Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-09-30, 18:04   #46
PureWhey
Banned User
 
Reg.datum: Oct 2012
Ort: Göteborg
Inlägg: 10 537
Jag är som Rikard. Måste medvetet trycka i mig kaloritäta saker och äta mer för att stanna kvar eller gå upp i vikt.

Så fort jag tränar försvinner kilona snabbt för jag inte har samma anledning att försöka hålla kvar dem.

Skickat från BÖJRACKET
PureWhey är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-30, 18:27   #47
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av Navi Visa inlägg
Jag skulle så gärna vilja testa varannandagsfasta för eventuella hälsofördelar, och för att det hade varit skönt att slippa äta på dagarna så man är mer flexiblel, men jag är så orolig för att tappa vikt. Har redan svårt att få mig det jag behöver när jag äter tre måltider per dag. Inte heller vill jag prestera sämre under mina konditionspass, vilket jag i viss mån är orolig för.

Om man spekulerar, är eventuella hälsofördelar av varannandagsfasta såpass stora att det är värt att testa för en som vill prestera på gymmet och i sin idrott, och som dessutom inte är så stor i maten?
Spontant säger jag nej, fastor och andra såna där specialdieter är för oss fetton som tycker det är svårt att inte lägga på sig fett. Lyckliga starar som dig, Rikard och PureWhey har en plikt gentemot oss lättfettade att leva hedonistiskt. Om ni kan äta blåbärspaj två gånger om dagen utan problem, då känns det som ett hån mot oss att ni inte tar chansen.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-30, 19:29   #48
Navi
Registered User
 
Navis avatar
 
Reg.datum: Mar 2017
Inlägg: 225
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Spontant säger jag nej, fastor och andra såna där specialdieter är för oss fetton som tycker det är svårt att inte lägga på sig fett. Lyckliga starar som dig, Rikard och PureWhey har en plikt gentemot oss lättfettade att leva hedonistiskt. Om ni kan äta blåbärspaj två gånger om dagen utan problem, då känns det som ett hån mot oss att ni inte tar chansen.
Men, om jag förstått varannandagsfasta rätt, så kommer de positiva hälsoeffekterna av fastan även om man inte går ner i vikt, alltså ligger på kaloriunderskott sett över tid? Jag förstår vad du menar, men jag ser det snarare som att jag borde ta chansen till hälsofördelarna, om jag kan.
Navi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-30, 19:38   #49
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 268
Det finns inte så stort stöd för att fasta har en massa hälsoeffekter utöver vad kaloriunderskottet i sig åstadkommer som många tror eller vill tro, utan dessa kan man åstadkomma med vilken typ av ätande som helst och ett kroniskt kaloriunderskott.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-30, 19:38   #50
RökteUppMinKatt
Registered User
 
RökteUppMinKatts avatar
 
Reg.datum: Sep 2020
Inlägg: 299
Citat:
Ursprungligen postat av Navi Visa inlägg
Men, om jag förstått varannandagsfasta rätt, så kommer de positiva hälsoeffekterna av fastan även om man inte går ner i vikt, alltså ligger på kaloriunderskott sett över tid? Jag förstår vad du menar, men jag ser det snarare som att jag borde ta chansen till hälsofördelarna, om jag kan.
Problemet för din del är ju att du har problem att få i dig mat och därav är risken att du kommer att rasa i vikt. Ska du fasta helt varannan dag så måste du äta dubbelt så mycket på dina vanliga dagar som nu om du ska hålla din vikt.
RökteUppMinKatt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-30, 19:40   #51
RökteUppMinKatt
Registered User
 
RökteUppMinKatts avatar
 
Reg.datum: Sep 2020
Inlägg: 299
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Det finns inte så stort stöd för att fasta för en massa hälsoeffekter utöver kaloriunderskottet i sig som många tror eller vill tro, utan dessa kan man åstadkomma med vilken typ av ätande som helst och ett kroniskt kaloriunderskott.
Ökad autofagi finns det väl ett relativt bra stöd för?

Sedan blir det väl lättare att hålla en bra insulinresistens om man fastar?
RökteUppMinKatt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-30, 20:16   #52
CalleP
Göteborg är världens bästa stad!
 
CallePs avatar
 
Reg.datum: Sep 2007
Ort: Floda
Inlägg: 4 710
Citat:
Ursprungligen postat av RökteUppMinKatt Visa inlägg
Ökad autofagi finns det väl ett relativt bra stöd för?

Sedan blir det väl lättare att hålla en bra insulinresistens om man fastar?
Nu har jag verkligen inte läst alla men de flesta verkar ju vara baserade på råttor, kanske lite svårt att översätta rakt av till en människa då.
__________________
Journalen
CalleP är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-30, 20:19   #53
RökteUppMinKatt
Registered User
 
RökteUppMinKatts avatar
 
Reg.datum: Sep 2020
Inlägg: 299
Citat:
Ursprungligen postat av CalleP Visa inlägg
Nu har jag verkligen inte läst alla men de flesta verkar ju vara baserade på råttor, kanske lite svårt att översätta rakt av till en människa då.
Good enough for me

You gotta gamble to win.
RökteUppMinKatt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-30, 20:34   #54
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 292
Citat:
Ursprungligen postat av RökteUppMinKatt Visa inlägg
Ökad autofagi finns det väl ett relativt bra stöd för?

Sedan blir det väl lättare att hålla en bra insulinresistens om man fastar?
Lättare än vid kroniskt kaloriunderskott? Även om så vore fallet så är ju risken för att drabbas av diabetes typ 2 minimal vid underskott ändå... speciellt om man tränar också. Om man nu inte är genetiskt dömd till det men då spelar det antagligen ingen roll alls hur man äter.
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-30, 20:39   #55
RökteUppMinKatt
Registered User
 
RökteUppMinKatts avatar
 
Reg.datum: Sep 2020
Inlägg: 299
Citat:
Ursprungligen postat av Langster Visa inlägg
Lättare än vid kroniskt kaloriunderskott? Även om så vore fallet så är ju risken för att drabbas av diabetes typ 2 minimal vid underskott ändå... speciellt om man tränar också. Om man nu inte är genetiskt dömd till det men då spelar det antagligen ingen roll alls hur man äter.
Säkert inte, men hur många som styrketränar vill ligga på ett kroniskt kaloriunderskott?
RökteUppMinKatt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-30, 20:44   #56
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 292
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Spontant säger jag nej, fastor och andra såna där specialdieter är för oss fetton som tycker det är svårt att inte lägga på sig fett. Lyckliga starar som dig, Rikard och PureWhey har en plikt gentemot oss lättfettade att leva hedonistiskt. Om ni kan äta blåbärspaj två gånger om dagen utan problem, då känns det som ett hån mot oss att ni inte tar chansen.
Jag var likadan upp till någonstans i tidiga 20-årsåldern. Aptiten var väl reglerad och jag åt helt enkelt inte så mycket. Sen fick jag lära mig att man måste äta jättemycket om man styrketränar för att bli större. Och visst, det funkade jättebra tills jag började bli fet istället. Då hade jag tyvärr vant mig vid att äta mig proppmätt vid varje tillfälle som gavs och det sabbade min aptit för alltid verkar det som.
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-30, 20:50   #57
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 292
Citat:
Ursprungligen postat av RökteUppMinKatt Visa inlägg
Säkert inte, men hur många som styrketränar vill ligga på ett kroniskt kaloriunderskott?
Jaha du tänker så, ja men hur många som styrketränar vill inte äta alls varannan dag? Då sumpar man ju massor av tillfällen att vara anabol, det kan, eller t.o.m BÖR vara värre ur ett muskeluppbyggande perspektiv än att ständigt äta för lite men ofta och varje dag. Fastan är ju bara ett sätt att skapa ett underskott och ett verktyg för att kontrollera hungern.
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-30, 21:01   #58
RökteUppMinKatt
Registered User
 
RökteUppMinKatts avatar
 
Reg.datum: Sep 2020
Inlägg: 299
Citat:
Ursprungligen postat av Langster Visa inlägg
Jaha du tänker så, ja men hur många som styrketränar vill inte äta alls varannan dag? Då sumpar man ju massor av tillfällen att vara anabol, det kan, eller t.o.m BÖR vara värre ur ett muskeluppbyggande perspektiv än att ständigt äta för lite men ofta och varje dag. Fastan är ju bara ett sätt att skapa ett underskott och ett verktyg för att kontrollera hungern.
Nä, sant är nog inte så många. Men de som är hälso-freaks

För mig har fasta inget överhuvudtaget att göra med att skapa ett underskott eller kontrollera hungern.

Den enda anledningen till att jag fastar har alltid varit för dess hälsofördelar. Att man sen får äta mer dagarna man inte fastar är ett plus.

Ja, det är negativt för muskeluppbyggnad att fasta for sure, men jag har inte märkt någon skillnad direkt och jag har fastat i säkert två år nu.
RökteUppMinKatt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-30, 23:23   #59
skyffelmördarn
Registered User
 
skyffelmördarns avatar
 
Reg.datum: Dec 2019
Inlägg: 963
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Det finns inte så stort stöd för att fasta har en massa hälsoeffekter utöver vad kaloriunderskottet i sig åstadkommer som många tror eller vill tro, utan dessa kan man åstadkomma med vilken typ av ätande som helst och ett kroniskt kaloriunderskott.
Står lite om det här

https://www.nejm.org/doi/full/10.1056/NEJMra1905136
skyffelmördarn är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2020-10-01, 05:46   #60
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 268
Ja, det är samma effekter som ett kaloriunderskott skapar. Övriga "bevis" artikeln talar om är antingen visade i djur eller väldigt optimistiskt tolkade av redan övertygade.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:31.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)