious är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-10-25, 15:03   #7
Nilsbergstroom
Registered User
 
Reg.datum: May 2020
Inlägg: 40
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/24299050/

"Protein timing is a popular dietary strategy designed to optimize the adaptive response to exercise. The strategy involves consuming protein in and around a training session in an effort to facilitate muscular repair and remodeling, and thereby enhance post-exercise strength- and hypertrophy-related adaptations. Despite the apparent biological plausibility of the strategy, however, the effectiveness of protein timing in chronic training studies has been decidedly mixed. The purpose of this paper therefore was to conduct a multi-level meta-regression of randomized controlled trials to determine whether protein timing is a viable strategy for enhancing post-exercise muscular adaptations. The strength analysis comprised 478 subjects and 96 ESs, nested within 41 treatment or control groups and 20 studies. The hypertrophy analysis comprised 525 subjects and 132 ESs, nested with 47 treatment or control groups and 23 studies. A simple pooled analysis of protein timing without controlling for covariates showed a small to moderate effect on muscle hypertrophy with no significant effect found on muscle strength. In the full meta-regression model controlling for all covariates, however, no significant differences were found between treatment and control for strength or hypertrophy. The reduced model was not significantly different from the full model for either strength or hypertrophy. With respect to hypertrophy, total protein intake was the strongest predictor of ES magnitude. These results refute the commonly held belief that the timing of protein intake in and around a training session is critical to muscular adaptations and indicate that consuming adequate protein in combination with resistance exercise is the key factor for maximizing muscle protein accretion."

Senast redigerad av Nilsbergstroom den 2020-10-25 klockan 15:10.
Nilsbergstroom är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-10-25, 15:07   #8
Nilsbergstroom
Registered User
 
Reg.datum: May 2020
Inlägg: 40
Jag förstår att det finns nackdelar med mitt upplägg, framförallt finns det väl egentligen inga/väldigt få nackdelar alls med att smälla i sig 500kcal i ett fullt mål direkt efter träning förutom att jag kommer gå hungrig/äta mindre resten av dagen. Men mycket tyder även på att "The anabolic window" är väldigt mycket mindre viktigt än vad många tror, så länge man inte ska träna igen inom några timmar så är det mycket viktigare att få i sig rätt mängd total protein/dygn än att proteinet kommer inom en timme efter passet.
Nilsbergstroom är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-10-25, 15:21   #9
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 268
Det där är inte en studie som tittar på upplägget du beskriver. Omedelbar jämfört med två timmar är inte en diskussion relevant i sammanhanget.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-10-25, 15:44   #10
Blomkål
Registered User
 
Blomkåls avatar
 
Reg.datum: Jan 2015
Inlägg: 297
Kan du inte dricka en liter mjölk eller nått efter träningen?
Blomkål är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-10-25, 16:25   #11
Nilsbergstroom
Registered User
 
Reg.datum: May 2020
Inlägg: 40
Citat:
Ursprungligen postat av Blomkål Visa inlägg
Kan du inte dricka en liter mjölk eller nått efter träningen?
En liter mjölk är väl närmare 4-500 kalorier va? Då sätter jag ju hellre i mig dessa kalorier i form av mat som faktiskt mättar.
Nilsbergstroom är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-10-25, 16:49   #12
Blomkål
Registered User
 
Blomkåls avatar
 
Reg.datum: Jan 2015
Inlägg: 297
Citat:
Ursprungligen postat av Nilsbergstroom Visa inlägg
En liter mjölk är väl närmare 4-500 kalorier va? Då sätter jag ju hellre i mig dessa kalorier i form av mat som faktiskt mättar.
Ja, det stämmer.

Jag läste slarvigt och bara antog att du inte kunde äta efter morgonträningen pga kass aptit. Det är nämligen så för mig när jag tränar på morgonen och det är ofta jag inte kan äta förrän ett par timmar efter passet. Då tycker jag mjölk, kanske med lite proteinpulver i, passar bra för att få i sig lite fett, kolhydrater och protein men slippa äta.
Blomkål är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-10-25, 17:54   #13
Nilsbergstroom
Registered User
 
Reg.datum: May 2020
Inlägg: 40
Stämmer väl egentligen att jag inte har så jättehög aptit efter ett pass vilket är anledningen till att jag inte har några problem med att fortsätta fasta i några timmar. Har dock läst på nu under dagen och har bestämt mig för att börja tvinga i mig ett större mål mat redan vid 10 imorgon. Wish me luck!
Nilsbergstroom är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-10-25, 18:06   #14
exevision
Registered User
 
exevisions avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 6 800
Måste ju inte vara ett ”större mål” direkt efter. Du kan ju i alla fall ta en vassle eller liknande.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Wormzie Visa inlägg
det enda man kan säga säkert är att om gasp-linnet är på kör man med byggarsplit
exevision är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-10-25, 19:37   #15
shut teh face
Mother love bone
 
shut teh faces avatar
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 1 709
Jag tränade i flera år på fastande mage på morgonen, tog sedan en vassledrink och banan, och åt sedan lunch, 4-5 timmar senare. Jag hade helt OK utveckling men det kunde kanske varit bättre. Det kändes bra iaf.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av lectris Visa inlägg
Är shut teh face knäpp som klagar över att en tjej skickar porr?
shut teh face är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:24.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)