Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-04-24, 12:19   #1
sumialic
Banned User
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 1 411
Mycket mättat fett på kort tid - spelar det roll?

Äter i snitt 40g mättat fett per dag, vilket blir 280g i veckan. Det jag undrar är dock om det har någon påverkan på hälsan om intaget inte är jämt fördelat?

Kan t.ex. tänka mig att trycka i mig strax över 100g i morgon för att sedan hålla intaget lågt på Söndag (max 20g), inte äta någonting alls på Måndagen och sedan även dra ner intaget lite på Tisdagen.

Har det någon betydelse om jag trycker 100g mättat fett på kort tid? (Jag är sugen på kaksmet med grädde).
sumialic är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-24, 12:22   #2
StarkaUlf
Längtar till jul.
 
StarkaUlfs avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 9 685
Jag har inte svaret på din fråga, men ät din kaksmet om du är sugen på det Det kommer inte skada dig iallafall.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Skulle vända läraren upp och ner och säga att jag kan göra detta pga bänkpress med brygga och djupa böjar.
StarkaUlf är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2020-04-24, 12:24   #3
sumialic
Banned User
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 1 411
Citat:
Ursprungligen postat av StarkaUlf Visa inlägg
Jag har inte svaret på din fråga, men ät din kaksmet om du är sugen på det Det kommer inte skada dig iallafall.
Tenderar dock att bli så här varje helg - inte samma sak - men högt mättat fett koncentrerat på en dag så det är en regelbunden händelse.
sumialic är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-25, 17:03   #4
lifteatrepeat
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2019
Inlägg: 49
Citat:
Ursprungligen postat av sumialic Visa inlägg
Tenderar dock att bli så här varje helg - inte samma sak - men högt mättat fett koncentrerat på en dag så det är en regelbunden händelse.
Min anekdotiska erfarenhet är att det i termer för kortsiktigt välmående och generellt för kroppskomposition är skitsamma. Jag får i mig 100-130g fett dagligen, mestadels från mättat fett. (Ost, grädde, creme fraiche, fett kött, slaskiga färdigsåser och liknande). Detta på omkring ~2500kcal så det utgör en rätt stor del av min energiprocent, men jag mår inte sämre för det
lifteatrepeat är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-25, 17:19   #5
exevision
Registered User
 
exevisions avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 6 800
Kanske är relevanta för dig?

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=225990

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=183068
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Wormzie Visa inlägg
det enda man kan säga säkert är att om gasp-linnet är på kör man med byggarsplit
exevision är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-25, 17:37   #6
sumialic
Banned User
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 1 411
Citat:
Ursprungligen postat av exevision Visa inlägg
Det jag egentligen bara undrar är om det är någon skillnad på lika mycket mättat fett över en vecka koncentrerat vid få tillfällen än utspritt.

För dels håller jag ändå mitt intag av mättat fett ganska måttligt 10% av det jag äter och dels har jag läst nu på senaste att mättat fett kanske inte är så illa. Så mängden totalt tror jag är ganska safe för mig, mer om det är illa att koncentrera intag.
sumialic är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-25, 17:38   #7
sumialic
Banned User
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 1 411
Citat:
Ursprungligen postat av lifteatrepeat Visa inlägg
Min anekdotiska erfarenhet är att det i termer för kortsiktigt välmående och generellt för kroppskomposition är skitsamma. Jag får i mig 100-130g fett dagligen, mestadels från mättat fett. (Ost, grädde, creme fraiche, fett kött, slaskiga färdigsåser och liknande). Detta på omkring ~2500kcal så det utgör en rätt stor del av min energiprocent, men jag mår inte sämre för det
Haha, ja så kan man ju säga om rökning också. Sen en dag märker man av skadorna av det
sumialic är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-26, 03:39   #8
TotteShaped4Life
Registered User
 
TotteShaped4Lifes avatar
 
Reg.datum: Jul 2016
Inlägg: 721
Citat:
Ursprungligen postat av lifteatrepeat Visa inlägg
Min anekdotiska erfarenhet är att det i termer för kortsiktigt välmående och generellt för kroppskomposition är skitsamma. Jag får i mig 100-130g fett dagligen, mestadels från mättat fett. (Ost, grädde, creme fraiche, fett kött, slaskiga färdigsåser och liknande). Detta på omkring ~2500kcal så det utgör en rätt stor del av min energiprocent, men jag mår inte sämre för det
Det handlar väl inte om det kortsiktiga måendet utan om eventuella långsiktiga konsekvenser. Mår bra (känner mig bra idag) om 10 år med osund livsstil, diabetes 2, om 15 år cancer osv. Det är knappast något man kan "känna" efter.
__________________
I’ve been too fucking busy – or vice versa.
TotteShaped4Life är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:06.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)